‘Oh, het werkte weer voor geen meter deze afgelopen 2 weken’. Ze kijkt me aan en ik zie aan haar blik dat ze hoopt dat ik het op ga lossen. Dat ik nu iets ga zeggen waardoor alles ineens weer op zijn plek valt en die klanten toch gaan komen. Liefst met terugwerkende kracht. Wat ik natuurlijk niet kan, zelfs al zou ik het willen. Ik kijk haar aan en geef een antwoord waar ze niet op had gerekend, namelijk dat het soms 3 stappen vooruit is en dan weer 1 stap terug. Dat is hoe je een business bouwt.
Ik krijg vaak van mensen te horen dat het een super maand was. Jubel juich, taart en slingers. Geen hug natuurlijk, tenzij virtueel. Ook krijg ik regelmatig te horen dat het niet echt lekker liep, dat het een mindere maand was en altijd zit daar dan een soort van paniek in. ‘Oh shit, het was geen goede maand, ik heb mijn doel niet behaald’. Beetje stress en vaak hoor je de angst-gedachte die erachter zit: ‘Komt dit ooit nog wel weer goed?’ Als je dit herkent dan is dit schrijven vandaag voor jou, want ik wil graag mijn gedachten en ervaring hierover met je delen.
We juichen te laat en we huilen te vroeg
Dat is eigenlijk het eerste wat ik er over wil zeggen. Precies dit. Hoe vaak vier je echt je successen? Sta je erbij stil dat je je doel weer hebt behaald? Mogelijk ‘stiekem’ intern, maar spreek je het ook wel eens naar buiten toe uit? ‘Sh*t, ik ben eigenlijk gewoon retetrots, ik heb het gewoon geflikt deze maand’. Hoogstwaarschijnlijk te weinig, want dat hoort niet en dat past niet. Best bijzonder eigenlijk dat ik deze week in Vlissingen langs het standbeeld van Michiel de Ruyter loop en dat die geëerd wordt voor zijn successen (ze bouwen er zelfs een 3 meter hoog beeld voor!) en dat wij onze successen niet naar buiten brengen.
Aan de andere kant hoor ik ook regelmatig mensen die in mijn ogen te vroeg huilen; ‘ik heb het deze maand niet gehaald’ of ‘ik heb niet voldoende deelnemers voor mijn webinar’ en dan denk ik ‘huh, het is vandaag pas de 27ste, hoe kan je dat nu al zeggen? Mijn maand is pas voorbij als mijn maand voorbij is. En ik weet dat, zeker als ik het wil, er nog van alles kan gebeuren in de laatste dagen van de maand. Ik reken erop dat ik deze laatste dagen van de maand nog minstens 20% van mijn omzet voor deze maand binnen zal halen. Dus van mij hoor je niets tot de laatste minuut van de laatste dag van de maand. Ik zie alleen zoveel mensen het al zo vroeg opgeven. Zoals ook met dat webinar, ze had nog 2 dagen om te promoten. Het meeste gebeurt in de laatste 2 dagen voor je webinar!
Dus hou op! Als jij het al zo vroeg opgeeft in de maand dan lukt het natuurlijk niet meer. Dan wordt het een selffulfilling prophecy. En dat is eeuwig zonde.
Zie het als het bouwen van de Chinese muur
Ik zie het bouwen van mijn business als het bouwen van de Chinese muur. Geen idee of je dat bouwwerk wel eens van bovenaf aanschouwd hebt, het is een immens bouwwerk van (ik heb het even gecheckt op Wikipedia 😊) ruim 21.000 kilometer. Ze zijn er, ook volgens Wikipedia, waarschijnlijk al in de 7de eeuw vóór Christus mee begonnen, waarbij de huidige muur vooral gebouwd werd vanaf 1300 nà Christus.
- Die business van jou die staat er dus niet ‘ineens’. In de VS hebben ze een term ‘over night succes’, nou daar hoeven wij niet bang voor te zijn hoor. Je wordt aanstaande dinsdag niet ineens wakker met een agenda vol afspraken. Aan dat plotselinge succes gaat jaren van voorbereiding en hard werken vooraf. Die muur stond er niet ineens, je bedrijf ook niet. Dat kost tijd. Per definitie meer tijd dan je lief is.
- Je moet dingen ‘uitvogelen’. Denk je dat de eerste meters gelijk de beste meters van die muur waren? Heb je het landschap wel eens gezien waarop hij op sommige plekken gebouwd is? Denk je dat iedere steen gelijk perfect geplaatst was? Mijn vermoeden is dat als ze bezig waren een deel van de muur te bouwen, ze een eerder stuk waar ze bloed, zweet en tranen in hadden zitten, gewoon om zagen vallen of in zagen storten. Omdat het niet goed gedaan was. Daardoor kregen ze inzicht in hoe het beter moest en kon. Simpel. Zo werkt het ook in je bedrijf.
Ik werk met mijn klanten altijd toe naar ‘de code’. Dat is het moment waarop je het snapt en het blijkt te werken, je ziet dat je plan ineens loopt en geld oplevert. Dat is a) voor iedereen een andere code en b) daar zijn heel wat verkeerde codes en dingen die niet werkten aan vooraf gegaan.
- Het bouwen van een muur gaat nooit volgens het strakke plan dat je vooraf stelt en je business is niet anders. Zei zeiden niet ‘we willen dit jaar 2400 kilometer bouwen, dus 200 kilometer per maand’ Dat gaat niet. Er waren maanden met noodweer, maanden dat het te warm was, maanden dat mensen ziek waren, het gaat om een gemiddelde. Zo gaat het ook in je bedrijf. Ik deel mijn omzet niet zomaar door 12. Ik wil ook met vakantie, ik hou rekening met lanceringen en, ik weet ook dat mijn plan beter werkt naarmate ik er langer aan bezig ben. Dus heb je bijna per definitie in december, als je er al 12 maanden aan werkt, meer omzet dan in januari als je het net gaat toepassen.
Als het goed is dan is je lijst groter aan het einde van het jaar, heb je meer volgers, is je expertstatus gestegen en ben je beter in sales gesprekken dan zeg 8 maanden eerder. Zoals je, als je al 12 maanden metselt, je er meer handigheid in hebt dan wanneer je ‘new on the job’ bent. Snap je? Zie dus alles in perspectief!
- Denk logisch na. Stel dat het 2 maanden moesson is in China. Geen idee of dat zo is maar doe de aanname dat dat rond 1300 wel zo was. Ze stellen zichzelf een doel van 5 kilometer in de eerste moesson maand, wat niet blijkt te werken. De stenen blijven gewoon niet liggen. Voor de tweede moessonmaand hetzelfde doel, hetzelfde plan en dezelfde techniek inzetten onder exact dezelfde omstandigheden en dan denken dat het wel gaat lukken, is natuurlijk waanzin. Snappen we allemaal.
Toch zie ik het in business heel regelmatig wél zo gebeuren. Is er in een maand bijvoorbeeld € 500 omzet gerealiseerd terwijl ze € 2500 wilden hebben. En dan zetten ze voor de maand erna als doel weer € 2500 plus de gemiste € 2000 van de vorige maand. Dus dan zou je in 1 maand van € 500 naar € 4500 gaan? Hoe dan?? Gaat toch niet werken? Tenzij je de zogenaamde code volledig gekraakt hebt, maar zullen we dat dan eerst laten bewijzen in de praktijk?
- Die muur, daar is van alles fout mee gegaan. Hoef je niet heel veel fantasie voor te hebben om dat te begrijpen. Toch is hij er gekomen. Zo is het ook met business, het gaat er niet om hoe vaak je valt – en neem van mij aan als je succesvol wilt worden zul je heel vaak vallen – maar om hoe vaak je weer opstaat. Het gaat om leren van je fouten en je doorzettingsvermogen. Dus zelfs na een slechte maand op de eerste van de volgende maand er weer vol focus, energie en vertrouwen aan beginnen. Wel lering hebben getrokken uit waarom het de maand daarvoor niet werkte, anders is het waanzin. Dan komt die muur er nooit en je doel natuurlijk ook niet!
De belangrijkste les van dit verhaal is dat die muur er niet in 1 keer stond. Dat ze de prestatie niet af gingen meten aan het exacte aantal stenen per dag want daarvoor was het project veel te groot, het ging tientallen jaren duren. Dat het ging om een gemiddeld aantal stenen per week of per maand. Dat je je dus niet blind moet staren op 4 slechte dagen of zelfs 2 slechte weken. Dat, zelfs als je nu een iets mindere tijd hebt gehad met Corona, het jaar nog niet verloren hoeft te zijn. Het laatste kwartaal is ieder jaar mijn beste kwartaal, dus wie weet wat er nog allemaal kan.
Belangrijk is dat je stopt met, wat ik soms noem, ‘paniekvoetbal’ spelen. ‘Whah, als mijn business nu maar niet ingestort is omdat het 2 weken minder goed ging?’. Dat helpt niemand en jou en je business al helemaal niet. Integendeel, het zet de energie de totaal verkeerde kant op. Ik zeg niet dat je fluitend en uber relaxed moet denken ‘och, dat komt vast wel weer een keertje goed’, maar je moet je ook wel realiseren dat de weg naar boven altijd via een paar dalen gaat.
Ik heb niet iedere maand ‘mijn beste maand ooit’. Ik haal ook echt wel eens mijn maanddoel niet. Dingen gaan meestal, maar lang niet altijd, volgens plan. Maar het gaat om het bouwen van een kilometerslange muur. Als je nu maar gewoon je stenen blijft leggen, iedere dag zoveel als dat je kunt. Dat is zo belangrijk, als je het voor je uitschuift en ophoopt gaat het minder goed en snel. Het moet een gewoonte worden. Als je het ritme vast blijft houden en je realiseert dat je op sommige dagen niet verder kunt omdat het cement te snel droogt aan de zon en op andere dagen wordt het niets omdat de regen het verse cement tussen de stenen wegspoelt, dan is er niets aan de hand. Ik raak niet in paniek van een mindere dag, part of the deal. Ik raak niet in paniek van een mindere week of maand. Ik zorg alleen dat het geen patroon wordt en dat ik zeker weet waar het door kwam dat het niet werkt of niet lukte. En dat we niet een reden aanwijzen die eigenlijk een excuus is en niet de ware reden.
Ja, daar mag je nog even over nadenken………………. 😊
Die muur die komt er, dat succes komt er. Zorg voor goed materiaal, een plan, wees flexibel in de uitvoering, leer van je fouten, weet dat het beter gaat als je het langer doet, wees realistisch, wees consistent, schuif het niet voor je uit, hou rekening met tegenslag, evalueer, verschuil je niet achter niet bestaande excuses en blijf je einddoel visualiseren. Zie die muur voor je als hij af is, in welke vorm dat voor jou ook is. Bij ieder event, bij iedere lancering, bij iedere workshop, tijdens het schrijven van mijn boek deed ik mijn ogen dicht en zag ik voor me hoe het zou zijn als ik daar zou staan. En dan……………… dan snoof ik even, genoot ik even, maakte mijn hart een sprongetje en ging ik aan het werk om het ook werkelijkheid te laten worden. Want met alleen visualiseren komt die omzet er niet en was die 21.000 kilometer er ook niet gekomen. Oké?
Hoe sta jij in het proces? Bouw jij ook iedere dag aan je succes? Al is het maar met kleine stappen? Of ben je er ook zo één, wat ik zo vaak zie, die eeuwig aan zijn plan aan het vogelen is, je niet realiserend dat een basisplan voldoende is en dan leert de praktijk je wel om dat plan aan te passen aan hoe het eigenlijk werkt. Wil je je gedachtes naar aanleiding van dit schrijven eens hieronder met me delen?
Ik leerde van jou dat de maand pas over is op de laatste dag, dus ik huil niet meer te vroeg. En juichen doe ik volop! (Weer een beste maand ooit, woehoe! Zelfs in deze tijd) Maar reminders als deze zijn altijd fijn!
Ha Nadia, heb ik al gezegd dat ik zo trots op je ben? ❤
Je hebt groot gelijk, Veronique, we willen alles vaak veel te snel en geven dan ook te snel op als het niet meteen lukt. “Een millimeter per dag is ook vooruitgang”, zei laatst iemand tegen me, en ja, dat klopt. Het gaat in feite om de vooruitgang, waardoor je gemotiveerd blijft. Intrinsieke ervaringsgerichte motivatie noemen ze dat, volgens mij. Gemotiveerd worden door de weg naar het doel, niet (enkel) door het doel op zich. Mooie blog, dankjewel! Liefs en alvast een fijn Pinksterweekend!
Prachtige aanvulling Johan, dankjewel!
Hi Veronique,
Elke keer weer geniet ik van je waardevolle mails, dank daarvoor! En deze… je mag best weten dat ik deze met een brok in mijn keel heb gelezen en ik merk nu dat ik deze tekst aan het typen ben, die brok weer opkomt… Hormonen? Nee, emotie, mooi vind ik dit! Maar waarom dan vraag je je dan af. Ik realiseer me weer even dat ik eigenlijk mijn feestje te weinig vier omdat ik mezelf dan vertel dat het wel een keertje tijd werd een nieuwe klant gemaakt te hebben na al die ‘Nee’s’. Op dat ‘Yes’ moment ben ik blij en ga ik uit mijn dak maar te kort want ik wil door, gas erop! Tof Iris maar dit is niet meer dan normaal! En tóch ga ik vaker stilstaan bij de stappen die ik al gemaakt heb de afgelopen tijd mede dankzij jouw kennis die ik opzuig!
Ok, het gaat langzaam maar stap voor stap vooruit en dat doel zie ik elke dag voor me, voor me totdat ik ’t kan pakken. Dan laat ik niet meer los! 😉
Dank voor je inspiratie en ik wens je een fijn weekend!
Iris
Ha Iris, jij een brok in je keel, ik kippenvel 🙂 dankjewel voor je mooie en eerlijke reactie. Kijk gerust wat vaker in die achteruitkijkspiegel en vier je successen 💪.
Heel waardevol artikel, dankjewel!
Hoi Marie-Noël graag gedaan!
Hè fijn, dit stelt weer een beetje gerust. De afgelopen twee dagen loop ik inwendig te vloeken omdat ik ‘het’ niet voor elkaar krijg. Door de modules vallen er kwartjes, en inderdaad rammelde ik er binnen 2 uur een weggever uit zoals je in de video aangaf … maar dan… Ik loop steeds vast op het technische stuk (hoe zet ik het op mijn site, en hoe vinden mensen het doen, en welk mailprogramma gebruik ik dan, en hoe zit het met avg, mag ik zomaar adressen gebruiken van mensen die ik al ken, hoe werkt dat eigenlijk je inschrijven voor een ‘nieuwsbrief’ die geen nieuwsbrief heet enz), gek word ik er van. Maar, adem in … adem uit. Vandaag geblokt voor het uitvogelen van het technische stuk en hulp vragen binnen mijn netwerk.
Op mijn scheurkalendertje stond gister ‘Als je valt, raap dan telkens iet op’ van Oswald Avery. Dus ik pak mezelf nu op en AAN DE SLAG!
Fijn weekend!
Ha Josanne, wat een prachtige quote.
Zelf zeg je ook iets heel belangrijks hè….vraag hulp! er zijn genoeg mensen in jouw netwerk die je kunnen en willen helpen. Zonde van je kostbare tijd om het allemaal zelf uit te vogelen 🙂
Lieve Veronique,
Dit is een blog voor mij om uit te printen, in te lijsten en dagelijks even te lezen. Wat zeg je hier mooie, rake dingen💖💖💖. Dit is zo helpend, dank je wel🙏!
Liefs Machteld