Zojuist heb ik een website scan gedaan met een klant. Eigenlijk een beetje een apart verhaal; zij heeft hem niet aangevraagd, ik heb haar gezegd dat ze hem nodig had, want dat was echt zo! Soms is het belangrijk om niet aardig te zijn om iemand goed te kunnen helpen.
Zo ook in dit geval. Ik had haar de opdracht mee gegeven om nog eens naar haar website te kijken en te besluiten of ze op basis van wat ze las klant bij zichzelf zou worden. Toen we startten, gaf ze aan dat ze haar huiswerk gemaakt had en het echt een prima site vond, ze zou zeker klant bij zichzelf worden. Waarop ik haar verzekerde dat ze er over 20 minuten anders over zou denken en mij dan waarschijnlijk niet meer aardig zou vinden…
Dat ging iets sneller. Binnen 5 minuten gaf ze aan dat ze niet begreep dat ze überhaupt ooit klanten had gemaakt op die website, er stond eigenlijk niets op, wat er op stond was vakjargon, ze sprak in de derde persoon waardoor ik nergens een connectie met haar kreeg, gaf op haar website aan wat ze allemaal niet deed ipv wat ze wel voor iemand kon betekenen, ze werd nergens concreet en naar de producten moest je zoeken. “Ik heb helemaal verkeerd gekeken” was haar verbaasde reactie.
Ik geef jou dezelfde uitdaging. Zet eens de bril van je klant op en kijk dan nog eens écht door zijn of haar ogen naar je website. En kijk dan nog eens naar de tekst, volgorde, duidelijkheid, vakjargon, hoe concreet ben je, werken je links, is het eenvoudig om contact met je te zoeken?
Neem een foto van jou met je ‘klantenbril’ op en mail die naar mij via info@veroniqueprins.nl. Inzenden kan tot 13 juni aanstaande. Uit de inzendingen trek ik 5 winnaars voor een websitescan van 20 minuten die Euro 47 kost, je alleen een veelvoud daarvan oplevert. Heel veel succes, ik zie je foto graag tegemoet!