‘Ja, maar mijn klant geeft aan dat ze dat liever niet heeft. Dat vindt ze een te lange tijd’. Ik ben coach he, dus ik heb geleerd om de LSD-techniek (Luisteren – Samenvatten – Doorvragen 😊) toe te passen. En geheel tegen wat veel mensen van me verwachten blijk ik ook nog eens heel goed te kunnen luisteren.
Ik haal adem, herhaal in mijn hoofd nog even wat ik dacht dat ze me net gezegd heeft, maak nog even snel een berekening en doe mijn mond open. “Oke, dus jouw klant is 25 kilo te zwaar en geeft aan dat ze liever losse sessies of maximaal 3 maanden begeleiding wil hebben, in plaats van de 6 maanden die jij haar hebt voorgesteld?”. Ze knikt. En ik zucht.
In mijn hoofd had ik al snel even een berekeningetje gemaakt. Als je een kilo per week afvalt over een langere periode doe je het buitengewoon goed. En ik weet dat omdat ik dat proces zelf in totaal zo’n 612 keer heb doorlopen. Alleen als dr. Now je heel streng aankijkt en je in aanmerking komt voor zijn operatie, red je het om dit gewicht te verliezen in 1 of 2 maanden maar dat is wel heel radicaal. (heb je geen idee wie dr. Now is, je mist er niets aan…….. maar je kunt hem vinden op TLC 😊)
Oké, terug naar mijn klant en haar klant. 25 kilo afvallen, met gemiddeld één kilo per week (wat eigenlijk teveel is) is minimaal 25 weken en dat is eigenlijk niet haalbaar in een traject van 6 maanden. ‘Dus jouw klant wil het in 3 maanden doen?’. ‘Nee, ze wil het máár 3 maanden doen’. En ik ben klaar. Ze wil het dus eigenlijk niet. Of mogelijk wel maar slechts ‘een beetje’, ‘gedeeltelijk’. En dat is allemaal oké.
Ik vraag aan mijn klant of zij blij wordt als haar klanten maar een deel van het gewicht verliezen dat ze eigenlijk moeten verliezen. Of ze wil werken met mensen die vooraf al aangeven dat niet ‘all-in’ willen gaan. Haar doelgroep is namelijk vrouwen van boven de 40 die minimaal 20 kilo kwijt willen om een gezond gewicht te bereiken.
Ze denkt na en schudt haar hoofd ‘nee, daar word ik niet blij van’. En daar heb je het antwoord.
ALS JIJ ER NIET BLIJ VAN WORDT DAN MOET JE HET NIET DOEN
KLAAR
Zal ik nu net mijn aller aller- allerkorste blog ooit geschreven hebben? Nee toch zeker? 😊
Voordat we verder gaan; iedereen die me nu gaat mailen over ‘in gedeeltes afvallen’ of ‘adempauzes’ of ‘waarom moeten ze 20 kilo afvallen, wie bepaalt dat?’, niet doen. Zonde van je tijd en wat nog het meest zonde is, is dat je daarmee de kern van dit blog mist.
Namelijk dat JIJ de spelregels bepaalt. Dat JIJ in de markt zet waar jij in gelooft voor je klant. Dat jij niet iets aan moet bieden waar je niet in gelooft of niet blij van wordt.
- Ik geloof niet in 25 kilo afvallen in 3 maanden
- Ik geloof niet in € 50.000,- omzet uit je eerste lancering als het echt je eerste is en je nog niet veel ervaring hebt met webinars en/of je lijst niet voldoende groot is
- Ik geloof niet in € 100.000,- omzet draaien in je eerste jaar met 2 dagen per week werken
- Ik geloof niet in het opbouwen van een vette praktijk met 3 doelgroepen
- Ik geloof dat je voor ieder verlangen een prijs moet betalen
- Ik geloof in het doen van de juiste dingen in de juiste fase van je bedrijf en dat je in de opbouw van je praktijk nooit een fase over kunt slaan. Ik help dus geen mensen die zeggen dat ze trainingen voor grote groepen willen geven maar niet eerst 1 op 1 willen beginnen terwijl ze geen lijst hebben
- Ik geloof dat je als mens eerst moet groeien en dat je bedrijf je dan kan volgen, niet andersom
- Ik geloof dat als je wilt er dan altijd een mogelijkheid is
- Ik geloof niet in € 50.000,- omzet uit je eerste lancering als het echt je eerste is en je nog niet veel ervaring hebt met webinars en/of je lijst niet voldoende groot is
- Ik geloof niet in € 100.000,- omzet draaien in je eerste jaar met 2 dagen per week werken
- Ik geloof niet in het opbouwen van een vette praktijk met 3 doelgroepen
- Ik geloof dat je voor ieder verlangen een prijs moet betalen
- Ik geloof in het doen van de juiste dingen in de juiste fase van je bedrijf en dat je in de opbouw van je praktijk nooit een fase over kunt slaan. Ik help dus geen mensen die zeggen dat ze trainingen voor grote groepen willen geven maar niet eerst 1 op 1 willen beginnen terwijl ze geen lijst hebben
- Ik geloof dat je als mens eerst moet groeien en dat je bedrijf je dan kan volgen, niet andersom
- Ik geloof dat als je wilt er dan altijd een mogelijkheid is
Dus wil iemand iets van me waar ik niet in geloof, vraagt iemand me hem of haar daarmee te helpen dan is mijn antwoord ‘nee’. Voelt niet goed, geloof ik niet in.
En natuurlijk ken ik jou als mijn lezer maar al te goed; ‘jij hebt makkelijk praten met jouw omzet’. Wake up call; die is er alleen maar gekomen OMDAT ik geen concessies doe aan waar ik in geloof. Daarmee ben ik altijd eerlijk (wat ze niet altijd fijn vinden) naar mijn potentiële klanten maar ik kan het niet leveren.
En juist daarom wijs ik ook vaak mensen af. Is als businesscoach niet handig, is omzet-technisch helemaal niet handig en ethisch juist heel handig en eenvoudig.
- Zo had ik een klant die graag in mijn jaarprogramma wilde maar echt nog wat ‘op te ruimen had’ en dus heb ik haar deelname aan het programma uitgesteld tot ze zover is
- Ik had een klant die graag in mijn high-end programma wilde, geld was geen probleem. Ze wilde zelfs in 1 keer betalen. Maar ze was er niet aan toe, haar fundament stond nog niet voldoende goed, ze kon de fase niet overslaan. Zelfs niet als je veel betaald………
- Ik had een klant die in een bepaald programma wilde stappen wat haar niet zou helpen met wat ze NU nodig had. Ze zou veel meer hebben aan een veel goedkoper programma van mij waarin ze exact kreeg wat ze op dit moment te leren had. ‘Ja maar, ik wil die andere’. ‘Ja, maar, ik niet’
Het is mijn taak om zuiver te zijn in wat goed is voor mijn klant. Om aan te bieden wat past, wat ze nodig hebben, wat ik leuk vind om te doen en waar ik in geloof dat we het daarmee ook kunnen doen. Mijn huisarts schrijft mij ook geen anti-biotica voor 14 dagen voor en vraagt dan ‘of wilde je zelf liever voor 7 dagen?’ En ook dat is maar een voorbeeld he…………. 😊
In mijn boek praat ik meerdere keren over dat je écht de CEO in je eigen bedrijf moet zijn. Je eigen besluiten moet nemen en jezelf daarin leidend moet laten zijn. Ik wijk niet af van waar ik in geloof.
Zo had ik onlangs een klant die wel een programma van me wilde volgen, alleen een paar onderdelen niet. Hoeveel korting ik dan zou geven? Geen. Sterker nog. Ik heb niet eens een factuur gestuurd. Want als je niet alles wilt doen, dan wil ik het ook niet met jou doen. Een anti-biotica kuur voor 14 dagen doet het werk niet in 10 dagen. Ik heb nagedacht over wat erin zit, wat ik denk dat jij nodig hebt op basis van mijn ervaring. Wil je iets anders, dan verwijs ik je liefdevol door naar één van mijn collega’s.
En alles is oke 😊
Wat leert dit blog jou? Waar doe jij nog concessies of dingen waar je niet in gelooft in je praktijk of voor je klanten? Wat heb je nodig om trouw te zijn aan jezelf en daarmee voor nog veel betere resultaten te zorgen. En per wanneer ga je dat doen? Ik ben heel benieuwd. Wil je het hieronder met me delen?
Ik heb met veel plezier je blog gelezen en herkende e.e.a.
Mijn klanten zijn regelmatig gestuurd en dat zeggen zij dan ook. De dokter vindt dat ze maar eens moeten gaan praten, en dan met mij. Het is lastig wanneer er geen duidelijk doel voor ogen is. Hun probleem is voor henzelf niet helder en dus ook niet voor mij. Ik ben dan al snel geneigd om te zeggen, dat wij het eerst maar eens gaan proberen. En eigenlijk voel ik dan al dat de klant na een paar keer afhaakt. Dus mijn les is nu, blijf bij mijn gevoel en zeg nee tegen zo’n klant.
Ha Maaike,
Dat is het allerbelangrijkste. Bij je gevoel blijven. En op basis van jouw ervaringen, weet je dat jij ook op jouw gevoel kan vertrouwen. Heel veel succes met “nee” zeggen 🙂
Sinds een paar maanden heb ik trajecten beschikbaar voor mensen met chronische pijn. Omdat het commentaar regelmatig was dat het toch wel prijzig is, zo’n traject, dacht ik dat ik beter losse sessies kon aanbieden, om het haalbaar te maken voor meer mensen. Met als gevolg dat ik inderdaad vrij snel een klant had daarvoor, maar die wilde na 3 behandelingen al afzien van een deel van het traject en alleen nog betalen voor de fysieke behandelingen, omdat ze vond dat ze ‘al best heel ver was’. Natuurlijk kun je geen conclusies trekken op basis van 1 klant, maar toch, dit was wel waar ik al bang voor was. Dat de klant gaat bepalen wat goed voor haar is.