Voor ik begin met het verhaal van deze week even een korte ‘dienstmededeling’; alleen vandaag nog krijg je maar liefst Euro 100 korting op mijn 2 daagse training Verliefd op Verkopen; volledig Coronaproof. ‘Beste zakelijke besluit/ investering ooit’ is wat één van mijn deelnemers zie. Bestel gelijk je ticket. www.jezaakvoorelkaar.nl/verliefdopverkopen. Zie ook onderaan deze blog.
Ik ben businesscoach. Maar meer nog dan dat ben ik moeder; mijn kinderen zijn mijn alles, mijn grote waarom. Toen ik vorige week de beelden op Lesbos zag, de moeders en kinderen die op straat lagen met niks nadat er brand was gesticht in het vluchtelingenkamp, draaide mijn maag om. Schoot mijn hoofd vol en mijn hart ook. Als ik het nu was geweest. Als ik daar met mijn kinderen had gezeten. Ik moest iets doen………. Maar wat? En hoe? Zaterdag zag ik een oproep voor het verzamelen van slaapzakken. ‘Oh dat is simpel, dat kan ik wel’. Ik meldde me aan en besloot dan maar gelijk de koe bij de horens te vatten.
Lang verhaal kort; mijn dochter en ik brachten afgelopen woensdag een achterbank en grote aanhangwagen vol met slaapzakken (bijna 500) richting Utrecht. Binnen 5 dagen geregeld. Terwijl we zelf niet eens een slaapzak hebben.
Life is hard, business is easy!
Eerder schreef ik al een blog met deze titel. En ook nu was het van toepassing, ontzettend van toepassing. Want als je het leven daar ziet, de foto’s van die kindjes die op straat liggen. Hoeveel problemen kun je hebben in je bedrijf, het is allemaal zo relatief. Doordat ik het zo zie is zo’n actie voor mij niet eens zo heel ingewikkeld. Ik gebruik altijd mijn ‘mikadostrategie’ op dit soort momenten; geen idee hoe ik al die stokjes wegkrijg maar er is er altijd wel eentje die ik kan pakken zonder de rest aan te raken. En daar start ik dan gewoon mee. Ver voordat ik er klaar voor ben want ik weet niet eens waar ik klaar voor moet zijn. Ik had namelijk geen idee wat er allemaal moest gebeuren, of hóe ik dat moest doen en waar ik moest beginnen. Dus dan begin ik maar gewoon.
En natuurlijk zitten daar weer zoveel parallellen in met business dat ik die graag met je deel:
- Start before you’re ready. Ik had echt geen idee wat ik kon verwachten en hoeveel slaapzakken 500 wel niet zijn. Ik heb er alleen niet over nagedacht, gewoon mijn naam op de lijst gezet.
- Ik heb een shortlist gemaakt van dingen die ik zou kunnen doen om er zoveel bij elkaar te krijgen. Geen idee of het genoeg zou zijn, maar je moet maar gewoon ergens beginnen toch?
- Ik had een brandend verlangen om dit te laten slagen, die slaapzakken moesten er gewoon komen. Daarom is het zo belangrijk om een groot ‘waarom’ te hebben, dan doe je dingen die je anders niet doet. Dus heb ik de krant gebeld of ze me wilden helpen met de actie door een artikel te plaatsen. Ik, met mijn giechel in de krant. Zelfs met een filmpje op AD.nl. Ik ben er zo gek op 😊 Maar als het helpt om mijn droom waar te maken, dan doe ik het. Simpel.
- Als ik iets begin dan maak ik het ook af. En ook dit keer. Niet starten en dan weer half eindigen als blijkt dat het toch wel lastig is. Of toch wel veel. Finish what you start.
- De kracht van herhaling. Als ik het 1 keer had geplaatst dan was het niet gelukt. Twee keer ook niet. Bij 3 keer promoten had ik best wel slaapzakken gehad maar niet zoveel als dat ik wilde. Ik heb het gepromoot tot bleek dat we het doel gingen halen. Niet langer en ook niet korter. Ik dacht niet ‘ze zullen wel denken’. Ik dacht alleen maar ‘ik wil perse mijn aantal halen’. Zie je hoeveel makkelijker dat is?
- Denk in oplossingen. ‘The best problemsolver wins’ is wat mij is geleerd en dat blijkt nu ook weer zo te zijn. Heb je geen slaapzak, dan bestel je hem toch online? Kun je hem niet komen brengen, dan stuur je hem toch op? En als je langs komt, loop dan even langs je buren en neem die van hen ook mee. Ze kennen mij en deze actie vast niet maar willen vast wel helpen. We bleken niet als officieel punt toegewezen te worden, geen probleem dan brengen wij onze zakken toch zelf weg? We hadden er meer dan dat ze kwijt konden, dan verdelen we ze toch over de diverse punten. No problem.
- Vraag om hulp als het nodig is. Ik was in mijn bedrijf nooit zover gekomen zonder hulp. En datzelfde geldt voor deze actie. Er werd hulp aangeboden en toen ik heel even dacht ‘ik weet niet of het gaat lukken’ hebben we die geaccepteerd. Wat een toppers zijn jullie Jeanette, Kirsten, Karina en Monique. En natuurlijk mijn eigen Sophie <3
- Irriteer u niet, verbaas u slechts. Het is zo grappig hoe dit soort dingen gaan, inderdaad net als in je bedrijf. Je schat mensen soms in, doet soms aannames en heel soms denk ik ook ‘kan niet missen’. En de werkelijkheid is dan net iets anders, dat is zo apart. Dat is teleurstelling, soms krijgt je ego een deuk en oh wat een bijzondere leerschool. Zo waardevol!
- Je bent tot zoveel meer in staat dan dat je denkt. Iedere keer weer. Als je maar geen genoegen neemt met minder. Wij hebben zelfs niet eens een slaapzak, waar haalde ik er 500 vandaan? En zoveel moesten het er echt worden.
- Let op de details. Wat zo bijzonder was was dat de slaapzakken aan strikte voorwaarden moesten voldoen. Verder moesten ze uit de zakken worden gehaald en moesten ze met een roze strikje bijeengebonden worden. En ik dacht nog ‘ja doei, roze strikje’. Tot ze me uitlegden waarom. Dat roze de kleur van hoop en vrolijkheid is. Dat het de kleur van de organisatie is. Dat die moeder aan het strikje zou zien dat er met liefde ingepakt is. En toen dacht ik ‘natuurlijk een roze strikje’. Die details zijn zo belangrijk. In je business is dat net zo. Je moet vooral in de grote lijnen denken en handelen. Maar het zijn soms de details die het verschil maken. Voor jou en je klanten.
- Kijk niet naar de hoeveelheid werk, ik hield mijn blik op het einddoel. Zo vaak laten we ons gek maken door wat er ‘allemaal moet’ en hoeveel tijd dat wel niet kost. Het grappige is dat als je iets echt graag wilt dat ineens niet meer belangrijk is, je er niet eens op let. Je doet wat nodig is. Eten koken is ook veel werk, je huis poetsen nog veel meer en toch woon jij waarschijnlijk ook niet in een varkensstal.
- Iedere wens heeft ook een prijs. Als je iets wilt zul je ook iets moeten laten. Die 500 slaapzakken vlogen niets als vanzelf hier de ruimte binnen. En ook niet als vanzelf ingepakt en met een roze strikje de deur weer uit. En dat is juist prima. Dat maakt dat je bewuste keuzes maakt.
- Uiteindelijk is de belangrijkste de voldoening. Yep, het was een tikkie hectisch en hier en daar schuurde het wel. Maar de gedachte dat waarschijnlijk al dit weekend de eerste mamas hun kinderen en zichzelf warm kunnen houden en niet op het asfalt liggen………….. het maakt me nederig en dankbaar. Immens dankbaar. Het relativeert, zet alles in perspectief. En maakt je stiekem een beetje groter. Want je denkt ‘wat kan ik nou?’ totdat je het werkelijk probeert en vanuit een innig verlangen een actie inzet. En kijk wat er gebeurt. Als je nu met dezelfde intentie in je business zou staan? Dit werkt zo in mijn bedrijf en dus ook als ik privé iets onderneem. Want ‘the way you do anything is the way you do everything’. Wat als jij je groot kunt voelen en er ondertussen 500 mama’s warm(er) kunnen slapen. Wat als jij je groot kunt voelen en er ondertussen 500 van je klanten een transformatie door kunnen maken met jouw hulp? Is dat niet ongelooflijk de moeite van het in ieder geval proberen waard?
Zie je dat wat hier staat op alles toepasbaar is? Op je leven en op je praktijk? Sterker nog, welke van deze punten zou je vandaag al toe kunnen passen om een ander resultaat te krijgen? Welke van deze punten mis je op dit moment nog in je bedrijf? Wees eens eerlijk? Wil je het hieronder met me delen?
Laatste dag vroegboek korting Verliefd op Verkopen
Als je het heel sec bekijkt heb ik de afgelopen dagen 500 keer mijn droom verkocht. Ik wilde dit graag doen, maar omdat ik het wil hoeft een ander het nog niet te willen. Het is niet zo dat ik roep ‘ik wil dit graag’ dat een ander dan zegt ‘dan krijg je het wel’, zo werkt het in mijn wereld in ieder geval nog niet helemaal. Het gaat erom dat je een ander meeneemt in je droom. Dat het ook een stukje de droom van die ander wordt. Gek he, dat dat dus eigenlijk ook al sales is? En dat kan ik dus goed, dat had ik in mijn bedrijf al bewezen maar nu weer. En ik wil het jou ook graag leren.
In je business is verkopen namelijk het allerbelangrijkste. Want je kunt nog zoveel volgers en fans hebben, als je dichtklapt als je moet verkopen dan schiet het geen fluit op. ‘Don’t get better at marketing, get better at sales’. Als je omzet minder dan Euro 5.000 is beter leren verkopen belangrijker dan het vergroten van je bereik.
En dat verkopen, dat is voor velen een dingetje. 90% van mijn ideale klanten vindt het op minst niet leuk, om niet te zeggen vreselijk. Ik ben er gék op. Het dansen met je klant, het aanvoelen of je product wel of niet voor iemand is. Het doen van een aanbod omdat het goed is voor de ander. Onthecht zijn van de uitkomst. Weten dat je iets komt brengen en niet komt halen.
Zie jij al waar daar voor jou winst te behalen valt? Kom dan naar mijn training ‘Verliefd op Verkopen’ op 2 en 3 oktober aanstaande. Live, interactief online. De resultaten van de vorige editie waren bizar, lees hier maar.
Ik hoorde iemand zeggen ‘ik wil daar geen geld aan uitgeven’. En dat mag, ik ben oordeel loos he 😊 Maar weet je? Dat bedrag geef je bijna dagelijks uit. Al ik weet niet hoe lang. Aan gederfde omzet. Omdat je niet goed weet hoe je nu van die geïnteresseerde klant en betalende klant moet maken, omdat je steeds begint te hakkelen als iemand zegt ‘ik moet er nog even over nadenken’ en hup daar gaat je klant. Dat je altijd pas weet wat je moet zeggen als die klant al lang en breed verdwenen is. Die persoon die had gezegd bij jou te zullen kopen zie je nu klant bij je collega zijn. Die ook nog duurder is. Wat denk je dat dat kost? Kun je dan niet beter éénmalig investeren. Tot en met vanavond 23.59 uur met Euro 100 korting!
Voor meer informatie en verkopen; www.jezaakvoorelkaar.nl/verliefdopverkopen.
A meaningful life is not being rich, being popular, being highly educated, or being perfect. It’s about being real, being humble, being able to share ourselves and touch the lives of others.