Vorige week ging mijn blog over Facebook en dat ik veel mensen het zie inrichten als entertainment kanaal. Dat wil zeggen; hartstikke leuke posts, veel vind ik leuks en uiteindelijk nul rinkelende kassa’s. En weet je, dat is prima op je persoonlijke profiel maar dit is je pagina. Je zakelijke pagina. Die zet je dus in om zakelijk succesvol te worden. Toch? Alle vakantiebelevenissen, mooie momenten met vrienden en ‘trotse moeder momenten’ deel ik op mijn profiel, alles wat ik zakelijk deel is bedoeld om ergens inkomen te genereren. Natuurlijk vind ik het heerlijk om mijn kennis te delen, word ik écht gelukkig van het succes van mijn klanten. Ik run alleen geen stichting maar een praktijk. En Facebook is daarbij onderdeel van mijn marketingstrategie. En dat werkt als een speer! En na de 4 tips van vorige week, (waar ik ongelooflijk veel reacties op kreeg, pijnlijke blijken van herkenning 🙂 ) deel ik er vandaag nog een paar met je. Zodat ook jij van Facebook een marketingmachine kunt maken.
Facebook is geen verkoopfolder
Facebook is vluchtig en daar scrollen mensen ‘even snel’ doorheen voor ontspanning en vermaak. Er is bijna niemand die op Facebook zit met een Credit Card in zijn hand of met een pinpas paraat. We schrijven ons wel voor van alles in maar dat is vooral…………gratis. Een gratis ebook dat gepromoot wordt, een webinar dat gegeven wordt en waar denk je dat die Challenges vandaan komen (ik start overigens zelf ook weer mijn gratis 10 dagen Kick Ass Business Coaching op 4 oktober; je kunt vast voorinschrijven). Je scrollt, komt wat leuks tegen, schrijft je in en klaar. Verkopen werkt daar dus niet, dat doe je zelf ook niet vanaf een Facebookpagina, of wel? En toch is dit een veelgemaakte fout. Een workshop organiseren van Euro 200, op Facebook een event aanmaken en daar mensen voor uitnodigen (wat ook al vaak vergeten wordt) en dan teleurgesteld zijn als hij niet vol is. Ja, als het zo makkelijk was, was ik al miljonair…….
Facebook is een schakel in dat proces, daar zoek je de verbinding, bouw je een band op met je (potentiële) klanten, laat je kennis maken met jou en je expertise. Maar het is dus geen reclamefolder. Jazeker, ik maak ook voor mijn trainingen nog altijd een event aan en laat weten dat ik weer een workshop of training verzorg, maar meer omdat ik weet dat de kracht in de herhaling zit. En dat als ze een bepaalde training een paar keer voorbij hebben zien komen ze toch geprikkeld worden om er eens wat mee te doen. Maar ik heb andere tools om mijn workshop uiteindelijk vol te krijgen. Bijvoorbeeld door een webinar te promoten, al dan niet betaald op Facebook, Dat is gratis en werkt dus prima en van daar converteer je ze naar je workshop. Het webinar is het verkoopmoment, Facebook is de schakel om ze daar te krijgen.
Tip 5:
Facebookadvertentiecampagnes werken super voor gratis producten. Promoot daar je strategie sessie, je ebook, je webinar of gratis informatie bijeenkomst. Maar een advertentiecampagne voor een training van Euro 250 gaat niet lekker converteren. In de opbouw van je marketingfunnel (het ’treintje’ zoals ik dat noem) moet je daar dus rekening mee houden.
Het is niet geven en nemen op Facebook
Naar aanleiding van mijn vorige blog schreef iemand dat ze gek wordt van dat gepromoot. Dat bij iedere post die er geplaatst wordt weer naar dezelfde training of hetzelfde traject verwezen wordt. En dat je je vooral moet inschrijven als je wilt dat het ooit nog goed komt met je J Zoals al eerder gezegd is Facebook vooral om te geven. Om relatie te bouwen, mensen laagdrempelig met je kennis laten maken door heel veel waardevolle content te delen. Onder ieder blogbericht melden dat het toch echt beter zou zijn als ze iets met je zouden gaan doen, breekt die regel. En dus de relatie, het vertrouwen en daarmee verspil je uiteindelijk je potentiële klant. En dat is eeuwig zonde.
Tip 6:
Maak gebruik van de 80 – 20 regel; 80 procent content en 20 procent promotie. Door af en toe onder je post een verwijzing te geven naar een workshop maar niet iedere post opnieuw. Het krijgt ook vaak iets ‘wanhopigs’ als je het 8 posten achter elkaar herhaalt; ‘goh, heeft ze hem nu nog niet vol?’
Regelmatig posten is zeer belangrijk
Ik zie vaak mensen die ineens ‘de geest krijgen’. Vol enthousiasme en vol goede moed op weg naar een doel. Dan word er regelmatig iets geplaatst, ook nog van goede kwaliteit, alles bouwt naar dat ene promotiemoment en daarna………………… radiostilte! Je ziet dat ook vaak bij nieuwsbrieven; doel bereikt en dan geven ze even niet meer want ‘de buit is binnen’. Daar kun je bij sommigen de klok op gelijk zetten; als je ineens weer van ze hoort komt er een promotie aan. En zo werkt het niet. Het gaat om relaties bouwen en dat doe je juist in de tussenliggende periode. Als je niet aan het promoten bent. Omdat relaties bouwen tijd kost, daar langer voor nodig is en ik geen fans wil bouwen voor alleen de eerstvolgende training, maar die keer op keer enthousiast reageren op wat ik te bieden heb. En daarvoor moet ik continue en los van mijn promotiecyclus mijn waardevolle tips en ideeën blijven delen.
Tip 7:
promotie is tijdelijk, relaties bouwen voor altijd en werkt JUIST tussen de promoties of lanceringen door. Je houdt je relatie thuis ook niet lekker gezond door er af en toe tijd en energie in te steken. Zo werkt het niet! En zo werkt het op Facebook dus ook niet!
Wees duidelijk en concreet
Ik zie veel mensen artikelen delen; geweldig, goed en vooral blijven doen. En dat kan ook heel goed voor je werken als je het op de juiste manier doet. En daar gaat het nog wel eens niet helemaal goed……….
Kijk naar het voorbeeld. Ik heb er zelf maar even eentje gemaakt om niemand voor zijn hoofd te stoten maar 10 minuten scrollen op Facebook leverde me minstens 8 bruikbare voorbeelden op…Stel je voor, jij zit na een drukke dag op FB. Hebt er de hele dag nog niet op gekeken dus nog een flink aantal berichten in je nieuwsfeed ‘bij te lezen’ en dan kom je dit tegen. En ja, wel met een warme aanbeveling van mij, maar waar gaat het over, wat leert het me, wat is de winst als ik het zou lezen? En let wel, we lezen van boven naar beneden hé, dat lijkt ook iedereen ook te vergeten. Want dan hoor ik vaak ‘ja maar dat staat er toch onder waar het over gaat’. Maar als de titel van een boek jou niet aanstaat ga je toch ook niet toch maar de eerste bladzijde lezen om te kijken of je het dan misschien tóch leuk vindt? Dan pak je gewoon het volgende boek.
We lezen ook nog eens ‘vluchtig’ op Facebook. Dus als de bovenste zin mij al niet aantrekt, uitnodigt, niet met me resoneert, dan denk je toch niet dat ik de tijd ga nemen om te kijken wat er eigenlijk onder staat en waar het misschien over zou kunnen gaan. En al helemaal niet met deze indeling waar ik ook nog eens scheel ga kijken door de twee plaatjes. Dat is zelfs voor mij te druk 🙂 En let wel, dit zie ik echt heel vaak gebeuren!
Als je het nu zo doet:Kijk, dit is waardevolle content voor je klant. En content die jou als ondernemer ook dient. A) jij laat zien dat je de expert bent en wat jouw visie is op zaken in plaats van dingen lukraak delen zoals hierboven. B) je zet mij aan tot het lezen van het artikel, wat in het eerste geval niet zo was. Ik vertrouw jou en dus je aanbeveling én ik weet wat de ‘winst’ is van het lezen van het artikel en of dat voor mij van waarde is of niet. Mensen klikken niet lukraak. En C) Door de tweede afbeelding uit de post te verwijderen (dat gele plaatje) komt de tekst duidelijker door, is het rustiger en is er ook geen ‘keuzestress’. En is het voor mensen veel makkelijker om te klikken en dus te lezen, het nodigt veel meer uit. Facebook plaatst nu vaak automatisch meerdere afbeeldingen er bij als je een link plaatst, die klik ik allemaal weg!
Tip 8:
bekijk al je posts door de ogen van je klant. Als dit de eerste post is die ik van je zie, begrijp ik hem dan? Is mij in één oogopslag duidelijk waar dit over gaat? Laat ik mezelf zien als expert, laat ik mezelf zien, deel ik mijn visie? Nog een extra punt hierbij. Ik zie mensen ook wel eens op FB schrijven; in mijn vorige post…….. Oef! Hoeveel posts lees jezelf per dag? Tientallen zo niet honderden. En hoe leuk ik je ook vind, denk je dat ik echt nog weet waar jij het vorige week in jouw post over gehad hebt, ik heb hem misschien niet eens in mijn tijdlijn voorbij zien komen. En dan haakt je lezer al af, zijn ze al kwijt waar het over gaat. Het voelt voor mij altijd als halverwege in een film vallen, dan pak ik de draad ook nooit op en dus kijk ik nu gewoon niet meer. Bij een blogpost kun je nog verwijzen naar je vorige post op Facebook werkt dat anders. Denk daar gewoon over na, kijk ook hier weer door de ogen van een ander.
Zorg dat je aantallen ‘vind ik leuks’ onderdeel van je doelstelling zijn
Ik bewijs iedere dag opnieuw dat omzet te sturen is. Dat je veel meer invloed hebt op wat je kunt verdienen dan je zelf misschien ooit gedacht had. Mijn omzet overkomt mij niet, die bepaal ik zelf. En ik haal hem ook altijd. Maar niet door toeval. Door met een structuur en focus (ja, en dat als ras-ADHDér 😉 ) te werken. En daar heb ik aantallen voor nodig, met dezelfde aantallen kun je niet meer gaan verdienen. En dus zijn het aantal abonnees’s op mijn namenlijst voor mij een permanent focuspunt en ook mijn aantallen ‘vind ik leuks’ op Facebook. De waardevolle vind ik leuks, zie mijn blog van vorige week. Iedere maand zet ik daar een doelstelling op en onderneem ik gericht acties om deze aantallen te vergroten.
Tip 9:
Handel als een ondernemer, het gaat om zakelijk Facebook. Aan het begin van het jaar kijk ik op hoeveel FB fans ik zit en ik stel een doel voor het einde van het jaar. En iedere maand zet ik daar gericht acties op en hou ik bij of ik mijn doelstelling bereik. Stuur ik bij waar nodig. Als je wilt groeien moeten ook deze aantallen groeien. Een artiest is ook niet succesvol met 25 fans………..
Het is veel makkelijker dan je denkt
Dit zijn maar 9 tips in totaal, ik heb er nog wel 25 voor je. En die zijn allemaal niet moelijk, het gaat vaak om logisch denken en kansen zien. Zoals zo vaak met ondernemen. Wat veel mensen niet weten is dat dit blog is geschreven door iemand die een meer dan hartstochtelijke hekel had aan Facebook, nog maar een aantal jaar geleden. Tot ik mijn collega Ria Kaashoek leerde kennen en zij mij aangaf dat ik de plank zakelijk gezien finaal mis zou slaan als ik hier niets mee zou doen. En tsja, daar was ik wel gevoelig voor 🙂 Dus heb ik het opgepakt; consistent en serieus. Steeds gekeken wat ik nog verder zou kunnen verbeteren, steeds geëvalueerd wat wél werkt en wat niet. En ik weet het, het gaat ALTIJD te langzaam. Schreef ik de meest waardevolle blogs en kreeg ik 1 reactie of vind ik leuk. En niet één keer maar heel geregeld. Toch zette ik door en nu haal ik een heel groot deel van mijn best aardige omzet binnen via Facebook. Als iemand die een hekel had aan Facebook dat kan, dan kun jij het ook. Echt!
Ik ben heel benieuwd wat jij van deze tips vind, of je jezelf er in herkent en wat je anders gaat doen na deze 9 tips. Wil je het hieronder laten weten?
Heel veel succes!
PS Wil je heel graag met Facebook aan de slag en heb je behoefte aan nog meer tips van de expert van wie ik het geleerd heb? Ria Kaashoek geeft op 17 september een Facebook Marketing Basis workshop. Alle informatie daarover vind je hier. Een echte aanrader!