Het ligt niet aan je huisstijl

Veroniqueprins.nl_

Een paar weken geleden kreeg ik een mail van een coach die graag meer klanten wilde hebben. Ze was al een aantal jaren bezig en het kon nog wel iets beter qua omzet. Ze vroeg zich af of het misschien aan haar huisstijl kon liggen. Mijn antwoord was ‘nee’!

 

Ik begon met een logo gemaakt met Powerpoint

Toen ik 5 jaar geleden startte heeft mijn man voor mij een logo gemaakt in Powerpoint. Het betere knip en knutselwerk, wist ik veel. Hij deed het gratis ???? en ik had er geen geld voor. Op een gegeven moment voelde ik ook wel aan dat een beetje professioneler geen kwaad kon. Toen heb ik een logo laten ontwikkelen, niet meer dan dat. Geen officiële huisstijl, gewoon een logo wat er beter uit zag en ik probeerde de kleuren en lettertypes zoveel mogelijk door te voeren.

 

Had nog niets te maken met wie ik was en waar ik nu precies voor stond in mijn bedrijf, daar had ik op dat moment ook echt geen idee van. Mijn focus was vooral op het opbouwen van mijn bedrijf gericht. En nee, daar heb je geen professioneel logo voor nodig.

 

Voor iedereen die iets met logo’s en huisstijl ontwikkeling doet: niet gelijk uit je vel springen ????. :Tuurlijk moet je hier iets mee. Uiteraard helpt het als het er goed uit ziet. Vanzelfsprekend is een professionele uitstraling op een bepaald moment een absolute must! Natuurlijk helpt mijn huidige branding mij met het creëren van meer omzet. Maar dat is nu!

 

Sales is the transference of enthusiasm’

Verkopen is niets anders dan het overbrengen van enthousiasme. Over je product, over het resultaat van je diensten voor je klant. Daarvoor hoef je niets anders te doen dan in gesprek te gaan met je ideale klant of je verhaal op bijvoorbeeld Social Media delen.

 

Denk je dat er iemand is die, als ze enthousiast zijn over je verhaal en denken ‘dat wil ik ook wel’, er vanaf zien omdat je logo niet ‘hot’ is? Wat denk je zelf? Natuurlijk niet! Er zijn mensen die op het moment dat ze ‘ja’ tegen mij zeggen mijn logo niet eens gezien hebben. Omdat ik ze ergens ben tegengekomen, het gesprek ben aangegaan, we een bel of Skype afspraak hebben gemaakt en ze van daaruit besluiten met mij in zee te gaan. Heel dat logo niet aan te pas gekomen.

 

Om dit verhaal kracht bij te zetten: het jaar dat ik bijna € 300.000,- omzet realiseerde had ik al wel geïnvesteerd in een écht professioneel logo. Daar ging een heel onderzoek aan vooraf: wat was mijn plek op de markt, wat wilde ik echt uitstralen, wat is mijn persoonlijkheid, welke kleuren passen bij mij en de hele mikmak. Op dat moment had ik pas geld om dat te doen.

 

Nu was het dat jaar wat druk in mijn praktijk en had ik echt geen tijd over om ook nog een nieuwe website volgens die nieuwe branding te bouwen. Gewoon ‘teveel’ klanten. Ik had dus een website met mijn oude geknutselde logo en op Social Media kanalen communiceerde ik al wel met mijn mooie nieuwe groen met blauwe Je zaak voor Elkaar huisstijl.

 

Tuurlijk, het heeft me geen extra klanten opgeleverd. Niemand dacht ‘zo, dat is lekker knullig, laat ik me nu maar eens inschrijven’. Maar er heeft ook niemand gezegd ‘zo, dat is een goed verhaal en jou heb ik nodig maar je moet wel eerst je logo aanpassen anders kom ik niet’. Voel je wat ik bedoel?

 

Een mooie huisstijl is nooit een vervanger voor een goede strategie

 Dus nee lieve klant, het feit dat je nog niet zoveel klanten hebt als je zou willen ligt NIET aan je huisstijl. Dat ligt aan het feit dat je geen strategie hebt, geen plan om op continue basis te werken aan het krijgen van klanten.

 

Dus: ja, je moet een logo hebben. Het doet je ook absoluut geen kwaad als dat er een beetje goed uit ziet. En als je consequent gebruik maakt van lettertype en kleurgebruik. Allemaal ok!

 

Een professionele huisstijl bij het lanceren van je eerste website lijkt me echter weer geen goed idee. Ik heb me in de afgelopen 3 jaar ontwikkeld van ondernemerscoach tot Kick Ass Businesscoach. Dat bleek mijn stijl te zijn, wat het beste bij me paste, dat had ik van tevoren nooit kunnen bedenken! Ik zou dus ook nooit mijn huisstijl hier op afgestemd hebben destijds.

 

Een half jaar geleden is een klant van mij gestart omdat ze graag vrouwen wilde helpen met het maken van keuzes. Uiteindelijk zijn we teruggekeerd bij haar oude liefde (en wat ze ook fantastisch goed kon) en dat is mensen leren om briljante teksten te schrijven. Van daaruit heeft ze zich inmiddels ontwikkeld tot ondernemerscoach. Wat nu als ze op idee 1 al een heel designteam had ingezet, dan hadden we het inmiddels al 3 keer moeten wijzigen. Eeuwig zonde.

 

Dus nogmaals, ik maak niet alle huisstijl designers werkeloos met dit bericht. Integendeel. Die worden nu ook niet meer overspoeld met verzoeken of ze misschien gratis of anders voor maximaal € 25,- een flitsend logo kunnen ontwerpen.

 

Zoals FB advertenties niet de allerbeste startstrategie zijn in mijn ogen, je mijn inziens beter eerst live kunt leren verkopen voor je je eerste lanceringswebinar doet, volstaat een logo bij aanvang van je praktijk.

 

Ga leren hoe je klanten maakt, ga geld verdienen en vervolgens als je jezelf écht stevig hebt neergezet ga je echt investeren in een professionele huisstijl. Die dan ook ‘helemaal jij’ is en je business op alle mogelijke manieren zal ondersteunen. En ja, dat kost dan geld maar dat heb je dan ook. En het zal je vervolgens ook weer geld opleveren.

 

Dus heb je nog geen klanten, parkeer dan je branding nu nog even op de LVL lijst (Leuk Voor Later)

 

Hoe heb jij dat gedaan bij aanvang van je praktijk? Wil je dat hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Het ligt niet aan je huisstijl”

  1. Ha! Ik ben nog op zoek naar mijn eerste klant, maar ik snap wat je bedoelt. Ik ben 4 jaar geleden begonnen met heropleiding van data-entry naar webdesign, en zelfs al is het idee van wat ik wil uitstralen hetzelfde gebleven, want het IS wie ik ben, de uitvoering is op het moment op weg naar de 3e versie. Het ligt bij mij iets anders, omdat mijn website mijn business is, maaruh….. ja. Je groeit als ondernemer, de sterren in de oogjes worden hier en daar vervangen voor business sense, en daardoor veranderd ook de manier waarop je naar je uitstraling kijkt. Vooral dus door de ogen van je toekomstige klant.

  2. Gewoon lekker zelf geknutseld. Voor mij was al in het begin helder dat ik de homeopatische arsculaap wilde mixen met het Moeder Aarde teken omdat wij als homeopaten daar onze middelen van betrekken. De paars tinten waren bij mij al favo dus lekker mee aan de gang gegaan en so it happend. Pas nu ben ik bezig met een proffesional om een nieuw logo te ontwikkelen voor mijn coaching praktijk.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven