Je weggever hoeft niet voor iedereen te zijn

Veroniqueprins.nl_

Vorige week heb ik een aantal sessies gehad en kwam de weggever (dat wat je op je site hebt staan om aan meer inschrijvers  voor je mailinglijst te komen) ter sprake. En toen ontdekte ik iets dat ik met je wil delen; het gaat namelijk in een aantal gevallen nog niet helemaal goed. En mogelijk ben jij ‘zo’n geval’ ????

 

Wat is de échte pijn van je klant?

Je weggever moet iets zijn dat snel verlichting geeft op iets waar je klant écht mee worstelt. Wat hij/zij lastig vindt, waar de crux zit, waar ze het liefst zo snel mogelijk mee geholpen willen worden. Stel; mijn kinderen eten echt nooit hun bord leeg en blijven niet aan tafel zitten, dan wil ik graag tips die er voor zorgen dat ze vanavond hun bord leeg schrapen en blijven zitten. Begrijp je?

Als ik dan op jouw website zie staan ‘3 tips voor rust aan tafel en lege borden zonder drama’ dan denk ik  ‘die wil ik, die wil ik, die wil ik’ en laat ik zonder nadenken mijn
e-mailadres achter. Voel je? Moet je overigens wel iets van een kindercoach zijn natuurlijk he, als je tekstschrijver bent is dit niet zo’n handige weggever……..
????

Ik heb een pijn, jij hebt een weggever die daar op aansluit en dan laten ze graag hun
e-mailadres achter. Dan doet die weggever waar hij voor bedoeld is, hij zorgt voor het groeien van je namenlijst.

 

Kwaliteit gaan voor kwantiteit

Echter, wat nog belangrijker is dan de omvang van je lijst is de kwaliteit van je lijst. Zijn de mensen die op je lijst staan ook allemaal je ideale klant of zitten ze in ieder geval in de buurt daarvan? Dat is waar het over gaat. Dan werkt je lijst pas écht voor je, dan weten ze je mails en tips ook te waarderen en wordt een deel daarvan uiteindelijk klant. Dat is waar je het voor doet toch? Hoef je niet hypocriet voor te zijn.

Goed, die kwaliteit is dus belangrijk. En dat doe je door er voor te zorgen dat de klant die zich inschrijft voor je lijst ook zoveel mogelijk aan het beeld van je ideale klant voldoet. Daarom is het dus belangrijk dat je weggever dus juist voor hen geschreven is. In de praktijk blijkt dat het punt waar het niet helemaal goed gaat.

 

We zijn allemaal wel eens moe

Zo heb ik veel klanten die bijvoorbeeld life coach zijn en met vrouwen werken die bewustere keuzes willen leren maken.  Omdat ze nu nog dingen doen die niet bij ze passen, kost dat energie en zijn ze dus moe. Ik heb ook coaches die mensen bv begeleiden naar een gezonde leefstijl. Hun klanten eten nu nog niet gezond en daarom zijn ze ook moe. Opvoedcoaches die moeders begeleiden die alle ballen in de lucht willen houden en als gevolg van een te hoge lat dus ook moe zijn. Burn out coaches die mensen helpen om minder stress te ervaren en die vanwege de stress ook moe zijn. 

Kortom; we zijn allemaal wel eens moe. Ik durf te zeggen dat 80% van de volwassen vrouwen wel eens roept; ‘ik trek het niet meer, ik heb niet genoeg energie’.

Dus als je lifecoach bent kun je een weggever maken voor die klant die ook moe is, alhoewel dat niet haar kernprobleem is. Bijvoorbeeld  ‘5 praktische tips voor direct meer energie’ of zoiets. Is niet mijn expertise he, ik heb altijd genoeg energie ???? Als je die tips op je website zet, dan denkt die moeder die ten onder gaat aan alle petten die ze op heeft; dat wil ik ook wel. Die gestreste werknemer die never nooit niet met een lifecoach  aan de slag zal gaan zal ook deze weggever downloaden want ook die denkt ‘als ik eerst maar eens wat meer energie heb………….’ Idem voor die dame die haar eetpatroon zal moeten wijzigen maar nu uit vermoeidheid nog steeds makkelijk (lees; niet gezond) eet. ‘Als ik maar meer energie heb, ga ik ook beter voor mezelf zorgen……..’ Kort door de bocht allemaal, begrijp ik ook wel. Maar je snapt waar ik heen wil toch?

Gevolg; je lijst groeit als een jekko met deze weggever. Echter, zijn dit nu ook je ideale klanten? Als nu  80% van de vrouwen (degene die moe zijn) zich bij je inschrijven heb je geweldige aantallen alleen waarschijnlijk nul conversie en schrijven ze zich net zo snel weer uit. Hoeven we niet lang over te discussiëren volgens mij he, punt gemaakt toch??

 

Je bent geen pot Nutella

In mijn Kick Ass Businesscoaching Groep (ben je daar ook al, je bent meer dan welkom!) plaatste iemand laatst deze geweldige foto

En dat is precies wat het is. Tips voor meer rust in je hoofd, tips voor meer energie zijn bij bijna iedereen (in ieder geval een groot deel van de vrouwelijke bevolking) meer dan welkom. Echter, voldoen ze ook aan de andere kenmerken die jouw ideale klant heeft? Is het hun belangrijkste probleem of is het één van de kenmerken? En door alleen al een ondertitel toe te voegen of heel scherp op je woordkeuze te letten resoneert het niet langer met iedereen maar vooral met de mensen waar jij het liefste mee wilt werken.

 

Dus, past je weggever écht concreet en specifiek bij je ideale klant? Of meer bij iedereen?

Bij deze aan jou de uitnodiging om eens te kijken naar de kwaliteit van je weggever en of je daar écht de mensen mee aantrekt die je op je lijst wilt hebben. Helemaal als je er mee gaat adverteren op FB is dat handig om te weten. Als je Euro 1,25 per klik betaald vanuit je advertentie voor iemand die never nooit niet je klant gaat worden is dat eeuwig zonde (toch die kruidenier he ???? )

Enneh, nu er toch voor bijna iedereen een soort van vakantie aankomt, mooie gelegenheid om daar eens over na te denken toch?

Welk inzicht heeft dit bericht je gegeven? Ga jij nog eens écht goed kijken hoe het met jouw weggever zit? Wil je dat hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven