Vorige week heb ik weer een flink aantal websites doorgespit, onder andere ter voorbereiding op mijn workshop Kickstart van je coachpraktijk. Om een goed beeld te krijgen van wie en wat er in mijn zaal zitten, kijk ik vooraf de websites na zodat ik ook gelijk een paar goede praktijkvoorbeelden kan gebruiken, ze krijgen gelijk een aantal verbetertips en het houdt het interactief. Wat ik op die websites zie is natuurlijk niet uniek, dus voel je niet aangesproken als je er vorige week bij was ☺ Dit zie ik op heeeeeeeeel veel sites staan. Alleen zitten er een aantal ‘leermomenten’ in die voor jou ook heel waardevol kunnen zijn. Dus daar gaat ‘ie weer een keer ‘op z’n Veronique’s’
Help ik krijg mijn workshops niet vol!’
Dit is een opmerking die ik zo vaak krijg. En ook van de eigenaren van de websites die ik bekeken heb. Ik ga dan kijken op de salespaginas van die workshops en daar lees ik dan het volgende:
Ik geef je tools en handvatten.Je gaat de eerste stappen zetten op weg naar wat je wilt.Ik laat je bewust worden van wat je gedrag veroorzaakt.Ik geef je inzichten in wat je kunt gaan doen.
Oke……….. Stel je bent jouw ideale klant. Je hebt die nacht weer wakker gelegen van een aantal zorgen. Dingen die je wilt veranderen, zaken waar je niet blij mee bent en waar nu echt iets aan moet gebeuren. Dus die klant gaat op zoek op internet, komt op je website, denkt in eerste instantie ‘hé, dit zou wel eens wat voor mij kunnen zijn’. En dan gaat ze kijken waar ze na afloop mee naar huis gaat, wat gaat ze leren, wat zal er veranderd zijn, wat ze anders zal kunnen nadat ze bij jou de deur weer uit gaat. En dan leest ze één en soms ook meerdere van de bovenstaande resultaten. En wat denk je, zal dat haar hart sneller doen kloppen? Ik doe dan altijd dé Veronique test; wordt die dame of heer ’s morgens wakker met het intense verlangen om ‘de eerste stappen te zetten op weg naar verandering’? Wat denk je zelf!!
De investering is minder belangrijk dan het resultaat
Eerder schreef ik al een blog ‘het gaat nooit over geld, het gaat altijd over waarde’. En dat is exact waar het hier ook om gaat. Wat moet die klant in godsnaam met ‘de eerste stappen op weg naar verandering’? Hoeveel stappen zijn ‘de eerste stappen’? Wat betekent dat concreet? En als die hele verandering nu bijvoorbeeld een marathon is, dan zijn ‘de eerste stappen’ toch niets meer dan een paar druppels op een gloeiende plaat? Ga ik daar dan geld aan uitgeven? En tuurlijk denk je dat ik overdrijf. En ik geef toe, dat doe ik ook altijd heel graag ☺ Alleen in dit geval heb ik dat eens niet gedaan. De bovenstaande zinnen heb ik echt letterlijk overgenomen van websites. Dit is exact wat er stond, niets weg gelaten en niets toegevoegd. Stel je dit nu eens voor als er op een site staat ‘ik geef je tools en handvatten’. Ja, en wat moet ik daar nu mee? Wat levert dat me dan op? Heb ik dan morgen een ander leven, gaat er iets substantieels veranderen? Hetzelfde met ‘je krijgt inzichten’. Denk je echt dat ik die ochtend ben opgestaan met een enorm verlangen naar inzichten? Een inzicht geeft nog niet altijd verandering. En dat zijn dus ook niet de woorden van je klant en dat resoneert dus niet ultiem met jouw ideale klant. En als het niet resoneert, dan kopen ze dus niet. Hand op de knip en klaar.
Stop met wolkentaal en maak het concreet in de woorden van je klant
Er wordt veel te veel in wolkentaal gesproken, dat is nóg iets anders dan vaktaal, wat jouw ideale klant overigens ook niet begrijpt ☺ Wolkentaal is inderdaad dit soort dingen als tools en stappen of inzichten. En een klant kan niets met wolkentaal. Die wil concreet weten wat hij/zij krijgt in ruil voor de euro’s die ze overmaken en of dat ook overeenkomt met zijn/haar verlangen. Als je die woorden gaat gebruiken dan is verkopen niet zo ingewikkeld en krijg je je workshops dus wél vol!
‘Ja maar, dat is ook niet wat ik bedoel’. Schrijf het dan ook niet op!
Als ik een opmerking over bovenstaande constatering maak tegen de website eigenaar dan komt er vaak vurig het antwoord ‘ja, maar dat is ook niet wat ik bedoel. Met die inzichten kunnen ze, die gaan er voor zorgen dat, hierna kunnen ze, het verschil wordt gemaakt door…….’ ZEG DAT DAN! Het komt zo vaak voor dat er dan direct een geweldig concreet iets wordt geroepen waar ík me zelfs gelijk voor in zou schrijven. Waarom staat dat er dan niet? Eeuwig zonde toch! Ik gebruik zelf altijd de ‘zodat’ toets. Zolang je achter een resultaat dat je benoemt nog ‘zodat…….’ kunt zeggen, heb je het niet concreet genoeg gemaakt.
Dus bij deze de uitnodiging aan jou om je website eens op wolkentaal te toetsen. Ik weet zeker dat je nog verbaasd zult staan hoeveel vaker dan dat je zelf weet/ merkt of bedoelt hebt je het nog tegen zult komen. Enneh, deel je je resultaten en inzichten dan nog hieronder met me? Ben heel benieuwd!
Succes!
Weer een heerlijke blog en een leuke woordje erbij: wolkentaal! Vaak gecombineerd met een woordenval ook… Mijn tip: lees je salespage hardop voor, neem het op met je mobieltje en kijk terug. Ben je ‘verkocht’, dan is het prima.