Vorige week liep ik in een supermarkt. De Ariël bleek in de reclame te zijn. Dat was boffen, ik was namelijk met Ariël (geen affiliatelink 😊 😊 ). Ik had eigenlijk nog genoeg, maar voor deze prijs (het was volgens mij 3 halen, 2 betalen) zou ik dom zijn om ze te laten liggen. Ik moest het wel NU beslissen, want verder had ik deze week geen tijd om boodschappen te doen en de aanbieding was tot en met zondag. Ik zag dat er nog 6 lagen dus ik twijfelde geen moment en stopte ze alle 6 in mijn kar. Ik was helemaal blij.
En ja, dit gaat echt ergens heen.
Een paar weken geleden kreeg ik namelijk een mail van iemand die aangaf dat ik aan manipulatieve marketing deed. Bij mij krijg je namelijk vaak een bonus als je snel beslist om met me te gaan werken. Voor mij is namelijk één van de kenmerken van een échte ondernemer dat je niet te lang doet over het nemen van besluiten. Zoiets heet een ‘fast moving’ bonus en ik maak daar graag gebruik van.
Daarnaast voeg ik altijd een extra bonus toe die bijvoorbeeld 24 of 48 uur geldig is. Zie dat een beetje als de aanbieding voor de Ariel die tot en met zaterdag loopt. Dus als ik het voor die prijs wil hebben, moet ik het niet op zondag in mijn kar gooien, maar vóór die tijd. Heel simpel.
Er is een reden waarom ik dat doe. Soms heeft iemand namelijk een ‘zetje’ nodig om een besluit te kunnen nemen. Dat heb ik zelf ook. Een aantal weken geleden keek ik een webinar van een Amerikaan en die deed een aanbod waarvan ik dacht ‘dat zou wel eens wat kunnen zijn voor mij’. Omdat mijn hoofd een beetje vol zat met een event op 13 juni, een live workshop op 12 mei en een halve emigratie, nam ik dit keer minder snel een besluit. Daar zou ik ‘later nog even over nadenken’. Herkenbaar, zo’n uitspraak? 😊
Vervolgens kreeg ik nog een aantal mailtjes met de mededeling dat de bonus af zou lopen en daarop dacht ik niet ‘schiet op met je mails’ maar ik voelde het als ‘oh ja, dat moet ik ook nog doen, daar zou ik nog naar kijken’. Ik voelde het écht als een reminder.
En uiteindelijk, een uur voor de deadline drukte ik toch nog op de knop. Waarbij ik overigens gelijk weer weet waarom ik normaal gesproken zo snel beslissingen neem; nu was ik er in mijn hoofd een paar keer me bezig in 2 dagen; als ik gewoon gelijk gedrukt had, had ik die kostbare tijd beter kunnen gebruiken. Dit is eigenlijk gewoon zonde van mijn energie geweest. Ik noem dat ook altijd vooruitgeschoven besluiten; man wat kan dat een hoop tijd kosten. Terwijl je allang weet of je het wel of niet moet doen.
En dat is voor mij ook de kern van waarom ik met bonussen werk.
In het kort heb ik er 2 redenen voor:
- Ik help mensen die het toch al overwegen om een besluit te nemen. Ik dwing niemand die niet met mij wil werken om dat wél te doen omdat ik voor € 21.000 aan bonussen aanbied (ik steek nu even de draak met een aantal bonusstructuren 😊 ). Als je mijn programma niet wilt, als je mij niet wilt, dan ga je het toch niet wél doen omdat ik een super bonus weg geef? Dan geef je toch je leiderschap uit handen? (100% verantwoordelijkheid voor 100% van je acties en 100% van het resultaat). ‘Schiet op met je bonus, ik heb dit programma niet nodig’, toch?
Juist door de reminders help ik mensen die het tóch al overwogen om een besluit te nemen. Zoals ik dat zelf dus ook nog wel eens heb. Want ik heb bij die Amerikaan tóch volledig uit vrije wil op de knop gedrukt en ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. En zelfs als ik niet blij zou zijn met de inhoud, dan is dat nog mijn eigen verantwoordelijkheid; ik heb zélf mijn geld overgeboekt, zonder dwang. Kleine kanttekening; er mogen geen dingen beloofd worden die niet waar of niet te realiseren zijn. Dat lijkt me logisch, maar daar gaat het hier nu niet over. Dat gaat over ethische marketing, daar kan en mag geen ruis zitten.
- Bonussen dwingen mensen niet om iets te kopen wat ze niet willen hebben. Ik zie het als een extra aanmoediging voor mensen die toch al overwogen om iets aan te schaffen, ik maak het alleen nog iets aantrekkelijker om het te doen. Zie het als dat er Ariël op mijn lijstje stond en ik dan in de winkel kom en ik zie dat er bonuskorting op zit. Dat is feest. Ik heb wat ik wilde hebben/ nodig had, daar had ik ook de reguliere prijs voor betaald, die korting is extra leuk. Als ik vegetariër ben dan koop ik geen biefstuk, zelfs niet als ik 80% korting krijg. Toch?
Zelf zie ik bonussen dus niet als manipulatieve marketing en ik vond het goed om dit eens hier te bespreken. Omdat ik vaker de vraag krijg ‘moet ik daar nu wel of niet me werken’. Het bijzondere is, alles werkt. Mét en zonder bonussen, alles is oké. Het gaat er om dat het een manier is die voor jou werkt, waar jij je prima bij voelt. Zo geef ik zelf nooit voor die eerder genoemde € 21.000 aan bonussen weg waarbij dat eigenlijk dan ook vaak niet hard gemaakt wordt. 😊 Ik laat ook in de meeste gevallen de prijs niet zakken, dat voelt voor mij niet oké. Maar voor iedereen die nog altijd denkt ‘yek bonussen’ of ‘moet ik dat nu wel of niet gebruiken?’, dan geeft mijn schrijven je mogelijk een andere visie die je dan op je eigen manier weer door kan voeren. En dát is wat belangrijk is.
Dus voor mij zijn bonussen geen manipulatie. Sterker nog, ik was heel blij met Appie vanwege de korting. Kon ik voor dat geld weer een afwasborstel en wc papier kopen. Ja, ik heb een tweede huis te vullen hé en ik blijf een dochter van een kruidenier. 😊
Ben dus heel benieuwd of en hoe jij met bonussen werkt en of je idee er over is bijgesteld n.a.v. dit schrijven. Zou je dat hieronder met me willen delen? Dat zou ik heel gaaf vinden!
Voor ik afsluit nog 2 dingen (waarvan 1 met een bonus 😊)
- Aanstaande vrijdag 12 mei organiseer ik van 13.00 – 17.00 uur voor het eerst in lange tijd weer live mijn Kickstart workshop in het Van der Valk hotel in Vianen. Voor iedereen die overweegt om te starten met een praktijk of die al gestart is, maar het niet als een vliegende start ervaren heeft. In 4 uur tijd leer ik je de basislessen over ondernemerschap. Om succesvol te worden moet je iets meer weten dan dat je een KvK nummer nodig hebt en belasting moet betalen. En oh ja, een website bouwen is juist NIET noodzakelijk om toch klanten te kunnen maken. 😊 Ondernemen is een vak en dat kun en moet je leren om een gezonde praktijk op te bouwen. Deze vrijdagmiddag leer ik je de basis. Investering is slechts € 47 ex BTW (geen bonus, de prijs is al een bonus 😊 ) Meer informatie en inschrijven: www.jezaakvoorelkaar.nl/kickstart
- Op 13 juni aanstaande geef ik weer een heel gaaf en super zomer event. Ik heb inmiddels een thema, ik voel aan alles dat deze dag zo passend gaat zijn. En wat gaan we dan doen? Ga ik je niet vertellen. 😊 We zullen met ca. 400 ondernemers zijn en het wordt een dag vol inspiratie, evaluatie, vooruitblikken, dromen, stretchen, emotie en nog heel veel meer. Volgende week maak ik het thema bekend, tot die tijd kun je nog een ticket kopen voor de Early Bird prijs van slechts € 97,- ex BTW. Dat is inclusief een heerlijke lunch én een borrel achteraf. Ben je er bij? Krijg je mij en de borrel als bonus. 😊
Ik werkte vroeger enkel met kortingen. Sinds ik jouw training volg, heb ik al zoveel waardevols geleerd dat ik toepas, o.a. het werken met bonussen, en het wérkt! Ik heb minder mails nodig én bereik sneller betere resultaten. Super bedankt Veronique!
Heel erg graag gedaan Inge!
Een mooie uitleg hoe je erin staat, Veronique! Ik heb een aantal maal iets impulsief vanwege tijdsdruk van een aanbieding gekocht, waaronder jouw training, en heb er geen moment spijt van gehad.
Maar, alles staat of valt met de blinddoek die ik zelf nog om heb of niet. In het verleden zijn er ook mooie trainingen in de kast blijven staan. Mijn noodzaak voor een oplossing + jouw schop onder mijn kont waren de ultieme combi om die blinddoek af te doen. Dat was wat ik nodig had en waarom ik ook op de knop van jouw training durfde te drukken (terwijl ik daar eigenlijk geen geld meer voor had 🙂 )
Vaak weet je inderdaad al direct of je wel of niet op die knop moet klikken, ongeacht de prijs die je ervoor moet betalen. Fijn dat je er bent! 🔥
Heel mooi hoe je dit omschrijft Veronique en ik ben het 100% met je eens. Iedereen houdt van een goede deal en zolang je ethisch werkt is hier helemaal niets mis mee.
Dank je wel Laurence!