Ik lees het op heel veel websites van coaches en therapeuten: ‘het tarief voor mijn intake gesprek is Euro X’. En nee, dit keer gaat het eens niet over het feit dat velen zich laten onderbetalen gezien hun expertise. Ik wil je ook met dit blog door mijn ondernemersbril laten kijken en je laten zien wat jouw klant ziet/denkt als ze dit op jouw website ziet. En dat is ‘moet ik jou betalen om mijn e-mailadres te noteren?’. Hoe dat werkt lees je in dit blog van deze week.
En om zeker te zijn dat ik niet weer te kort door de bocht ben, heb ik eerst een test gedaan en aan een paar mensen uit mijn omgeving, jouw potentiele klanten, gevraagd waar zij aan denken bij het woord ‘intake’. En de uitkomst bevestigde mijn vermoeden wat mensen denken bij dit woord – het noteren van gegevens. Om die reden schrijf ik dit blog. Omdat wat jij bedoelt met iets niet hoeft te zijn wat jouw klant er zich bij voorstelt.
Wat jij ziet en wat je klant ziet hoeft niet hetzelfde te zijn
Zo mocht ik vorig jaar eens een workshop verzorgen voor een groep onafhankelijke hypotheekadviseurs. Allemaal keurige, kundige en betrouwbare dames. Ook toen had ik ter voorbereiding een onderzoek uitgevoerd en aan wat vrienden gevraagd hoe zij dachten over hun hypotheek adviseur. Dat heb ik op film opgenomen en laat ik het zo zeggen; het commentaar kon niet als positieve recensie op hun website. Toen ik de dag startte met deze achter elkaar gemonteerde filmpjes kwam er bijna een opstand; wat er gezegd werd was niet waar, deze mensen zagen het verkeerd en zij deden alleen maar eerlijke en ethisch hun werk. En weet je, ik weet ook dat dat zo is. Echter, de klantbeleving was duidelijk anders. En dat is waar je in de praktijk mee te maken hebt en waar je je dus op af moet stemmen. Of ze nou gelijk hebben of niet, het is wat de klant denkt. En zo werkt het ook met jouw intake.
Is jouw intake ook een intake?
De mensen die ik vragen stelde waar zij aan dachten bij een intake antwoordden ‘het noteren van de persoonlijke gegevens’, ‘e-mailadressen en persoonsgegevens noteren’, ‘probleem opschrijven’, ‘vragen omtrent medische historie stellen’. Kortom; het verzamelen van informatie nodig om überhaupt te kunnen beginnen. En daarmee worden dus eigenlijk nog geen stappen gezet. En vele coaches en therapeuten vragen geld voor deze intake. En daar krijg ik altijd de kriebels van; waarom moet ik jou betalen om mijn email adres en huisnummer te noteren? Want dat is wat er in feite dus gebeurd. Door de ogen van je klant. En los van het feit dat ik daar dus voor moet betalen, terwijl er nog niets geleverd wordt, vind ik het ook heel vaak zonde van mijn tijd. Waarom kan een deel van deze vragenlijsten niet vooraf gestuurd worden en ik ze zo vooraf door mij thuis, in mijn eigen tijd en zonder dat ik er iemand voor hoef te betalen, in kan vullen. Dat geeft dus eigenlijk een dubbele ergernis. Ik was laatst zelf bij een therapeute voor een afspraak van 1,5 uur en ik heb 45 minuten vragen beantwoord die ik thuis, zonder verdere toelichting, ook makkelijk had kunnen invullen. En als iets me nog kostbaarder is dan mijn geld is het wel mijn tijd…… En vond ik dat toch een beetje ‘zonde’ zullen we maar zeggen 🙂
‘Ja, maar het is eigenlijk een sessie. Ik ga al aan de slag met mijn cliënten in het eerste gesprek’
Als ik met mijn eigen klanten deze visie over ‘betaalde intakes’ deel komt er vaak bovenstaande reactie. Dat ze wel degelijk al aan de slag gaan tijdens deze sessie. Dat ze al gelijk van waarde zijn en mensen al echt stappen laten zetten en inzichten geven tijdens hun eerste afspraak. En tuurlijk moet je daar wel geld voor vragen. Noem het dan alleen géén intake! Wees duidelijk en zorg dat dat wat je aangeeft overeenkomt met wat de klant zal ervaren. En de stap wordt kleiner als je aangeeft dat er gelijk tijdens de eerste sessie al progressie geboekt wordt dan wanneer je meldt dat er een betaalde intake is. En wees hoe dan ook zuinig op de tijd van je klant en jouzelf; alle informatie die vooraf aangeleverd kan worden, laat ze die vast thuis op hun gemak invullen.
Ben heel benieuwd welk inzicht jij hierdoor krijgt. Wil je het hieronder delen? Succes!
Foto Flickr
Wat een goed verhaal Veronique! Vooral dat stuk van vooraf invullen van een vragenlijst, daar kan ik me helemaal in vinden. Ik vind dat ook echt zonde van mijn tijd. En voor de sessies ná de intake: Lees vóór binnenkomst van je client de aantekeningen van de vorige sessie door, ipv uitgebreid de tijd nemen als hij bij je op de stoel zit.
Oh ja Linda, dat is er ook nog zo eentje. Kom voorbereid, ik hoor de klok altijd tikken als ze zich aan het inlezen zijn in mijn tijd………. Haha!!
He Veronique, haha heel herkenbaar. Intake heeft niet zo’n fijne klank (meer). Realiser me nu ik je lees dat ik, hoewel ik het meestal ‘kennismaking’ noem, ik aan de telefoon of in de mail vaak weer het woord intake overneem van degene met wie ik aan het praten ben. Dus, dit is weer even een reminder. Dankdank. Fijne dag.
He die Nynke, ja grappig he. Zelf een kennismaking zou ik het niet noemen. Een betaalde kennismaking heeft bij heel veel mensen vast weer een andere associatie 🙂 Succes!
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk wel dat het nuttiger is om wel een persoonlijke intake te houden want dan kan je aan elkaar ‘ruiken’ zodat je in kunt schatten of er een klik is of niet. Als je eerst een vragenlijst invult en er blijkt alsnog geen klik dan is het ook zonde van je tijd. Ik heb wel eens een intake gedaan met iemand die graag tijdens de intake op de inhoud in ging. Die heb ik toen de vraag voorgelegd of ze verder wilde praten maar dan in een echte sessie oog dat ze meteen een vervolgafspraak wilde maken voor de volgende dag. Dat helpt enorm om de status van een gesprek helder te krijgen..
Precies Denise, zo doe ik het ook! Good for you!
Een blog naar mijn hart! Super, ik ben helemaal vóór efficiënt werken. Info lekker thuis afhandelen en tijdens het consult aan de slag. Want jee, wat kun je al veel helder maken en meegeven in een eerste gesprek. Dat is wat mij betreft kwaliteit leveren: doen waarvoor je wordt betaald. Waarde leveren, zodat je cliënt na dat eerste consult dolgraag terugkomt.
Bijkomend voordeel is dat mensen die niet echt willen/ kunnen doorpakken, meteen weten dat ze bij jou niet aan het goede adres zijn. Hoef je als therapeut ook niet consulten lang te trekken aan iemand die niet echt wil #idealeklant
Je advies is dus om een afspraak ook ‘een afspraak’ te noemen, of consult, of sessie, of…check!
He die Fanny, yep dat is precies wat ik bedoel. Wees gewoon concreet en duidelijk, dan voldoe je ook makkelijker aan de verwachtingen van je klant. Enneh, dat wat jij zegt over het kiezen van je ideale klant is ook 100% bingo; als ze niet bij je passen is er ook niets verloren! Succes!
Goed verhaal Veronique. Mijn haren stijgen ook op van die betaalde intaken. Je weet nog helemaal niet of je en wat je voor die persoon kunt beteken. Dan kun je er mijn inziens nog niets voor vragen. Thuis al in vullen hoeft niet altijd tijd winst te zijn, omdat je nog wel de vragenlijst door moet lopen. Alvast opsturen zou dan wel kunnen, zodat je van te voren al aantekeningen zou kunnen maken, waar je meer over wil weten.
Ik bied de mensen een gratis kennismaking aan. Ik werk vooral met hooggevoelige mensen en die willen eerst even voelen en de kat uit de boom kijken. Daar is dan rustig de tijd voor. Het intake formulier geef ik mee naar huis.
Goh wat vreemd! Jouw blog is bijna letterlijk het blog van Ted Hardgrave van Marketing for Hippies. Hoe kan dat???
Dat meen je niet! Is dat een oud blog want dit is wel al een oud blog van mij. Ik ga hem even opzoeken. Want het laatste wat ik ben is een copycat. Dat wordt met mijn eigen blogs en uitspraken al genoeg gedaan 🙂
Ik werk sinds 2009 als verliescounsellor/wandelcoach. Ik noem het eerste gesprek een kennismakingsgesprek.
In de eerste jaren deed ik dat gratis.
Wat gebeurde er? Mensen vertellen in dat eerste gesprek hun verhaal, waarom ze die eerste stap hebben gezet en waar ze naar toe willen. Als ze dat kunnen benoemen, want bij verlies is dat niet altijd meteen helder. De zwaarte van het nu is al zo groot. Er is veel onzekerheid. Bv ik kan me zo slecht concentreren. Als ik zeg, dat dat hoort bij rouw, is al een eyeopener en lucht op. Voor een aantal mensen is een eerste gesprek genoeg. Weten dat het normaal is waar ze doorheen gaan en bevestigd worden in hun eigen manier van rouwen , is genoeg. Daarom ben ik er geld voor gaan vragen. Niet het volledige pond, want zowel ik als die ander weten dat niet van tevoren.
Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat het goed is om nog specifieker te omschrijven op mijn website wat de bedoeling van dat eerste gesprek is.