Je laat me geen dingen doen die ik niet leuk vind hè?

Veroniqueprins.nl_

Soms denk ik wel eens ‘wat denken mensen wel niet van mij?’. Moet ik toch iets aan mijn imago doen? Als ik bovenstaande vraag krijg, en dat is niet zelden, dan denk ik wat maakt dat mensen denken dat ik de macht of kracht bezit om jou iets te laten doen wat jij niet leuk vindt. Ik kan best een hoop maar ik heb geen ‘S’ op mijn borst getatoeëerd staan. De klant is koning en jij moet vooral doen wat je leuk vindt. Daarbij maakt het mij ook niet uit wat je doet, ik zal er never nooit niet iets van zeggen. Het punt is echter, je weet helemaal niet wat je leuk vindt. Het is hetzelfde als met spruitjes; als je ze nog nooit gegeten hebt kun je niet  zeggen of ze lekker vindt of niet. Als kinderen zonder iets te proeven tegen je zeggen ‘dat lust ik niet’, wat zeg je dan? ‘Hoe weet je dat nu? Je hebt ze niet eens gegeten?’  Toch? Nou, dat zeg ik nu ook tegen jou.

 

Het ‘eng vinden’ of ‘niet weten hoe’ zijn niet de juiste argumenten om iets niet te doen

Toen ik bij mijn eigen coach Suzanne startte had ik eerlijk gezegd ook een wensenlijstje met wat ik vooral NIET wilde doen. En dat laatste deelde ik haar mede. ‘Ik wilde alles doen maar niet X,Y,Z, want dat vind ik niet leuk om te doen’. En de manier waarop ze me aankeek, ik ga er nog  van bibberen ???? ‘Hoe weet je dat je dat niet leuk vindt? Je vindt het eng en/of je weet niet hoe, dat is niet hetzelfde als niet leuk vinden’. En zoals ze altijd zegt ‘you can’t argue with facts’ had ik dat ook in dit geval; geen fluit tegen in te brengen. Ik wilde géén webinars geven (ik krijg klotsende oksels van techniek), ik wilde geen video’s maken (ik haat het om mezelf op beeld te zien) en netwerken stond als eerste op mijn ‘never to do’ lijst. Ik vind het nog erger dan naar de sportschool gaan.

Zij vond het feit dat ik het eng vond of niet wist hoe het te doen, geen goed argument om er niet aan te beginnen. Allereerst zit de groei buiten je comfortzone (dat gaat om het enge stuk) en die techniek, daar kon ik altijd iemand voor inschakelen. Oké, punt gemaakt. En geen speld tussen te krijgen, zeg nu eerlijk.

 

Alleen door het te doen kun je het weten.

Het is net als met spruitjes, je weet niet of je ze lekker vindt tot je ze zelf geproefd heeft. Al zegt je collega dat ze heerlijk zijn, al vindt je partner ze afschuwelijk, het gaat er om wat jij vindt. Ik neem aan dat je beslissing bekwaam bent. Je gaat toch een ander niet laten bepalen wat je eet!

En zo is het ook met acties. Naar aanleiding van het argument van Suzanne (niet weten hoe is niet de juiste reden het niet te doen) ging ik mijn eerste webinar geven. Wat een gedoe, wat een stress. Ik bleek het echter te overleven. Ik was best trots dat ik het gedaan had, alleen natuurlijk niets verkocht.  Dus ging ik terug naar Suzanne en zei ‘oke, ik heb het gedaan, ik vind het nog steeds niet leuk en het werkt ook niet’. Oeps, werd ik weer op de ‘naughty chair’ gezet. ‘Het werkte niet omdat jij er niet goed in bent. Als je er beter in wordt werkt het wel’. Ze noemde wat ze zelf ieder jaar aan astronomische omzet uit webinars haalde (=feit), dus plande ik er weer eentje. En nog eentje. En het begin was een drama. Altijd maar 1 of 2 kijkers en die vroegen ook nooit wat, geen enkele interactie. Echt afschuwelijk. Tot ik leerde dat ik mijn eigen vragen in dat webinar kon stellen, alsof iemand anders het deed, dat maakte het al minder beschamend. En toen kwam de keer dat binnen 10 minuten na afloop mijn mailsysteem een tingeltje gaf; programma verkocht! Ik dacht dat ik gek werd. Ik kon het dus! En weet je wel hoe cool het was dat dat een soort (ja, een soort…… ???? ) vanzelf leek te gaan die omzet. Wow, ik was in de wolken. Wat Suzanne toen zei; ‘als je het één keer kunt kun je het nog een keer’. De keer daarna verkocht ik 2 programma’s, de keer erna had ik Euro 1000 omzet. En vond ik  het leuk!!!!!!!!!!!!!!!!! Terwijl ik altijd zo vet anti webinars was. Voel je hem?

Ben jij een hardloper? Genoot je van je eerste kilometer. Of was het een gevecht om op de been te blijven en adem te halen op hetzelfde moment? En hoe voel je je nu als je hard loopt?

Je weet niet wat je leuk vindt totdat je er goed in bent.

Inmiddels start ik met 2 vingers in mijn neus en zonder buikpijn webinars op, ik weet hoe het werkt. Ik weet dat ik er goed in ben. Pas nu kan ik kijken of ik het ook echt leuk vindt om te doen. En dan blijft bij mij dat ik nog altijd het liefste live ben. Dus heb ik, nu ik weet hoe het werkt, er een livevorm aan gegeven die werkt en die ik leuk vindt. Maar die had ik nooit gevonden als ik me had laten weerhouden door de verkeerde argumenten die niet met ‘niet leuk vinden’ te maken hadden. Onbekend maakt onbemind, dat is iets anders dan niet leuk vinden!

 

Leuk hoeft niet perse makkelijk te zijn

Even eentje tussendoor. Veel mensen kiezen voor leuk omdat het makkelijk is. Dan doet het geen zeer. Dan hoef je er niet voor te veranderen. The easy way out. Allemaal prima. Ik weet zelf dat ik niet makkelijk vaak leuker vind omdat dat me de meeste inzichten en groei geeft, dan neem ik de ‘spierpijn’ voor lief. Weet dat makkelijk NIET de weg naar succes is. Dus als dat je doel is, dan moet je bereid zijn om te leren. 

 

Het doel heiligt de middelen.

Zeg ik dan nu op basis van bovenstaande tegen mijn klanten ‘je moet…’, tuurlijk niet. Dat doe ik maar in 1 situatie. En dat is als iemand een grote drive heeft. Als die persoon veel wil in weinig tijd, als er een ‘grote honger is’, zoals ik dat altijd noem. Als je voor een snelle groei wilt gaan, dan moet je je minstens van 4 marketingstrategieën bedienen. En net als met echt werk vind je ze vast niet allemaal even geweldig, inspirerend of gaat je bloed van alle vier sneller  stromen. Big deal. Als je hongerig bent moet je ophouden met kieskeurig zijn. Of je doel bijstellen en allebei is oké. Ik doe 75% van mijn acties zeer geïnspireerd en vanuit mijn tenen. En soms is het een ‘moetje’, omdat het in mijn agenda staat, omdat het onderdeel van het groter geheel uitmaakt. Soms is het gewoon ‘productie draaien’, zoals het schrijven van een blog of het inplannen van mijn FB posts. En weet je, die 25% die niet uit mijn tenen maar wel uit mijn knieën komt, die blijkt nog altijd inspirerend voor mijn klanten. En dat is meer dan oké. Door hun reactie krijg ik dan weer inspiratie. Ik kom hier echt niet iedere dag huppelend binnen, ik ga wel altijd weer huppelend naar buiten. Omdat de actie en de reacties daarop weer voor motivatie hebben gezorgd. Door op veel fronten actie te nemen, ook dingen waar mijn hart niet direct van gaat zingen, komt wel sneller je succes. Het hoeft dus helemaal niet altijd ‘fully inspired’ te zijn of pas dingen te doen ‘als het goed voelt’. Ga het maar doen, dan voel je je vanzelf goed. Als ik alleen maar naar de sportschool zou gaan als het ‘goed voelt’ zou ik er nooit heen gaan. En toch kom ik altijd wel weer met een goed gevoel thuis. Voel je?

Alleen jij  bepaalt op basis van wat je wilt bereiken wat je wilt doen en wat je bereid bent om daar voor te doen. En of je ook wilt doen wat je mogelijk niet zo leuk vindt. Alleen zou ik die keuze of je iets leuk vindt of niet niet van de mening van een ander af laten hangen, of op basis van de verkeerde gronden nemen. Daarmee geef je het zelfleiderschap over je eigen dromen en toekomst uit handen. En dat is nog erger dan af en toe iets doen, naast al die dingen waar mijn hart van uit mijn borst knalt zo nu en dan, waar ik iets minder enthousiast van wordt. En er zijn ook meerdere wegen naar Rome. Ik vind droge spruitjes niet echt een feestmaal, maar  een hartige taart met spekjes kun je  me iedere dag wel voorzetten. Hoe ik daar achter gekomen ben? Wat denk je? Door het in verschillende variaties  te proberen………… ????

Welk inzicht heeft dit blog je opgeleverd, ben enorm benieuwd. Wil je het hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

6 gedachten over “Je laat me geen dingen doen die ik niet leuk vind hè?”

  1. Super inspirerende blog Veronique, dank je wel! Heb er veel energie van gekregen, en mooi wat je zegt over dingen doen. Ook als je minder zin hebt. Want bij actie gebeurt er altijd wel íets. Ik voel ‘m en doe mee met je kick*ss business programma. Zin in!

  2. Klopt helemaal Veronique. Ik heb laatst voor de eerste keer op een festival gestaan in een stand. Een hele zaterdag buiten, soms in een regenbui, maar ik mocht wel aan het eind van de dag 35 mensen bellen. Daar heb ik nu 14 dagen lang, naast mijn bestaande klanten, gesprekken mee om te kijken wat ik ze kan bieden. Ik ben ook trots dat ik dat gedaan heb. Wie er het vervolg traject in gaan weet ik nu nog niet. Ik heb er weer van geleerd.

  3. Hahahaha, spot on.

    Ik hoor wat je zegt en ga het een kans geven, ook al schieten mijn hakken bij de training van vandaag heel diep het zand in. Omdat ik intussen weet dat de meeste winst te behalen valt daar waar de weerstand het grootst is.

    Ik lust nog steeds geen spruitjes, heb ze ook nooit hoeven leren eten en baal er intussen soms van dat er zoveel is wat ik niet lust.

    It comes well good ;-P

  4. Ik twijfel of dit ook geldt voor een fysieke winkel.
    Mijn tweedehands winkel zit aan het einde van een industrieterrein en wordt maar heel moeilijk gevonden.
    Ik pieker me suf hoe ik meer bekend kan maken om bezoekers (en klanten) te krijgen.
    Als ik een workshop online zet, krijg ik veel reacties (wat leuk) en soms zelfs : hoe heb je dat gedaan? Maar geen afspraken!
    Het wordt een beetje deprimerend.

    1. Els, dit geldt ook voor een fysieke winkel. Sterker nog, ik zit ook op een industrieterrein en mensen komen ook naar mijn workshops. Er zijn heel veel redenen waarom je die workshops niet vol krijgt, ik heb iets meer info nodig om daar een antwoord op te krijgen. Doe je volgende week mee aan mijn 8-daagse, ik weet zeker dat je daar ook al wat aan zult hebben. Succes!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven