‘Ik ben het plezier in mijn bedrijf een beetje kwijt…………’

Veroniqueprins.nl_

‘Ik vind mijn bedrijf eigenlijk helemaal niet leuk’

Ze keek me aan en ik zag dat ze er echt verdrietig over was. En dat maakte mij ook verdrietig. Want een eigen praktijk is niet ‘zomaar iets’.  Dat is vaak een keuze die we met ons hart maken, waar we onze ziel en zaligheid in stoppen. En zeker bij coaches en therapeuten heeft het ook, anders dan bij bv een bakker of een schoenwinkel, te maken met van betekenis willen zijn, een verschil willen maken. Als iemand dan met die intentie is gestart en zoiets tegen me zegt, dan raakt me dat diep.

Ik werd er niet zenuwachtig van. Integendeel. Ik krijg dit namelijk wel vaker te horen. Sterker nog, ik had het begin dit jaar zelf ook. Ik denk dat het zelfs gezond en zelfs heel natuurlijk is om af en toe ergens vet de balen van te hebben. Mijn huwelijk is niet áltijd romantiek en rozenblaadjes. Ik heb mijn kinderen regelmatig op Marktplaats gezet maar niemand kwam ze halen 😊 Mijn beste vriendin en ik zijn al 43 jaar bevriend en in die periode hebben we elkaar ook wel eens een tijdje niet gezien. Om daarna dingen weer uit te spreken en juist heel zuiver de draad weer op te pakken.  Beter en sterker dan daarvoor. Daarom kwam er geen stress toen die klant dat zei, juist een moment van groei.

Zoals ik al zei, ik hoor dit vaker. Het lijkt nogal een taboe te zijn; zeggen dat je niet zo happy bent in je toko is natuurlijk Instagram technisch not done. Dat ‘hoort’ niet. Tot ze bij me zijn en aangeven dat ze klaar zijn met het gedoe. En ja, dat zijn ook de mensen waarvan jij denkt dat ze ‘allang succesvol’ zijn. Hoe komt dat nou, waar gaat het ‘fout’ waardoor het niet meer leuk is?

 

Allereerst, en ja ik ben natuurlijk businesscoach dus deze kun je verwachten, is dat ik veel mensen zie die geen idee hebben wat ondernemen nu inhoudt. Die maar wat doen. Deze week gaf ik mijn 3 daagse training ‘focus op succes’ en als ik dan de verhalen in mijn mailbox krijg dan kan ik wel huilen. Zich al 2 jaar uit de naad werken met slechts 3 klanten, maar wel 45 uur achter hun laptop zitten. Dat ik dan denk ‘maar wat doe je in godsnaam dan de hele dag?’ is vooral mijn ding. Ze doen hun best, ze proberen van alles. Maar als je niet snapt hoe dingen werken en waarom ze werken (of juist niet werken) dan is het tevergeefse moeite.

Het is als iedere dag een marathon lopen, de blaren op je tenen hebben staan en je afvragen waarom je triceps (dat zijn toch de spieren in je bovenarmen…?) niet groeien. Uit pure ellende gooi je er nog maar een marathon tegen aan, na deze zullen ze toch wel steviger zijn? Iedereen snapt dat dat niet gaat werken en dat is wat ik ook op 1 kilometer afstand om me heen zie gebeuren als het om ondernemen gaat. Ik las eerder deze week dat iemand een sabbatical van haar bedrijf nam na 13 jaar omdat het haar teveel werd. Ik zag aan alles op haar socials en website dat ze deze ‘ploeterfase’, na 13 jaar!, nog niet voorbij was. Tuurlijk kap je er dan mee na 13 jaar, zelfs als je het het leukste werk van de wereld vindt. Omdat ze meer met proberen te ondernemen dan met coachen bezig was. Het vak overduidelijk niet snapte, dat werd me in één oogopslag duidelijk als ik haar posts las en naar haar website keek. Vergelijk dat met 18 uur per dag luiers wisselen en dan vind je het ouderschap ook ineens een stuk minder leuk want die andere 6 uur liggen ze te slapen.

Leer ondernemen (het is gewoon een vak), snap hoe het spel werkt en je zult zien dat je veel meer plezier in je business zal krijgen. (Wil je meer weten over hoe een business te bouwen als kennisondernemer, doe dan mee aan mijn Kickstart Workshop op 18 november) En dat is toch waarom je ooit je eigen bedrijf begonnen bent?

 

Niet werken met je ideale klant is ook vaak dé reden waarom we niet meer gelukkig worden van ons eigen bedrijf, terwijl we nu juist gestart zijn omdat we er blij van werden. Zo had ik een aantal jaren geleden een klant die met een succesvol programma wilde stoppen omdat ze er niet meer blij van werd. Ik stelde haar de vraag waar ze niet meer blij van werd; het programma of de deelnemers? Daar moest ze even over nadenken en toen zei ze; ‘het is een topprogramma, er zitten de verkeerde mensen in. Hoe heb ik dat kunnen laten gebeuren?’

Ook dit is iets wat ik vaker zie; omdat we omzet nodig hebben (en niet precies weten hoe, zie punt 1) doen we concessies in met wie we werken. Omdat we iedereen willen helpen zitten er ook mensen in je programma waar je hart niet sneller van gaat slaan. En voor je het weet heb je voor jezelf een baan gecreëerd waarin je klanten minder leuk zijn dan de collega’s die je altijd om je heen had. Is niet handig en zorgt dat je bedrijf je te veel energie kost waardoor je juist in een verdere neerwaartse spiraal raakt. Want met die energie trek je vervolgens juist nog minder eenvoudig je ideale klant aan. Dus is het zaak om dat te doorbreken. Werk jij alleen maar met écht je ideale klanten? Wees eens eerlijk?

Je te veel laten leiden door wat je klant wil. Of eigenlijk moet ik deze anders schrijven; je te weinig laten leiden door wat JIJ wilt. Ik keek laatst met iemand naar haar aanbod en stelde haar de vraag ‘als je niet meer betaald zou worden voor dit aanbod, wat zou je dan schrappen en wat zou je laten staan? Wat zou je ook nog doen als je er niets meer mee zou verdienen?’. Ze werd rood, begon een beetje te schuifelen in haar stoel en zei ‘niets’. Het waren allemaal programma’s, workshops, trainingen waar een klant ooit om gevraagd had. Waarvan een groep volgers had aangegeven dat ‘wel leuk te vinden’. En omdat ze niet voldoende stil had gestaan bij wat ZIJ nu leuk vindt, speelde ze in op al die ideeën waardoor er nu een aanbod stond waar ze beslist niet gelukkig van werd. Hoe is dat op dit moment voor jou? Als ik jou dezelfde vraag zou stellen, wat zou dan je antwoord zijn?

Het verkeerde verdienmodel in de verkeerde fase van je business. Ik ga even terug naar het voorbeeld van de marathon. Stel je wilt voor het eerst gaan hardlopen en ze zetten je op de atletiekvereniging direct in de groep die marathons lopen voor hun beroep. Tuurlijk is een beetje uitdaging leuk, is het fijn om je aan mensen op te kunnen trekken, maar als jij de Evy app nog niet eens gedownload hebt is het een tikkie veel. Daar raak je gefrustreerd van. Hoe hard je ook traint, je kunt ze niet bij houden en dan raak je ontmoedigd. Toch?

Zo is het ook met verdienmodellen. Als ik aan starters vraag wat hun droom is, dan is het in heel veel gevallen één of meerdere van deze opsomming; spreken in de Ziggo Dome, een uitverkochte wel te verstaan. Een jaarprogramma of in ieder geval een groepsprogramma met heel veel deelnemers en natuurlijk passief inkomen met een online training. Ik ben geen dromensteler, ik zeg niet dat dat niet kan en al helemaal niet dat dat niet gaat gebeuren. Alleen zoals het handig is om eerst zelf een keer een marathon te lopen en je dan bij die groep professionals aan te sluiten, is dat ook met verdienmodellen het geval.

Hou vast aan je sprekersdroom maar wees bereid om te starten voor een zaaltje met 5 luisteraars die mogelijk niet eens je ideale klant zijn. Leer, doe ervaring op, word beter en dan komt het met die Ziggo Dome vast wel goed.

Dan die groepsprogramma’s. Daarover hoor ik altijd dat mensen dat veel leuker vinden, dat ze van groepen genieten (I know, ik ook!!!) en dus zijn ze bezig om hun workshops en groepstrainingen te vullen terwijl er amper bereik is om al die deelnemers uit te halen. Ik noem dat altijd dat je iedere keer weer deelnemers moet ‘schrapen’.  En neem van mij aan, als er iets is dat het plezier uit je business haalt, is dat je in alle uithoeken van de wereld je dansjes moet doen om toch vooral maar deelnemers in je training te krijgen. Keer op keer op keer. Dat is echt dramatisch en ik zie het toch keer op keer gebeuren.

Om 5 mensen in een groepsprogramma te krijgen heb je veel meer bereik nodig dan om 5 mensen in een één op één traject te krijgen. Omdat het schaalbaar is, er tijdstippen aan hangen, startdata etc. Dus als je bereik nog niet zo groot is, doe dan één stap terug, ga voor 1 op 1 trajecten en als er dan voldoende mensen weten wie je bent en wat je doet, kun je per direct opschalen naar een groepsprogramma. Velen kijken me heel vies aan als ik dat zeg, alsof ik ze tot iets ‘veroordeel’. Het is tijdelijk, zodat je je ideale klant goed leert kennen én je door de geweldige resultaten van die klanten meer mensen geïnteresseerd zijn in wat je doet en dan heb je voldoende bereik voor schaalbare programma’s. Dan hoef je niet te ‘schrapen’, dan gaat het organisch en geloof me, dat is een stuk leuker dan iedere maand je hoofd breken over waar de deelnemers nou weer vandaan moeten komen….. Is dit op jou van toepassing? Ben je nog aan het schrapen of vul je met gemak en plezier je trajecten en programma’s? Dat is jouw antwoord op of je het juiste doet in de juiste fase.

 

Geen hulp vragen. Laatste, al kan ik hier nog wel 14 redenen opschrijven waarom je het plezier in je business kunt verliezen merk ik, is dat we zo gebrand zijn om het alleen te doen. Ons bezig te houden met zaken waar we niets van weten en/of die ons heel veel energie kosten. Ik zie coaches en therapeuten simpelweg verzuipen in het bouwen van een funnel, zowel qua inhoud als technisch. Denken dat ze zelf hun website moeten bouwen, dat dat goedkoper is……………. Zó niet handig. Ik kan blijven hangen in ‘ik heb spreekangst’ of iemand vragen om me er mee te helpen. Probleem uit de weg en weer nieuwe mogelijkheden om leads te bereiken. Heb ik het nog niet eens over je administratie; als je gek op cijfers zou zijn dan was je wel accountant geworden toch?

Ik ben geen voorstander van het starten met een team in een te vroege fase van je business omdat je de kosten simpelweg niet kunt dragen. Maar het tijdelijk uitbesteden van werk waar jij geen ster in bent en je veel te veel tijd kost wat ten koste gaat van sales, is wel een goede keuze. Zorg dat iemand je emailmarketingsysteem in 1 keer dummyproof inricht en je kunt er vervolgens zelf je nieuwsbrieven mee versturen. Klaar. Maar dan kun je ze ook versturen en de kansen verzilveren die in die marketingtool liggen.

Waar zou jij hulp kunnen gebruiken? Op iets wat je nu te veel tijd, energie en frustratie kost? Ten koste van het plezier in je business en dat zou nooit het geval mogen zijn……….

Ben benieuwd welk inzicht deze punten je op hebben geleverd? Zou je ze hieronder met me willen delen??

Voor ik afsluit nog 1 ding, een uitnodiging als je jezelf in één van bovenstaande punten herkent.

Kickstart workshop op vrijdag 18 november van 13.00 – 16.30 uur. Live Online voor slechts  €27 ex BTW

Wil jij op een eenvoudige en slimme manier je praktijk opbouwen? Omdat je weet hoe ondernemen werkt en je dus weet hoe je op een fijne en goede manier je klanten kunt maken die je ook nog eens heel leuk vindt? Niet worstelen maar met plezier je business bouwen? Doe dan mee met mijn Kickstartworkshop op 18 november as van 13.00 – 16.30 uur. Voor een Kickstart van je coachpraktijk; of je nu net gestart bent of al even bezig bent. Meer informatie en inschrijven via www.jezaakvoorelkaar.nl/kickstart  Het is interactief, live online en dus voor iedereen mogelijk om bij te  wonen. Zie ik je vrijdag?Photo by engin akyurt on Unsplash

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven