Herken je dat gevoel? Dat je een zakelijke training hebt gevolgd en weer helemaal opgeladen naar huis gaat, klaar om weer lekker aan de slag te gaan? Dat je met iemand hebt kunnen sparren over je praktijk en een hoop nieuwe ideeën hebt om een succes van je praktijk te maken? Je gaat de dag erna achter je laptop zitten, enthousiast om met al deze energie wat te gaan doen. Je hebt er speciaal tijd voor vrij gemaakt, grote pot thee naast je, telefoon uitgezet en vervolgens gebeurt er… Niets.
Volledig verlamd en overweldigd door alles wat er op je afkomt en de implicaties van je plannen is het bijna onmogelijk om in actie te komen. Een gevoel van paniek en desillusie maakt zich van je meester. Wat nu? Vraag je je nu af waar de camera bij jou thuis hangt, maak je geen zorgen die hangt er niet. Ik kan dit zo goed omschrijven omdat ik er zelf mee te maken heb gehad, ik heb in mijn coachpraktijk exact dezelfde dingen meegemaakt als waar jij momenteel doorheen gaat. En waar ik mijn klanten op dit moment mee zie stoeien. Sterker nog, ik heb misschien nog wel de meeste fouten van iedereen gemaakt. Hele waardevolle fouten, ik heb er namelijk veel van geleerd en ben juist daarom in staat om jou er nu mee te helpen.
Zo ook de mensen die ik momenteel help met het op-/uitbouwen van een succesvolle praktijk. Ik zie de bergen die ze voor zichzelf opwerpen waardoor de resultaten, hoe enthousiast ze ook zijn, uitblijven. De oorzaak ligt hem in nagenoeg alle gevallen in de hoogte van de berg die ze voor zichzelf opwerpen. En dat maakt het onnodig ingewikkeld en vermoeiend. Het kan niet zo zijn dat alleen bergbeklimmers een succesvolle praktijk kunnen opbouwen. Dus hoe kun je hiermee omgaan?
Verdeel je doelen in uitvoerbare acties. Zo zie ik op een doelenlijst staan ‘website per 1 augustus live’. Dat is nogal wat, dan moet ik zelfs even slikken. Van welke kant beklim je die berg, wat is de kortste route? Dit doel is dus te groot en te weinig concreet. Kijk voor jezelf eerst eens water nodig is om die website live te krijgen, schrijf die punten op en benoem ze seperaat inclusief een deadline. In dit geval is dat dus bijvoorbeeld:
➤ besluit nemen over het te gebruiken thema,
kleurstelling en indeling: gereed 1 juli
➤ schrijven van de homepagina: gereed 5 juli
➤ schrijven van de producten/dienstenpagina(s): gereed 8 juli
➤ schrijven van de ‘over mij’ pagina: gereed 14 juli
➤ verzamelen en aanleveren van de recensies: gereed 21 juli
➤ aankopen beeldmateriaal voor op de website: gereed 25 juli
➤ schrijven van eerste blogberichten: gereed 26 juli
➤ laatste finale check en testen van de functionaliteiten van de website;
27-29 juli
➤ live gaan; 1 augustus
(bovenstaande is niet volledig en alleen bedoeld als voorbeeld)
En als je dit leest dan denk je ‘oh, maar dat kan ik wel!’. Terwijl er aan het doel en de deadline niets gewijzigd is! Het is alleen in concrete en behapbare stukken opgedeeld wat het overzichtelijk en werkbaar maakt.
Als je verlamd achter je bureau zit, bedenk dan welk éne kleine dingetje je uit de hele grote brei met ’to do’ zaken wel alvast uit kan voeren. De praktijk wijst uit dat als je eerst maar eens een klein stapje zet, dat de rest er dan vanzelf wel achter aan komt. Het beginnen is vaak lastiger dan het doorgaan.
Weet je niet meer waar te beginnen en wat te doen, kijk dan eens wie je zou kunnen helpen. Wat zijn concreet de dingen waar je tegenaan loopt en wie ken jij die jou daar specifiek mee zou kunnen helpen. Steeds meer mensen ervaren de kracht van Durf te Vragen #DTV. Het mooie daaraan is dat mensen JUIST graag helpen, zoals je zelf ook graag een ander helpt. Draai het dus gewoon eens om; als een ander jou om hulp zou vragen met iets waar jij goed in bent, zou jij dan ‘nee’ zeggen? Waarom zou het andersom dan wel zo zijn. En vind je het dan nog moeilijk, stel er dan bijvoorbeeld iets van jouw expertise tegenover of bak een lekkere appeltaart. Werkt altijd heb ik gemerkt. Nou kan ik ook wel fabuleuze appeltaarten bakken, mogelijk dat dat daar iets mee te maken heeft…
Mijn uitgangspunt ten aanzien van ondernemen is dat als iets niet werkt of het lukt je niet, dan heb je het gewoon te moeilijk (voor jezelf) gemaakt. Ik hou er van om de dingen simpel neer te zetten, het hoeft ook allemaal niet ingewikkeld te zijn. Dus de volgende keer dat jij weer eens een megagrote berg voor jezelf ziet opdoemen, denk dan nog eens aan mij. Of in ieder geval aan dit blog.
Want het is niet wetenschappelijk bewezen dat je moet kunnen bergbeklimmen om een succesvolle praktijk op te bouwen. Dus wat houdt jou tegen? Ben heel benieuwd hoe herkenbaar bovenstaande situatie voor jou is en of je iets hebt aan de tips die ik hier geef. Zou het leuk vinden als je daarover een reactie achter wilt laten hieronder.
Heel herkenbaar wat je schrijft. Hoe concreter ik mijn doelen opschrijf, des te meer ik focus kan houden, waardoor ik mijn kans op slagen alleen maar vergroot.