Wat er mis is met flyeren en adverteren in het plaatselijke suffertje

Veroniqueprins.nl_

 

Laatst vroeg één van mijn klanten wat mijn mening was ten aanzien van flyeren. Oeps, dan gaat er bij mij iets los en  ik vermoed dat ze er daarna wat spijt van had dat ze het gevraagd had. Want waarom zou je willen flyeren? Wat zegt dat over jou, wat zegt dat over jouw dromen, over de visie van je bedrijf? Het deed me besluiten om dit blog te schrijven.

 

Flyeren is niet erg effectief

Voor één van mijn vroegere bedrijven verspreidde ik ook wel eens van die A5’jes huis aan huis.  Ik vind het namelijk heerlijk om buiten te zijn en ik kreeg gelijk mijn beweging. Ik deed het niet omdat dat flyeren nu zo razend efficiënt was, ik had gemiddeld 1 reactie op 1000 flyers. En daar liep ik toch gauw een uur of 5 op, beetje afhankelijk van de wijk. Nu woon ik nog echt in een dorp ‘buiten’, veel boerderijen en lange oprijlanen, schiet voor geen meter op flyertechnisch. Mocht jij nu in een flatwijk flyeren dan maak je meer en snellere meters. Mijn ervaring leert mij echter dat daar dan om die reden ook veel geflyerd wordt, dus dat mensen daar een tikkie flyermoe zijn. Uiteindelijk ook niet zo effectief dus.

 

Ook voor flyeren geldt; de kracht van herhaling

Daarnaast is het zo dat ook voor het rondbrengen van folders hetzelfde geldt als voor alle marketingacties; de kracht van de herhaling. Dus één keer flyeren is niet voldoende; je moet meer dan regelmatig je wandelschoenen aantrekken en met een tas vol papier de deur uit. Wist ik in het begin ook allemaal niet hoor. Ik herinner me nog goed de eerste keer dat ik zelf flyers ging verspreiden en mijn man te kennen gaf die avond ook weg te gaan. Dat heb ik hem verboden, want wat nu als de telefoon zou gaan rinkelen en er zou niemand zijn om hem op te nemen? (Dit was nog vóór de inburgering van de mobiele telefoon…) Nee, hij moest echt thuis blijven, dat ging anders omzet kosten. Hoe heerlijk naïef ik was, het ging geloof ik om 100 flyers……………..

 

Waarom laat je je beperken tot je eigen dorp of stad?

Goed, terug naar de vraag waarom flyeren wat mij betreft niet zo’n handige marketingtool is. Los van het feit dat bovenstaande feiten aantonen dat het  dus niet zo efficiënt is, is er een andere reden waarom ik je wil afraden om papiertjes in het rond te strooien. Het levert je namelijk een beperking op! Ik woon in een dorp met 6.000 inwoners, het barst hier nu niet echt van de ambitieuze coaches en therapeuten zeg maar. Als ik het dus van flyers moest hebben dan werd het een lastig verhaal met die bloeiende praktijk van mij. En dus ook met die van jou! Want waarom je beperken tot je woonplaats (tenzij je in New York woont ofzo) als de wereld ineens je speelveld blijkt. Met de komst van Social Media, de kracht van internet gaan er zoveel deuren open. En ik merk dat er nog altijd veel te veel mensen denken  wat er voor omzetmogelijkheden zijn in hun praktijk aan de hand van hun eigen gemeente en heel misschien, doe eens gek, omliggende gemeentes. Ik doe dat iets anders, ik spreek op zijn minst over provincies en liever nog over landen. Want waarom niet?

 

Droom groter dan je woonplaats, dan je provincie, dan je land

Wat zegt het over jou, over je dromen, over de mogelijkheden die je ziet als je je alleen wilt beperken tot je eigen woonplaats? Waarom zou je heel veel tijd steken in een dergelijke marketingactie als je de beperking kent; zowel in tijd als in omzet. Want hoe groot is de kans dat jouw ideale klant überhaupt bij jou in je wijk/stad woont? Dus hoe vruchtbaar is de actie dan? Ik merk dat weinig mensen die flyeren  deze vraag niet eens  stellen. Terwijl dat toch wel het  startpunt van iedere actie zou moeten zijn; is dit de meest handige manier?

 

Ook jij kunt over de dorpsgrens coachen

‘Ja, maar ik moet mijn klant echt zien’ is het argument dat ik heel vaak als antwoord hoor. ‘Dus dan moeten ze wel een beetje in de buurt wonen’. En, het zal je niet verbazen, ook daar heb ik natuurlijk een weerwoord op:

 

80% van mijn coachgesprekken doe ik via Skype

En keer op keer blijkt weer dat dat echt net zo goed werkt als wanneer ik klanten live bij mij in mijn praktijk ontvang. Sterker nog, vaak is het zelfs nog effectiever omdat we nergens door afgeleid worden. Niet door koffie, geluiden of small talk. En dan nog hoor ik wat gesputter op de achtergrond dat ‘jouw klanten écht anders zijn’ en ik wil je vragen om verder out of the box te leren denken. Ik weet het, het is veel gevraagd; naast buiten je woonplaats nu ook buiten de doos. Het geeft alleen zoveel meer mogelijkheden. Een collega van mij zet iedere maand ruim $ 10.000 om met het geven van yogalessen via Skype. En mogelijk dat je klant er soms wel écht moet zijn, de andere keren kunnen op zeker via Skype en dat vergroot dus automatisch je werkterrein. Ik heb klanten van Apeldoorn tot aan Den Haag, van Groningen tot aan Maastricht en na Londen en Zuid-Afrika kan ik daar nu ook de Verenigde Staten aan toe voegen. Allemaal vanwege Skype en het verder kijken dan Moordrecht groot is. Dat is namelijk niet zo groot.

 

Het laatste dat ik wil is dat mensen mij kiezen omdat ik ‘zo lekker dichtbij woon’

Een slechter argument om met mij te gaan werken is er niet. En ik zou er ziek van zijn als dat de reden was waarom mensen bij mij komen. Het wordt dus ook nooit als argument gebruikt. Sterker nog, zoals ik 27 uur vlieg naar mijn eigen coach, zijn er mensen die er 2.5 uur enkele reis voor over hebben om een (trainings)dag met mij door te brengen. En die klanten komen niet omdat ik recentelijk meerdere malen in Groningen geflyerd heb. En als ze dat voor mij doen, waarom dan niet voor jou. Jij bent toch ook goed in wat je doet?

 

En dit verhaal geldt eveneens voor adverteren in het plaatselijke suffertje. Prima initiatief maar hou het lezersprofiel eens tegen dat van je ideale klant en kies dan heel bewust of dit nu echt dé manier is om je doelen te realiseren. Of dat je jezelf misschien onnodig klein houdt door hiervoor te kiezen. Eeuwig zonde voor jou. En voor je droom!

 

Dus mijn vraag aan jou; welke acties onderneem jij om je dromen uit te laten komen die zich niet beperken tot je woonplaats? Ben heel benieuwd! Succes!

 

Think big, dream big, believe big and the results will be big!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven