Ben jij ook een ‘quote-terrorist’? 2 redenen waarom het geen zin heeft om dagelijks quotes op je zakelijke tijdlijn te plaatsen, hoe mooi deze ook zijn.

Veroniqueprins.nl_

I love quotes

Ik ben gek op quotes. 12 Jaar geleden maakte ik kennis met mijn mentor en grote inspirator Jim Rohn en zijn oneliners gebruik ik de hele dag door, zowel zakelijk als privé. De uitspraken die hij deed als ‘Don’t wish it was easier, wish you were better’ en ‘If you really want something you will find a way. If not, you will find an excuse’.  

 

De simpele eenvoud van slechts één zin waar zoveel kracht en waarheid in zit, wow. Ik spreek ze naar mezelf uit om af en toe weer op mijn pad te terug te komen (want ja, ook ik ‘dwaal wel eens af’) en om mijn klanten inzichten te geven in acties en resultaten. Heerlijk.

 

112 quotes per dag op mijn Facebook-tijdlijn

En ik sta daarin niet alleen. Als ik ’s morgens mijn tijdlijn op FB bekijk, dan vind ik daar een aantal heerlijke quotes van vriendinnen die me er een prachtig inzicht voor die dag meegeven. En daarnaast tref ik er nog zo’n 112 van  coaches wiens zakelijke pagina ik op Facebook volg. En dat zijn, in de meeste gevallen, de ‘quote  terroristen’ waar ik in de titel van deze mail over schrijf.

 

Want hoe gaaf en bijzonder quotes ook zijn, 111 van die 112 coaches treffen met die veelvoud aan prachtige oneliners die ze dagelijks  over hun volgers ‘uitstorten’, helaas geen doel. En dat is jammer. Voor de coach of therapeut die ze plaatst en die er ongetwijfeld een prachtige boodschap mee wil doorgeven. En voor de volgers die ze hebben, voor wie er in veel gevallen geen touw aan vast te knopen is. Ik zal je uitleggen waarom.

 

Begrijpt jouw volger eigenlijk wel jouw quotes?

Ooit schreef ik een blog over Jo Frost en waarom haar methodiek van het door je knieën gaan om met je klant te praten, zo waardevol en effectief is . Jij staat nu waar jij staat met jouw inzichten na een prachtige en vaak intensieve reis. Jij hebt de groei al doorgemaakt, weet dat geluk maakbaar is en dat je zelf de regie over je leven hebt.

 

En wat dus de werkelijke betekenis is van de quotes en hoe waardevol die zijn. Veel van de mensen die jou volgen staan nog aan het begin van die reis. Hebben jouw inzichten nog niet, daarom volgen ze je juist, ze hebben jouw kennis en ervaring nodig om die stappen te kunnen maken.

 

Stel je bent gespecialiseerd in burn-outs, vaak ook door eigen schade en schande wijs geworden. Een quote die je zou kunnen plaatsen is

En jij wordt blij en warm van die quote, jij weet dat het waar is. Jij hebt dit stuk doorleefd en wilt zo graag dat anderen dit ook ervaren. Echter, als ik als jouw potentiële klant moe en erg ongelukkig op de bank zit en ik lees dan zo’n zin, gaat dat me dan helpen? Denk je dat ik überhaupt begrijp wat er staat? Of dat ik denk ‘Jij hebt makkelijk praten, ruil maar eens een dagje met mij dan praat je wel anders’. Ik zelf vermoed dat laatste…
Dus help je je volgers ermee, heb je die quote met hen in gedachten en wat zij op dat moment nodig hebben geplaatst? Of vind je het vooral zelf heel mooi en waardevol en vergeet je dat je een stap of 5 of misschien zelfs wel 10 op hen voorloopt…

 

Veel geplaatste quotes zijn een gemiste kans

Stel, je hebt je het voorgaande inzicht aan getrokken, gaat terug naar de wereld van jouw ideale klant en plaatst quotes die voor hem of haar wél van waarde zijn, waar hij of zij zich aan op kan trekken. Plaats die dan nooit zomaar één op één door, dat is eeuwig zonde en een gemiste kans. Wat ik altijd zeg; leg het uit en giet er je eigen sausje over heen.

 

  • Ook i.v.m. copyright kun je er voor zorgen dat je je quotes herkenbaar met jouw branding op je pagina plaatst. Een typisch voorbeeld hiervan zijn de quotes die 365 dagen succesvol deelt. Altijd rood, altijd op dezelfde manier opgemaakt, direct herkenbaar als ‘een quote van…’. Eén van de manieren waarop het gebruik van quotes nog beter voor je kan werken.

 

  • Plaats niet alleen de quote, leg hem ook uit. Niet alles is altijd voor iedereen duidelijk, niet al jouw volgers kunnen al op die manier denken. Door het uit te leggen, er een draai aan te geven waardoor het voor jouw lezers nog interessanter is en niet sec het plaatsen van een foto, onderscheid je je al. Ik lees jouw woorden, jouw gedachtes, jouw expertise. Zo plaatste ik vanmorgen een quote van John de Mol op mijn FB pagina. Ik legde er gelijk bij uit waarom die uitspraak ook voor mijn volgers van waarde is.


Quote - Je zaak voor Elkaar

 

Zo maak ik van een ‘dertien in een dozijn uitspraak’ die iedereen zou kunnen plaatsen, ineens mijn unieke Facebookpost. En zo onderscheid je je dus. Anders kun je mensen net zo goed verwijzen naar een pagina op internet waar 101 goede quotes opgesomd staan; het gewoon plaatsen van alleen een foto  geeft je geen enkel onderscheidend vermogen. En een eenheidsworst zijn, is niet de weg naar meer zichtbaarheid.

 

  • Vertel, indien van toepassing, jouw eigen ervaring met de woorden van die quote. Hoe heeft het voor jou gewerkt, waarom vind jij juist deze quote goed? En nodig mensen vervolgens uit om hun ervaringen ermee te delen of te reageren. De quote gewoon als afbeelding of in woorden ‘neerplempen’ heeft weinig zin, roept geen reactie op en is dus ook voor je ‘edgeranking’ in FB niet goed. Nog een extra gemiste kans.

 

Kortom, als je mijn zakelijke tijdlijn bekijkt zul je zien dat ook ik regelmatig wat quotes de ether in stuur. Echter altijd wel voorzien van mijn eigen kleur en expertise, zodat ik mijn lezers met mij en mijn kennis bekend maak. En laat dat nu exact de intentie van het delen van dit soort informatie zijn.

 

Ik ben heel benieuwd of jij jezelf in dit artikel herkent en of het je inzichten heeft gegeven. Wil je dat dan hieronder delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

9 gedachten over “Ben jij ook een ‘quote-terrorist’? 2 redenen waarom het geen zin heeft om dagelijks quotes op je zakelijke tijdlijn te plaatsen, hoe mooi deze ook zijn.”

  1. Inspirerend Veronique, thanks!
    Ook ik ben gek op quotes en deel ze, spaar ze en gebruik ze zoals het mij uitkomt.
    Maar ik heb nog niet eerder gekeken naar hoe ik quotes kan gebruiken zodat ze ook iets zeggen over mijn verhaal of expertise.
    De volgende keer dat ik een quote plaats of aanhaal giet ik er ook mijn eigen sausje over. En juist dat maakt het persoonlijker en leuker om te lezen!

  2. Goed artikel! Ook ik houd van qoutes. Giet ze wel in een eigen jasje, met uitleg. Maar inderdaad ik plaats wel de qoutes die me raken en mijn ideale klant is hier nog niet. Mooi om over na te denken.

  3. Fantastisch weer, Veronique!!!
    Helemaal jou: het grondige en zoveel keer meer waarde geven dan de klant hoeft te betalen gewoon omdat je innerlijk zo rijk bent en het goud vloeit. Nooit vanzelf gekomen: je hebt gezocht en gevonden. Hard gezocht en nog veel meer gegroeid in hoop en stoutmoedigheid en geloof en zekerheid dat alles mogelijk is voor wie wil. DANK je voor zo n KRACHTIGE inspiratie altijd. Zo WAAR! Zo PUUR!
    Hou daar zoooo van. Voor mij werkelijke ervaren/ beleefde levensfilosofie.
    Plus leer ik van je als starter goed gedisciplineerd te worden: ik ben zelf mystica en wijsgeer en bezit zelf vele quotes maar gebruik ze nog niet bedrijf. Ik moet daar dri genomen beginnen. Nu weet ik hoe. DANK JE WEL, beste business coach van de aardbol! ????????????

  4. Leuk dat je de strijd aanbindt tegen de quote-terrorosten, Veronique! 🙂

    Ik beschouw mij niet als één van hen: ik verspreid al sinds 2014 op de maandagochtend een quote op de manier die jij beschrijft. Als ‘food for thought’ én een kijkje in mijn hersenpan, door elke quote te voorzien van commentaar.

    In dat commentaar leg ik altijd de link naar ondernemerschap voor ZZP’ers (mijn expertise), soms ook naar m’n bedrijf, via een link naar één van m’n blogs.
    Voor de herkenbaarheid voorzie ik de quotes ook letterlijk van m’n eigen kleur (lila) en daarnaast nog van m’n logo en m’n url.

    In al die jaren heb ik soms wel ‘ns een maandag over geslagen. Maar uiteindelijk heb ik er toch al een flink aantal geproduceerd. Misschien moet ik er maar ‘ns een boekje van gaan uitgeven of zo. 🙂

    1. Als je ze al personaliseert ben je ze op zeker al een stap voor. Verder geef je aan wel degelijk de link naar je bedrijf/ expertise te leggen. Dan doe je het dus prima!

  5. Ik ben denk ik wel als een quote-terorist te bestempelen met mijn vrijwel dagelijkse quotes. Anderzijds voel ik me ook weer niet aangesproken, omdat ik ze vrijwel altijd voorzie van mijn visie en uitnodig tot nadenken/interactie. Ben benieuwd hoe jij dat ziet?

    1. Als je altijd je visie er bij zet en uitnodigt tot interactie, dan loop je inderdaad geen gevaar opgepakt te worden door de ‘quote-politie’. Dan doe je het precies op de juiste manier!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven