Voordat ik het met je ga hebben over pannen spaghetti (really?) eerst even dit; de Early Bird voor mijn 2 daagse Slim en Snel succesvol loopt tot en met maandag 18 oktober. Twee dagen een top basistraining voor een praktijk waarin je impact kunt maken én geld kunt verdienen voor slechts Euro 147 ex BTW. Ben je er bij op 28 en 29 oktober? www.jezaakvoorelkaar.nl/
Ze is één van mijn lievelingsklanten. Al ben ik heel eerlijk dat dat stiekem voor allemaal geldt; ik ben eigenlijk niet geschikt als businesscoach want ik ben daarin veel te weinig businesslike 😊 Maar goed, dat is weer een andere discussie, terug naar deze klant. Ruim een dag voor onze sessie kreeg ik al een mail met wat ze met me wil bespreken mede daarom zijn onze sessies altijd waardevol. Ik keek vooraf haar input door en dacht ‘He……….. waar gaan we het nou over hebben? What happened sinds onze vorige call??’
Eén van de dingen die in nagenoeg al mijn trajecten naar voren komt, is dat wat je dacht dat je ideale klant is dat toch niet blijkt te zijn. En wat creëer je voor jezelf als je werkt met iemand waar je nét niet echt gelukkig van wordt? Dat is bij je partner blijven omdat ‘het ook niet slecht is’. Of voor de vakanties die niet meer mogelijk zijn als je alleen bent. Laat ik het zo zeggen; ík zou het niet doen. Alleen is dat kiezen nog wel een dingetje. Want sowieso zijn keuzes maken eng, je weet niet wat er gaat komen én de verandering vraagt altijd iets van jou. Dingen loslaten, aannames achter je laten en vooral gaan staan voor wie en wat je eigenlijk bent. En alhoewel het over het algemeen ons vak is als coach en therapeut om ons juist met dit soort transformaties bezig te houden, lekt het ook gewoon bij de loodgieter. Het is niet perse eenvoudiger voor ons 😊 Dat stuit ook bij ons op innerlijke weerstand, niemand juicht dit soort dingen toe……………..
Zoals ik het altijd schets werkt dat als volgt. Je start met je business en verslaat onderweg wat innerlijke draken. Niet vanzelf maar het gaat wel en de ene gaat iets makkelijker neer dan de andere, dat herken je vast wel. Er zijn er altijd 1 of 2 een tikkie ‘hardnekkig’; die doen het meeste zeer of vragen het meeste van je. Een monster dat je liever niet in de ogen kijkt. Dus bouw je je business op terwijl je om die ene een beetje heen en weer zigzagt, probeert te ontwijken en als we nu doen of hij niet bestaat dan is dat misschien wel zo. Check?
Dat is bijvoorbeeld voor je spirituele kant uitkomen omdat je anders nooit met je echt ideale klant kunt gaan werken, voor eens en voor altijd afrekenen met je perfectionisme omdat dat je nekt, je angst voor afwijzing onder ogen zien omdat je nu al je salescalls verprutst omdat je niet eens een aanbod durft te doen uit angst dat ze ‘nee’ zeggen. Dat werkt natuurlijk niet.
Maar die laatste, dat is altijd de lastigste he. Net als de laatste paar kilo die je af wilt vallen 😊 Die zijn het hardnekkigst en vragen meer van je. Dus gaan we ze liever niet aan. En in plaats van dat we er doorheen gaan nemen we dan een afslag naar links of naar rechts want rechtdoor is te eng en te moeilijk. En weet je wat het bijzondere is, dat ons brein ons dan ook nog verteld dat het hartstikke slim is wat we nu doen. Right……………..
Dat gebeurde ook met mijn klant. Door een jarenlange connectie met een doorverwijzer kreeg ze al ruim 5 jaar haar klanten nagenoeg automatisch in haar schoot geworpen. (Dit is overigens maar heel zelden het geval, dat je niet vandaag gelijk alle doorverwijzers gaat bespringen die je kent in de hoop dat die je dan klanten gaan bezorgen 😊 ) En tuurlijk is dat gaaf; ze hoefde eigenlijk niets te doen en had toch klanten en een mooi inkomen. Dat ging dus ook heel lang goed totdat ze erachter kwam dat ze eigenlijk gewoon een baan had. Ze was voor haar inkomen geheel afhankelijk van die doorverwijzer en de klanten haalden niet het beste in haar naar boven, ze werd er niet heel gelukkig van. Sterker nog, ze wilde in haar vakgebied ook een heel andere kant op. Het woord ‘heler’ was zelfs al eens gevallen maar ja, daar kon haar doorverwijzer (…. baas ……) natuurlijk niets mee.
We hebben toen een nieuwe ideale klant voor haar gedefinieerd. Ze glom ervan tijdens onze sessie, ze gaf bijna licht. Dát was echt wie ze wilde helpen, dát was echt wie ze wilde zijn. Maar……………. dan moest ze wel dat monster in de ogen kijken. Die heler in haar de ruimte geven, daar ook openlijk voor uitkomen. En man………… wat zou daar een commentaar op (kunnen) komen. Is dat even spannend; ga je van keurige coach in het bedrijfsleven ineens in een spiri wiri rol. Wat zullen je vriendinnen wel niet zeggen en hoe moet dat dan met je omzet? En waar ik altijd ‘wat cynisch’ ben, ben ik dat hier nu eens niet 😊 (goede bui vandaag 😊) want dit is waar je Urker Mannenkoor heel hard en uit de maat gaat gillen; ‘gevaar!’. Zo ook bij mijn klant, naar nu bleek.
Want op haar lijstje ter voorbereiding van onze call stond een plan waar ze heel enthousiast over was en waar ze graag mijn mening over wilde hebben. En dát was dat plan waarvan ik dacht ‘huh, hoe kom je hier nu bij?’. Ben ik dan de enige van ons twee die nog weet waar wij het 2 maanden geleden over gehad hebben? Die nieuwe ideale klant, die pretoogjes, dat plan waar we het samen over eens waren? Het voelde geweldig totdat ze er echt mee aan de slag moet, haar nieuwsbrieven van toon moest wijzigen, de site om, haar posts qua inhoud aanpassen aan wie ze werkelijk is. Juist, dat stuitte op innerlijke weerstand en dus leidde haar gremlins haar keurig via een zijdeurtje naar een ander en veul veiliger plan. En dat vond ze nog een geweldig idee ook, ik weet hoe overtuigend ze kunnen zijn. Waarvan akte.
Haar nieuwe plan borduurde totaal voort op die oude ideale klant, op de coach ze aangaf (en waarvan ik intuïtief al lang wist) die ze niet meer wilde zijn. En dat plan wilde ze graag met mij bespreken. En dat is waar de titel ‘een pan spaghetti’ vandaan komt. Het is hetgeen waar je heel druk mee bezig kunt zijn, je jezelf zelfs in kunt verliezen om maar vooral maar niet te hoeven doen waarvoor je hier werkelijk bent omdat dat te eng is. Dan is een pan spaghetti bereiden en dan tijdens de call proberen om al die sliertjes te ontwarren terwijl dat he-le-maal niet is waar het om gaat in je business. Niet is wat je zou moeten doen. En allemaal alleen maar omdat de angst je ervan weerhoudt een business/klant/product neer te zetten waar je vol in gelooft.
Tot het moment dat je er niet langer omheen kunt; letterlijk en figuurlijk. Dat als je écht verder wilt dan is dat het obstakel dat je te nemen hebt, hetgeen wat tussen jou en een volgend niveau van groei in staat (daar is overigens een gaaf boek over ‘the obstacle is the way’). Maar meestal heb je daar iemand voor nodig omdat het een dikke vette blinde vlek is, zoals bij haar. We gingen het gesprek aan in onze call. Ik legde haar uit wat ik zag gebeuren en waarom het gebeurde. En ze was verbaasd dat juist haar dit overkwam. Maar het ligt niet aan haar, dit is alleen maar heel erg menselijk. En omdat ik boven mijn klanten kan ‘zweven’ ga ik dus niet mee met de wilde plannen waar ze af en toe mee komen, maar ben ik er om ze bewust te maken wanneer ze weer eens in een pan spaghetti staan te roeren. Prima plan/product, kun je ook nog omzet mee realiseren, maar het is niet je weg naar voren. Het is niet je weg naar groei als ondernemer en daarmee een next level bedrijf.
En jij? Hoe vaak sta jij in een pan te roeren die eigenlijk op het verkeerde fornuis staat? Maak je spaghetti die wel lekker is maar niet je ‘fingerlicking good’ recept. Je snapt hem als dit op jou van toepassing is. Wordt het niet tijd om je monster aan te kijken, je luier aan te doen (mogelijk beter andersom….) en te doen waarvoor je hier echt bent, om te zijn/worden wie je bent. En daarmee het beste doen voor jou en voor je klanten. Ik ben benieuwd wat dit schrijfsel daarmee wakker heeft gemaakt bij je. Wil je dat hieronder met me delen?
En voordat ik een groot deel van jullie een heerlijke herfstvakantie wens nog even dit:
De 2 daagse live online; Slim en Snel succesvol
Op 28 en 29 oktober aanstaande organiseer ik mijn 2 daagse basistraining voor het bouwen van je coachingbusiness of praktijk. Voor iedereen die zich af en toe nog afvraagt:
- Maar hoe dan?
- Waar begin ik nu?
- Het wordt nu wel tijd dat ik eens geld ga verdienen
- Ik ben zo druk maar er lijkt nog niet zoveel te gebeuren?
- Ik krijg heel veel enthousiaste reacties maar ze worden geen klant
- Ik dacht dat alles ‘stond’ en toch staan er nog geen klanten in mijn agenda
- Ik moet geloof ik iets met een plan maar ik weet niet hoe dat werkt
- Doelen……………… oef. Om het over sales maar helemaal niet meer te hebben
Als je dit herkent (of gewoon weer eens heerlijk 2 dagen Vitamine V wilt tanken omdat je weet dat ik altijd waarde deel, zelfs als je business al staat!) wees er dan bij op deze 2 dagen.
Ik neem je heel uitgebreid, zeer praktisch en ramvol voorbeelden mee door de 5 basisstappen voor een business die bij je past. Voor een praktijk waar je gelukkig van wordt én waarmee je geld kunt verdienen. Die dingen kunnen namelijk samengaan. Ik ‘dwing’ je dus wel hier en daar tot een paar keuzes, dit zijn wel 2 dagen á la Veronique. We gaan hier geen spaghetti staan koken, al is het alleen maar omdat ik dat niet kan. Maar ik weet feilloos waar je je zit te verbergen en wanneer dit écht je business is en waar je voor gaat. Dus be prepared en ga de avond van te voren op tijd naar bed!
Aan het einde van deze dagen:
- Snap je exact waarom maar ook hoe je met je ideale klant kunt werken, van welke klant je gelukkig wordt. Wie dus JOUW ideale klant is?
- Je weet waarom ze je deur niet platliepen voor het aanbod wat je nu hebt en wat je moet maken waarvan je klant niet kan wachten om van jou te kopen
- Je bent niet langer bang om doelen te stellen waardoor je met een hyperfocus je business op kunt gaan bouwen en eindelijk geld kunt gaan verdienen
- Je bent niet langer bang voor sales & marketing. Ik beloof je een 180 graden draai in je mindset over verkopen waardoor je er geen kriebels meer van krijgt
En voordat je nu denkt ‘oef, online’; dit is online met mij he 😊 Dat is next level online. Ik hoor van veel mensen dat het juist heerlijk is om met alles en de hoeveelheid van wat ik over je uitstrooi in deze 2 dagen, het heerlijk is om dat in je eigen cocon te doen. En als er iemand niet saai is, zelfs niet online, dan ben ik dat………………. 😊
Tot en met maandag 18 oktober is een ticket slechts € 147 ex BTW, daarna gaat de prijs omhoog
Dus, druk op de knop en dan zie ik je heel graag op 28 en 29 oktober. Fotocredits: https://unsplash.com/@blsnki
Ik ben fan van jou! En ookal ga ik geen coachingbusiness of praktijk starten, de monsters hebben we allemaal. Dus daarom blijf ik je vanuit Bodrum gewoon volgen en leer ik iedere keer weer. Niks geen geroer in die pan maar aan de bak! Dankjewel Veronique voor de, wederom, eye-opener!
Ha Judith,
Wat heerlijk om te horen dat ik zelfs tot aan Bodrum mag inspireren❤!
Hi, Die pan spaghetti herken ik zeker. Ik noem dat verstrikt raken in mijn gedachten moeras, zo’n silo met graan zeg maar. Beetje luguberder dan een pan spaghetti 🙂
De manier van schrijven spreekt me aan, leuke voorbeelden die blijven hangen. Soms wel 2 keer moeten lezen omdat ik de draad wat kwijt raakte door de kleine uitstapjes.