Een paar weken voor mijn vakantie zat ik in een FB groep met alleen maar (vrouwelijke) ondernemers. Dat zeg ik er bewust bij omdat ik er van uit ga dat je als ondernemer nét iets anders in het leven staat en ook net iets anders kijkt naar bepaalde dingen. Dat maakt dat we geschikt zijn om te ondernemen, dat is nu precies het verschil. Goed, met dat in je achterhoofd neem ik je mee naar de situatie.
Er werd in die groep de vraag gesteld wat mensen vonden van de Healy. En als je niet weet wat dat is, geen enkel probleem. Kort gezegd is het een apparaatje dat ervoor zorgt dat dat je lichaamsfrequentie op celniveau verbeterd wordt. Mag je ook gelijk weer vergeten, het is voor de dit blog eigenlijk belangrijk, maar ik ken mijn klanten, je wilt het wel weten. Het is een apparaatje dat voor veel doeleinden ingezet kan worden, oa beter slapen, balans in je hormoonspiegel, maar hij draait ook gezondheidsprogramma’s. Nu wil het geval dat ik, voordat ik businesscoach werd, eigenlijk een bio resonantie praktijk wilde starten, maar destijds kon ik dat apparaat niet betalen. Dit apparaatje lijkt er heel in de verte een beetje op, dus mijn interesse was gewekt. Ik heb hem na wat uitleg aangeschaft en ben ook echt blij met de resultaten die ik ermee heb. De Healy wordt verkocht via een netwerkmarketingsysteem en er zijn 3 versies; € 500, € 1000 en €1500.
Dus, er was een dame die overwoog om dat apparaatje aan te schaffen voor persoonlijk gebruik en die naar gebruikservaringen vroeg. Nogmaals, het is een ondernemersgroep. Ik heb echt met opperste verbazing naar de reacties zitten kijken en ik weet ook gelijk waarom sommigen van hen wél en sommigen nooit succesvol zullen worden. Ik neem je mee in mijn visie en wat jij kunt leren van een simpele vraag in een doorsnee FB groep. Dit is wat er gebeurde:
- Er kwamen een aantal positieve reacties over mensen die er tevreden tot zelfs zeer tevreden over waren. Die haar adviseerde om zo’n ding zelf ook aan te schaffen, afhankelijk van waar ze last van had en wat ze er mee wilde bereiken. Er waren er ook die minder goede ervaringen hadden en dat ook aangaven. ‘Ik heb er nog eentje te koop, voor mij werkte het niet zoals ik had gehoopt’.
- Er waren er ook die onmiddellijk begonnen over het netwerkmarketingsysteem dat achter de Healy zit en, zoals je dat vaker ziet gebeuren. Er ontstond een megadiscussie onder waarin vóór- en tegenstanders van dat verkoopsysteem elkaar juist wel of helemaal niet konden vinden. En dat ging ook maar door, ik vermoed dat ze er nog over bezig zijn.
- Veel reacties gingen over de prijs en dat het ‘vééééél te duur was’ en dat ze ‘er nooit aan moest beginnen’.
Ik ging er eens voor zitten, dit is voor mij beter dan een real live soap met Rachel Hazes of Peter Gillis, alhoewel daar natuurlijk niet heel veel voor nodig is dus mogelijk is dat niet de beste vergelijking, Je snapt hem in ieder geval. Ik kan er dan vanaf een afstand naar kijken en observeren wat er gebeurt in zo’n groep en vanuit welke visie mensen reageren en wat dat voor hun business betekent. Mijn coach zegt altijd ‘the way you do anything is the way you do everything’ en dat is exact wat ik hier zag gebeuren.
- Er zijn er die gewoon objectief antwoord op haar vraag geven; ze zijn wel of niet tevreden. Geen emoties, geen drama’s en to the point; dit is mijn ervaring, precies zoals ze vroeg.
- Er waren er ook die een antwoord gaven op de niet gestelde vraag en die begonnen over het netwerkmarketingsysteem via welke dit apparaatje verkocht wordt. Waarvan de helft van de personen die reageren vaak niet eens weet hoe een netwerkmarketing nu écht in elkaar steekt alleen maar iets roepen over pyramides en scam en weet ik het allemaal wat. En ik denk ‘what just happened here?’. Het ging over failliete tantes, Rupert Murdoch werd erbij gehaald, vriendinnen die bedrogen waren, het was echt bizar. Los van of dit waar is, heeft het helemaal níets te maken met de vraag die gesteld werd, die was namelijk of iemand ervaring had met het apparaat. Business has nothing to do with feelings. En natuurlijk moet je kritisch zijn op producenten en geen kleding kopen waar kinderen voor uitgebuit worden, terreurgroepen van gefinancierd worden etc., ik kom ook niet uit een ei. Maar dat heeft toch niets met het verkoopsysteem te maken van dit apparaatje. Weet jij hoe het geld bij AH intern verdiend en verdeeld wordt? Smaakt jouw kaas daar minder om? Of bij van der Valk? Waarom die emotie? Dat sluit je ogen voor kansen, mogelijk heb je dat apparaatje zelf keihard nodig, het zorgt namelijk ook voor rust 😊 Begrijp je wat ik zeggen wil? Ik sta altijd open voor kansen en laat me informeren. Wat is dit, wat kan het doen, hoe werkt het en zou het iets voor mij kunnen zijn? En soms is het antwoord ‘nee’ maar soms ook ‘ja’. Zorg alleen dat je een gefundeerde mening hebt en niet af gaat op horen zeggen.Het geeft ook aan dat we vaak met de verkeerde dingen bezig zijn, onze aandacht en tijd (en vooral dat laatste is belangrijk) aan dingen besteden die er zó niet toe doen. Ik ben gek met mijn apparaat, ik gun de persoon van wie ik het kocht de omzet en de rest zal me echt een zorg zijn. De vraag werd ook helemaal niet gesteld, waar hou je je dan mee bezig? En dan ook nog over en weer de argumenten heen en weer slingeren; ‘heb jij geen hobbies’ dacht ik echt serieus toen ik het allemaal las. ‘Is dit niet zonde van je tijd?’ En harder schreeuwen maakt nog altijd niet dat je meer gelijk hebt. En maar klagen dat ze zó hard werken, dat ze véél te weinig tijd hebben maar wel uren in discussie gaan online (mogelijk zijn ze nog steeds bezig maar ik heb het niet meer gecheckt 😊) op een niet eens gestelde vraag. Snap je dat ik af en toe echt voor vermaak en ontspanning over mijn tijdlijn scrol? Heel even dan maar he, ik ben zuinig op mijn tijd 😊
- Dan de personen die het over de prijs hebben. Wie bepaalt nu wat duur is? Als ik naar mezelf kijk dan is mijn ervaring (en of die nu tussen mijn oren zit, wat een aantal van mijn lezers absoluut zullen roepen nu, of dat het écht werkt) dat ik veel beter slaap sinds ik consistent ‘mijn cellen laat trillen’. Voor mij is dat enorm veel waard en dus vind ik dat apparaatje nergens te duur. Dat heeft niets te maken met wat er op mijn bankrekening staat, maar alles met het effect dat ik ervan heb en wat dát mij waard is. Als ik het geld niet had gehad dan had ik een bijbaantje genomen om te kunnen sparen om hem wél te betalen, zo blij ben ik er persoonlijk mee. Het is dus niet aan JOU om voor een ander te bepalen of iets duur is of niet. Dat is een belangrijk punt dat ik hier wil maken. Maar niet het belangrijkste. Dat is namelijk wat ik zie; dat dezelfde mensen óók door anderen laten bepalen of iets duur is of niet. En zoals jij het niet voor een ander kunt doen, moet je dat als ondernemer ook niet door anderen voor jou laten doen. Dat hoort bij het ondernemerschap. Ik doe een aantal investeringen waarvan een aantal mensen denken ‘je bent hartstikke gek’ (waaronder mijn boekhouder in eerste instantie) maar het was het MIJ waard. Ben ik effe blij dat ik niet maar die mensen om me heen geluisterd heb. Ik ken mijn pijn en ik weet het wat het me waard is om mijn verlangen te bereiken. Daarom kun je een investering in je bedrijf nooit door iemand anders laten bepalen; je vriendin die geen eigen business heeft, je collega die dat wel heeft maar die nog steeds van mening is dat ze pas gaat investeren als ze geld heeft en daarmee in een eindeloze neerwaartse spiraal komt, je ouders die vragen of dat niet teveel risico is allemaal. Het is JOUW bedrijf, JOUW pijn, JOUW keuze, dus JIJ en niemand anders bepaalt dus of iets het waard is of niet. Als jij dat voor een ander bepaalt, mogelijk laat jij je keuzes dan ook door iemand anders bepalen. The way you do anything………………. Moet ik het nog meer toelichten??
Nogmaals, dit waren allemaal ondernemers. En ik ga er van uit dat ook zij een succes van hun bedrijf willen maken. Dat begint echter bij jezelf en het managen van jezelf en je tijd. Want als jij het niet doet, dan doet niemand het voor je, je bent tenslotte eigen baas 😊 Je zult moeten leren om de CEO in je eigen business te worden en, laat ik het netjes zeggen, er konden er een aantal nog wel een lesje in zelfleiderschap gebruiken………………
Als je de CEO wilt zijn, zorg dan dat je geen tijd verspilt aan vragen die niet eens gesteld worden, aan oeverloze niet te winnen discussies. Weet dat je niet harder hoeft te gaan roepen als ondernemer, want het gaat namelijk niet om je gelijk halen. Het gaat er juist om bij jezelf te blijven en respect voor andere meningen en keuzes te hebben. De klanten die het met jou ‘eens’ zijn komen dan vanzelf wel naar jou toe. Daar hoef jij niets of niemand kleiner voor te maken omdat je daarmee uiteindelijk alleen jezelf maar kleiner maakt. (Lees die nog maar eens een keer 😊)
Als CEO laat je je keuzes niet afhangen van de mening van een ander en laat je ook vooral niet door een ander bepalen of iets duur is of niet. Een auto van € 65.000 is veel geld. Te duur voor de persoon die altijd alles op de fiets doet en hem eigenlijk niet nodig heeft. Een zeer waardevolle investering (en dus niet duur) voor iemand die 50.000 km per jaar rijdt en voor wie veiligheid en betrouwbaarheid belangrijk zijn. Dat bepaal jij dus.
Als ik mijn ideale klant er uit deze reacties zou mogen halen, dan zouden die allemaal uit de eerste reactie groep komen. De groep die antwoord op de vraag gaf, zonder emoties. En vooral de personen die zo dapper waren om toe te geven; ‘voor mij werkte het niet maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik hem niet consequent en consistent gebruikt heb’. Die nemen verantwoordelijkheid, daar wil ik mee werken. De rest is vast de ideale klant van een andere businesscoach 😊
Wees eens eerlijk, als je naar dit blog kijkt, in welke van de 3 reacties herken jij jezelf? Waar laat je het nog wel eens ‘schieten’. En het lijken maar hele kleine dingetjes maar ik zeg altijd ‘het vat van zelfleiderschap loopt ook op hele hele hele kleine gaatjes leeg’ en heeft daarmee altijd zijn weerslag op je business. Be your own boss. Letterlijk en figuurlijk. Wil je me hieronder laten weten of jij dat ook al zoveel mogelijk doorvoert en wat ik je heb doen inzien met dit blog? Waar heb je het al goed voor elkaar en waar kun je nog wel wat verbeteringen doorvoeren? Ben heel benieuwd!
Enneh, ik ben vanaf vandaag weer officieel terug van vakantie. Laat ik het zo zeggen, ik ben nogal goed uitgerust en sta ’te trappelen’. Daarom is er genoeg te doen de komende weken:
– Dinsdag 31 augustus geef ik om 9.30 uur en om 20.00 uur de gratis Masterclass ‘de 10 spelregels van succes’. Heel veel mensen denken dat je een soort per ongeluk succesvol wordt of dat dat je gewoon gegund moet worden. Dat is niet het geval. Succes volgt een aantal spelregels en hoe beter je die kent en hoe beter je ze toepast, hoe beter het je praktijk zal lopen. Ik leg je uit in een live online training van 1,5 uur hoe dat werkt.
– Maandag 6 september start ik weer met een nieuwe ronde van mijn online training ‘Bouw een Bloeiende Praktijk in 90 dagen’. Een super waardevolle training voor iedere coach of therapeut die al is gestart maar bij wie het nog geen storm loopt en eigenlijk niet weet hoe je aan klanten moet komen. Of die denkt ‘ik wil het graag in 1 keer goed doen’. Ik had vandaag zelfs een gesprek met iemand die al bijna 50.000 omzet draait en die zei ‘ik heb nog nooit zoveel waarde gekregen in een training voor dit bedrag, iedere ondernemer zou die training moeten volgen ik had hem in 6 weken al terugverdiend’. Just saying. Meer informatie en om je in te schrijven; www.jezaakvoorelkaar.nl/bloeiende-praktijk-90-dagen
– ‘Bouw je imperium’ 3 daags retreat. Ben je al verder met je business? Draai je al minstens € 100.000 omzet en wil je dat graag minimaal verdubbelen? Dan heb ik iets gaafs voor je. Eind oktober ga ik met een zeer select gezelschap 3 dagen werken aan jouw business. Iets wat ik zelden doe. Ik deel de kennis waarmee ik zo snel ben gegroeid naar mijn miljoenenbedrijf en een dergelijke groep leert en inspireert ook vooral van elkaar. Het wordt echt ongelooflijk bijzonder. Ik ben de helft van de plekken inmiddels kwijt (geen truuc), wil jij er bij zijn, ga dan naar www.jezaakvoorelkaar.nl/retreat Ik selecteer de deelnemers zodat het echt gelijkgestemden zijn!
– Vandaag gaf ik in mijn Facebookgroep een live over ‘hoe kom ik nu aan klanten’ Die kun je hier terugkijken: https://www.facebook.com/groups/1854589991429201/posts/3101068976781290/
Helemaal mee eens, ik ben nogal to the point, zowel in gesprekken als online, wil graag waarde toevoegen. En de prijs? Let normaliter wel op de kleintjes maar als ik echt gelukkig word van iets dan ben ik zeker bereid daarvoor te betalen wat het mij waard is. Inderdaad context is bepalend.
Inderdaad helemaal mee eens. Mooi omschreven ook! Zelf heb ik er ook een hekel aan als mensen overal over moeten “spugen” op internet (en ik vraag me ook altijd af of ze niks beters te doen hebben). Maar ik kwam er bij mezelf recent wel achter dat ik geld op verschillende manieren zie als het gaat over verschillende onderwerpen, zo geef ik gemakkelijker 1500 euro uit aan een training voor mijn bedrijf dan 100 euro voor een cadeau aan mezelf. Dus dat “duur” verschilt ook met waar het over gaat. Ook daar is context voor mij dus bepalend.
Ik merk dat ik nog al eens bezig ben met dingen die niet echt de eerste prioriteit voor mijn business hebben. De afgelopen 2 maanden met de 90 dagen een bloeiende praktijk leer ik steeds meer wat echt belangrijk is en als ondernemer te denken. Ten aanzien van prijs heb ik al jaren geleden geleerd om te kijken wat ik vind en wat ik vind dat ik nodig heb. Wat een ander daar van denkt boeit me eigenlijk niet en er over discussie gaan al helemaal niet. En mijn ondernemersgedachte jij wil ook betaald worden voor hetgeen je levert dat mag een ander ook en ik gun de ander absoluut de omzet als het product het waard is. De 90 dagen een bloeiende praktijk vind ik de investering meer dan waard wat leer ik veel. Daarnaast dingen die nu duur lijken kunnen op de lange termijn je beste investering ooit zijn. Leef en laat leven bepaal zelf. Wat ik heel waardevol is dat ik nu leer hier hoofd van bijzaken te scheiden en als ondernemer te denken alleen daarom is deze cursus het geld waard naast alles wat ik verder geleerd heb.
Heerlijk blog weer. Ik ben nogal recht door zee en kan soms helemaal gek worden van het geneuzel eromheen. Dat wordt me niet altijd in dank afgenomen en niet iedereen kan ermee dealen, maar waarom je druk maken over dingen en je tijd verdoen aan discussies? Ik ben meer het type van ‘niet lullen maar poetsen’. Doen wat je te doen staat. Schouders eronder en gaan. En natuurlijk heb ik ook zo mijn momenten dat ik me laat verleiden om mee te gaan in de discussie. Maar die knop kan ik steeds sneller omzetten. Mede dankzij jou Veronique! En dit soort blogs helpen mij nog eens extra om scherp te zijn op waar ik mijn tijd aan besteed. Dankjewel weer voor de inspiratie!