Hoeveel onzinnige obstakels creëer jij voor jezelf om maar geen succes te hoeven hebben?

Veroniqueprins.nl_

Ik weet niet wat er in de lucht hangt. Ik hoor wel eens iets over maanstanden en allerlei sterrenbeelden die in retrogarde staan of zijn (ik heb geen idee wat dat precies is 🙂 ) en dat er daardoor op aarde een bepaalde energie is. Nou hoop ik dat dat inderdaad het geval is en dat daar de oorzaak ligt, want dan gaat het ook vanzelf weer over, het lijkt wel ‘nationale weerstand week’. En ik moet er heel hard om lachen omdat ik het zie gebeuren; voor de mensen die het betreft is het niet zo fijn. En in dit blog wil ik je uitleggen hoe je, ongeacht de stand van de maan, hiermee af kunt rekenen!

 

De obstakels die ik deze week hoorde:

 

Ik ga nog geen workshop plannen want wat nu als ik hem niet volkrijg?Ik weet niet hoe ik moet adverteren op FB dus kan mijn workshop niet promotenIk wil wel een training geven maar de ruimte die ik wil gebruiken is te duur, dan kost het me geldMijn website is nog niet online dus ik kan nog niet gaan beginnenMijn ideale klant is eigenlijk overal en nergens, die van mij is echt véél moeilijker om te vinden dan die van anderenIk wil dat niet doen want dat lijkt me niet leukIs er wel markt voor wat ik doe, er zijn er al zoveel die dit doen. Moet ik toch geen andere doelgroep nemen?

 

Herken je er eentje in? Of zelfs meerdere? Lees dan vooral door!

 

Een obstakel zit in je hoofd, nergens anders

Dat jij een obstakel ziet wil nog niet zeggen dat het er ook werkelijk is. Met alle klanten met wie ik een gesprek had deze week en die één of meerdere van bovenstaande redenen noemden om nog niet te gaan beginnen of door te zetten, had ik het argument binnen 3 minuten omgebogen. En moesten ze zelf lachen om hoe ridicuul hun eigen excuses waren.  Want om maar met de laatste te beginnen; het lijkt wel of er geen enkel ander levend specimen is dat zich zo snel voortplant als businesscoaches. Nog net niet op iedere hoek van de straat zit er eentje, maar toch wel bijna. Het explodeert gewoon. En weet je, ik verdien nog best een leuke boterham. Omdat ik in overvloed denk (als ik zie hoeveel mensen er nog niet ‘echt lekker bezig’ zijn met hun bedrijf is er voor alle businesscoaches nog ruimschoots werk) en omdat ik vertrouw op mijn eigen uniek zijn. Omdat deze collega’s misschien wel weten wat ik weet, maar niemand het doet zoals ik het doe. En er mensen zijn die het juist willen leren zoals ik het doe. En dat geldt voor jou ook! Er zijn er meer die doen wat jij doet. Er zijn er heel veel meer die weten wat jij weet. Er is echter niemand zoals jij! Daarmee kan dus het laatste argument geheel van tafel.

 

Oke, mijn tegen argumenten op jouw BS (en als je niet weet wat dat is, Google het dan even)

 

Ik ga nog geen workshop plannen want wat nu als ik hem niet volkrijg?

Als je hem niet gaat plannen krijg je hem op zeker niet vol. En verdien je op zeker niets. Dus wat is het grootste risico dat je loopt? Dat je onverwacht een middag of avond vrij hebt? Vind ik aanvaardbaar, jij? En als ik weet dat ik op mezelf en mijn acties kan vertrouwen, waarom zou ik hem dan niet vol krijgen? Dus…………

 

Ik weet niet hoe ik moet adverteren op FB dus kan mijn workshop niet promoten

FB advertenties zijn per definitie niet het middel om je workshops te promoten. Een FB advertentie gebruik je vooral ter promotie van gratis zaken ( je Challenge, een weggever, een gratis sessie), mensen Facebooken niet met een creditcard in hun hand. En weet je, voordat FB advertenties bestonden, ja er is een tijd geweest dat die mogelijkheid nog niet bestond, waren er ook mensen die volle zalen  trokken. Laat ik het zo zeggen, er zijn meerdere wegen naar Rome en ook zonder FB advertenties is het mogelijk om mensen op je lijst en/of in je zaal  te krijgen. Ik vul niet één van mijn  trainingen via een advertentie op FB. Next!

 

Ik wil wel een training geven maar de ruimte die ik wil gebruiken is te duur, dan kost het me geld

In die fase heb ik ook gezeten. In mijn beginperiode had ik workshops met max 3 – 4 deelnemers en dan was het ook niet zo rendabel om een ruimte te huren. Dus deed ik het aan de keukentafel, niets mis mee. In een latere fase heb ik contact gezocht met een paar coaches bij mij in de omgeving die wel een eigen ruimte hadden. Ik heb hen gevraagd of ik op incidentele basis hun ruimte mocht huren. In de wetenschap dat 70% van de coaches en therapeuten een niet rendabele praktijk heeft, zijn zij ook nog geholpen met de Euro 100 die je hen betaald om van hun ruimte gebruik te maken. Win-win dus. Geld mag nooit de reden zijn, er is altijd een oplossing. Alleen sluiten de meesten alle mogelijkheden af omdat ze vastzitten in ‘ik heb geen geld’. Dat herken je bij je klant, je hebt er mogelijk zelf ook last van…..

 

Mijn website is nog niet online dus ik kan nog niet gaan beginnen.

Ik denk dat 30% van mijn klanten nog nooit op mijn website zijn geweest op het moment dat ze mijn klant worden. Omdat ik veel leads offline krijg, met ze in gesprek ga, een aanbod doe en daar gaan ze op in, heb je geen website voor nodig. En dan hoeven we het er niet meer over te hebben dat je nog niet kan beginnen zolang je visitekaartjes er nog niet zijn he 🙂

 

Mijn ideale klant is eigenlijk overal en nergens, die van mij is echt véél moeilijker om te vinden dan die van anderen.

Hoe denk je dat dat met die andere klanten is. Dat die op hun voorhoofd getatoeëerd hebben staan ‘ik heb een sexueel probleem’, ‘mijn puberzoon is onhandelbaar’, ‘mijn partner is gokverslaafd’,  ‘ik ben iedere maand een week ontregeld door mijn hormonale problemen’. Oke, die laatsten zijn soms wel aan  de buitenkant ‘herkenbaar’ 🙂 Wat ik er mee wil zeggen is dat iedereen op zoek moet naar zijn klanten. Er zijn nu eenmaal geen wijken in Nederland waar ze op hun pijnen gesorteerd worden om te bepalen waar ze kunnen wonen. Dus word wakker en hou op met jezelf dit wijs te maken. Geldt overigens voor alle excuses die je gebruikt waarom het voor jou anders is dan voor de rest van de coaches en voor mij. Echt!

 

Ik wil dat niet doen want dat lijkt me niet leuk.>

Ik dacht altijd dat ik geen asperges lustte. Tot een vriendin ze voor me gekookt had en ik geen ‘nee’ durfde te zeggen, ze had zo haar best gedaan. Toen bleek ik ze heerlijk te vinden, ik had ze namelijk nog nooit gegeten!! Iedereen die zegt ‘ik hou niet van webinars geven’, dat vind ik prima. Maar doe er wel eerst 3 of 4 voordat je die conclusie echt onderbouwd kunt trekken. Want weet dat je een magisch marketinginstrument mist als je er niets mee gaat doen. En vind je het na 3 keer nog steeds niet, geen enkel probleem. Echter, als de kassa gaat rinkelen na je upsell in je webinar, dan zul je er ineens heel anders naar gaan kijken. Beloofd!

 

Ga je voor vertrouwen of voor obstakels?

Weet je, ik had nog wel 10 argumenten toe kunnen voegen die ik deze week hoorde waarom het voor hen ‘nog even niet werkte’. En ook die haal ik zo goed als allemaal onderuit. Ik trek echter voor mezelf altijd een grens. Als een klant met 2 argumenten komt waarom iets nog niet werkt, niet lukt, het zijn/haar tijd nog niet is, dan stop ik met tegenargumenten geven. Dan is het hun tijd nog niet, dan is het vertrouwen niet groot genoeg. Want als ik deze 2 oplos, dan komen er nog 4 nieuwe. En die krijg ik ook van tafel maar in de komende 4 maanden komen er nog minstens 11 andere bij. En dan gaat het niet werken. Ik kan iedereen overtuigen, ik wil het alleen niet. Ik wil alleen werken met mensen die er klaar voor zijn. En dat laat je zien door te leren lachen om je eigen BS en de verhalen die je jezelf wijs maakt. Lachen is niet alleen heel lekker en gezond, het maakt ook dat je de dingen weer relativeert en in oplossingen gaan denken. En voor hen die echt willen, zijn die er altijd!!! ALTIJD!!!

Mijn vraag aan jou is; welk zelfbedacht nergens op gebaseerd obstakel laat jij in de weg staan van het realiseren van je droom. En wordt het niet eens tijd om daar mee af te rekenen. En ja, dat is gewoon een kwestie van het nemen van een besluit. Welk besluit neem jij? Wil je het hieronder laten weten?

Donderdag 9 februari om 15.00 uur doe ik over dit onderwerp een FB live op mijn Facebookpagina. Heb je vragen, zorg dan dat je er bij bent dan help ik je graag!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Hoeveel onzinnige obstakels creëer jij voor jezelf om maar geen succes te hoeven hebben?”

  1. Mijn belangrijkste obstakel is de gedachte : ik ben niet goed genoeg. Ik kan geen mooie inspirerende authentieke video’s maken. Deze gedachten houden mij tegen om bijvoorbeeld met facebook live te starten.

    1. Jolanda, ik weet zeker dat iedereen die met video’s start dat herkent. Sterker nog, dat blijft in mijn geval ook zo. Als ik een video heb gemaakt dan zie ik alle imperfecties. Tot ik uit de reacties van mijn klanten begreep dat ik de enige ben die ze ziet. Dat het hen helemaal niet opvalt, dat ze het juist fijn vinden dat het bij mij ook niet perfect is, dat zou ze alleen maar ontmoedigen. Dus gewoon gaan doen, alleen door te doen wordt het beter. Succes! Enneh, als je vroeg begint met video’s heb je nog niet veel volgers dus hoeveel mensen krijgen hem nu helemaal te zien………… 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven