Wat ga je doen?
Je kent me hè, ik ben van de acties, van het doen, van het niet te lang nadenken. Inmiddels ben ik oud genoeg om te weten dat niet iedereen zo is en dat maakt het wel lekker afwisselend. Toch is ‘doen’ wel belangrijk als je je doel wilt halen, zelfs de Wet van de Aantrekkingskracht vereist enige mate van actie en niet alleen heel graag willen.
Dus praat ik vaak over doelen en dromen en dan komen er prachtige dromen en hoge en minder hoge doelen voorbij. Heerlijk. Tot ik vraag hoe we ze gaan realiseren en dit is wat ik dan hoor:
- Ik ga een flyer maken
- Ik ga een workshop geven
- Ik ga een online training maken
- Ik ga een website (laten) bouwen
- Ik ga mensen bellen
- Ik ga op school een voorlichtingsavond organiseren
Hartstikke goed en ik word er enthousiast van. Echter, dit zijn plannen. Dit zijn ideeën. Dit zijn geen concrete acties. Deze dingen kun je niet in je agenda zetten. Of, je kunt ze wel in je agenda zetten maar dan gaan ze nog niet gebeuren. Het is een ideeënplan, geen actieplan.
Van idee naar actie
Want als we onderstaand rijtje eens nemen, dan zijn de volgende vragen belangrijk:
- Gaaf die flyers maar hoeveel, wanneer en waar ga je ze lopen?
- Leuk die workshop, maar hoe ga je daar mensen in krijgen? Hoe krijg je hem verkocht en het liefste uitverkocht?
- Helemaal top die online training maar hoe gaan mensen te weten komen dat hij er is en krijg je ze ook nog eens zover dat ze hem gaan kopen? Want maken alleen doet nog geen kassa rinkelen. Sterker nog, ik zeg altijd ‘eerst verkopen en dan maken’ maar dat is weer een andere discussie (en blog?)
- Mooi een website. Maar wie gaat weten dat hij er is? Hoe ga je er verkeer naartoe krijgen? En hoe maak je vervolgens van kijkers ook kopers?
- Wie ga je bellen? Met welk verhaal/vraag? Hoeveel en hoe vaak?
- Een voorlichtingsavond is een prima idee. Vind de school dat ook? Waarom is dat voor hen interessant? Hoe krijg je vervolgens mensen op de avond, wat is daarvoor nodig en wat is jouw rol in dat geheel?
Kortom: als ik vraag om acties dan krijg ik vaak ideeën. En het vervelende met ideeën is dat ze in je hoofd zitten. Dat niemand weet dat je ze hebt. Dat ze om die reden dus geen geld opleveren, hoe briljant en vooral ook leuk ze zijn.
Dus mijn vraag aan jou, ben jij ook van de ideeën of van de acties? Alleen die laatsten leveren namelijk geld op.
Druk met verzinnen maar niet met uitvoeren
We zijn vaak de hele dag druk met allerlei plannen, we verzinnen een enorme berg dingen die leuk zijn om te doen en die ook nog eens zouden kunnen werken, dat geloof ik ook nog. Alleen word je daar niet voor betaald. Je gaat pas geld verdienen als je deze plannen tastbaar hebt gemaakt. Als er iemand als gevolg van dat geweldige plan, dat ook uitgevoerd is, op een koopknop op je website heeft gedrukt.
Als je succesvol wilt worden dan zul je als een CEO moeten leren denken en handelen. Je team (en dat ben jij dus ook hoogstwaarschijnlijk 😊) komt met de ‘leuke dingen om te doen’ lijst, iemand moet het voortouw nemen om daar prioriteiten in te stellen, strategische keuzes in te maken en daadwerkelijk voor de uitvoering te zorgen. En die rol ligt bij jou als CEO. Yep, is niet anders. Hoort er allemaal bij. Daadkracht!
Daar blijft het bij de meeste dus op steken. Die wilde plannen worden nooit omgezet in net zulke wilde acties en daarom hebben we ook geen wilde resultaten. Simpel he? Alleen als het zo simpel is, waarom doen we het dan niet, waarom veranderen we het dan niet? Omdat dat eng is, omdat we dan kunnen falen, omdat we dan (negatieve) reacties van anderen kunnen krijgen. Dus hup, dat plan zijn doos weer in.
Een échte ondernemer neemt dit echter voor lief, weet dat er geen slagen zonder falen is en dat je vaak alleen maar negatief commentaar krijgt van mensen die minder succesvol zijn dan jij bent. ‘Dat is een gegeven’, zou Maarten van der Weijden zeggen.
Stop met denken, start met DOEN
En ik weet het, ik klink bijna als een krassende plaat. Maar ik heb het klaarblijkelijk nog niet vaak genoeg gezegd. Want toen ik mijn eigen groep klanten om een 30 dagen actieplan vroeg kwamen er ook een aantal met bovenstaand rijtje op de proppen. ‘Ik ga een workshop verzinnen voor’! Megagaaf en leuk plan maar wie komt daarheen? Hoe ga je ze laten weten dat……….? Enfin, herhaling van zetten. Maar ‘ik ga een workshop verzinnen’ stond wel als actiepunt en dat is het dus niet.
Een idee zit in je hoofd, de actie zorgt dat ervoor dat er ook een kassa gaat rinkelen. Waar je in die uitvoering tegenaan zal lopen:
- Dat in de praktijk dat idee minder snel werkt als dat je vooraf bedacht had
- Dat er wat ‘obstakels’ op je pad zullen komen
- Dat de uitkomst van je plan in je hoofd altijd groter en mooier is dan de ‘Ugly truth’ 😊
- Dat je door een berg ‘nee’s’ heen moet om tot een ‘ja’ te komen
En wat denk je dat daar het antwoord op is? Niet weer gaan denken dat er dus een ander en beter plan moet komen. Nee, je moet beter worden in het uitvoeren van dit briljante idee, leren incasseren, doorzettingsvermogen tonen en groeien in het proces. En dan………… dan ga je impact krijgen op mensen. Dan kun je mensen raken en inspireren. Dan kun je er ook geld mee gaan verdienen.
Eerst doen en dan doorzetten. Het is wat het is.
En jij, ben jij ook zo’n denker met een vol hoofd en een lege agenda? Welk inzicht heeft dit epistel je gebracht? Wil je het hieronder met me delen?
“En jij Yvonne, ben jij ook zo’n denker met een vol hoofd en een lege agenda?” Wie? Ik? Nee! of, nou ja. Mwa…. nou ja, misschien wel een beetje. Of een beetje veel. Of eigenlijk helemaal….
Oke, ik ga voor meer actie 😉
Hoihoi
Ik ken mezelf hier helemaal in.
Zolang mijn acties veilig voelen en zeker niet te veel resultaat gaan opleveren durf ik ze nog nemen maar wanneer ik reactie of tegenwind DENK te krijgen dan stop ik. Dan begin met een nieuw idee dat weer veilig voelt en waar ik weer veilige acties op kan nemen tot ik weerstand ervaar en weer stop. Zo gaat het altijd. Ook al vind ik dit doodeng en zegt mijn hoofd stuur dit niet want dan gaan er dingen veranderen en moet je je comfort zone verlaten. Met een bibberende hand en één en al weerstand doe ik het toch want ik weet dat ik hier iets te brengen heb en dat ik dat ook ga doen. Ik heb genoeg van alle twijfels en mezelf onzichtbaar te maken.
Ik zal die acties gaan nemen.
Mijn vraag: Wat doet mij springen terwijl ik nog ergens vasthoud.
Groetjes t
Heerlijk en eerlijk gezegd best herkenbaar. Lekker veilig en leuk om ideeën te bedenken 😉.
En dan mijn vraag: heb je in jouw bedrijf weleens een grote ommezwaai in aanpak of visie gemaakt? En natuurlijk ben ik heel benieuwd naar de aanleiding, het proces en het resultaat ervan.
Hi,
Mijn vraag voor jou is: waarom richt u zich in de basis alleen op coaches en hun praktijken. Want wat u allemaal zegt heeft betrekking op veel zelfstandigen in welke branche dan ook. Ik lees altijd uw e-mails. Soms is het een eye opener, soms geeft het mij een zetje, het zet me aan het denken. Dus waarom trekt u het niet wat breder?
Groetjes Denise
Hele goeie rake mail. Helaas superrrrrrrrrrrrrr herkenbaar, ahum.
Ik ben wel een doener, maar een nog veeeel betere denker. NOG!
Mijn vraag is: Hoe zet ik mijn actieknop (want ik weet dat ik die heb) aan?
groetjes, Linda
Mijn interessante vraag: Hoe verzuip ik mijn Urker mannenkoor?? Het antwoord zou echt heel veel kunnen oplossen…. 🙂
Super blog weer! Actie-knop: check!
En dan mijn vraag:
“Welke levenslessen die je van je ouders hebt geleerd, gebruik je nog dagelijks in je business? “
He Véronique, hoe ben je tot goede werkafspraken met Ko gekomen? Welke lessons learned kunnen wij meenemen, nu we op het punt staan om samen in het bedrijf te gaan werken?
Hartelijke groet en dank voor alle ondernemerslessen tot nu, Rian.
Leuke post! Hier komt mijn vraag: hoe verkoop ik een product online dat voorheen nog niet bestond en waar dus niet online op gezocht wordt?
Toelichting: ik heb een voorleesboek geschreven over een dag bij de gastouder. Over dit onderwerp was nog geen boek geschreven. Het is heel mooi geworden en we krijgen positieve reacties. De eerste druk is bijna uitverkocht, maar mijn doel is 50.000 stuks verkopen. Nu merk ik echter dat ik stagneer. Veel ideeën, maar daar blijft het dan ook bij. Ik zou graag een bammetje met je eten om uit mijn hoofd en in actie te komen!
Top blog weer. Veel te herkenbaar…. dat moet dus echt anders worden.
Dan mijn vraag: Hoe ontwikkel ik mijn ondernemers kwaliteiten en vooral …ga ik erin geloven.
Wat inspireert je op het moment en wil je implementeren in jouw bedrijf? Waarom krijgt dit nu ruimte?
Hi Veronique,
Ik ben wel benieuwd wat er belangrijk is bij het bedenken van een passende, creatieve bedrijfsnaam. Komt daarin naar voren wat je doet, zoals in ‘Je zaak voor elkaar?’ Of benoem je de doelgroep, zoals in ‘De Meestercoach’ (coaching voor onderwijsgevend personeel). Of kun je net zo goed je eigen naam gebruiken? En heb je tips op welke manier je tot een goede naam kunt komen? Ik ben benieuwd! Groetjes Charon P.S: Ik heb graag jonge kaas op een verse, bruine boterham😉
Hoi Veronique,
Iedere week is het weer leuk om je blog te lezen. Tijd voor een lunch afspraak :)!
Wat ik me afvraag; Wat denk jij is de ideale verhouding van eigenschappen om als coach/ZZP-er te slagen?
.. % ondernemers mentaliteit
.. % inhoudelijke vakkennis
.. % persoonlijkheid
Groetjes,
Caroline