Vrijheid? Of laat je je jouw klanten jouw agenda beheersen?

Veroniqueprins.nl_

Op de vraag waarom ze voor zichzelf begonnen zijn, antwoord 90% van mijn klanten; vanwege de vrijheid. En hoe anders is de realiteit;de meesten van hen maken lange dagen en verdienen daarmee in de meeste gevallen nog minder dan het minimum loon. Vaak niet het beeld dat je hebt bij ‘vrijheid’. Voor mij is vrijheid mijn eigen keuzes kunnen maken en mijn eigen tijd in kunnen delen. Als dat ook jouw wens is, dan geef ik je in dit artikel een aantal tips hoe dat te realiseren.

De grootste oorzaak dat mijn coaches en therapeuten die vrijheid niet voelen is met name het feit dat hun agenda door hun klanten gedicteerd wordt. ‘Ik wil eigenlijk alleen maar onder schooltijd werken, dan belt alleen die klant en die geeft aan toch graag om 17.00 uur te willen komen. Ja, en dan geef ik toch maar toe want ik kan die omzet niet missen’. En woeps, daar gaat je gevoel van vrijheid. En deze raakt mij in de kern, als mens en als ondernemer. Mijn coach Suzanne stelt ’the way you do anything is the way you do everything’. Dus de vraag aan mijn coachee is vaak ‘herken je dit ook in andere delen van je leven?’En ook daarin is het antwoord vaak ‘ja’.

Herken jij dit ook in jouw privé leven en je praktijk? Dan hier 5 tips om hier mee om te leren gaan en weer baas in eigen praktijk te worden.

 

Stel je eigen grenzen.

Wat is voor jou belangrijk, wat wil jij met je tijd en met je praktijk? Als ik mijn dokter bel om een afspraak te maken, dan mag ik hopen dat ik deze week nog terecht kan en het gaatje dat hij uiteindelijk voor me heeft past me eigenlijk per definite niet. En toch schuif ik dan aan mijn kant in mijn agenda, want ik wil toch van die pijn of dat ongemak af. Hij laat mij geen ruimte, stelt heel duidelijk zijn grenzen. Of de assistente in ieder geval… Nog nooit heb ik gehoord ‘Wat leuk dat je wilt komen, wanneer zou het je uitkomen?’ En toch is dat wat jij onbewust ook doet als je je in het bovengenoemde voorbeeld herkent. ‘Ik kan je helpen, dit zijn mijn werktijden, wanneer komt het je uit?’ Niets ingewikkelder dan dat.

Wat voor mij ook heel belangrijk is en waarom ik die grenzen heilig bewaak, is dat er iets met mij gebeurt als we op de condities van de klant werken; wanneer of waar  het haar of hem goed uit komt. Er knaagt dan iets in mijn buik, waardoor ik niet meer het beste van mezelf kan geven aan de persoon die tegenover mij zit. En daar heb ik last van, ik wil onbelemmerd het beste van mijzelf kunnen geven. Dus alleen al om die reden bewaak ik mijn grenzen. Omdat het voor mijn klanten ook beter is; #walkthetalk, #practicewhatyoupreach

 

Ken je waarde

Wat maakt dat je met je grenzen laat schuiven? Dat je de klant laat bepalen? Ben je bang dat ze anders niet komen? In de basis twijfel je daarmee aan je eigen waarde. Want als jij er 100% van overtuigd bent dat jij die klant het allerbeste te bieden hebt en ze bij jou echt het beste af is, dan straal je dat ook uit. En ben je dus ook niet bang dat ze ergens anders heen gaan als het tijdstip ze niet past.

 

Manage de verwachtingen

Als jij nu naar de beste chirurg van Nederland wilt, de persoon die jou het allerbeste kan helpen, verwacht je dan hij volgende week gelijk tijd in zijn agenda voor je heeft? Als dat wel zo zou zijn dan zou ik twijfelen aan zijn expertstatus, gezien de wachttijden in de zorg. In het begin van mijn praktijk wrong ik mij in allerlei bochten als er een klant belde voor een afspraak om die toch maar op korte termijn te kunnen maken. Er waren dagen dat ik hoopte dat er niemand zou bellen omdat ze op korte termijn met geen mogelijkheid in mijn agenda te persen zouden zijn. Toen ik er achter kwam dat ik daardoor steeds ‘korte termijn strategie’ aan het bedrijven was, wist ik dat het anders moest. En weet je, als mijn klanten nu bellen en ik zeg dat ik volgende week (naar waarheid en soms zelfs verder weg!) een gaatje voor ze heb, dan vinden ze dat helemaal niet erg. Sterker nog, heel vaak krijg ik als antwoord dat ze dat precies gehoopt hadden. Enneh… ga jij liever naar een drukbezette ondernemerscoach of iemand die zegt ‘ik kan vanmiddag al, of morgen, of anders overmorgen de hele dag’? Schaarste, maar dan wel échte schaarste, kweekt wensen. Kijk maar naar restaurant de Librije, voor 2016 (2016!!) zelfs al volgeboekt.

 

Bied de mogelijkheid om online afspraken te maken

Vind je het nu lastig om ‘nee’ te zeggen of trap je toch steeds weer in die valkuil? Zorg dan voor een hulpmiddel. Want ik ben niet anders dan jij hoor, ik ben in de basis ook zo’n eeuwige pleaser. Dus toen introduceerde ik de mogelijkheid om mijn afspraken online te plannen; ‘dit zijn de tijdstippen dat ik kan, kies jij maar uit welke jou het beste past’. Nooit meer discussie, geen gedraai met grenzen en geen gewetensconflict meer tussen hoofd en hart. Ik gebruik hiervoor overigens Timetrade. En inmiddels is de initiële reden vervangen door een praktische, het werkt ongelooflijk efficiënt.

 

Wees de betrouwbaarste persoon die je kent

Ik maak met bepaalde mensen afspraken dat ik dingen voor ze nakijk of beoordeel. Vervolgens plan ik direct  tijd vrij in mijn agenda om  na die deadline met dat stuk aan de slag te gaan. En wat gebeurt er? Ze leveren te laat aan en zadelen mij daarmee met een probleem op; later in die week zit mijn agenda echt vol. Hier komt het dus ook aan op het stellen van je grenzen; ga je ze dan alsnog helpen en je in bochten wringen doordat zij zich niet aan de afspraak houden? Of leer je ze dat het niet gaat werken op deze manier en geef je aan ‘sorry, te laat’. En ja, dat is lastig, moeilijk, pijnlijk; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat vergt moed en dat geeft dus vervolgens vrijheid.

En weet je wat het is? Het zijn juist deze mensen die zelf tegen dat probleem oplopen in hun leven; niet aan afspraken houden en daardoor steeds net even te laat achter hun eigen staart aan lopen. Die om exact om die reden de boel niet ‘op der rit’ krijgen, zoals dat heet. Zorg er dus voor dat je de betrouwbaarste persoon wordt die je kent, afspraak is afspraak. Met anderen én met jezelf. Dan weet je altijd waar je aan toe bent, loop je nooit achter de feiten aan en kun je veel eenvoudiger die grenzen bewaken. Want anders maken klanten van hun probleem jouw probleem en dat is niet waar het bij coaching over gaat. En belangrijker nog, als je het zelf zo doet dan zullen je klanten het ook zo doen. Want zoals mijn leermeester mij aangaf; ‘you learn people how to treat you’. Zowel in het zakelijke leven als privé.

Ben benieuwd of je je hierin herkent en of je wat met de tips kunt.  Zou het leuk vinden om je reactie hieronder te lezen! Succes!!

Foto; Nico Kaiser via Flickr

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven