‘Ik wil mensen bewust maken van hun oude patronen’
Ik kan haar wel zoenen, echt. Maar goed, 1,5 meter hé dus dat gaat niet. Maar ze verdient het wel. Wat een groot hart, de passie springt van haar af. Ze meent het ook echt, dit is waar haar bloed sneller van gaat stromen. En dan ben ik weer de bitch. Degene die haar moet vertellen dat ‘het bewust maken van……………’ geen basis is voor een business waar je een boterham mee kunt verdienen. En dat was wat ze óók wilde.
En ze is niet de eerste die met dit onderwerp komt en daarom deze week dit schrijven. Ik heb het al in meerdere varianten voorbij zien komen.
- Bewust maken over de mogelijkheden voor groei
- Bewust maken hoe ze een betere relatie met zichzelf en anderen kunnen bouwen
- Bewust maken hoe waardevol meditatie is
En dit zijn slechts een paar voorbeelden. Het gaat alleen niet werken helaas en ik zal je uitleggen waarom.
Ik vergeet nooit meer het moment dat ik van een podium afstapte en er iemand op me afkwam en die liefdevol haar handen op mijn armen legde. ‘Och lieverd, ik kan je van je oude pijnen afhelpen’. Eerst dacht ik dat ze een grapje maakte, tot ik haar zeer serieuze blik zag en zag dat ze het meende. Ik voelde me direct schuldig over haar gevoel, vond het naar dat iets in mij haar klaarblijkelijk raakte. Ik was me echter van geen kwaad of oude pijn bewust en dat vond ik nog wel het allervervelendst voor haar. ‘Och wat vervelend dat je dat zo voelt, maar ik voel niks’. Heel even dacht ze dat ik een geintje maakte, maar ik ben niet zo grappig 😊 ‘Echt niet?’. ‘Echt niet’, verzekerde ik haar. Ik was me nergens van bewust, het deed geen zeer, ik had nergens de behoefte en hoe geweldig het aanbod waarschijnlijk ook was, ik deed er niets mee.
Zo zit het ook als je zegt ‘mijn missie is om mensen er bewust van te maken dat……………’ Dat is inderdaad dan jouw missie, daar dien je mij niet mee. Dan is het meer jouw pijn dan de mijne en dat is volgens mij niet ons vakgebied. Hoe zeer het ook beter voor mij zou zijn als ik met datgene waar je me bewust van wilt maken, aan de slag zou gaan, als ik geen pijn heb dan zou ik het niet doen.
Het probleem is dat de behoefte van jou af komt en niet van mij als klant. Sales technisch zit je dan in een ‘wat lastige positie’. Want wie koopt er iets waar hij geen behoefte aan heeft? Niet veel mensen toch? Zelfs niet om jou een plezier te doen. Het enige verdienmodel dat daarbij past is crowdfunding of een sponsoring. Ik vergelijk het altijd met de missionarissen die afreisden naar heidense oorden om daar mensen bewust te maken van het geloof. Ze zaten er niet op te wachten, werden niet met open armen ontvangen en waren zich niet bewust dat ze dat nodig hadden. Laat staan dat ze zich daar stantepede lieten bekeren. Dat was het échte (letterlijke en figuurlijke) missiewerk.
Dat jij mensen ergens van bewust wilt maken komt vanuit jou, niet vanuit de markt of je ideale klant. Ik ken namelijk weinig mensen die ’s morgens opstaan met de intense wens ‘ik zou willen dat iemand me eens bewust maakt van mijn destructieve patronen’. Jij?
Je kunt mensen niet coachen op onbewuste pijnen. Dus moet je niet als missie hebben om mensen ergens bewust van te maken. In ieder geval niet als je net als mijn klant wel gewoon een boterham wilt of moet verdienen met je praktijk. Dat zag die klant overigens ook wel in en daarom vroeg ze me wat ze moest veranderen om het dan wél waar te kunnen maken (dit soort klanten zijn mijn lievelings). Ik vroeg haar wat ze nu bedoelde met dat bewust maken. Waarop ze zei dat het haar verdrietig maakte dat ze vrouwen keer op keer dezelfde ‘fouten’ ziet maken in hun leven. Vaak ingegeven door voorgaande generaties. Bijvoorbeeld dat ze niet voor zichzelf kiezen en vooral maar doen wat er van ze verwacht wordt. Iedere keer opnieuw en daarom leven ze nooit hun eigen leven. Dat is wat ze een onbewust patroon noemt en daar wilde ze die vrouwen dus bewust van maken. ‘Oh, bedoel je dat maar waarom zeg je dát dan niet? Dat je vrouwen, die altijd geleid worden door wat van hen verwacht wordt, leert om de keuzes te maken waar zij blij van worden en hoe ze ‘nee’ kunnen zeggen tegen alle andere verwachtingen. En dat met dat bewust maken, dat doe je dan maar in je coaching’.
‘Oh, ik snap hem!’ en ze straalde nog meer dan aan het begin van ons gesprek. ‘Dát kan ik wel verkopen, dat is wat ze zal begrijpen en waar ze hulp bij zal willen hebben’. Ik kon haar wel weer zoenen. Ze houdt ze van me tegoed 😊
En jij? Verkoop jij ook bewustwording? Of maak je de vertaalslag naar wat voor je klant belangrijk en waardevol is? Wil je het hieronder met me delen?
En voordat we lekker weekend gaan vieren:
- Ik heb een splinternieuw ebook geschreven wat vooral voor jou waardevol is als je net gestart bent en je je overweldigd voelt door wat er allemaal bij komt kijken en er ook nog eens nergens voldoende tijd voor lijkt te zijn www.jezaakvoorelkaar.nl/gratis-5-tips
- Ik ga volgende week een aantal podcasts opnemen. Welk onderwerp zou ik van jou moeten meenemen, waar zou je eens een podcast over willen horen?
He heerlijk weer zo’n post van Veronique…. oh jaaaa…. je bent altijd zo heerlijk eerlijk… dus ik duik er volop in: “Ik verkoop oplossingen, bij mensen die een akoestische probleem in hun ruimte hebben, zich daar bewust van zijn en een oplossing zoeken die er dan ook nog mooi uitziet en goed aansluit op hun interieur. Aan mensen die kunst minded zijn, en altijd op zoek zijn naar mooie dingen. Op zoek zijn naar iets bijzonders. Ik ga met ze in gesprek om dat naar boven te krijgen en aan het einde van het traject hebben zij een mooie installatie in hun ruimte, akoestiek die klinkt als een klokje. Daarbij krijg ik vaak te horen dat ze me gaan missen en dat ze de samenwerking zo fijn vonden. En… ik moet je heel eerlijk zeggen: dat is wederzijds…. “
Hoi Marjan,
Klinkt als een ‘muziek’ in mijn oren. Jij blij, jouw klant blij 🙂
Een goede! Hier ga ik eens even serieus over nadenken want volgens mij heb ik hier nog wel winst te behalen (emoticon met handen voor het gezicht)
Dankjewel weer en een heel fijn weekend!
Heel graag gedaan Marleen! 👍😉
Ja! Wat fijn om dit zo lekker helder te horen. Ik denk dat velen van ons zich hier schuldig aan maken. We praten in onze eigen taal. Wij weten wat we doen en verpakken dat in mooie, interessant klinkende woorden. Maar het zegt zo weinig over wat we echt doen. Want wat jouw onbewuste patronen zijn, zijn niet per sé de mijne. Als coaches hebben we vaak zoveel blinde vlekken waar het gaat om anderen te vertellen wat we nou écht doen. Concreet zijn, daar kun je mensen écht mee aanspreken. Maar concreet zijn betekent ook keuzes maken en keuzes maken, dat is lastig.
Hoi Ivonne,
Dat snap ik helemaal. Maar zodra je die keuze maakt dan gaan dingen niet moeiteloos maar wel een tikkie makkelijker 😉
Jeetje Veronique!
Spot on! Ben al de hele week bezig met het verhaaltje over mezelf,…. veuls te lang mee bezig natuurlijk, weet ik wel 😉
En oh wat wil ik graag laten weten de wereld te willen verbeteren met mijn creaties, liefde de wereld insturen en laten zien dat alles begint met zelfliefde.
En dan krijg ik jouw email!!!!!!!!! Het moment had gewoon niet beter getimed kunnen zijn.
Al mijn schrijfsels gaan overboord (nee, niet echt natuurlijk, want het is een soort van soulsearching geworden), ik ga mijn toekomstige klanten idd níet lastigvallen met míjn bewustwordingen maar ga proberen de vertaalslag te maken naar wat voor mijn klant belangrijk en waardevol is 🙂
SUPER BEDANKT voor je e-mail!!! <3<3
Graag zou ik over dit onderwerp graag meer willen horen in je podcasts 🙂
lieve groetjes,
Maud
Ha Maud,
Van jouw reactie gaat mijn hart zingen ha ha. Geweldig! Succes met schrijven en dankjewel voor de podcast input.
Mooi geschreven. Ik help mensen om weer naar hun hart te luisteren en niet alleen naar het geratel van hoofd zo dat ze keuzes kunnen gaan maken waar ze zelf blij van woorden ipv keuzes die goed zijn voor een ander of zoals ze denken dat het hoort. Zo nemen ze de regie over hun leven en creeren een leven vol magie.
Haha en nou ben ik heel benieuwd en stiekem ook een beetje bang hoe jij dit ziet 🙈💝 liefs, Pascale-Renee
Dank je wel, Veronique! Ik weet nu welke naam ik mijn vervolgtraject kan geven!
Goedemorgen Marianque,
Nu maak je mij heel nieuwsgierig 🙂 Laat je het mij nog even weten? 🙂