Deze week heb ik mijn Challenge en wat is dat toch een feest. Hele korte nachtjes ook maar vooral super gaaf om te doen. Vroeger wilde ik altijd juf worden. Mijn zusje kon al lezen en schrijven voor ze naar de kleuterschool ging omdat ik haar altijd letters en woorden leerde. Nou had ik te weinig geduld voor een klas vol met jong grut. Daarom vind ik mijn vak zo gaaf, ik heb er deze week weer bijna 3.000 coaches en therapeuten nieuwe dingen mogen leren. And I love it!
Tuurlijk valt me dan ook van alles op. Velen die zich afvragen waarom ze geen klanten hebben terwijl mij dat bijna in één oogopslag duidelijk wordt. Ik wil in dit schrijven van deze week een paar dingen met je delen die mij opvallen en die jou ook kunnen helpen.
- Wat zien ze in de eerste 2 – 6 seconden?Ik heb vandaag denk ik 50 websites bekeken en dit is wat ik vaak in de header zie staan:
- Aanbod en contact. Help! Waarom? Ze weten nog niet eens wat je doet, ze weten nog niet eens of ze bij jou op het juiste adres zijn, ze zijn zo koud als wat en hebben nog geen letter gelezen en jij knalt in je header gelijk een grote knop met contact. Wie pakt nu gelijk zijn telefoon om jou te bellen? ‘Ik weet nog niet wie je bent, ik weet niet wat je doet, ik weet niet of je mij kunt helpen maar laat ik je nu eerst eens even bellen of mailen, leuk’. Right? Enneh, dat is wat anders dan de contact-tab in je navigatiemenu hè, dat lijkt me duidelijk.
- Is er in 1 oogopslag duidelijk wat je doet. Ik zie vaak prachtige logo’s, een bedrijfsnaam en een prachtige foto, maar wat ik vaak mis is dat het me direct in het eerste moment al duidelijk wordt wat je nu doet. En nee, dan gaat het niet over je methodiek 😊. Zorg dus bijvoorbeeld voor een tagline in je logo of in ieder geval in je header met dikke letters ‘Coach voor…..’, ‘Als je klaar bent met…….’, of iets dergelijks.
- Probeer je methodiek niet op je homepage te vermelden. Voor velen is het vaak niet interessant hoe je het doet maar alleen hoe het hen helpt wat je doet. En vaak is het ook nog volledig onbegrijpelijk omschreven (veel methodiek-namen hebben namelijk een ‘Scrabbel 4 x woordwaarde’ karakter en dat is niet waar je klant naar op zoek is.
- Zorg voor bijpassende foto’s. Yep, lijkt zo’n open deur. Maar ik was vandaag op de site van iemand die vrouwen met een soort van midlifecrisis coacht en in haar header kwamen foto’s voorbij van een groep mensen, een wat jonger meisje en een, weliswaar hele leuke maar, ‘iets rijpere’ mijnheer. Dat zorgt voor een mindf*ck bij mensen! Voor wie is dit nu? Woorden en plaatjes moeten bij elkaar passen (congruent zijn) anders snappen we het niet meer.
- Slinger me niet gelijk je aanbod om mijn oren. Ik weet het, er zijn er die hier een andere mening over hebben, ik geef je alleen die van mij. Ik kom op je site met nagenoeg nooit de intentie om direct wat te kopen. Net als in de schoenenwinkel wil ik ook eerst alleen ‘even kijken’. Want het is zo erg nog niet, ze heeft het nog niet nodig, ze wil alleen maar wat tips. Dus laat haar eerst even bij je thuis komen.Laat zien dat je begrijpt wat ze nodig heeft, wat haar probleem is, dat ze zich herkend en erkend voelt. En dat doe je niet door gelijk met je aanbod te starten. Het is me nog niet eens duidelijk of je er wel bent voor ‘mensen zoals ik’. Ik zie beginnen met je aanbod altijd als een eerste date waar je direct vraagt hoe jullie je vier kinderen gaan noemen. Die date gaat ‘even plassen’ en komt natuurlijk nooit meer terug.
- Heet mensen niet welkom op je site, hoe aardig je ook denkt dat het staat. Het staat aardig maar mensen zijn niet, in eerste instantie, op je site om kennis te maken met jou. Ze willen een oplossing voor hun probleem en wie jij bent, dat is zeker belangrijk maar dat komt later wel. Zeg dus ook niet dat je ze een prettig verblijf op je website wenst, ze zijn er meestal niet voor de lol maar omdat ze pijn hebben. Het is geen weekendje weg. Sluit je homepage ook niet af met ‘met hartelijke groeten’ en dan ook nog eens je handtekening in het echt. Het is geen brief. En ik weet wat je nu denkt: het maakt mijn website toch zoveel persoonlijker?
Tijdens mijn 4-daagse heb ik het voorbeeld van een plastisch chirurg gebruikt. Je bent van de trap gevallen en hebt een gapend gat in je hand. (nee, ik bedoel niet dat financiële gat in je hand, daar kan een chirurg zelfs niets mee 😊) Bloed gutst eruit, paniek en pijn in alle hevigheid. Je snelt naar de EHBO en daar staat een mijnheer met een witte jas. Die bekijkt de wond en zegt ‘dat wordt hechten’.
Vervolgens begint hij eerst over het feit dat hij blij is dat hij vandaag kan werken want zijn huwelijk is niet zo goed. Dat hij hechten echt het allerleukste vindt dat er bestaat. Dat hij vroeger eigenlijk dierenarts wilde worden maar toch voor chirurgie gekozen heeft omdat zijn moeder ooit heeft gezegd dat……… Hartstikke leuk verhaal als je hem tijdens een borrel ontmoet. Maar loopt het bloed er nu redelijk serieus uit dan denk je toch ‘houd je mond en pak naald en draad’. Voel je?
Enneh, ik voel het protest al! ‘Het gaat toch wél over mij, ze moeten toch voor mij kiezen?’ Jazeker, maar dat lukt niet als je op je homepagina je hele ziel en zaligheid bloot legt over de enge keuzes die je in je leven gemaakt hebt, etc. De homepagina moet het warme bad voor je klant zijn en niet een koude douche. Jij komt later wel aan de beurt.
Oké?