Bedankt voor je feedback, ik doe er niets mee

Veroniqueprins.nl_

‘In deze mail lees ik: ‘dat bewaar ik voor een volgende blog omdat ik anders weer e-mails krijg dat mijn blogs te lang zijn‘ Bij deze dan: ja, dat klopt. Het is te veel informatie. Daarop haken mensen af. 

 

Niet alleen in woorden ‘live’ maar ook op papier is het een stortvloed van woorden. Korter van stof/ concreet en dan geloof ik dat je meer mensen voor je wint. Bedenk: jouw tempo is ‘amazing’ maar niet voor iedereen bij te houden.’ 

 

Dit was de feedback die ik vanmorgen ontving. In een lieve mail, keurig ‘gesandwiched’ zoals het ons geleerd is en met een oprechte intentie. Dat voelde ik aan alles. De woorden waren met zeer veel zorg gekozen, nergens bedoeld om mij even te kielhalen. Dat iemand de moeite neemt om mij feedback te sturen weet ik altijd te waarderen. 

 

De dame in kwestie had mijn gratis videotraining gezien waarin ik uitleg waarom je voor een ideale klant moet kiezen. En natuurlijk kwamen daar nog een paar mailtjes achteraan, we weten allemaal hoe een funnel werkt. Nou zijn trainingen van een uur bij mij video’s waarin je voor 3 uur aan informatie krijgt. Dat is nu eenmaal mijn spreektempo. Daarnaast zijn die ‘mailtjes’ waaraan ik refereer natuurlijk geen mailtjes maar boekwerken, gemiddeld drie A4’tjes. Dus die stortvloed aan woorden, zij en ik zijn het volledig eens! Spot on. 

 

Nu ben ik ook maar een mens en een jaar of 4 geleden zou ik totaal van mijn padje af zijn door deze mail. Wat overigens nooit de bedoeling was van de mailster, het zegt alles over mij. ‘Zie je wel, niet goed genoeg, het moet echt korter, wat als het nu waar is wat ze zegt?’ Herkenbaar? Enneh, niet ‘ff’ van de leg en daarna weer back to business, maar dit soort interne conversaties konden bij mij groteske vormen aannemen. Me soms wel dagen dwars zitten. Yep, voor iedereen die denkt dat ik zo stoïcijns ben als wat: we zouden samen eens een borrel moeten drinken, dan leer je me écht kennen. Als dat weer mag natuurlijk he, straks …………

 

Er zitten echter zulke belangrijke en waardevolle lessen in deze korte conversatie (ja, soms kan het wel kort) die ik met deze dame had, dat ik dacht ‘ik ga dat gewoon met je delen’. 

 

  • De onderwerpen voor je blogs komen uit de conversaties met je klanten
    Heb je me al vaker horen zeggen. Het is vandaag blogdag, deze mail plopt binnen en ik denk ‘hé, dat is een mooi onderwerp’.
  • Omdat iemand feedback heeft, hoef jij er nog niets mee te doen.
    Ik ben enorm van de zelfreflectie en ik leer graag. Ik sta dus open voor feedback, alleen niet van iedereen. Omdat deze dame vindt dat ik korter en concreter moet zijn wil nog niet zeggen dat ik dat dan ook moet doen. De feiten wijzen namelijk uit dat mijn nieuwsbrieven heel goed gelezen worden. Dat er mensen zijn die ze zelfs nog te kort vinden. Kijk wat ik laatst op LinkedIn tegenkwam. Van een tekstschrijfster notabene!

Dus heel veel mensen zullen het met de feedback van mijn mailster eens zijn, heel veel zijn dat dus ook niet. En daarom hoef ik er in dit geval niets mee. Ga ik dus ook niet doen. Hoe zuiver de intentie ook was en hoezeer ik het ook waardeerde dat ze de moeite had genomen.

 

  • Het is oké en zelfs een must dat mensen het niet met je eens zijn.
    Het bijzondere aan het verhaal is dat deze mailconversatie dus juist een reactie was op een training die gaat over je ideale klant. In die training leer ik je dat je er niet voor iedereen kunt zijn. Maar dat je er ook niet voor iedereen moet WILLEN zijn. Zoals Suzanne Beukema altijd zegt ‘ik ben geen vanille-ijsje, niet iedereen hoeft mij lekker te vinden’. Dus hoe gaaf is het dat juist als het over dit onderwerp gaat, zij aangeeft dat mijn mailt te lang en te weinig concreet zijn? Dat ik te veel een woordenwaterval ben? Hoe top dat mijn ‘voorselectie’ dus werkt! Want in het ‘echie’ ben ik net zo. Spreek ik net zoveel, gebruik ik mogelijk nog meer woorden. Daarom moet ze toch NOOIT mijn klant worden. Dat kan ik haar toch niet aandoen, dat overleeft ze niet. Onwijs leuk mens, NIET mijn ideale klant. Wij moeten vooral niet samen gaan werken. Wordt één grote ergernis voor beiden. Ik hoop voor haar dat ze zich ook uitgeschreven heeft voor mijn nieuwsbrief: je wilt toch dingen lezen waar je blij van wordt, niet waar je je aan irriteert ‘god daar heb je haar weer met haar ellenlange verhalen’?
  • Maak geen drama, hou je aan de feiten.
    ‘You can’t argue with facts’ is wat mijn eigen coach me leerde. Dat heeft mij enorm geholpen in dit proces van feedback ontvangen en daarin ‘overeind’ blijven. Want waar ik een aantal jaren geleden keihard van de wipwap was gevallen door een dergelijke reactie, in het drama zou zijn gedonderd, hoef en doe ik er nu niets mee. Ik kijk naar de feiten. En feit is dat mijn nieuwsbrief heel goed gelezen wordt, ik heb een hoge openingsratio. Feit is dat er mensen zijn die daar wekelijks op reageren. Feit is dat ik veel interactie heb op mijn posts en stories die ook lang zijn en soms weinig concreet, bol staan van humor en (zelf)spot en niet altijd over business gaan. Mijn mensen, let op: mijn mensen, houden daarom van mij. En de rest is daarom klant bij iemand anders. En voor mij is dat oké, precies zoals ik het juist wil. Iedereen bij degene waar je blij van wordt. Dus heb ik leuk met haar heen en weer gemaild en ga ik weer over tot de orde van de dag. Next!

 

Ik heb het namelijk ook wel geprobeerd hoor, een vanille-ijsje zijn. Juist uit angst voor dit soort feedback. En natuurlijk omdat mijn hele leven al tegen me geroepen wordt dat ik wel veel ben, druk ben en veel woorden nodig heb. Dus ik ben in eerste instantie gegaan voor ‘kort en krachtig’, mijn blogs mochten van mezelf maximaal 1 kantje zijn. Want dat wilde mijn niet ideale klant………… voel je hem al?  Waarop ik een writersblock ontwikkelde, terwijl ik niet eens wist wat dat was. Ik kreeg de woorden niet meer op papier, het ging gewoon niet. Ik voelde een ‘blokkade’, voor het geval dat jij denkt dat ik ze nooit heb. 😊 

 

Nou kun je eeuwig op zoek gaan naar de oorzaak van die blokkade, waar die nu vandaan komt, wie dat ooit in mij getriggerd heeft, onderzoeken of het de schuld van mijn vader en/of moeder is en welke therapie hier nu het beste op zou passen en weet ik het allemaal meer. 

 

Ik doe dat anders. Ik heb een besluit genomen dat ik het gewoon op mijn eigen manier doe: hoppa 3 kantjes en alles in mijn tempo. En daarmee mijn eigen mensen aantrek. Mijn eigen ideale klanten. Die na een blog van 3 kantjes ‘meer, meer’ roepen. Die na een trainingsdag met mij zeggen ‘shit wat jammer dat het nu al afgelopen is’ en niet klagen dat het ‘teveel was’ of langzaam luisteren en me daarom niet kunnen volgen (dat is een grapje, mag je even over nadenken). Ben ik in mijn element en zij ook. Dan zijn we samen 4, dan wordt je praktijk magisch en gaat het veel meer vanzelf en moeiteloos, al weet je hoe ik over die term denk. 😊 Maar je snapt hem vast wel! 

 

Dat vraagt alleen wat van je. I know. Als geen ander. Mijn coach zegt altijd ‘als je iets roept waar iedereen het mee eens is dan verspreid je de verkeerde boodschap’.  Dat betekent dus dat je er akkoord mee moet zijn dat niet iedereen het met je eens is. Dat je dus voor je eigen visie mag gaan staan, stevig in je schoenen moet staan en je niet persoonlijk aangevallen voelt als een ander een andere waarheid heeft dan die van jou. Zoals ik dat ook had met mijn mailster van vandaag. Zij haar waarheid (‘te veel woorden’) en ik de mijne (‘ik heb er veel nodig dus gebruik ik er veel’) en daar zit niets persoonlijks in. Zij bedoelde het niet fout en ik voelde me niet aangevallen.

En ik raak daarmee mogelijk wel de kern van dit verhaal: je bedrijf is er niet om jouw persoonlijke heling te bevorderen. Sterker nog, ik las van de week de quote ‘You cannot heal your emotional wounds with your business. They will only get deeper’. Dus als ik nu wankel was geweest, zeer onzeker was geweest over mijzelf en mijn waarde, dan was dit een blog van één A4tje geweest op basis van haar feedback. En als dan één van jullie had gemaild ‘waarom is hij zo kort vandaag?’ dan was ik gelijk weer in de stress geraakt hoe lang dan wel goed is. Ik sta voor mijn verhaal, (ik zou bijna zeggen dat ik ‘in mijn kracht sta’ maar je kunt ook overdrijven. 😊 ) en dus kijk ik ‘heeft ze op basis van de feiten gelijk of niet en dan besluit ik dat ik er in dit geval niets mee hoef. 

 

Helder? (Dat woord gebruik ik in het echt ook altijd. 😊

 

Zie jij waar bij jou de bottleneck zit in jouw business als het over dit soort dingen gaat? Wat heeft dit blog je duidelijk gemaakt over waar je je nog laat leiden (of lijden) door je niet ideale klant? Heb ik je een inzicht gegeven, kun je ergens een besluit over nemen? Ik zou het superleuk vinden als je dat hieronder met me zou delen

 

Voordat ik afsluit nog een paar hele belangrijke dingen:

  • Op donderdagmiddag 10 december ga ik iets heel leuks doen, ik ben er mega enthousiast over. Volgende week vertel ik je er meer over maar zet die middag vast een kruis in je agenda. Kan maar vast geregeld zijn! En het is echt leuk, ik word er blij van! En jij geheid ook!
  • Op vrijdag 15 januari (regeren is vooruitzien) ben ik één van de gastsprekers op het event #BC2021. Oh man, ik ben weer een portie trots! Ik sta tussen Tonny Loorbach, Tibor Olgers, Youri Meuleman, Dennis van den Berge en nog heel veel anderen. Het is dé online plek over online ondernemen, the place to be! Tickets voor al deze kennis en inspiratie vind je op www.businessclass2021.nl  Be there!

 

Enneh, nog even als afsluiting: het jaar is nog niet voorbij, het is nog niet gedaan. December is over het algemeen mijn allerbeste maand. Dat was het ook toen ik nog een praktijk in gewichtsbeheersing had, terwijl iedereen denkt dat de omzet dramatisch is in die maand, dat het in januari pas weer gaat gebeuren. Dus mijn uitdaging aan jou: wat ga je doen om alles uit de laatste paar weken van dit jaar te halen? 

 

Ja, sorry hij is dus idd weer 3 pagina’s lang. Maar dat komt ook door de afbeelding die er in staat 😊

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

31 gedachten over “Bedankt voor je feedback, ik doe er niets mee”

  1. Marie-Noël Paijmans

    Ik geniet altijd van je (lange) nieuwsbrieven, omdat ik terwijl ik lees altijd dan altijd vol verwachting vanuit je verhaal van alledag naar je boodschap en je link naar business lees. Een gevoel zo van “vol verwachting klopt mijn hart” hoe je nu weer de link gaat leggen. Ik vindt het altijd ingenieus hoe je de koppeling maakt. Mijn leermoment uit deze nieuwsbrief: blijf dicht bij jezelf! Doe je niet anders voor dan je bent.

    1. Ha Marie-Noël, allereerst wat cool om te horen dat je blij bent met mijn lange epistels 🙂
      En ja, blijf idd dicht bij je unieke zelf ❤.

  2. Bianca van Harskamp

    Wat een heerlijke blog weer. Ik hang elke vrijdag aan jouw lippen. Als ik jouw blogs lees dan voelt dat of je het rechtstreeks tegen me zegt, doordat ik je al regelmatig heb horen spreken voel ik de manier waarop je het woord zou uitspreken. Daar ligt voor mij de kracht.

    Ik vind het juist fijn dat je blogs langer zijn omdat je op meerdere manieren richting je boodschap gaat. De ene keer valt de kwartje gelijk en de andere keer heb ik nog wat extra woorden nodig.

    Mijn inzicht voor vandaag is: het is juist goed dat niet iedereen het met je eens is. Doe mij maar een bolletje Yoghurt bosvruchten. Jij mag anders denken, maar ik blijf bij mijn gevoel en hoe ik ben. Dat is niet altijd even makkelijk maar mag ik wel doen. Bedankt voor het delen. Als ik de volgende keer feedback krijg zal ik hier aan denken. Ik sta voor mijn ideale klant en niet voor iedereen!

    Door jouw energie vind ik het zelfs online heel makkelijk om een dag naar je te luisteren, dus blijf wie je bent en je zal meer klanten krijgen.

    1. Ha Bianca, je bent een lieverd! Dankjewel voor je mooie woorden en bewaak je bolletje yoghurt bosvruchten ijs zorgvuldig! Dat is je kracht 🙂

  3. Lieve Veronique,

    Ik reageer zelden op jouw mailtjes, maar in elke mail zit zo ontzettend veel waarheid én waarde. Ik heb van jou mogen leren dat als ik altijd mezelf blijf, ik alleen de mensen aantrek bij wie ik mezelf mag zijn. Zo hoef ik nooit op mijn tenen te lopen.

    En is dat niet wat wij (coaches) altijd tegen anderen zeggen? “Blijf dichtbij jezelf, omring je mensen bij wie je mag zijn wie je bent.”

    Telkens als ik terug dreig te vallen in aanpassingsgedrag denk ik aan jou. En ja, dan is het inderdaad een béétje druk 😉😁. Maar ik zou jou stem in mijn hoofd absoluut niet willen missen.

    Door jou ben ik de afgelopen jaren steeds meer te gaan staan voor wie ik werkelijk. De groei en innerlijke vrijheid die ik daardoor ervaar is niet in woorden of geld uit te drukken. Het is iets wat ik iedereen gun.

    Dankjewel Veronique!

  4. Wat een heerlijke blog weer! Lengte maakt mij niet uit. Ik merk het vanzelf als ik afhaak, dat gebeurt regelmatig bij lange verhalen. Maar als het zinvol en pakkend genoeg is lees ik gerust je hele mail uit. En kennelijk zijn jouw mails zinvol en pakkend genoeg 🙂

  5. Lieve Veronique,
    De allereerste keer dat ik jou zag, zo’n 4 jaar geleden, was in een filmpje op Facebook en was mijn gedachte heel even inderdaad “zo, die is druk”. Toen vertelde je daar, wat je ook in deze blog schrijft, dat je de mensen vindt, die echt passen bij jouw manier van praten, schrijven, elke manier van communiceren, wanneer je dat ook helemaal laat zijn! Bàmmm!! Daar had je me te pakken en je hebt me nog. Ben dol op jouw woorden! Dankjewel🙏

  6. Hoi Veronique,

    Even een replay op je mailtje!!! Oke je mails zijn lang, maar gelukkig gevuld met een behoorlijke dosis humor. Weet je Veronique je bent gewoon lekker authentiek, je bent je zelf en zo heb ik je de eerste keer tijdens een workshop bij de VVM leren keren. Weet je iedereen heeft bepaalde eigenschappen die een ander kunnen storen, tja en zo wat, als het geen je vertelt maar hout zaagt! Ik begrijp als geen ander dat voor jou inkorten van je verhaal een writers block opleverd. Wat ik belangrijker vind is dat jou verhaal overkomt en dat doet het. Zelf heb ik na de klap op mijn hoofd door een auto ongeluk nog meer last gekregen van dyslectie. Heel irritant als je content wilt schrijven, dus schrijf ik eerst mijn verhaal deels fonetisch op papier of spreek het eerst in op een recorder en redigeer ik dat daarna. Kost veel tijd, maar anders heb ik ook last van een writers block. Inhoud van je boodschap is belangrijk, in veel mindere mate jou manier van hoe jij je boodschap brengt.

    Blijf zo lekker doorgaan,
    Grt Jacqueline

    1. Ha Jacqueline, mooi om te lezen hoe jij omgaat met jouw dyslexie. Kijken naar “wat en hoe kan het dan wel”. Dankjewel voor je lieve “feedback” 🙂

  7. Yes, helemaal Veronique en daar hou ik van. Doorgaan waarmee je bezig bent en helemaal op je eigen unieke manier. Wat een voorbeeld… Bedankt voor deze reminder dat je inderdaad niet voor iedereen goed kunt doen. En dat het ook helemaal niet hoeft. Go you own way, dat is wat je me leert en loslaten wat anderen ervan denken/zeggen (oké, makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit is work in progress). Bedankt!!

  8. Je blogs/nieuwsbrieven zijn inderdaad behoorlijk lang maar omdat ze mij erg aanspreken lees ik ze graag van het begin tot het eind en kost me helemaal geen moeite!
    De manier waarop je met gevraagde of ongevraagde feedback omgaat heeft inderdaad heel veel te maken met je eigenwaarde. Om te groeien in mijn praktijk heb ik feedback nodig van cliënten, dus toen ik besloot daarmee te beginnen kreeg ik na een workshop over emotie-eten van 2 deelnemers een reactie. 1 positieve en 1 die mij met de grond gelijk maakte en mij bestempelde als ‘Lieve dame, maar totaal ongeschikt voor het vak’. Je kunt vast al raden welke zwaarder woog…..
    Ik heb tot een paar weken terug nooit meer om feedback durven vragen en heb mij heel lang onzeker gevoeld. Heel dom, want onlangs na de 2 daagse training van jou Veronique heb ik een aantal ex cliënten om feedback gevraagd en weet nu beter wat mijn waarde is voor deelnemers aan mijn trajecten, wat ik nodig heb in mijn communicatie.
    De vrouw die negatief over mijn workshop en competentie was, is gewoon niet mijn ideale klant en de vrouw die positieve feedback gaf is sinds kort weer een traject gestart en heeft het volste vertrouwen in mij.

    1. Hoi Marianne, je bent een held en ik vind je super dapper dat je om feedback hebt gevraagd. Je mag onwijs trots op jezelf zijn. Ik ben het in ieder geval wel 🙂

  9. Heerlijk weer… precies op het juiste moment weer even bevestiging dat ik het echt op mijn manier mag doen, óók met ‘veel te lange teksten’. Ik schoot weer in het ‘het moet korter/strakker/professioneler/gelikter/ whatever en dan komt er dus idd ook niks meer uit m’n vingers. Je bent zo’n heerlijk voorbeeld voor me dat 3 kantjes gewoon mág en dat ik die kritiek ‘je praat te veel’ naast me neer mag leggen. Ik zwets niet maar wat, ik heb iets te vertellen en er zijn ook mensen die daar wel waarde aan hechten. Bewijst tot nu toe ook de feedback die ik krijg in m’n cursus-pilot. Ik mag die mensen dus ook gewoon geloven als ze dat zeggen 😉

  10. Hoi Veronique,

    Van jouw ‘verhalen’ word ik altijd weer blij. Ze steken een hart onder de riem, zeker, maar vooral zijn ze altijd weer net of je met iemand zit te koffie-/theeleuten en lekker bij te beppen. Daar raken de accuutjes weer van gevuld.

  11. Een borrel?? Die drink jij toch niet?
    Sterren muntthee was het toch? 🤔😬

    Verder ben ik erg benieuwd naar 10 december en….. van mij mag het nog langer 🤗🤗

  12. Hi Veronique,
    Jouw blog is de enige die door mij bewaard en gelezen wordt. Soms op een later moment, maar ik grijp er altijd naar terug. Juist vanwege de inzichten en het gevoel van ‘jij kent mij door en door’.
    Ook deze weer: perfecte timing, perfecte input om door te gaan. Vorige week eindelijk mijn website, mét de eerste blogs, live gezet. Natuurlijk weer even onzeker, maar met jouw stem als echo, ga ik er voor. En met deze nieuwe inzichten moet het zeker gaan lukken:

    1. Omdat iemand feedback heeft, hoef jij er nog niets mee te doen. (Het is maar een mening.)

    2. ‘ik ben geen vanille-ijsje, niet iedereen hoeft mij lekker te vinden’

    3. Focus niet op de drama, maar op de feiten.

    4. Geen therapie meer op blokkades, maar hoppa ‘stap in je eigen banaan (dus eigen stijl, eigen tempo, eigen lengte en omvang) en gaan!’.

    5. Niet meer volledig ’t padje af door een ander, maar doorrrrr! Nexxxxttt!

    Heerlijk. Many thanks!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven