Het is geen kwestie van afvinken
We maken bijvoorbeeld het plan om workshops te gaan geven. Of een webinar te organiseren. En twee maanden later komen ze bij me met een grote glimlach. ‘Klaar! En nu?’ En dan kom ik altijd met het ongelooflijk flauwe antwoord ‘nog een keer’. Dan kijken ze me wat ‘wazig’ aan, want dat hebben ze toch al gedaan?
Weet dat het grootste succes niet komt van zoveel mogelijk verschillende dingen doen. Niet door ‘van alles wat’ te doen en het lijstje keurig af te vinken. Het gaat erom dat je een paar dingen consequent gaat doen en die zo goed mogelijk gaat doen.
Net zo lang tot je het met je ogen dicht doet, er niet eens meer over na hoeft te denken en je weet dat je het zó goed doet dat je de hoogst mogelijke conversie haalt.
Suf hè? Suf is soms best fijn.
Klinkt suf, is het niet
Je kent me inmiddels wel een beetje, als iets maar naar suf ruikt dan haak ik al af. Ik verveel me ongelooflijk snel dus ik hoor echt wat je nu hardop denkt. Alleen, het werkt anders. De uitdaging zit in hele andere dingen. Het steeds vervolmaken van wat je doet waardoor er steeds meer mensen naar toe komen of bij zijn. De inhoud steeds beter maken, kwalitatief naar een hoger niveau. De conversie steeds verder verhogen, naar een hoger rendement.
Zo ging ik van mijn eerste webinars met nog geen 5 deelnemers naar de webinars die ik nu geef. Van de eerste 6 of 7 webinars die eindigden zonder luisteraars naar ‘yes, er waren er die tot het einde bleven’. Van een paar maanden lang 0 komma 0 verkopen tot wat ik nu uit webinars weet te converteren.
Het gave is dat de inhoud van die webinars in de basis nog altijd hetzelfde gebleven is. Ik heb hem alleen steeds beter gemaakt, nog waardevoller, nog meer afgestemd op de pijnen en verlangens van mijn ideale klant. Iedere stap van mijn upsell sheets onder de loep genomen. Iedere uitgesproken zin teruggeluisterd en beoordeeld. Tot het nu de zoveelste versie is die echt goed blijkt te werken. Geloof me, dat proces is ALLESBEHALVE suf. Je zou soms wel eens willen dat het suf was, neem dat van mij aan 😊.
Maak er een spelletje van
Stel je bent kassière bij Albert Heijn (waarbij je moet weten dat ik zo’n beetje achter de kassa van de supermarkt van mijn ouders geboren ben en zelf ook jarenlang met heel veel plezier kassa gedraaid heb. Dus als je dit voorbeeld verkeerd interpreteert komt het niet bij mij vandaan). En stel dat je dat al 18 jaar doet. Dat betekent dat je al 18 jaar lang op werkdagen hetzelfde werk doet: producten over de scan halen, afrekenen en vragen of mensen zegels voor deze of gene actie willen. Dat is toch gewoon werk? Hetzelfde geldt als je in de bediening werkt of in een dierenasiel actief bent. Dan zijn je dagen niet ineens gevuld met het maken van complexe berekeningen of het schrijven van het regionale milieubeleid. Dan is je werk katten knuffelen, bakken verschonen, eten geven en honden uitlaten. Iedere dag opnieuw. En bij ons moet het ineens hip en happening zijn en vooral (heel) afwisselend.
Ik heb bijna 4 jaar lang dezelfde training gegeven en toch was hij nooit hetzelfde. Iedere groep had een andere samenstelling, een andere achtergrond of andere energie en daardoor was het nooit suf. Hetzelfde geldt voor de persoonlijke trajecten: ze zijn allemaal mijn ideale klant en ze gaan allemaal door een ander proces heen en ook nog eens op een andere manier. Dat is echt never nooit saai!
Door de herhaling werd het wel steeds beter, kwam de training steeds beter in elkaar te zitten, de kwaliteit ging iedere ronde verder omhoog. Ik maakte er zelf ook een spelletje van. De eerste keer had ik 1 hele deelnemer, toen nog een keertje 1, toen nog een keertje 1 en daarna 2 deelnemers en toen dacht ik ‘daar wil ik er meer van’. De training veranderde niet, het aantal deelnemers wel. Ik maakte er een spelletje van. Wat nu als ik er de volgende ronde één bij krijg. En nog één extra de keer erna. En soms ging het op de laatste minuut. Soms haalde ik ze ik weet niet waar vandaan en ook nog last minute maar wel weer eentje erbij. En ik werd verliefd op dat spelletje. Het maakt het licht, het maakte het leuk en het zorgde ervoor dat mijn werk uiteindelijk nog eenvoudiger werd.
Het gaat niet om steeds iets nieuws, het gaat om steeds een beetje beter
Zoals het werk van een kassière of een kok niet wekelijks en zelfs niet maandelijks verandert, zo doet het dat bij ons ook niet. Toch is het spannend om steeds beter te worden. Om jezelf steeds erin te overtreffen, een versie neer te zetten die nog beter is dan de vorige, de conversie toch nog weer verder omhoog te laten gaan.
Als er iets is wat ik steeds beter leer is dat het helemaal niet gaat om rare fratsen of steeds iets nieuws verzinnen. We hoeven helemaal niet permanent op zoek naar nieuwe methodes of ‘de volgende stap’. Dat brengt rust en structuur, iets waar velen nu precies naar op zoek zijn. Als ik heel eerlijk ben doe ik nog precies hetzelfde als dat ik 3 jaar geleden deed terwijl ik nu wel 6 keer meer omzet realiseer.
Voor iedereen die wel eens overweldigd wordt door wat er allemaal ‘moet’. Voor iedereen die wel eens denkt ‘waar moet ik beginnen’. Als ook jij wel eens denkt ‘mijn hemel, wat kan er een hoop, moet dat allemaal?’. Nee, dat hoeft dus niet. Ik haal mijn omzet uit webinars, challenges, workshops en een event. Drie jaar geleden deed ik dat al en nu nog steeds. Zie je in hoe cool ‘suf’ dan kan zijn?
Geef ik je hiermee een waardevol inzicht? Iets wat je eerder nog niet wist of zag? Wil je het dan hieronder met me delen?
Geweldig blog weer en de spijker weer recht op z’n kop. Ik heb dat moeten leren, dat herhalen juist goed is. Ik heb het moeten ervaren, dat ‘steeds hetzelfde doen’ juist nodig is om steeds beter te worden. En godzijdank had ik jou direct of indirect in m’n oor om me op het juiste spoor te houden. Repeat, nog een keer, bijschaven en verder, reflecteren en verder. Ik vind het net zo iets als sporten, tot je dat befaamde punt raakt is het gewoon %#&**&#^. Dan moet je jezelf echt met de juiste mindset op de rit houden, want van de omzet en de inschrijvingen moet je het niet hebben. Maar ineens snap je het en voel je hoe het werkt en ZIE je dat het werkt. Nee, het is niet jezelf steeds weer opnieuw uitvinden (duh..) maar hetzelfde steeds een beetje slimmer doen. Dank je Veronique. Ik vertelde laatst iemand dat ik jou nog steeds op de voet volg. ‘Ja maar jij hebt toch inmiddels wel alles van haar gehoord?’. En ik antwoordde: ‘zolang ik zelfstandig ondernemer ben, zal ik haar blijven volgen.’ Want het is nooit klaar, af en gedaan. En in die weg naar voren kan ik jou energie, kennis en kunde én geweldige persoonlijkheid altijd heel goed gebruiken. Liefs, Divera
“Ik haal mijn omzet uit webinars, challenges, workshops en een event”. Heerlijk overzichtelijk en wat fijn om dit weer te lezen, Veronique! En door…zeg ik tegen mezelf ;-).
Helemaal mee eens. Ik haal mijn opdrachten door consequent te bloggen, elke week berichten op linkedin, interne workshops en trainingen bij bedrijven. Nog veel minder dus.
En steeds weer verbeteren en beter worden😃
Soms best wel saai.
Ja 🙂 Ook ik heb zojuist ontdekt dat herhaling en doen wat je al doet het belangrijkste is. Het geeft rust en ik weet nu beter wat ik moet doen. Ik wilde steeds iets nieuws verzinnen, maar ik denk dat verliefd worden op wat er al is, keer op keer weer, een grotere uitdaging is, net zoals in een relatie 🙂 Dus ik ben weer opnieuw verliefd geworden op mijn missie en product. Ik had alleen even een omweg nodig omdat te beseffen. En ook dat hoort er bij. Dankjewel voor je inspiratie!
Oef. Dit geeft de perfectionist in mij uitstelvoer. Want als het altijd hetzelfde blijft, moet het dus vanaf de eerste keer goed in elkaar zitten… (maar, “start before you’re ready”… ik doe m’n best:))