Soms moet je niet naar je klant luisteren

Veroniqueprins.nl_

Wat ze zeggen dat ze nodig hebben is niet wat ze nodig hebben

Nou, ben je er nog? Want het begint al lekker met deze zin 😊. Mensen komen bij mij omdat ze iets willen leren over strategie, over ideale klanten, over productaanbod, etc. en zo vaak gaan uiteindelijk de gesprekken alleen maar over henzelf. Over zichzelf uit de weg gaan. Hun ruimte innemen. Dat ze dat wat ze al lang weten nu alleen nog maar echt moeten gaan doen, ondanks …………. . Ze zich niet meer moeten laten afleiden door het Urker Mannenkoor omdat ze bang zijn voor de dingen die ze moeten doen om te komen waar ze willen zijn.

 

Nou ben ik natuurlijk een polder psycholoog dus als het al te veel en al te vaak over belemmerende overtuigingen gaat dan ‘stuur ik ze door’. Wat ik wil aangeven is dat het dus vaak maar de helft van de tijd over business bouwen gaat, over de allerbeste strategie om zo slim en zo snel mogelijk klanten te krijgen. Dat gaat alleen maar lukken als je met robots werkt en dat zijn mijn klanten gelukkig niet! Maar ik zie wel haarfijn wat er gebeurt.

 

Welke omtrekkende bewegingen mensen soms maken om het maar niet te hoeven gaan doen. Ik ruik soms al waar de energie weglekt en dat ze ‘ik heb geen focus’ als excuus gebruiken. Nog een keer over je ideale klant beginnen heeft dan geen zin. Dan pakken we het ‘pelmesje’ en halen we er een laagje af. Is niet waar ze voor komen. Wel wat ze nodig hebben. Dus krijgen ze dat binnen de grenzen van wat ik vind dat mijn taak/verantwoordelijkheid/expertise is. Snap je?

 

Ik verkoop aan de voorkant geen transformaties. Mijn klanten gaan er wel doorheen. Allemaal. Stuk voor stuk. En ze denken vaak vooraf dat niet nodig te hebben😊.

 

Het is wat zij willen maar is het ook wat JIJ wilt?

Vorige week sprak ik met een oud-klant. Ze heeft een ideale klant gekozen en een prachtig aanbod gemaakt destijds. Nu keek ik opnieuw over haar menukaart heen en zag ik ineens andere dingen staan. Kleinere programma’s, veel kortere trainingen, andere prijzen. Ik vroeg haar wat er gebeurd was. ‘Ze was naar haar klant gaan luisteren’. Dat had ze beter niet kunnen doen.

 

Want de logica van het aanbod was helemaal weg. Ze vond het zelf ook ineens moeilijk te verkopen omdat het in haar hoofd ook niet meer klopte. Maar ja, haar klant wil het zo. Strategisch was er geen touw aan vast te knopen en ook haar omzet bleef achter bij het plan dat we gemaakt hadden.

 

Nou is dat allemaal vervelend maar vergeleken bij de rampen die er op dit moment plaatsvinden is het ook weer makkelijk te relativeren. Weet je wat pas echt erg is? Dat ze zei: ‘ik vind het geloof ik niet meer leuk’. Ze had oprecht al naar banen gekeken. Mijn briljantje, de coach waar ik zoveel vertrouwen in had! Ze wilde haar jas aan de wilgen hangen.

 

Luister alleen naar je écht serieuze klant

Ze had haar prijzen verlaagd omdat haar klanten allemaal zeiden dat ze eigenlijk wel erg duur was. Ze hadden geen tijd voor langere trajecten of trainingen, dus had ze alles ingekort. En dus zat ze naar de verkorte versie van The Godfather te kijken en hoe briljant die film ook is, aan de ½ uur versie is geen reet aan. Ze deed geen dingen meer waar ze blij van werd, waar haar hart van ging zingen, waar ze van ging juichen als ze ’s-morgens in haar agenda keek. En ze mistte ook de waardering van haar klanten die het eigenlijk allemaal net niet goed genoeg vonden. Nee, een half uur Godfather vertelt je niet het verhaal. Om dat hele verhaal te krijgen moet je maar investeren in tijd en geld. Hoppa!

 

Punt is dat je wel mag (of zelfs ‘moet’) luisteren naar je ideale klant als je maar zeker weet dat het je ideale klant is. En dat is zo vaak niet het geval. We luisteren naar iemand die wat zeggen wil maar wil ik ook naar die persoon luisteren? Wil ik er ook mee werken? Wil ik aan de slag met mensen die er eigenlijk geen tijd voor vrij willen maken? Die alles al snel ‘te duur’ vinden omdat ze het gewoon niet graag genoeg willen.

 

Dus vroeg ik mijn klant: vind je je werk niet meer leuk of vind je deze klant niet leuk. Ze keek me aan alsof ze water zag branden. Want mag je die vraag wel stellen? We mogen toch niet oordelen? Wie ben ik om mensen niet leuk, niet aardig, ongemotiveerd of gewoonweg zeurders te vinden (laten we eerlijk zijn, die klanten hebben we toch allemaal wel eens een keer gehad?). Dat ‘hoort’ toch niet? Wake up: jawel, dat hoort wel!

 

Als jij dát wilt doen waarvoor je hier bent. Als jij met je hele ziel en zaligheid in je bedrijf wilt staan en vanuit die drijfveer de mensen wilt helpen die écht geholpen willen worden, dan kan dat niet anders dan door te kiezen voor de klant die je wél ok vindt. Die wel bereid is om tijd en geld vrij te maken voor het resultaat dat jij biedt. Dan is geld namelijk nooit het probleem, zelfs niet als het er niet is! Ja, lees die zin nog maar eens een keer! 😊.

 

Het begint met een keuze. Vaak een lastige.

Zo heb ik vorig jaar de bewuste keuze gemaakt om alleen nog maar langere trajecten aan te bieden. Omdat Rome en Parijs nu eenmaal niet op één dag gebouwd zijn en het juist zo om de uitvoering gaat, niet om de kennis. Dat was lastig. Een aantal van mijn klanten begrepen het niet. En dat begreep ik ook nog. Maar ik voelde dat het juist was, dat het zo klopte. Dat ik op die manier weer all-in kon gaan en van mijn werk een masterpiece zou kunnen maken waar ik glimmend trots op zou zijn. Niet een ‘afleverfabriek’ waar de klant met een stempel ‘ik weet het’ de deur uit gaat. Omdat ‘weten’ nog niet hetzelfde is als ‘kunnen’ en ‘kunnen’ niet hetzelfde is als ‘doen’.

 

Door trouw te zijn aan jezelf en niet altijd te luisteren naar wat je klant wil, ontstaat magie. Mag ik met waanzinnige mensen samen werken. Kijken we samen The Godfather. Alle episodes en genieten en leren we onderweg. Het zijn gecommitteerde mensen die je niet aan hoeft te slingeren maar die het komen halen omdat ze het willen. Net zo graag als ik en jij.

 

Dit is wat een klant me mailde en ik kon wel huilen:

 

Hi Veronique,

Je bent hopelijk heerlijk aan het genieten van je weekend! Ik wilde je alleen even laten weten dat ik zo blij ben met jou en dit programma!

Ik heb nog nooit zo’n officieel en langdurig business coaching programma gevolgd, maar het is bizar hoeveel het teweeg brengt. Jouw begeleiding is natuurlijk mega waardevol, maar ook de community en alleen al het feit dat het 7k kost zorgt voor zoveel commitment. Je neemt jezelf en je bedrijf ineens een stuk serieuzer waardoor je meer slagkracht krijgt.

 

Hierna volgen er nog een aantal mooie dingen, onder andere over de resultaten die ze boekt. Waanzinnig. En dit was geen programma wat iemand er ‘even bij doet’, ook financieel niet. Overigens bewaar ik dit soort mails allemaal in een mapje met de naam: ‘opschepboek’ 😉. Als ik soms even twijfel aan wat ik hier ook al weer kom doen en wie er op mij zit te wachten (niets menselijks is mij vreemd 😊) dan lees ik die mails en denk ik: ‘Prins, laten we weer gewoon aan het werk gaan’

 

Velen hebben het over ‘aligned zijn’. Ik nooit. Maar ik ben het wel. Ik voel wat ik wil, ik durf daarvoor te kiezen en dan ontstaat er dit. Door naar mezelf te luisteren en stiekem dan even niet naar mijn klant 😊. Snap je?!

 

Ik zou het megagaaf vinden als je je inzichten over het ‘niet naar je klant luisteren’ hieronder met me zou willen delen. Durf je het nog niet te doen en waarom dan niet? Hoe heb jij het gedaan en wat kan een ander daarvan leren. Laten we elkaar inspireren en helpen!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

12 gedachten over “Soms moet je niet naar je klant luisteren”

  1. Goeiemorgen Veronique,

    Als ik nog niet wakker was, ben ik het nu. Ik volg je online training ‘ een bloeiende praktijk in 90 dagen.’ Module 3 staat voor de deur, kies je ideale klant en daarin pingpongt er van alles door me heen. In het lezen van je bovenstaande tekst, vat ik ineens waar dat pingpoingen over gaat. Mijn aandacht gaat het meeste uit naar ongewenst kinderloze vrouwen die er klaar mee zijn om te kijken naar wat er niet is en toe zijn aan leven ipv overleven, die huin toekomst mooier willen maken. Ook zonder kind zonder daarbij te ontkennen dat dat altijd een gemis zal zijn. In mijn gedachtes zie ik me met deze klant samenwerken, energiek, leuk en zin in mijn dag. En steeds als ik denk… dat is mijn ideale klant, verandert mijn beeld en zie ik mezelf met klanten die alleen nog toe zijn aan zien wat er niet is en de volgende stap nog niet willen zetten voor een mooiere toekomst. Ik zie mezelf sleuren en heulen en kom uit op… dan maar niet dit als ideale klant.

    En waar gaat het echt over dat het in mijn hoofd verandert? In mijn denken zeg ik blijkbaar al ‘ ja’ tegen alle vrouwen die ongewenst kinderloos zijn in plaats van naar mezelf luisteren en zeggen: ik werk alleen met vrouwen die toe zijn aan de volgende stap.

    Dank je wel. Dit maakt een hoop duidelijk over hoe essentieel het is dat ik goed ga staan voor mezelf en mijn ideale klant. Ik realiseer me ook dat het naar mijn ideale klant toe aosciaal is als ik dat niet doe. Want… opgeven waar ik echt blij van word, waar mijn kracht ligt en waar ik energie van krijg…. dat maakt dat ik ook geen energie meer heb voor de mensen waar ik een kei voor ben. Zo… en dat is ook fijn om een op te schrijven 🙂

    En ja, je verkoopt geen transformatie… het is zeker wat er gebeurt. Gelukkig.

    1. Wow Remke………………. jeetje. Ik typ mijn blogs met de hoop dat ik er iemand mee kan raken. Dat het voor iemand van waarde zal zijn. En dan krijg ik zo’n bericht. Dikke, dikke, dikke dank je wel. En hou vast aan wie je bent en wat je wilt. Jij bent dat waard. En je klant ook <3

      1. Remke Perk-Jansen

        Die dikke dikke dikke dank je wel heb ik op mijn beurt ongelofelijk ontvangen…. ja, je bent enorm van betekenis. Ik ben zo blij dat ik voor deze weg met jou gekozen heb… wat verandert er veel in mijn mindset in een zeer korte tijd.

  2. Als jij naar je klanten had geluisterd en niet naar jezelf, als je niet met dit aanbod van langere trajecten mét implementatie was begonnen, was ik nog steeds niet je klant geweest. Want elke keer dat ik op het punt stond om je in te schakelen, realiseerde ik me dat het me minder om de kennis ging dan om het toepassen ervan. En een hoofd vol kennis die ik alsnog niet te gelde ging maken, daar had ik geen geld voor over. Toen ik op het event in oktober hoorde dat je precies die steun bij implementatie had toegevoegd, ben ik meteen ingestapt.

    Moraal van dit verhaal: door niet naar elke huidige klant te luisteren en wel naar jezelf, kom je dus ook toekomstige klanten tegemoet die andere geen klant waren geworden. En nou hoop ik maar dat je vindt dat je daarmee nóg leukere klanten hebt aangetrokken…

    1. Oh Paula, wat een gaaf bericht. Jij weet niet hoe lang jij al op mijn ‘bucketlist’ stond. Als ik eerder had geweten dat dit was wat je wilde hebben, had ik al eerder ontwikkeld. Dus ja, ik heb er onwijs leuke klanten mee aangetrokken. Ik ben blij met en dankbaar voor jou <3

  3. Goedemorgen Veronique,

    Wat een heerlijke, heldere uitleg. Klanten die er nog niet aan toe zijn om geholpen te worden, zullen eerst nog andere stappen moeten zetten.
    Voor mij betekend dit dat ik kies naar wat ik aanbied en wanneer ik dat doe en daar sta ik voor 200% achter.
    Daar komt de klant op af waar ik het liefste mee werk en die waardeert wat ik doe, waardoor ik de klant waardeer. win-win

  4. Van de week nog ‘niet naar een mogelijke klant geluisterd’ en geadviseerd dat ze in dit specifieke geval beter iets anders kon doen. Zelfs geen concreet aanbod gedaan 🤭, terwijl de omzet welkom was.
    Daar achteraf dan toch weer twijfels over. Niet dat ze dan bij iemand anders een website laat maken omdat ik geen aanbod deed. Ik had ook kunnen adviseren en de keuze bij haar laten. Och ja, ooit leer ik het wel.

    1. Het gaat altijd met vallen en opstaan en nooit in een rechte lijn. Vertrouw op je intuïtie en handel altijd ethisch. Dan komt het altijd goed. Succes!

  5. Een opschepboek, briljant!!! Weer mooi geschreven Prins! Ik hoor inmiddels jouw stem bij de mail. Echt heerlijk. Ik kan ook niet wachten op de volgende podcast. Altijd weer lachen. Heerlijk mens ben je! Zo, steek die veer maar in je …..

  6. Lieve Veronique,

    Wat een prachtig Blog bericht weer!
    Ik heb tot op de dag van vandaag nog zo veel profijt van jouw training en begeleiding. En het is zeker zo dat weten en doen 2 verschillende dingen zijn. En als ik terug denk aan onze samenwerking dan was het inderdaad zo dat naast de kennis die je mij gaf we ook veel gesproken hebben over de onderliggende sturingen. Jij hebt mij leren ondernemen zowel qua kennis als qua mindset. (dat was 2016)
    Nu ik al een paar jaar met mijn eigen klanten werk weet ik ook dat waar ze denken zelf voor te komen dat dat in de onderstroom vaak iets heel anders is.

    Laatst las ik een mooie quote (daar hou ik van);
    Sell them what they want and give them what they need.

    En zo is het ook.
    Dat doe ik inmiddels ook en dat deed jij ook bij mij!

    Dankbaarheid dat jij ooit zomaar op Facebook voorbij kwam!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven