‘Ja, maar met wat er allemaal te gebeuren staat…..’
Ik ben vorige week op diverse locaties geweest, zowel zakelijk als privé. En waar ik ook kom lijkt het nog maar over één ding te gaan, oké 2 eigenlijk; de inflatie en de gasprijs. Waarbij ik dat zeer serieus neem hé, begrijp me goed. Er zijn veel mensen voor wie dit een ongelooflijk vervelende situatie is of gaat worden, als je niet rond kunt komen en moet kiezen tussen eten of warmte. Het is echt vreselijk.
Dat is echter niet waar deze nieuwsbrief over gaat. Het gaat over de manier waarop ik ondernemers erover hoor praten en bijna ‘gelaten’ dingen zie ondergaan.
- Allereerst is het zo dat ik ook een gaskraan heb thuis. En ook bij onze plaatselijke Albert Heijn betaalde ik vandaag € 6,89 voor een pak wc papier. Enneh, dat was geen zijden papier, gewoon van het huismerk. Echter, in tegenstelling tot veel van de ondernemers die ik van de week sprak, denk ik niet ‘dan doe ik van de winter maar een trui extra aan’, maar ben ik nog meer gefocust op ‘wat kan ik doen om een zodanige omzet te genereren dat hier de kachel letterlijk en figuurlijk kan blijven branden?’ Dat is namelijk wat we als ondernemers kunnen doen; acties inzetten waardoor we onze eigen omzet en dus ons eigen salaris kunnen beïnvloeden. Dus wat is jouw mindset hier?
- Op dit moment is er paniek over de gasprijs en de alsmaar stijgende prijzen, niet alleen van benzine maar van alles. Zoals ik al aangaf, voor een deel ook zeer terecht. Ik geef me daar alleen niet aan ‘over’. Want wat velen vergeten is dat het wel eens zou kunnen zijn (we mogen het niet hopen maar iets met ‘resultaten uit het verleden’…….) dat we weer één of meerdere maanden in een lock down gaan. Ik heb in het najaar nog een aantal live trainingen en mijn event op 2 en 3 november staan. Moet ik dan nu maar denken ‘ik organiseer het maar niet want straks zitten we in een lockdown?’. Dan zet ik toch heel mijn business on hold en mogelijk blijft alles wél gewoon open. Plus, ik kan morgen ook onder een bus lopen of ernstig ziek worden. Dan heb ik ook niks en dat is ook iets wat iedere dag boven mijn hoofd kan hangen. Maar daar laat ik mijn acties toch ook niet van afhangen. En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen van de oorlog in de Oekraïne, wat kan daar nog verder uitkomen? Snap je wat ik bedoel? Er is altijd wel íets.
- Ik ben eerder een bedrijf gestart in een crisis. Ging het vanzelf? Mwah. Lukte het? Jazeker!!! En de reden daarvan was dat ik een écht concreet en voor mijn klant serieus probleem oploste. Waar mensen, ondanks de crisis, geld aan uit wilden geven omdat hun prioriteiten zodanig waren dat ze hun pijn écht op wilden lossen. Dus wat kan die crisis voor jou en je business betekenen? Ga je er last van krijgen? Moet je al denken aan stoppen of een bijbaan zoeken? Ik heb geen idee, ik weet alleen wat ik wél weet. Dat is dat er ook in een crisis problemen blijven bestaan, mogelijk juist wel erger zelfs. Het is ook niet zo dat mensen niets meer uitgeven, ik had het vorige week over de biertjes tijdens het Grand Prix weekend in Zandvoort die maar liefst € 7,- (per stuk, niet een meter!) kostten en ik leek de enige te zijn die daar moeite mee had, terwijl ik ze best kan betalen.
Dus als je mij nu zou vragen ‘wat moet ik doen met wat er mogelijk aankomt?’ dan is mijn advies het volgende:
- Zorg dat je een ‘must have’ wordt in plaats van een ‘nice to have’. Ik weet dat veel van mijn klanten het soms vervelend vinden om vanuit de pijn van hun klant te spreken. Maar nog altijd is het zo dat mensen sneller in actie komen voor een pijn ‘ik moet nu echt afvallen want mijn bloeddruk is gevaarlijk hoog’ (=pijn) dan ‘het zou wel heel gaaf zijn als ik gewicht zou verliezen want dan staat mijn kleding mij leuker’ (=verlangen). Ik geef maar een voorbeeld he, je snapt hem vast. Ik denk dat hier het allerbelangrijkste punt zit. Want als de bomen tot aan het dak groeien, dan zijn mensen minder kritisch. Als ze minder hard en hoog groeien geven mensen nog altijd geld uit, maar niet meer aan dingen in de categorie ‘het zou wel leuk zijn’. Zoals bijvoorbeeld tennisles of een pottenbakkerscursus, ik roep maar wat. Maar als mijn huwelijk op springen staat en ik alles op alles wil zetten om dat te redden, omdat opgeven geen optie is, dan vind ik ook ergens het geld om een relatietraject aan te gaan. Prioriteiten komen anders te liggen.
- In de komende maanden/ mogelijk jaren worden de échte experts van de wanna-be’s onderscheiden. Ook als het gaat om kennisondernemers. Als je écht goed in je vak bent en de resultaten voor je klanten waardevoller zijn dan de investering, dan heb je niets of weinig te vrezen. Mensen kopen in crisistijd minder auto’s maar er zullen nog altijd auto’s verkocht worden. En een aantal garages gaan het dan niet redden als gevolg van minder klanten dus een aantal concurrenten zal wegvallen. De besten blijven over. Voel je wat ik probeer te zeggen?
- Verder is het zo, en die haakt eigenlijk op het bovenstaande in, dat kennis hebben van het ondernemerschap, sales en marketing snappen, steeds belangrijker worden. Want ‘gewoon maar wat doen’ met een meer kritische klant tegenover je, dat gaat niet meer werken. Halve en onduidelijke content, inconsistente aanwezigheid, daar kom je niet mee weg als mensen goed gaan rondkijken waar ze geld gaan uitgeven om hun probleem op te lossen. Leg ik dat een beetje duidelijk uit?
De vraag is dus; hoe ‘scoor’ jij op deze 2 punten? Ben jij er klaar voor omdat je alles in huis hebt om een expertstatus te bereiken en weet je ook hoe het marketingspel werkt? Nothing on the hand. Zijn die 2 punten minder voor elkaar, dan hoef je je ook geen zorgen te maken, je hebt alleen een paar actiepunten! Zodat je, wat er ook gaat gebeuren met de economie of wat dan ook, door kunt blijven draaien met je business. Juist ook omdat je, net als ik, hopelijk ziet dat jij alles in de hand hebt om zelf te bepalen hoe warm het straks in huis is. Als je de regie over je omzet pakt.
Vorige week had ik mijn 2-daagse Slim en Snel Succesvol. Daar hadden we het over het pakken van kansen en het optimaal benutten van al je kennis en talenten en wat dat voor je zou betekenen. Velen raakten ontroerd vanwege het feit dat ze hun tijd aan het ‘verkwanselen’ zijn en dat raakte mij dan weer. Mogelijk is dit jouw ‘wake up call’.
Ik ben heel benieuwd welke inzichten deze mail je heeft gegeven? Merk je dat je je bij voorbaat al gewonnen geeft? Dat je je minder zou kunnen laten beïnvloeden en zelf meer de regie zou mogen nemen? Zou dit het moment voor je zijn om juist die regie te pakken? Ik ben heel benieuwd! Wil je het onderstaand met me delen?
Enneh, mocht je op ondernemersgebied nog een beetje kennis kunnen gebruiken? Laat me je dan helpen!
Live online interactieve worshop
‘Dé Kickstart van je Coach praktijk‘.
Tijdens deze interactieve live online (ja, lekker vanuit je eigen huis) workshop leer ik je op een hele praktische, humorvolle en interactieve manier wat je exact op orde moet hebben om veel eenvoudiger klanten te maken, zelfs met minder uren omdat je de juiste acties op de juiste manier in gaat zetten om aan klanten te komen.
.
De investering voor deze workshop is slechts € 27,- exclusief BTW. Enneh, ik sta daar niet 3,5 uur te ‘zenden’; we doen het samen, je kunt vragen stellen en ik leer je echt wat nodig is om een business te bouwen waar je geld mee kunt verdienen. Nu én straks want een goede voorbereiding is het halve werk!
Voor meer informatie en inschrijven: www.jezaakvoorelkaar.nl/kickstart
Laat je niet gek maken. Maar nog belangrijker, ga uit van je eigen kwaliteiten en make it happen. Juist nu!
Veronique
PS ik heb weer een paar podcasts opgenomen. O.a. over waarom we het ondernemen toch vaak zo ongelooflijk ingewikkeld maken. Die kun je hier beluisteren op Spotify en hier op Apple Podcast
Photo by Ilse Driessen on Unsplash
Veronique en jouw fijne team!
Ik heb afgelopen week voor het eerst een live event van Veronique bijgewoond in Ermelo.
Mijn doel voor die dagen was dat ik geïnspireerd zou raken en dat ik nieuwe inzichten zou gaan krijgen.
Nou laat ik dit zeggen: you did it Veronique! And you did not only kick my ass but also entered my brain how to realize a healthy and straight forward business!
Ik kijk uit naar de start van mijn 90 dagen training, enorm veel zin in, so much inspiration to come!
Wow, dank je wel Carin! Super dat je er bij was en blijf vooral ‘aan’ staan 👍