‘Ja, want mijn klanten hebben natuurlijk afgezegd deze week’. Ze geeft aan welke plannen ze nog heeft om nieuwe klanten te maken en ik merk dat ik wel zie dat haar mond beweegt maar dat ik niet echt naar haar luister. Als ik me er van bewust ben dat het niet tot me doordringt wat ze zegt, zeg ik: ‘Wacht even, wat zei je nou net?’ Ze kijkt me vragend aan en om er geen quiz van te maken, geef ik maar gelijk ook even antwoord. ‘Dat je klanten NATUURLIJK afgezegd hebben?’ En ik ben oprecht verbaasd. ‘Waarom NATUURLIJK?’, vraag ik haar. En ze kijkt me aan, is even stil en zegt……………… ‘(een woord dat ik hier niet kan gebruiken omdat dit schrijven dan in je spambox terechtkomt)’. ****** ‘Prins, je hebt weer eens gelijk. Ik heb het als een vanzelfsprekendheid aangenomen’. Waarop ik haar aangaf dat nu niets vanzelfsprekend is. Ook niet dat je geen klanten meer zou krijgen en ook niet dat klanten af zullen zeggen.
Ik weet dat er paniek is. Ik ben zelf ook geen robot. Er zijn de afgelopen week ook wel een paar momenten geweest dat ik heel even ‘diep moest zuchten’, zeg maar. En ik weet ook dat het niet de laatste keren geweest zijn want in deze tijden van ‘niets weten’, weet ik wel zeker dat dit niet op 6 april voorbij zal zijn.
Ik hou me aan de feiten en er zijn een aantal dingen die ik wél weet.
Problemen zijn niet opgelost met de komst van Corona.
De klanten van mijn klant hierboven hadden en hebben haar nodig. Juist nu meer dan ooit! Ze coacht HSP-moeders die zich overweldigd voelen. Je hoeft geen HSP moeder te zijn om overprikkelt te zijn na een week met 3 kinderen aan je keukentafel. Dus nu zeggen: ‘Ze cancelen natuurlijk hun afspraken’, is je klanten in de steek laten. Ze laten verzuipen. Zelfs als je geen HSP’er bent, ben je op z’n zachtst gezegd ‘gespannen’ door alles wat er buiten en in je huis gebeurt. Als ik iets niet doe, is de afspraken met mijn klanten laten afzeggen. Als ze me ooit nodig hebben gehad is het NU. En dat geldt hoogstwaarschijnlijk in veel gevallen ook voor jouw klant.
Ze heeft contact met haar klanten gezocht, ze waren allemaal blij dat ze belde en het merendeel van de afspraken gaat nu gewoon (online) door. De pijn is niet weg door Corona, die blijft gewoon bestaan.
Problemen worden uitvergroot door Corona.
Stel dat jij en je partner al een tijdje niet meer lekker door één deur gaan. Dat voel je, je weet dat je er iets mee zou moeten maar die stap is nog te groot. Dus werken jullie allebei hard om elkaar een beetje te mijden, ben je heel druk met allerlei activiteiten, zoek je in het weekend je vrienden op en heb je het ‘gezellig’ en zijn er gelukkig de kinderen die voor afleiding zorgen. Tot we nu ineens vanuit huis moeten werken en ook de kinderen nog eens de hele dag rondom de keukentafel hangen. Kunnen we het erover eens zijn dat dat wat steeds aan de oppervlakte gesluimerd heeft nu in alle hevigheid aanwezig is?
Hetzelfde als je al een tijdje niet lekker in je vel zit. Alles als ‘net niet’ voelt. Als je naar je werk gaat, afleiding met vriendinnen hebt en af en toe nog eens gaat sporten, ach dan valt het allemaal nog wel mee. Maar als je nu ineens de hele dag thuis in je eentje (of met je gezin om je heen) naar je laptop zit te staren en al het nieuws gaat alleen maar over deze zorgwekkende situatie, dan knapt ze eerder af dan op hé? Die dame heeft jou heel hard nodig!! Die kan niet wachten tot alles weer ‘normaal’ is.
Voor mij geldt dat voor mijn potentiele klanten ook. Iedereen die ‘maar wat deed’ voordat het virus uitbrak die heeft een veel grotere kans om een probleem in zijn/haar praktijk te krijgen. Ondernemers die snappen hoe het spelletje gespeeld wordt en echt strategisch na kunnen denken over hoe ze overeind kunnen blijven, hebben een substantieel grotere kans om te overleven als bedrijf. Dus waar mensen zeggen: ‘Er start nu zeker niemand een bedrijf’ en ik daardoor in een winterslaap zou kunnen zakken, zie ik het juist anders. Er zijn er heel veel die weten dat ze echt moeten leren ondernemen, juist nu. Dus die winterslaap, voor mij nog even niet! Als ik écht mijn missie wil leven moet ik juist nu al die mensen dienen!
Door Corona ontstaan er juist nieuwe problemen.
En iedereen die het dan over ‘profiteren’ heeft, stel ik de vraag: ‘Hoe zou het voor jou zijn als je inderdaad 2 maanden niet meer naar de kapper zou kunnen?’ Wees eens eerlijk? Natuurlijk zijn er heel veel dingen door de situatie op de lijst met prioriteiten naar plaats 84 en verder gezakt. Maar ik vind het toch wel fijn als mijn uitgroei straks niet halverwege mijn oren komt. En iedereen die dat oppervlakkig vindt, is niet eerlijk tegen zichzelf. En ik heb nooit bedacht of mijn kapster wel een plekje voor me had, jij wel?
Al die werknemers die nu vanuit thuis hun eigen schema vast moeten houden, die dat ook nog eens moeten combineren met de zorg voor hun kinderen. Problemen waar ze nooit bij stil gestaan hebben, maar nu wel mee te maken hebben. Dus als jij nu een focusspecialist bent (of iets dergelijks) biedt je diensten dan aan bij bedrijven, ze zitten om je te springen. Enneh, kan allemaal online he!
Nu is dit een oppervlakkig probleem, maar je zal maar al jaren bij KLM werken. Of in de horeca. Je hebt het er naar je zin en je hebt er ook een goede werkplek. Maar we kunnen het er met elkaar denk ik over eens zijn dat er juist bij die werknemers in de getroffen sectoren, geheel tegen hun eigen verwachting in, behoeften zullen zijn aan loopbaancoaches etc.
Ik geloof dus ook dat juist na deze crisis weer meer mensen de stap zullen zetten om toch hun eigen bedrijf te starten.
Niets is vanzelfsprekend. En al helemaal niet dat het niets meer gaat worden!
Dus voor iedereen die het al als vanzelfsprekend had gezien dat het de komende maanden niets gaat worden en dat alle klanten wel zullen annuleren. Ik ben het er niet mee eens. Het gaat wat van ons vragen, het is en wordt anders, maar wie heeft ooit gezegd dat ondernemen eenvoudig is? Ikke niet, ik heb tientallen blogs geschreven over dat ondernemen vooral NIET moeiteloos is. 😊 We kunnen er ook van leren, je kunt er ook door groeien. Het laat je hersens weer eens kraken. Als je creatief bent, met je klant mee blijft denken in een mogelijk iets verschoven vraag, dan geloof ik dat er nog van alles mogelijk is. Juist nu! Het is aan jou wat je daar mee doet. Enneh, voor mij is alles oké hè.
Zo had ik een klant die zei dat ze ‘niet zoveel voelde om iets te gaan doen’ en dat is voor mij ook prima. Bleek wel dat ze een baan had naast haar praktijk en dus ook niet zo hard hoefde. Maar als je wel voor je inkomen afhankelijk bent van je praktijk; ik geloof er in.