Je websitenaam verraadt al of je klein denkt of groot…………..

Veroniqueprins.nl_

Vorige week schreef ik een blog over mijn ervaringen tijdens een lezing die ik gaf voor een beroepsvereniging. Daar kreeg ik zoveel waardevolle inzichten dat ik ze graag met je wilde delen. Maar allemaal in 1 blog was een beetje te veel, zelfs naar mijn maatstaf, dus dat zegt wat ????. Daarom nu hieronder deel 2 en ik reken erop dat dat deel net zo waardevol voor je zal zijn.

De plaatsnaam in mijn URL is goed voor mijn vindbaarheid

Ik sprak voor de Vereniging van Mindfulness Trainers. En Moordrecht, waar ik woon, is heel klein. Als ik Google op ‘Mindfulness Moordrecht’ heb ik 79.100 hits. Hoppa! Dus, voordat alle SEO specialisten en websitebouwers nu in de steigerhouding springen, tuurlijk scoort www.mindfulnessmoordrecht.nl  dan wat hoger in de lijst. Snap ik ook wel.

 

Toen ik ter voorbereiding op mijn lezing een aantal Mindfulness sites ging be- en onderzoeken, kwam ik er heel veel tegen als variant op het thema www.mindfulnessplaatsnaam.nl. Toen ik vroeg waarom men dat zo deed kwam daar het antwoord op: ‘dan ben ik beter vindbaar in mijn woonplaats’.

Echter, je gaat hierbij aan een aantal belangrijke dingen voorbij:

  • Alleen de plaatsnaam in je URL verwerken is niet voldoende om bovenaan pagina 1 te staan. Veel websites zie ik alleen maar op dit stuk geoptimaliseerd worden voor Google en dan laten ze het op andere vlakken liggen.
  • Er zijn ook andere manieren om hoog in Google te scoren dan door alleen een plaatsnaam in je URL op te nemen. Die zijn ook heel erg effectief, misschien nog wel effectiever, terwijl ze het hele grote NADEEL van die plaatsnaam in de URL niet hebben.

Stel, ik ben echt op zoek naar rust en ruimte in mijn hoofd. Of ik wil op een goede manier mijn chronische pijnen aanpakken, mindfulness is daar een oplossing voor. Op het moment dat ik in Moordrecht woon (wat ik doe ????) en ik lees Mindfulnessgroningen.nl, dan haak ik af. ‘Veel te ver weg’ zegt mijn brein direct. Only human toch?

Nog vóórdat ik je site bezocht heb, heb ik al een besluit genomen om niet met je te gaan werken. Dat is zoiets als op Relatieplanet op basis van een foto beslissen dat het niets gaat worden tussen ons.

Echter, als je nu dat Groningen weg had gelaten en een catchy naam had gehad, dan was ik over de afstand niet gevallen. Dan kijk ik op je website, verleid jij me, zie ik daar dingen staan waarvan ik denk ‘hebbe, hebbe, hebbe’ en kom ik er dan pas op de laatste pagina (de contactpagina) achter dat je in Groningen woont. Natuurlijk zeggen ze dan niet in 100% van de gevallen ‘kan mij het schelen’. Begrijp ik ook. Maar een deel heeft dan wel al zoiets van: ‘het is misschien wel ver weg maar deze wil ik wel hebben’. En die zijn op 9292OV al de snelste route naar Groningen aan het uitzoeken. Dat is toch compleet anders.

 

Ze komen OM jou bij jou, niet om je WOONPLAATS     

Als mensen tegen mij zeggen ‘je woont wel ver weg’ dan zeg ik nog wel eens ‘je kunt er ook eentje nemen die minder goed is maar wel lekker dichtbij woont’. Het is maar net waar je voor kiest toch? En alles is ok.  Als iemand 3 kwartier te ver weg vindt, helemaal prima.

Nu woont mijn eigen coach 7000 kilometer ver weg dus mij zeggen afstanden toch al niets. Ik wilde haar en ze woont nu eenmaal daar. Nog gevraagd of ze niet hierheen wilde verhuizen maar dat was geen optie, dus nu ga ik naar haar ????.

En idem voor een groot aantal van mijn klanten die regelmatig 2 uur of langer in de auto zitten om door mij gecoacht te worden. Als je duidelijk naar voren brengt WIE je bent en niet WAAR je woont, dan kunnen mensen OM jou BIJ jou komen. Dat werkt bij mijn coach, dat werkt bij mij en weet je, dat werkt ook bij jou. Zelfs als je in Groningen of het puntje van Limburg woont.  En als je dat niet gelooft, dan zou ik verhuizen ????.

 

Je denkt te klein

De belangrijkste les uit de ‘URL met plaatsnaam’ is echter het inzicht dat je, sorry, te klein denkt. Dat je nog niet denkt in overvloed. Dat je markt in jouw ogen niet verder gaat dan je woonplaats. En dat kan en is natuurlijk helemaal akkoord, ik wil je alleen meenemen in mijn visie daarop.

Als je kiest voor die plaatsnaam, dan betekent het dat je een voorsprong wilt hebben op je lokale collega’s. Je wilt ergens hoger scoren in de hoop dat dat je meer klanten oplevert, dat ze daardoor bij jou in het dorp of in de stad sneller voor jou kiezen. Ik zie de voorbeelden volop! Er zitten hier wel 8 kapsalons (een dorp van 6000 mensen) en tuurlijk zijn ze bang om klanten aan elkaar te verliezen. Dus die hogere plek in Google, die staat dan maar vast. Ik weet echter dat er nog 1000 andere manieren zijn om aan trouwe klanten te komen dan alleen dat hoger scoren door die plaatsnaam. En dat je dan geen last hebt van de beperkingen van die plaatsnaam, zie hierboven.

 

De wereld is mijn speelveld dankzij het internet

Weet je, wat nu als ik zo gedacht had, dat mijn woonplaats mijn marktgebied is. Dan kan ik beter verhuizen of een vak leren ???? want zoveel coaches is Moordrecht niet rijk. En voor een deel van hen ben ik natuurlijk véééél té, ik val natuurlijk iets uit de toon in mijn woonplaats ????. Die geven liever hun praktijk op dan door mij gecoacht te worden. Dus wat denk je dat ondernemerscoachmoordrecht.nl mij gebracht zou hebben? Niet veel hé? Het geeft echter vooral aan dat ik veel te klein zou denken. Want waarom Moordrecht? Waarom omgeving Rotterdam? Waarom me zelfs maar beperken tot de provincie Zuid-Holland, Nederland? Voel je wat ik wil zeggen?

 

Enneh, denk niet dat toen ik startte dat ik dacht ‘ik ga Nederland eens even veroveren’, echt niet. Maar ik wist wel dat als ik het van mijn woonplaats, of zelfs van een straal van 25 kilometer daaromheen, moest hebben ik geen kans van slagen had. Juist doordat we het internet tot onze beschikking hebben is ons marktgebied een miljoen keer groter geworden, profiteer daarvan.

Tuurlijk weet ik wat er nu al snel gedacht wordt. Ik ken mijn ideale klant zo goed ????: ‘Ja maar jouw klant komt wel naar Moordrecht want jij bent businesscoach’. Echter:

  • 1 van mijn vriendinnen reist altijd naar Alkmaar (50 kilometer verder weg) om naar de kapper te gaan
  • Mijn moeder heeft na onze verhuizing nog 30 jaar lang maandelijks de schoonheidsspecialiste in onze oude woonplaats bezocht, ruim 30 kilometer verderop. En niet omdat ze in onze nieuwe woonplaats niet zaten he ????
  • Zelf ben ik met mijn dochter een aantal maanden naar een coach vlakbij de Duitse grens gereden omdat ik haar het beste vond

Dus, dat heeft niets met businesscoaching te maken maar alles met uniek zijn in je vakgebied en daarvoor zijn mensen bereid te rijden. Altijd. Ook die van jou!

De kern van dit verhaal ben jij

De cirkel is hiermee rond: het succes van jou praktijk wordt door jou bepaald. Door je mindset, door in overvloed te denken, door groter te denken dan je zo nu en dan zelf durft te geloven. Minstens zo belangrijk is dat je voor je ‘uniek zijn’ gaat staan! Jouw unieke waarde, jouw unieke zijn. Want dat is waarom Nederland uiteindelijk mijn werkgebied is geworden. Omdat ik ik ben en er meer businesscoaches zijn maar niet één zoals ik. En dáár komen ze juist voor.

Als jij je als Mindfulnesstrainer, relatietherapeut, anti-stress coach, burn-out specialist of wat dan ook écht gaat laten zien zoals je bent, je zgn. Unique Selling Point, dan kun jij dat ook bereiken. Echter, zolang ik op de websites van de trainers voor wie ik training mocht geven nagenoeg allemaal dezelfde teksten lees. De ‘over mij’ pagina’s eigenlijk salespagina’s zijn (zelfs vaak zonder foto) die vooral over de klant gaan, niet laten zien wie JIJ nu bent maar één van de 50 tinten grijs uitstraalt. Dan kan ik me voorstellen dat je nog gebruik maakt van je plaatsnaam in je URL. Dat klanten voor de goedkoopste gaan of degene die dichtbij wonen omdat toch alles bij iedereen hetzelfde is. Precies de reden waarom ik NIET wil dat ze bij me komen ????.

Ik hoop dat ik je met deze blog n.a.v. de lessen die ik tijdens de dag van de beroepsvereniging mocht geven, ook weer inzichten heb gegeven waar jij wat aan hebt. Indien ja, zou je die hieronder dan met me willen delen? Ik ben benieuwd!

Heb ik je wakker geschud?

Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven