Manisch depressief bedrijfje spelen

Veroniqueprins.nl_

‘Jij moet in de politiek gaan, daar zou je enorm geschikt voor zijn. Daar laten ze ook permanent van die ballonnetjes op waar je vervolgens nooit meer wat van hoort, maar die op dat moment wel leuk lijken’. 

 

Ik zeg het niet aardig. Verhef mijn stem ook een klein beetje. Of misschien wel meer dan een klein beetje, ik ken mezelf inmiddels….. Ik zie ook hoe ze naar me kijkt. Het doet me echter niets, ik weet dat ik 100% gelijk heb en als ze dit niet van me kan hebben dan ben ik niet haar coach. Klaar. Er is spanning op haar gezicht, haar blik gaat van boos naar geschrokken en mogelijk ook weer terug. Mij doet het niets en dat weet ze. Ze haalt diep adem, blaast die uit,  ik zie haar gezicht veranderen en ze zegt ‘shit Prins, je hebt gewoon gelijk………………’ Nou had ik die bevestiging van haar niet nodig, maar ik ben wel heel blij dat zij het ook zo ziet. Want nu kunnen we verder. Binnen 20 minuten staat er een waanzinnig plan, is ze uit het getrut waar ze de afgelopen maanden in gezeten heeft en zie ik weer de persoon waar ik 1000% in geloofde op het moment dat we gingen samenwerken. She’s back, bring it on!

  

Dit is de conversatie die ik ooit met een klant had. Een veelbelovende klant, eentje waarin ik mezelf herkende. Uit het ‘juiste hout gesneden’, ze ziet in alles kansen, is al langer ondernemer, maar wil het nu ‘echt serieus aan gaan pakken’ zoals ze zelf zegt. Gaan ‘knallen’ zoals ze dat zelf noemde (wie gebruikt dat woord nu ook heel vaak 😊) En in al deze goede eigenschappen zit ook een gevaar. Iets wat ik veel vaker zie bij ondernemers en waarmee je niet alleen business, maar ook jezelf volledig om zeep helpt; manisch depressief ondernemen. 

 

Hoe ziet dat er uit? Ik neem de klant die ik sprak even als voorbeeld. Ze heeft haar ‘momenten’. Dan heeft ze net weer een paar leuke klanten, gaat het thuis goed, is er geen gedoe met schoonouders, je zou het bijna als ‘flow’ omschrijven. Dan geeft ze bijna licht, lijkt alles vanzelf te gaan en dat zijn de momenten waarop je brainwaves krijgt, openstaat voor nieuwe ideeën, je een oneindige stroom aan energie lijkt te hebben (herken je je al ergens in?) en de sky the limit lijkt te zijn en verder dan dat. 

 

Zonder overleg schiet ze op dat soort momenten van alles de lucht in, wat 10 minuten eerder nog niet bedacht was is 12 minuten later een product, een nieuwe lancering, een groepsprogramma, een challenge. En soms ook nog dat allemaal tegelijk. Had ik al een e-book genoemd, inclusief 10 delige videoreeks er achteraan? 

 

Nou ben ik mega van de actie, denk niet dat ik van mijn geloof ben gevallen. Ik geloof dat het ‘gewoon doen’ het antwoord is op heel veel vragen en problemen. Echter, er is een verschil tussen als een idioot in het wilde weg van alles het universum in knallen en al die ideeën met een heel klein beetje beleid (lees: strategisch) overzien en dan bedenken ‘Als ik dit geweldige idee ga uitvoeren, hoe kan ik er dan het meeste uit halen? En het zo slim en strategisch mogelijk doen?’ We weten allemaal dat als je manisch bent dát niet echt past bij je state of mind. Dus gebeurt er van alles tegelijk, weinig doordacht, met tegenvallend resultaat en zo creëer je je eigen vervolg op manisch: Depressief. 

 

Zo ook met deze klant. Als ik haar een paar weken niet ‘zag’ dan kon dat 2 dingen betekenen: A) ze was in het diepste geheim weer aan een aantal creatieve uitspattingen aan het werken die snel genoeg tot een uitbarsting zouden komen of B) ze zat bij te komen van de teleurstelling dat iets niet helemaal gegaan was zoals ze het gehoopt had. Nou hoefde ik vaak niet te raden of het A of B was; ik ken mijn klanten van haver tot gort, ik zie alles (zelfs als ze denken dat ik niet kijk) en ik weet dus ook precies of ze ‘borrelt’ of ‘baalt’. 

 

Om een aantal redenen is dit ‘weinig geschikt’ als groei strategie. Je wordt permanent uit je ritme gehaald. Sterker nog: Er is niet eens een ritme omdat je altijd ver onder of ver boven de gemiddelde lijn werkt. Maar er wordt ook nergens een ‘logisch fundament’ gebouwd waarop je kunt voortborduren. Mijn moeder leest deze schrijfsels ook, dus ik moet het in iets bedekte termen doen. Ik beschreef het tijdens het gesprek met mijn klant als een soort van ‘jeweetwel hoogtepunt’, waar je dan weer even van bij moet komen maar wat ook net even te kort geduurd heeft. Het was er wel, maar niet intens van genoten. Dan kun je je voorstellen dat je er op een gegeven moment geen zin meer in hebt. Laat ik het zo zeggen ‘ze herkende het wel’. Dit is dus ook vaak van toepassing op alle creatievelingen die de gaafste dingen de lucht in slingeren maar nooit echt succesvol worden; je mist de basis én het valt altijd nét een beetje tegen. Ballonnetjes. Eeuwig zonde. 

 

Mij is geleerd dat als je basis staat, je die lekker moet laten staan (ja, is bijna saai) en dat je dan vooral heel creatief in je marketing moet zijn. Kun je toch je creativiteit laten stromen als dat je eerste levensbehoefte is en ondertussen verdien je toch geld. Lijkt mij een geweldige combinatie. 

 

Nu wil het geval dat ik een paar maanden daarvoor een heel gaaf plan met haar had gemaakt om een droomomzet te realiseren. In die manische periode had ze dat plan met al die nieuwe ideeën die ze had volledig doorkruist en in haar depressieve staat van zijn had ze geen zin in dat oorspronkelijke plan. Had ze überhaupt nergens zin in. Je kunt je voorstellen dat het dan dus fout gaat. 

 

Toen ik tijdens ons gesprek terug ging naar haar oorspronkelijke doel voor dat jaar, zei ze bijna: ‘Oh ja, dat was wat ik éigenlijk wilde’. Was ze gewoon effe van weg gegaan. Toen gingen we kijken naar het plan dat we voor haar doelstelling hadden opgesteld. ‘Goh, best een goed plan eigenlijk. Zou ik nog kunnen waarmaken ook’ (nou wist ik dat ook wel anders zou ik het niet gemaakt hebben…..). 

 

En toen kwam DE UITSPRAAK waarmee de kern van mijn woorden van deze week weer geraakt wordt: ‘Ik had me dus eigenlijk gewoon aan mijn doel en dat plan moeten houden, had me meer gebracht’.

 

I.L.O.V.E.I.T. 

 

En, mits het een goed plan is, is dat eigenlijk altijd zo. Een plan houdt je op je pad als je in je ‘gekke bui’, waarin ineens alles mogelijk lijkt, met briljante plannen komt die op z’n zachtst gezegd minder handig zijn. En datzelfde plan houdt je aan de gang op de dagen dat het allemaal iets minder licht lijkt te gaan, omdat je simpelweg de stappen hoeft te volgen die uitgeschreven staan. Hoef je niet over na te denken, kun je met je ogen dicht doen en zelfs als je geen zin hebt. Dat is namelijk wel eens zo he, dat je er gewoon geen zin in hebt. 

 

Ik heb daarvoor wel eens de metafoor van een appeltaart gebruikt. Je kunt met de ingrediënten van een appeltaart wel ineens een hazelsnootschuimtaart willen maken, maar dat leidt tot niks. En als je denkt ‘schiet op met je appeltaart’ maar je (schoon)moeder verwacht hem straks wel bij de koffie, dan is het een kwestie van simpelweg het recept volgen. Hoef je er niet eens bij na te denken. Stap voor stap doen wat er staat, kind kan de was doen. 

 

Dusseh, mocht jij jezelf nu in bovenstaande herkennen. Zie je hoe ongelooflijk fijn en veel eenvoudiger je business wordt als je een helder doel hebt en een plan om daar te komen?
Ben heel benieuwd welk inzicht ik je gegeven heb. Wil je dat hieronder met me delen??

 

Live online workshop ‘doelen stellen’ op 10 december aanstaande

https://veroniqueprins.nl/kickstart-workshop-doelen-stellen/ 

Op 10 december leer ik jou (en een paar anderen) hoe ik ieder jaar doelen stel en een té simpel plan om die doelen ook te realiseren. Van 13.00 – 16.30 uur gaan we aan de slag met het stellen van doelen, waarbij ik je wel een beetje zal rekken en stretchen, wees gewaarschuwd. En vervolgens zetten we dat doel om in een plan. Dat jou op je pad zal houden. Dat maakt dat je je nooit af hoeft te vragen wat je nu weer moet doen om aan klanten te komen. Waardoor je in je mindere dagen simpelweg het recept hoeft te volgen. Hoe zou dat voor je zijn? 

 

Enneh, als er iemand iets weet van doelen stellen en plannen maken dan ben ik het wel. Ik realiseer jaar na jaar mijn eigen doelen en help mijn klanten om hetzelfde te doen. Ik praat dus ‘geen onzin’, zeg maar. 

 

Voor 2,5 uur training betaal je Euro 27 ex BTW. Je ongebruikte sportschoolabonnement kost je meer per maand. Lijkt me dus niet zo ingewikkeld. Doe je mee? 

 

Als je vóór zaterdag 12 uur je ticket besteld sturen we je voor dat bedrag ook nog een envelop op! Dat is een soort van goodybag per post. 

 

Ik reken op je. Meer informatie en inschrijven via https://veroniqueprins.nl/kickstart-workshop-doelen-stellen/ 

 

Oh ja en waar deze blog eigenlijk ook vandaan komt? Van mezelf en een gesprek dat ik met mijn eigen mentor had een jaar of 5 geleden………….. Als ik in een onbezonnen bui weer eens iets de lucht in had geschoten waar ik, als ik heel even de tijd had genomen om er over na te denken, niet eens tijd voor had gehad als het een succes was geworden. Om die reden was het ook wel fijn dat het vaak geen succes werd…………… Juist daarom weet ik hoe fijn het is en hoeveel rust het geeft, maar ook hoeveel beter het werkt als je het ietsie planmatiger aanpakt. Zonder ondertussen dood te gaan van verveling 😊

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Manisch depressief bedrijfje spelen”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven