Het was een spannend moment afgelopen vrijdag. Ik weet zeker dat zowel de fans als de ramptoeristen zich voor hun TV hadden geïnstalleerd. Enneh, het was vrijdagavond dus mogelijk met een bakje chips. Geen drankje want het is natuurlijk ‘dry January’. Toen werd het tóch 22.20 uur en hoorde je de tune. En met de tune kwam ook het beeld en ik knipperde met mijn ogen. ‘Huh, wat gebeurt hier nu?’ Want ja, ik zat ook te kijken. Niet als ramptoerist maar als fan. Het ging hier namelijk over de nieuwe talkshow van Jinek op RTL 4.
Enneh, nu niet gelijk wegzappen als je nooit TV kijkt. 😊 Ik ken mijn ideale klant en ik weet dus ook dat een deel van mijn lezers geen TV kijkt. Ik denk namelijk dat, of je het nu wel of niet gezien hebt, ik je met deze blog een waardevolle les kan leren.
Maar goed, ik lig dus ook op de bank. Openhaard aan, hond aan mijn voeten (ja, Harrie mag op de bank maar wel op een kleedje) en een kat (Ernie) op mijn schoot. Er was zoveel ophef over de overstap van Jinek naar de commerciële zender dat ik ook nieuwsgierig werd. En nee, ik ben geen Angela de Jong, de tv-recensente, ik kijk er naar vanuit een businesscoach perspectief.
Ik keek graag naar Jinek op 1, ik vind haar professioneel, scherp en heb bewondering hoe zij die show en zichzelf, naast een icoon als Pauw, heeft weten neer te zetten. Zodanig zelfs dat RTL bereid was om dik voor haar te betalen. Ik heb natuurlijk ook het verhaal met Humberto, Twan, Art en Beau gevolgd op 4. Dus hoe zij nu in dat rijtje ging passen, daar was ik wel nieuwsgierig naar. Ook omdat ik er vooraf natuurlijk ook een mening over had, ik ben niet oordeelloos. 😊
Het begin was al bijzonder, de studio komt in beeld en ik knipper met mijn ogen. Hé????? Want het decor, de tafel, de setting, het is gewoon alsof ik naar ‘het oude’ Jinek zit te kijken. Zelfs de gasten zijn hetzelfde, ook die heeft ze meegenomen naar de nieuwe zender.
Na 10 minuten is mijn conclusie: Ze hebben niets veranderd, het hele concept inclusief gasten, één op één verhuisd naar de commerciële zender en ik krijg een tikkie een Hudson Bay gevoel. Ik heb de recensies nog niet gelezen als ik dit schrijf en mogelijk wordt over een aantal maanden mijn ongelijk dubbel en dwars bewezen. Dat is helemaal oké. Dan nog is mijn huidige mening, mijn mening en misschien is dat al gelijk de belangrijkste les van dit blog. Dat jouw mening ertoe doet. Dat het niet gaat om wél of niet gelijk maar dat het is wat JIJ denkt en dat je dat deelt.
Ik deel graag met jou de marketing leermomenten van de Jinek overstap. Stem je af op je doelgroep, een must. Zonder oordeel uit te spreken kunnen we het erover eens zijn dat de NPO 1 kijkers en die van RTL 4 niet dezelfde zijn. Het zijn andere zenders, andere programma’s, andere kijkers. Dat moet ook wel, anders kunnen die 2 zenders niet eens naast elkaar bestaan.
De talkshow op 4 heeft over het algemeen minder “serieuze” gasten met een hogere “funfactor”. Daarom was het al zo bijzonder dat Twan Huijs dat programma ging presenteren. 😊 En nu zat er o.a. de politiek chef van het NRC, niet echt waar de gemiddelde RTL- kijker (ik kijk ook RTL, dus voel je niet aangevallen) op zit te wachten. Als de toon en de gasten hetzelfde zijn als op NPO, dan is mijn vermoeden dat de kijkcijfers niet spectaculair zullen stijgen.
- Richt je met je content altijd op je ideale klant. Zelfs als je Jinek bent. Zij zijn degene die zorgen dat je de plek hebt die je hebt, omdat ze willen horen wat je te vertellen hebt omdat het voor hén interessant is. Dat is en blijft belangrijk. Neem Deepak Choprah, een waanzinnig inspirerend man. Zet hem voor een groep met de allerbeste accountants en belastingexperts in Europa en die staren die man aan én vragen zich af waar hij het in hemelsnaam over heeft. Hoezeer hij door een ander deel van de wereld ook op handen wordt gedragen. Het gaat om de doelgroep. En de RTL 4 kijker zit niet te wachten op de politiek chef met woorden als ambigue (ik heb het opgezocht en betekent ‘dubbelzinnig’), proxy’s en polarisatie. Je doelgroep geeft je je bestaansrecht, hoe briljant je ook bent. Praat dus over wat zij willen horen in hun eigen woorden.
- Je kunt niet succesvol worden met de woorden en het concept van een ander. Zo sprak ik iemand deze week die het verdienmodel van Marie Forleo had geïmplementeerd. Wat uiteindelijk niet bleek te werken en toen ik haar uitlegde waarom dat was, begreep ze het direct. Marie-Forleo heeft een expertstatus, die heeft een bereik waar je diep respect voor mag hebben: ‘slechts’ 527.000 volgers op Instagram. Dan kun je je dingen veroorloven, dan past er een ander verdienmodel dan wanneer je net je coachdiploma hebt en je 5 volgers hebt waaronder je beste vriendin, je partner en je buurvrouw.
Het maakt duidelijk dat concepten niet simpelweg gekopieerd kunnen worden en door een ander ingevuld worden. We hebben allemaal onze eigen doelgroep/fans, onze eigen unieke visie/stijl/woorden en daarom kun je concepten niet zomaar 1 op 1 overzetten.
Dat zag je bij Twan Huijs: die had met College Tour een geweldig concept en zijn eigen fans, maar daarom kon hij niet automatisch ook de talkshow bij RTL 4 presenteren. Die talkshow had bij Humberto een mix van sport, entertainment, actualiteit en politiek gekregen. En ook nog de gunfactor van Humberto en zelfs dat was niet genoeg voor voldoende kijkcijfers.
Dat is nu dus ook het geval met de talkshow van Jinek: het alleen maar verhuizen van het concept naar een andere (nieuwe, roze) studio en dan verder alles hetzelfde neerzetten voor een totaal ander publiek met andere verwachtingen gaat m.i. niet werken. Zelfs niet als je voor de luchtigheid Dries Roelvink op laat treden want iedereen weet dat dat niet echt de favo van Eva is. Het klopt niet, het past niet, het gaat niet werken.
Om die reden hoef je ook nooit bang te zijn voor copycats, al begreep ik dat zelf in eerste instantie ook niet. Ik weet nog goed dat een collega voor de eerste keer mijn blauwe bananen voorbeeld uit ging leggen. Nu is het ook niet ‘mijn concept’ maar wel mijn unieke uitleg. Ik was in alle staten maar reageerde er niet op. Tot dezelfde dame in kwestie een zin uit mijn blog letterlijk in haar FB-header opnam terwijl dat zo overduidelijk echt wel mijn woorden waren. Toen heb ik haar 1 keer een mailtje gestuurd en daarna ook maar laten gaan. Ze was ook niet de laatste en inmiddels is het grappig dat zelfs mijn klanten me er op wijzen als het weer gebeurt. Dan zie je dat het eigenlijk een eer is als mensen je kopiëren en aan de andere kant pure armoe dat ze het nodig hebben. Voel je? Dus laat het los.
- Hou vast aan wie je bent en waar je in gelooft. Voor wie dan ook, voor wat dan ook. RTL heeft een bepaalde visie, het is commerciële televisie. Ik begrijp dat ze gaan voor de kijkcijfers, daar leven ze van. En dat Jinek de hoofdprijs is, dat begrijp ik ook. Ik vind haar ook een hoofdprijs! Hou alleen vast aan je eigen waarden. Iemand binnenhalen met eisen die ingaan tegen je eigen visie is niet oké. Het feit is dat ze nu zelfs voorbijgaan aan hun eigen verdienmodel; commerciële TV zonder commercials. Hoe dan?
Dat is wat ik ook om me heen zie gebeuren. Dat mensen soms dingen doen om aan klanten te komen, om klanten te houden. Die niet goed voelen, die tegen je eigen visie in gaan, die je eigen grenzen misschien wel overschrijden. Dat maakt je afhankelijk en dan verlies je je expertstatus. Want wees nu eerlijk, stiekem moet je toch een beetje lachen om een RTL dat zo ‘wanhopig’ is dat ze iemand binnenhalen die in de positie is om zulke eisen te stellen, haar hele team is meegegaan. En die zijn er dus waarschijnlijk allemaal financieel op vooruit gegaan. En dat ze zelfs geen reclamebreak meer hebben tijdens haar uitzending. Ik moet er stiekem een beetje om lachen. Maar dat is dus niet oké. Hou vast aan je waarden. Dan maar minder snel, dan vindt maar niet iedereen je aardig. Maar dan vind je wel jezelf nog aardig. Kun je jezelf altijd in de spiegel aankijken. Hou je vast aan wat voor jou belangrijk is. Dat is altijd belangrijker dan omzet en succes.
Als je dat doet zul je je eigen tribe creëren. Waar mensen graag bij horen omdat ze in jou en je visie geloven. En dan komt dat succes vanzelf.
En dat dat belangrijk is, heb ik zelf bewezen gezien. Mijn Kick Ass aanpak wordt niet door iedereen gewaardeerd. Mijn visie ligt regelmatig onder vuur en niet iedereen vind me aardig. Toch heb ik eraan vastgehouden. En mijn eigen mensen om me heen gekregen. Kwam dat boek er en vond iemand (en niet zomaar iemand) dat zelfs ook nog goed genoeg om me in zijn eigen podcast uit te nodigen. Ik ben bij Ben Tiggelaar te gast geweest en mijn podcast met hem wordt aanstaande woensdag om 15.30 uur uitgezonden op BNR nieuwsradio. OMG? Luister je ook?
Wat heeft dit blog je geleerd? Zelfs als je geen TV kijkt. 😊 Wat is je belangrijkste inzicht? Wil je het hieronder met me delen?
Het is mij eindelijk duidelijk dat ik mezelf alleen maar kan presenteren als mijn eigen unieke zelf en daar mijn klanten op binnen haal en dan ook kan vasthouden. 💃
Ha Kitty, zo is het precies! Jouw unieke zelf is prachtig zoals het is. Heel veel succes met “vasthouden” 🙂
Ik begreep dat de kijkcijfers erg hoog waren.
Als ik jou blog lees, dan begrijp ik eruit dat dit niet lang stand zal houden en dat de (vaste)kijkers van RTL 4 gaan afhaken?
Ben benieuwd.
Ha Natalie, we shall see ha ha. Ik hoop dat ik ongelijk krijg 🙂
Ik denk dat je het dit keer verkeerd ziet Veronique. Ik ben geen fan van RTL4 maar van een programma of een presentator. Ik kijk dus naar een specifiek programma om de inhoud en/of degene die het presenteert. Het maakt mij niet uit waar Jinek uitgezonden wordt, ik kijk het programma toch wel. Dus ik ben geen klant van RTL4 maar een klant van Jinek (of welk ander programma ook). Volgens mij is er niemand die maar 1 of 2 kanalen kijkt. We sappen allemaal net zolang tot we een leuk programma vinden. Ongeacht op welke zender dit is. Dus ik denk niet dat ze klanten gaan verliezen. RTL4 krijgt er alleen een goed bekeken programma bij. En zoals je
zelf al schrijft heeft Jinek al haar eisen op tafel gelegd en alles gekregen wat ze wilde. Juist omdat Jinek haar eigen doelgroep meeneemt kan zij deze eisen stellen. Dus het gaat niet om de doelgroep van RTL4 maar om de doelgroep van Jinek zelf. En juist daarom heeft Jinek zich niet aangepast. Super sterk van Jinek en heel slim van RTL4. Zo kijk ik ernaar!
Ha Wanda, helemaal ok! Juist fijn dat jij jouw mening deelt. Een goed onderbouwde mening ook 🙂
We gaan het zien 💪
Hi Veronique, jouw verhaal vandaag 6 januari had op geen beter moment kunnen komen. Een super confronterende dag gehad, dat ik bijna het bijltje erbij neer wilde gooien, omdat ik het niet meer zag zitten. Mijzelf toch weer herpakt, mijzelf moed ingesproken dat het gaat lukken. Dan maar langzaam en op mijn voorwaarden! En dat ik mijn waarden, mijn missie en visie kan uitdragen! Bedankt Veronique.
Ps de kaarten staan mooi op mijn bureau in een folderhouder! Ben je elke dag een beetje bij mij. Een hartelijke groet, Mariska
Vasthouden aan je eigen waarde. Geen jasje aandoen dat je niet past. Eigen kleuren laten zien. Ik kan het niet vaak genoeg horen. So thanks!
En ik heb ze besteld, hoor! Als absolute kaartenfan had ik er al verlekkerd naar gekeken. Elke dag naast de engelen een lekkere Kick Ass boodschap. Love it. 😉
Wat tof Martha! veel plezier met het “kaarten” 🙂
Wat een timing weer! Liep toevallig vrij recent aan tegen een van mijn eigen posts, op een andere pagina. Letterlijk inclusief emoticons. Waar mijn man boos werd wist ik niet wat ik hier nu van moest vinden. Enerzijds geprikkeld, anderzijds ook wel soort trots. Ik heb het gelaten verder omdat ik mijn energie liever steek in mijn eigen geluid steeds meer ontwikkelen. Ik keek ook heus wel bij anderen, maar ook dat heb ik losgelaten omdat dit mijn proces alleen maar beïnvloedde. Ik schrijf nu steeds makkelijker, gewoon vanuit hoe ík ben en mijn doelgroep. Als iemand dat kopieert dan is dat maar zo.
Hoi Annouschka wat een mooi voorbeeld van denken vanuit overvloed al kan ik mij de reactie van jouw man ook wel een beetje voorstellen 🙂
Inderdaad minder snel dan wenselijk maar wel de mensen waar ik voor en mee wil werken. Hier ben ik voor mezelf zeer duidelijk in. En zeer langzaam zie ik mijn bereik groeien. Maar liever zeer langzaam dan een doelgroep waar ik niet thuis hoor en die niet thuis horen bij mij.
Bedankt voor weer dit wijze pareltje, haalt de stress weg.
Graag gedaan lieve Nicole. Met kleine stapjes bereik je ook je doel.
Hail hail.
Wederom briljant.
Je hebt namelijk helemaal gelijk. De eerste kijkcijfers waren sky high (ik heb overigens niet gekeken), maar ik denk dat jij het bij het rechte eind hebt en dat dat niet blijvend zal zijn.
We gaan het zien.
En weet je Irma, dit keer hoop ik van harte dat ik ongelijk heb 😉