Gisteren werd ik gebeld door een journalist. Of ik wat wilde zeggen over ondernemersprijzen. Ik dacht ‘wat moet ik daar nu over zeggen?’ en zei ‘ja’……. Uiteindelijk werd het een leuk gesprek wat werd afgesloten met de vraag ‘heb je ook nog een foto voor in de krant’. Slik, nog een keer slik en toen ‘ja’. Weliswaar iets minder sterk want mijn hoofd riep weer iets heel anders. Alleen, dit soort kansen komen niet zo snel voorbij. En groei ligt buiten je comfortzone. En als ik jullie steeds wijs op zichtbaar zijn, dan moet ik het zelf natuurlijk ook doen. En aldus geschiedde.
Het stuk ging ook over zichtbaar zijn en omdat het slecht te lezen is zal ik de kernpunten voor jou samenvatten:
Veel ondernemers werken te veel in hun bedrijf in plaats van aan hun bedrijf. En besteden daarmee te weinig tijd aan zichtbaarheid, positionering, marketing. En vragen zich af ‘waarom het toch niet lukt’Veel websites van ondernemers in dezelfde branche bevatten exact dezelfde informatie en met een beetje geluk zijn ze ook nog op dezelfde manier opgebouwd. Onderscheidend nivo – geen. Eeuwig zonde. Als er geen onderscheid is, waarom zou een klant dan jou kiezen? Dan gaan ze voor de goedkoopste, of voor degene die lekker dichtbij zit. Twee criteria waarop ik niet geselecteerd wil worden. Zorg dus dat helder is waarom nu juist bij JOU. We gaan allemaal naar een masseur om te ontspannen (dat zetten ze er dus ook allemaal op) wat maakt jouw massages anders dan die van anderen?Je kop niet boven het maaiveld uit durven steken. ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Hoe vaak ik dat niet heb gehoord (en ik al helemaal ), het is on Hollands om jezelf te laten zien, om te laten zien wat je kunt, om boven de massa uit te stijgen. Het hoeft ook niet, maar dan val je ook niet op in de enorme berg van collega’s die er mede dankzij het internet bij gekomen zijn. Mensen beperken zich niet meer tot hun stad of provincie bij het kiezen van een aanbieder, de wereld is hun speelveld. Blijf vooral lekker bescheiden het is een prachtige eigenschap, als ondernemer gaat het je echter niet helpen.
Ik hoop dat je wat kunt met deze 3 tips. En met de eerste die ik in de inleiding heb gegeven. Soms moet je gewoon gelijk ‘ja’ zeggen en dan pas gaan denken hoe je het gaat doen. In heel veel gevallen lost het zichzelf wel op. Een kans is echter zo gemist! En was het eng? Enorm! En ik heb het gewoon weer overleefd. Zoals zo vaak het geval blijkt te zijn…………
Succes, laat weten/zien dat je er bent!