Dit keer een beetje een offtopic blog van mij. Tenslotte ben ik ondernemerscoach. Ik ben ‘van de marketing’, van treintjes bouwen, van doelen stellen, strategisch denken en plannen maken. Dat is wat ik mensen leer, daar ben ik een kei in. En dat maakt al dat ik me onderscheid; ik durf te zeggen dat er maar weinig mensen zo sterk zijn in het praktisch uitwerken van strategieën als dat ik ben. Dat gaat echter over wat ik heel goed kan. En wees eens eerlijk, is dat ook niet wat je van een ondernemerscoach mag en zou moeten verwachten? Dat is toch mijn werk! Wat echter een minstens zo’n bepalende factor is in je succes is wie je bent, waar je voor staat. Dat maakt dat mensen juist voor jou kiezen, of om dezelfde reden keihard bij je vandaan lopen en dat is ook oke. Maar als een ’13 in een dozijner’ gaat het niet voor je gebeuren. Ik zal je uitleggen waarom Coco zo gelijk had!
Open deuren en heerlijk grijze visies
Ken je die clichés? Van accountantskantoren die roepen dat als je hun klant wordt dat je dan geen nummer bent. (En vervolgens word je het toch als je de drempel over bent, maar dat terzijde) Hoe vaak ik die wel niet tegengekomen ben, het is zelfs geen cliché meer zo vaak. Hoeveel kindercoaches roepen ‘de behoefte van het kind is het uitgangspunt’? Mocht je er niet zo op gelet hebben de laatste tijd, neem van mij aan dat dat er heeeeeeeeel veel zijn. Of, laat ik hem er nog maar eens in gooien ???? ‘als coach zet ik jou in je kracht’. En nog eentje ‘het antwoord zit in jou’. Je plaatst deze zin dan ook in de header van je website en waar jij het waanzinnig vindt klinken, er waarschijnlijk ook volledig in geloofd (terecht, het is jouw waarheid), denkt de bezoeker als eerste ‘goh, deze ook al?’. En kom je op de stapel met ‘de rest’. En neem van mij aan, daar wil je niet liggen. En dat hoeft ook niet, als je stopt met je open deuren en je durft te onderscheiden van de grijze massa.
Waar sta jij nu écht voor?
Op heel veel sites van coaches en therapeuten zie ik kopjes met ‘visie’ en ‘missie’. Tuurlijk, super, we hebben allemaal de Tedtalk van Simon Sinek gezien; ‘it all starts with why’. Heb je hem niet gezien, no problem. De kern van zijn verhaal is dat mensen geen klant bij je worden om wat je doet maar waarom je het doet. Dus moet die missie op hun website. En de teksten die ik dan tegenkom; gelukkig draag ik vaak een jurk want mijn broek zou er van afzakken. Meer open deur en grijs kan het niet zijn. En met grijs bedoel ik ‘lekker veilig, lekker zeggen wat iedereen zegt, je kop niet boven het maaiveld uitsteken, niet arrogant doen en niet té zijn’. En wat té dan is, geen idee maar ik ben het waarschijnlijk ???? ‘Ik wil graag de wereld een stukje mooier maken’. ‘Mijn missie is om mensen de beste versie van zichzelf te laten zijn’. Wat bedoel je daar nu precies mee en weet je hoeveel coaches en therapeuten dat op hun site hebben staan? Jij misschien ook wel, oeps. Waar blijft dan je onderscheidend vermogen? Hoe denk je dat je succesvol wordt als 89% van je collega’s exact hetzelfde zegt? Dan word je inwisselbaar, zoals Coco hierboven al stelt. Niet echt de route naar een bloeiende praktijk, daar hoef je geen economie voor gestudeerd te hebben.
Een visie is meer dan een alinea op je website
Wat écht succesvolle mensen nu onderscheidt is dat ze een andere visie hebben, zich van de grijze massa weg bewegen. En zelfs dat is niet voldoende. Want weet je, woorden zijn maar woorden. Het gaat er om wat je er mee doet, hoe je het vervolgens vertaald. Hoe je er écht vorm aan geeft. Dat je niet keurig 3 nachten heb zitten ploeteren op dat ene stukje visie tekst op je website en als het er dan staat er vervolgens geen invulling aan geven. Nee, het gaat er om dat je écht gaat staan voor wat je vindt en daar in blogposts ook uiting aan geven, je producten op afstemmen, je FB live aan wijden. En ja, daarmee je nek ook uitsteken. Doodeng!
Het is echter ook de sleutel tot succes. Want als je niet meer uitwisselbaar bent vanwege die afwijkende en unieke visie, dan heb je geen concurrentie en is prijs niet meer belangrijk als ze met je willen werken.
Walk the talk
Simone Levie bijvoorbeeld die noemt zichzelf een rebel. En yep, dat is ze ook. Heerlijk hoe ze op sommige momenten een FB post er op gooit en de boel vervolgens ontploft. Dat is haar visie en daar wijkt ze niet van af. Ondanks dat het haar vaak niet in dank wordt afgenomen, ondanks dat er hard tegengas gegeven wordt. Ze is anders, geen 13 in een dozijn en ze doet aan ‘walk the talk’. Ben ik het altijd met haar eens? Echt niet altijd, maar daar gaat het niet om. Ze steekt haar kop boven het maaiveld uit en durft mensen keihard te confronteren met het feit dat ze geen eigen verantwoordelijkheid nemen en daarom niet succesvol zijn. Haar visie. Maak je niet altijd vrienden mee, maar daar doet ze het ook niet voor. Mijn lieve vriendin Maartje Koper is er ook zo één. Ze heeft een unieke visie en draagt dat uit in al haar teksten, al haar blogposts en leeft die visie zelf ook. Dat maakt dat, ondanks dat er meer businesscoaches zijn en meer mensen die werken met de Wet van de Aantrekkingskracht, ze toch beiden een unieke positie in de markt hebben veroverd. Precies zoals Coco Chanel hierboven ook stelt.
Een ander geweldig voorbeeld is Larry Wingit. Ik heb een paar keer een training van hem mogen volgen en als je mij al direct vindt, dan is het echt even slikken. Een paar titels van zijn boeken:
- You are broke because you want to be
- Shut up, stop whining and get a life
- Your children are your own fault
Katsjing!! ???? Dit is écht wat hij gelooft en hij praat en leeft er ook naar. En dat maakt dat mensen óf gillend bij je weglopen óf knetterverliefd op je worden. En allebei is goed.
You can’t please them all
De reden waarom de meeste mensen vooral voor veilig en grijs kiezen als visie is omdat het eng is om je te onderscheiden. Want je wijkt niet alleen van de massa af, je hebt dus ook een afwijkende mening. En dat kan dingen oproepen. Dat maakt dat mensen het niet met je eens zullen zijn. Niet iedereen je meer aardig vindt en je met afwijzing te maken zult hebben. Sterker nog, hoe unieker je visie, hoe groter je wordt en hoe meer afwijzing je zult ervaren. Denk aan Donald Trump (nee, ik ben geen fan het is een voorbeeld….) . En daar moet je dus helemaal oke mee zijn, dat vergt van jou persoonlijke groei om daar mee om te kunnen gaan.
En dat dat het geval is zullen veel succesvolle mensen je ook kunnen vertellen. Hoeveel mailtjes je niet krijgt van mensen die de moeite nemen om jou te vertellen waarom je het verkeerd ziet. En mails met ‘adviezen’ die verder gaan dan dat en ook iets minder vriendelijk van toon zijn. Echt geen feestje, zeker niet de eerste keren dat er zo’n mail binnenkomt. Uiteindelijk is het heeeeel makkelijk loslaten die kritieken, het zegt meer over degene die de mail schrijft dan over jou. Ik raad je ook aan om er niet te lang bij stil te staan, wat je energie geeft groeit. En als je er niet dood van gaat dan word je er sterker van!
Durf te gaan staan voor wat je écht vindt
Ik zal er gelijk iets in gooien. Ik kom net terug uit Sri Lanka en als ik zie hoe daar met kinderen om gegaan wordt, zo anders dan hier. Ik heb in 3 weken geen kinderwagen gezien, kinderen vermaken zich met echt niets. Tijdens een parade zaten 9 kindjes voor me op de stoep van 14.00 uur tot 23.00 uur. Zonder snoep. Zonder Ipad of Iphone spelletje, alleen een flesje water. Ongelooflijk! En wij hebben het hier over nieuwetijdskinderen en weet ik het allemaal. Het is niet mijn onderwerp maar het heeft me wel écht achter mijn oren doen krabbelen. Dus stel nu dat ik er als visie in zou gooien ‘het verschijnsel nieuwetijdskinderen is een Westers verzinsel’. Ik noem maar een voorbeeld als leek he, ik weet er echt absoluut niets van. Maar kun je je voorstellen dat als ik als kindercoach echt voor een dergelijke visie ga staan dat er honderden over me heen zullen vallen. En dat er ook een grote groep zal zijn die zegt ‘hehe, eindelijk iemand die zegt wat ik al heel lang denk, al die poppenkast’. En nogmaals, ga nu met mij niet over deze uitspraak in discussie (zonde van je tijd ???? ) het is slechts een voorbeeld van een unieke en sterk afwijkende visie. Waar een ander het het wel of niet mee eens kan zijn en dat dat voor jou eigenlijk niet uitmaakt; jij bent het met jezelf eens. Dat is waar het over gaat.
Altijd met respect
Wat ik zelf nog wel een dingetje vindt aan dat visie stuk (en nou ik toch zo lekker bezig ben gooi ik deze er ook maar gelijk in), is het respect voor de ander bewaren. Dat mis ik nog wel eens een beetje. Zo zag ik van de week een video van iemand die een mooie en bijzondere kijk op business bouwen heeft, die afwijkt van hoe ik het zie en doe. Wat ik dan altijd denk is ‘let’s agree to disagree’, het kan toch allemaal naast elkaar bestaan? Als je mijn visie niet deelt is dat toch geen probleem, we zijn het alleen ergens niet over eens, dan hoef ik je toch niet tot aan je enkels af te branden? Zoals deze dame die prachtig sprak tot ze begon over waarom ‘mensen als ik’ ( ja sorry, voelde me aangesproken) het compleet bij het verkeerde eind hadden. Dat is dan niet zoals ik visie zie; ik word niet groter als ik jou ‘een koppie kleiner’ maak.
Dus je visie verkondigen is prima, maar laat ‘andersdenkenden’ dan wel in hun waarde.
Dus……… wat is nu al heel lang iets wat je vindt of denkt als het gaat over jouw expertise of jouw vakgebied? Iets wat jij vindt maar waar je tot nu toe niet voor durft te gaan staan omdat het bijna haaks staat op wat je hebt geleerd. Op wat hoort. Op wat politiek correct is. Hoe zou het voor je zijn als je echt voor die visie zou kunnen gaan staan en hem zou kunnen leven? En je bedrijf er ook op in zou kunnen richten? Wat zou dat voor jou betekenen? En wat nu als ik je vertel dat het de enige weg naar succes is……………. Wil je hieronder met me delen waar je dan voor zou willen gaan staan en wat dat voor je zou betekenen? En wat ik dus met deze blogpost bij je los heb gemaakt?
Hallo Veronique,
Beetje wakker geschud heb je me wel zo op de vroege ochtend! Ook dit is wel een open deur, maar soms moet iemand er toch even tegenaan trappen. Als ik naar mezelf kijk, denk ik dat ik inderdaad vaak de middenweg kies om geen klanten tegen je in het harnas te jagen. Iedere klant is er één en is waardevol voor een kleine ondernemer. Zeker bij ‘goede’ klanten vind ik dit soms lastig… Maar soms kriebelt het wel om wat meer eigenwijs te worden, iets wat ik dus wel zeg dat ik dat ben. Soms lukt dat, maar vaak zeg ik toch nog teveel ‘ja en amen’.
Bedankt voor je stuk. Ik ben geen coach en val officieel niet onder jouw doelgroep, maar je verhalen zijn ook voor mij vaak interessant.
Groeten, Joke
Ha Veronique,
Supergave blog dit. Blij dat ik morgen naar je toe ga. Want vanochtend door jouw blog te lezen ein-de-lijk het besef dat het dan idd maar anders moet en mag! (eng) dan gemiddeld. Ik kan toch niet aan die ‘eisen’ vodoen. Dan maar KamiKaze!
Tot morgen!
Wow! Je hebt me weer wakker geschud ????. Na de coaching bij jou ben ik flink aan de slag gegaan om mijn website helemaal om te gooien en nu ik je blog las weet ik dat ik misschien toch nog een beetje teveel heb gedacht in de algemeenheid. In wat anderen doen in mijn vakgebied. Zo ook bij mijn blogs. Dat ik dan (zo vaak) een idee heb, een visie ergens op en dat ik dan denk: ja maar, zal ik dat nou wel zeggen in een blog? Ja dus! Dussss…. dank je wel voor weer een zeer inspirerend blog! Ga zo door????
Zo waar en o zo eng…. Is het fout dat ik van de website een grapje maak door te refereren aan magie…. mijn visitekaartje hangt aan een toverstokje… het is anders … doe ik het goed?… ben ik niet verkeerd bezig?…. allemaal gedachten vooraf…. maar de reactie van de meeste mensen is heel erg leuk. Dus ik ga lekker door; zij het met knikkende knieën.
En wat betreft mensen die anderen de grond in stampen omdat ze het niet met ze eens zijn. Mijn visie… Als je iemand anders de grond in stampt dan sta je lager dan daarvoor. Want je hebt de grond goed aangestampt….:) Dus laat ze lekker hun gang gaan……. Op een gegeven moment zitten ze onder het maaiveld.
Hoi lieve Veronique!
Wat heerlijk weer je te lezen. ‘Je visie verkondigen’. Ooh, en dan weer even beseffen hoe lekker veilig het steeds weer is om me kleiner te maken dan ik ben. Want o ja, de momenten dat ik met m’n hele ik naar voren kom, kan ik best in your face zijn en meer dan eens schrikken mensen en mijden ze me liever. Dus ga ik voor een soort half om half. Niet helemaal ik, niet helemaal niet ik. Gelukkig doe ik het wel bij lieve vrienden en m’n prachtman. En wat is dat heerlijk.
Mijzélf uitdragen naar mijn (toekomstige) klanten, ipv een methodiek die ik toevallig beheers uitdragen.. Wauw, dank voor dat AHA-moment!
Volgende week Simone Levie, daarna een kind baren, benieuwd waar ik daarna heen ga..
Alle liefs, alle goeds en met een warme knuffel!
Floor
Het juiste blog op het juiste moment Veronique!
Waar ik echt voor sta? 95% van ALLE klachten worden veroorzaakt door stress! En ja, je hebt dus vaker stress dan je denkt: als je boos bent, verdrietig, bang, loopt te mopperen, een kort lontje hebt, moe bent, buikpijn, hoofdpijn, migraine, haast hebt, nagels bijt, steeds dingen uitstelt, iemand negeert, mensen of plekken vermijdt, hoogtevrees en andere fobieën, etc. etc.
Je kunt nog steeds stress ervaren van “oud zeer”, dingen die in je jeugd zijn gebeurd: je niet gezien voelen, verwaarlozing, misbruik. Je kunt ook stress hebben van dingen die nog komen gaan: tandarts, ziekenhuis, bevalling, examen, op bezoek bij je schoonmoeder, de ruzie die je gaat krijgen met je familie als ook de tweede ouder overlijdt en de erfenis definitief verdeeld wordt, etc. etc.
En het is zo GEMAKKELIJK om er iets aan te doen, om de spanning eraf te halen. Wat ik je kan leren is beter dan welke psychotherapie dan ook! En sneller. En blijvend. Zonder alle pijnlijke details te hoeven herhalen.
Liefs, Christien
(zo, dat voelt lekker, haha)
Hey Veronique,
Bedankt weer voor je interessante blog. Komt als geroepen, ben zelf bezig met het opstarten en vooral nog aan het bedenken wat wil ik en waar sta ik voor en vooral hoe ga ik dat dan verwoorden. Weer een mooie bewustwording om verder over na te denken en op papier te zetten.
Dank weer!
Groet,
Carolien
Lieve Veronique,
Ook voor mij komt deze blog op een super moment. Ik ben al heel lang ‘een beetje aan het opstarten’ en heb deze zomer besloten om er vanaf september echt vol voor te gaan!!! En dan is het uiteraard heel erg belangrijk om goed te verwoorden waar ik voor sta. Je hebt precies verwoord wat ik van binnenuit voel, maar zelf nog niet zo expliciet heb gemaakt! DUS …. 1000 x dank!!!!!!!
Ik zit nu helemaal in de flow, dus ik ga snel weer verder, maar wilde dit toch even aan je doorgeven:)
Groeten
Hiske
Hoi Veronique,
ik lees je blogs met veel plezier, en deze heb ik speciaal bewaard. Je bent weer zo heerlijk op dreef, en het raakte iets in me. Hoe verwoord ik nu precies wat ik te bieden heb? En inderdaad niet in de grijze massa opgaan, maar onderscheidend zijn. En toeval bestaat niet, dus het moest nu op dit moment bij mij aankomen 😉 Ik ben er hard mee aan de slag!
En over die businesscoach die het nodig vindt jou af te kraken: let it be! Zegt iets over hem of haar, niet over jou.
Liefs,
Babs
Toeval of niet,
deze blog word letterlijk onder mijn neus geduwd na het lezen van een pijnlijke reactie op mijn blog en nog eens een wake up call erbij thx for sharing
Hell Yeah!
Ik heb er slechts één ding aan toe te voegen:
“hoe ik het draai of keer, ik moet met mezelf leven, mezelf in de ogen kunnen aankijken en met hart en ziel achter mezelf staan, alleen dan doe ik mijn dochter voor hoe zelfrespect eruit ziet”.