Als alles verandert kun jij niet achterblijven

Veroniqueprins.nl_

Gisteren werd ik geïnterviewd door Femke Hogema voor haar nieuwste boek over ondernemen in crisistijd. Ik was vereerd en het is natuurlijk een onderwerp waar ik graag over praat. Waarbij ik 2 kanttekeningen maak:

1. Als ik maar over ondernemen kan praten dan is het bij mij al snel goed en 

2. Ik hou eigenlijk niet van het woord ‘crisistijd’ en daar neem ik bij deze dus ook gelijk afstand van. Ik woon niet onder een steen. Ik zie wat er in de wereld gebeurt, maar ik weiger het woord crisis te gebruiken. Want als we dat woord met z’n allen maar vaak genoeg zeggen, dan wordt dat ook de waarheid; inclusief een depressie. Laten we eerlijk zijn; Ja, er zijn heel veel mensen voor wie het oprecht crisis is op dit moment, maar er zijn er ook heel veel voor wie het nu helemaal geen crisis is.  

 

Vorige week postte ik op mijn Instagram de quote:  ‘Stand guard at the door of your mind’. Welke waarheid neem je op dit moment als dé waarheid aan? En zoals ik daar in een FB live voor mijn klanten aan toevoegde: Wat is de kwaliteit van de Pokon waarmee jij je ondernemersbrein op dit moment voedt? Met wie omring je je? Door wie laat je je inspireren? De droeftoeter met de ‘zie je nou wel’ en kommer en kwel mentaliteit? Of de eindeloze optimist die  kansen ziet, ook in deze periode? 

 

Dan kom ik op een controversieel punt maar ik ben momenteel zo ‘on fire’ dat ik de discussie openlijk aanga. Want iedereen roept:  ‘jij hebt makkelijk praten’ en die is zó simpel. Dat is zo niet de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag, je eigen acties, je eigen resultaten en je eigen excuses. Want ik omring me met  positivo’s en als ze niet in mijn directe omgeving zijn, dan vind ik ze wel online, desnoods aan de andere kant van de wereld. Maar geen foute Pokon in mijn bovenkamer, dan ben ik binnen no time zelf een droeftoeter en die titel staat niet op mijn bucketlist. 

 

Ik ken een restauranthouder die op dit moment meer omzet heeft dan hij deed toen zijn restaurant nog open was. Er is een marktkoopman die zijn groentehandel binnen 2 dagen online bracht toen de markt gesloten werd. Op een té simpele manier; een bijna kinderlijk flyertje met 6 fruittekeningen en 8 groenteplaatjes en dat je vanaf nu je bestelling per app kon plaatsen en dan zouden ze hem bezorgen. En nee, voor iedereen die nu al weer dingen invult, hij had geen lijst, geen Insta account met 10.000+ volgers, hij had niet eens een website. In de eerste week had hij >1000 bestellingen.  Die flyer kwam uiteindelijk terecht bij een heel grote zorginstelling. Of hij niet wekelijks het fruit voor de hele instelling wilde verzorgen. Daarmee draait hij meer omzet dan hij ooit in zijn kraam in de wind, kou en regen heeft gedraaid. Dát zijn de verhalen waar ik me mee omring en waar ik me aan op trek. Waar ik mijn mind(set) mee voed. Waar ik actie op onderneem en dus mijn resultaten mee voed. Het is eigenlijk heel simpel.

 

Wat dit van je vraagt en wat bovenstaande ondernemers direct begrepen hebben is: Aanpassing, verandering. De wereld is in de afgelopen weken bijna 180 graden gedraaid. Bijna niets is meer zoals het was en zal op veel gebieden ook nooit meer terug gaan naar hoe het was. Dat is niet per definitie fout in mijn ogen, het is alleen anders. In een wereld die anders is, is het belangrijk dat je je als ondernemer anders gaat gedragen. Het anders gaat doen. Niet 180 graden anders maar wel een beetje anders. Dat is wat ik veel ondernemers niet zie doen. 

 

Het grappige is namelijk dat we wel heel graag anderen laten veranderen. We transformeren onze klanten een slag in de rondte. Zelf veranderen blijkt echter voor velen nog ‘een dingetje’ te zijn:  

  • Er zijn er zoveel die, net als voor 14 maart, wachten ‘op het goede moment’, wat alleen maar verder weg lijkt komen te liggen en toch nog altijd niets doen
  • Volksstammen blijven roepen ‘bang te zijn voor zichtbaarheid’ en weigeren daar verandering in te brengen, terwijl je (potentiële) klant het nu meer dan ooit nodig heeft om je te zien, te horen en te voelen in deze tijd
  • Ik zie veel ondernemers die al lange tijd in de startblokken staan en zich aan het ‘voorbereiden’ zijn op het ondernemerschap en in deze nieuwe tijden de aanloopperiode alleen maar langer maken, die aanloopperiode gewoon met een aantal maanden verlengen. Wordt de start daar beter van denk je?? 

En zo zijn er nog ontelbaar veel voorbeelden. Hoe kunnen we onze klanten nu vragen om te veranderen als we het niet zelf vóórleven? Juist ook als ondernemer. 

 

‘Ik hou niet van online’. Prima. Dan ga je nog 6 maanden naar de reservebank. Waar je hoogstwaarschijnlijk vóór deze hele periode ook al zat…… Ook prima. Dan gaan je huidige klanten naar de yogaschool die wel online is, want als ze iets nodig hebben in deze tijd is het wel yoga. Ik hou ook niet zo van online, maar ik hou nog minder van de reservebank. Dagelijks krijg ik vragen of dat wat iemand doet ook wel online gaat werken en helaas heb ik daar geen glazen bol voor. Sterker nog, ik stel mezelf die vraag ook dagelijks. Ook voor mij is het een hele nieuwe wereld waarin er veel dingen gebeuren en gedaan moeten worden die ik ook nog nooit gedaan heb. 

 

Zo besloot ik ruim 2,5 week geleden te stoppen met wachten tot we weer ‘mogen’ en te kijken wat er wél kon met live events. Ik heb een salespagina aangemaakt en ben begonnen met de kaartverkoop en ondertussen heb ik in het buitenland gezocht naar voorbeelden van hoe ik het zou willen doen. Ik wilde namelijk geen webinar van 2 dagen, zoals ik nu vaak zie gebeuren. Ik wilde echt een live beleving, dat mijn deelnemers mij voelde en ik hen.  Geen idee of dat zou werken en nog minder hoe het dan zou moeten, maar dat was vast te leren. En of het zou uitwerken zoals ik hoopte, daar had ik nog veel minder een idee van, maar daar kwam ik alleen maar achter als ik het zou doen. 

 

En vorig week was het zover, mijn 2 daagse training Slim en Snel Succesvol. Twee dagen live, online, interactief. Waarbij ik die vrijdag gestart ben met het uitdelen van een lintje aan alle deelnemers (het was Lintjesdag), omdat ze helden zijn in mijn ogen. Juist degenen die tegen de hele ‘crisisbeweging’ in gaan en zeggen dat ze het wél willen doen in deze tijd!  Zij veranderen en snappen dat we mogen meebewegen.

 

Wat heb ik  ongelooflijk veel geleerd in deze 2 dagen. Wat was ik zaterdagavond compleet dood, maar wat was ik voldaan en gelukkig. Ik had niet durven dromen dat het zo goed zou zijn. Sterker nog: Ik had de omzet van de tickets op een aparte rekening gezet zodat ik iedereen zijn geld zou terug kunnen betalen als mensen ontevreden zouden zijn. Dat bedrag mag terug naar mijn rekening courant, ze waren juichend enthousiast. OMG, wat gaaf!! 

 

De enige manier om er achter te komen of iets werkt, is door het gewoon te gaan proberen.

Lef te tonen, risico te nemen, bereid zijn om te falen zoals dat bij het ondernemerschap hoort. Dit onderscheidt de ondernemer van de werknemer: Als werknemer loopt een ander dat risico voor je. Nu moet je het zelf doen. Doe dat dan ook. Vraag niet om toestemming, ga voor iets minder perfect, struikel voorwaarts. Want ging het vlekkeloos die dagen? Je kent me hè 😊, allesbehalve. Was ook beslist niet mijn streven. Mijn streven was om van waarde te zijn. En dat was ik. 

 

Ja, ik vind live leuker. Ik vind het heerlijk om bij mijn mensen te zijn. Maar deze tijden vragen ook bij mij om een verandering, om een aanpassing, om dingen anders te doen. Niet de boel compleet om, maar wel snappen dat je mee moet omdat het andere tijden zijn. 

 

Het is eng om comfortabel en veilig op te geven, dat ervaar ik iedere dag. Nog steeds. Het is enger en nog oncomfortabeler om inderdaad op die reservebank te blijven, je droom niet waar te maken. 

 

‘Be the change you want to see in the world’, door éérst zelf te veranderen. Ik noemde het gisteren in het interview met Femke: Het is nu belangrijker dan ooit om jezelf te laten zien en te dienen. Het voorbeeld dat ik haar gaf was: ‘Als je zelf in de shit zit, dan hou je vast aan de mensen die er dan voor je zijn, die je dan helpen’. Dus je nu ‘terugtrekken op de reservebank’ voor je potentiele klanten, waarvan een groot deel je nu harder nodig heeft dan ooit, maakt je tot de vriendin die er alleen maar is in goede tijden. Dan hoeft het vaak niet meer. Het gaat er om dat je er NU bent. Niet eens om klanten te maken maar om je missie te leven. Dit is de tijd voor impact! Eens?? 

 

Wil je laten weten hoe jij die verandering ervaart? Waar jij voelt dat je mag veranderen en groeien in deze periode? Wat heeft dit blog je daarin laten zien? Ik ben benieuwd! Wil je dat hieronder laten weten? 

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

6 gedachten over “Als alles verandert kun jij niet achterblijven”

  1. Ohh wat een heerlijke energie. Ik zie dit als een kans om mijn plannen om mijn opleiding online te geven.
    Ik ben nu hurry up aan het leren wat ik daarvoor nodig heb.
    Een VA ingehuurd voor de techniek en via webinars( online masteeclass) al 2 inschrijvingen binnen 1 1/ 2 week.
    Ik ben een visionair en volgend jaar ga ik internationaal.
    Niks ik kan het niet. Gewoon doen.
    Bedankt voor je mooie blog.
    Ik weiger ook in angst te leven en door tijd voir werken aan mijn mindset en reflectie ga ik nu als een speer.
    Succes

    1. Hoi Petra, yes! ‘jouw’ kinderen hebben je heel hard nodig. Zo te lezen ben je flink op stoom. Geweldig!

  2. Bam! Weer spot on. Al was het alleen maar dat het juist nu zo belangrijk is om te verbinden en de juiste mensen te zoeken om de krachten te bundelen of elkaar te inspireren. Ik kon er helaas niet bij zijn, want ik ben retedruk (pardon the expression) met mijn nieuwe product. Wel 180 graden moeten draaien, want van een live vakantiebeleving in Italië naar een Italiaanse huiskamerervaring omgeschakeld.
    Dank voor de inspiratie.

    1. Ha Irma, wow, wow. Wat jij doet, is omdenken 2.0! Dit is nu precies waar het om gaat. Ik begrijp het helemaal dat jij het zo druk hebt 🙂

  3. Wat een goed stuk weer Veronique! Ja, ook ik ben gaan kijken wat er wel kan. Ik had al een Facebook groep en voor het eerst heb ik i.p.v. gratis een betaalde ‘Challenge’ gedaan, en er deden 39 personen mee! En de yoga is online gegaan! Wat een ontdekking. Nu kijken hoe verder en wat nog meer. Mijn website moet ik hoognodig bijwerken, maar ik kom er niet aan toe omdat mensen me blijven benaderen. En natuurlijk de ontwikkeling van meer online ben ik mee bezig.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven