‘Niemand zit op jou te wachten’; 5 redenen waarom je praktijk niet direct omzet genereert!

Veroniqueprins.nl_

 

“Ik begrijp er niets van. Ik doe alles wat jij zegt en toch heb ik nog niet genoeg omzet’ Als ik een euro had gekregen voor iedere keer dat ik die opmerking gehoord heb zou ik kunnen stoppen met werken. Ik begrijp de frustratie, ik snap dat je heeeeeeeeel graag wilt, ik weet dat je wilt dat je harde werken en je opofferingen zich gaan vertalen in geld. En toch werkt het helaas niet zo. Dat als jij er klaar voor bent, dat de rest van de wereld dan ineens klaar is voor jou. Zelfs niet als je praktijk staat als een huis. In dit artikel bespreek ik 5 oorzaken waarom het niet gaat lopen op het moment dat jij vindt dat het zou moeten gaan gebeuren.

Hoe lang duurde het voordat je kinderen konden lopen? Als ik die vraag aan mijn klanten stel is het antwoord vaak rond een jaar of anderhalf. En bij dochters natuurlijk altijd iets sneller dan bij zonen 🙂 Maar over het algemeen is er niemand die naar zijn krummel van 4 maanden in de box staart en denkt ‘als jij eens zelf je fles uit de koelkast gaat halen?’ We vinden het heel gewoon als dat minstens een jaar duurt en zelfs na anderhalf jaar is er nog geen reden van paniek. En nu start jij je bedrijf. Schrijf je je in bij de KvK en gaat langzaam bouwen. In de meeste gevallen is het startmoment niet gelijk het moment waarop je praktijk bedrijfsmatig ook helemaal goed ingericht is, zeg maar. Dus als je al een maand of 6 bezig ben en vervolgens stap je bijvoorbeeld in een coachtraject van 3 maanden om er een écht bedrijf van te maken, ben je eigenlijk pas 3 maanden bezig en nog geen 9. Dus wat kunt je dan verwachten? Dingen hebben een natuurlijk verloop nodig, gaan volgens een natuurlijk proces. Geduld, geduld, geduld! Het is niet anders dan dat.

Je roept niet hard genoeg. Zoals al eerder gesteld ‘niemand zit op jou te wachten’. In een markt waarin het aanbod groter is dan de vraag vormt er zich niet automatisch een rij voor je voordeur op het moment dat jij een bordje met ‘praktijk’ op de deur hangt. Ik had eens een klant die mij in paniek opbelde dat haar nieuwe site die avond tegen de verwachting in niet live zou gaan. Ik vroeg haar wie daardoor vannacht niet zou kunnen slapen…. Niet aardig, wel eerlijk. De markt moet wel weten dat je er bent. En laat ik het zo zeggen, de meeste coaches en therapeuten fluisteren wel heel zachtjes ‘joehoe, daar ben ik dan’. Maar over het algemeen weinig consistent, op veel te weinig plaatsen en vooral ook veel te zacht om er de markt eens flink mee wakker te schudden. ‘Ja maar mijn site is toch online’. Je lieverd, maar hoeveel bezoekers heb je daar op per dag in eerste instantie? 3-4? En dat zijn dan vaak ook nog je vriendinnen die even kijken wat je aan het doen bent. Google leidt potentiële klanten echt niet gelijk op dag 1 al naar jouw website, daar is meer voor nodig dan alleen online gaan. Dus als ze niet weten dat je er bent, dan kun je ook nog niets verwachten. Zo simpel is het. Kan het niet anders maken dan het is.Je bereik is niet groot genoeg. ‘Geen deelnemers aan mijn workshop, hoe kan dat nu?’. Oke, ik vraag dan wat ze hebben gedaan ter promotie. ‘Event op Facebook aangemaakt’. Op zich een super actie. Echter, een event komt tegenwoordig bij toch al ruim 20 %(!) van je volgers in de tijdlijn terecht, nog veel minder dan een reguliere post. En als je dan dus ongeveer 100 volgers hebt op je pagina, wat bij aanvang van je praktijk al veel is, dan zijn dat een man of 20. Waarvan het merendeel in eerste instantie je familie is en daarmee als potentiele klant vaak al afvalt,  van die 20 zijn er mensen die wel willen maar die dag niet kunnen en/of mensen voor wie dit op dit moment niet de juiste ‘pleister’ is. Idem met een aankondiging in je nieuwsbrief. Als je start zijn is je abonnee aantal over het algemeen wat laag, zeg wederom 100. Ga je uit van een gemiddelde openingsratio van 30% dan is daar dus het verhaal ongeveer hetzelfde. En daar komt nog bij dat in eerste instantie dat percentage iets lager ligt omdat ik bij veel beginnende coaches en therapeuten nog vaak titels als ‘nieuwsbrief juni’ voorbij zie komen. Zou jij die openen? Daarom is het van groot belang om vanaf dag 1 te werken aan je aantallen, zowel volgers als Social Media als ook de abonnee’s op je nieuwsbrief (die natuurlijk niet zo mag heten…) ‘The money is in the list’ en ik zie nog vaak mensen daar te weinig aandacht aan besteden.Omdat jij er klaar voor bent, wil nog niet zeggen dat de wereld er klaar voor is. Daar kom je dan, vers van de opleiding, je hart gevolgd en klaar om de wereld te verbeteren. Dat wil echter niet zeggen dat die wereld ook klaar voor jou is. Helaas. Wat jij ook ziet en wat je ook meent te voelen bij iemand en hoe hard ze jou ook nodig hebben in jouw ogen, als jouw (potentiële) klant  dat zelf niet voelt dan houdt het op. Dan kun je alleen in liefde loslaten. Zoals jij niet de man van je dromen tegenkomt puur en alleen omdat jij besluit dat het jouw tijd is, zo voelt jouw klant niet acuut de neiging om iets aan zijn problemen/obstakels te doen omdat jij je diploma aan de muur hebt hangen. Tuurlijk kan de Wet van de Aantrekkingskracht hier wel een stukje in helpen, de rest heeft echt geduld en liefde nodig. Laat het los tot het hun tijd is. En laat tot die tijd wel steeds weten dat je er bent.Je acties zijn niet consistent of niet concreet genoeg. Ik heb al eerder iets geroepen over ‘flessenpostmarketing‘. In de basis komt dat neer op marketing bedrijven omdat je er een keer toevallig tijd voor hebt. Dat zet geen zoden aan de dijk, dan gaat het niet gebeuren. Verder zie ik heel veel coaches en therapeuten heel actief zijn, helaas niet altijd met de meest effectieve dingen. Website verfraaien of herschrijven (op basis waarvan, vraag ik me dan altijd af?), een nieuwe FB omslag ontwikkelen, heeeeeeeeel veel webinars luisteren en nog meer acties die vooral aan de achterkant van je bedrijf werken. Die niet direct omzet opleveren. Die misschien wel gedaan moeten worden maar niet perse nu. En die in ieder geval niet voor deze maand aan je omzet bijdragen. Ik zie regelmatig dat er geen verband wordt gelegd tussen wat mensen doen en wat ze willen dat het oplevert. En dan krijg je het hamstereffect; heel hard lopen en geen steek vooruit komen. En dat is eeuwig zonde. Want dan ja, dan werken ze wel heel hard, alleen hol je dan heel hard de verkeerde kant op en dat is misschien nog wel erger dan stil staan…

 

Ik begrijp de frustratie, echt. Ik was er zelf destijds ook zo klaar voor toen ik eindelijk wist wat mijn missie was, wat ik het allerliefste wilde doen in de hele wereld. Je moet alleen respect hebben voor bovenstaande wetmatigheden. Dat goede dingen tijd nodig hebben om te groeien. En dat het even duurt voordat je stoomtrein gaat rollen. En ja, soms lijkt het wel of hij nooit in beweging zal komen. Of hij écht te zwaar is ooit van zijn plek te komen. Weet je niet of je er wel nog meer kracht in kan steken om hem te laten rollen. Ook daar ben ik geweest. Als dit is wat je het liefste wilt, als je niet bereid bent om je droom op te geven, blijf dan gewoon duwen. Hou bovenstaande regels voor ogen, weet van jezelf dat je er op de juiste manier mee om gaat en geef niet op. Er komt een tijd dat hij gaat rollen. En weet je, als hij rolt dan rolt hij. Er komt ook een moment dat je het heuveltje over bent dat er een omslagpunt komt. Dat het bijna als ‘vanzelf’ lijkt te gaan. En dan weet je dat het alle inspanning waard is geweest!!

Volgende week deel ik nog een aantal tips over dit onderwerp, hou dus ook mijn blog van volgende week in de gaten!

Kun jij tav bovenstaande punten nog wel wat tips gebruiken? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op via veronique@veroniqueprins.nl Samen krijgen we die trein wel aan het rollen, ik weet het zeker!!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

1 gedachte over “‘Niemand zit op jou te wachten’; 5 redenen waarom je praktijk niet direct omzet genereert!”

  1. Jij bent misschien mijn ideale klant, ik ben absoluut de jouwe. Hoe vaak heb ik niet gedacht “ik gooi het bijltje erbij neer, wat heeft al dat harde werken nou voor zin”?. En toch kan ik het niet laten. Zonder dat ik er soms erg in heb ben ik toch alweer aan het werk, stromen er weer ideeën door mijn hoofd, schrijf ik weer een blog of stuur ik toch maar weer een nieuwsbrief (die ik natuurlijk niet zo noem ;-)).Maar ja, voor iemand waar het woord geduld eigenlijk niet in het woordenboek voorkomt duurt alles al gauw te lang. Ik blijf dus volhouden en ben blij dat ik de training bij jou volg :-)!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven