Potje Olvarit

Veroniqueprins.nl_

Potje Olvarit

‘Ik wil niet vervelend doen, maar je linkjes werken niet’

Een paar maanden geleden ontving ik deze mail. En als het er nu eentje was geweest, dan zou mijn schrijfsel van vandaag er niet over zijn gegaan. Ik denk dat ik er meer dan 200 in mijn mailbox had. Allemaal onwijs lief bedoeld en dat weet ik dus ook enorm te waarderen. Als mensen met me meedenken en laten zien waar ik weer eens onhandig bezig ben geweest ben ik daar blij mee.

Wat wil het geval? Ik had eens een échte promotiemail gestuurd. Niet een heel (waardevol) verhaal en dan daaronder in slechts 2 zinnen de uitnodiging of je mijn minstens net zo knetter waardevolle workshop bij wilde wonen. Niets van dat alles. Ik had iets te verkopen en die hele mail ging daar over. Overigens kreeg ik daar ook nog een hoop schrijfsels over, minder aardig van toon. Dat ze dat ‘toch echt niet van me gewend waren zo’n sales mail’. Ik zag het gezicht voor me dat ze waarschijnlijk hadden getrokken terwijl ze dit schreven. Een beetje zoals mijn zoon naar een bord zuurkool kijkt. Maar laat mijn kachel nou ook moeten roken, zeker met deze koude dagen. En met de huidige gasprijs is daar extra inkomen voor nodig. Als ik alleen maar mag geven en nooit iets mag halen van jou als lezer (waar je in 99 van de 100 gevallen ook nog eens enorm mee geholpen bent als ondernemer bij wie het nou nog niet echt ‘stroomt’, omdat ik namelijk over het algemeen geen onzin verkoop) dan is het voor mij geen enkel probleem als je mijn lijst weer verlaat. Die mensen help ik zelf door op de ‘uitschrijfknop’ te drukken. Voelt altijd heel fijn. Alsof ik de baas ben ofzo 😊

Goed, terug naar die akelige salesy mail 😊 In die mail had ik ongeveer 6 linkjes geplakt naar mijn aanbod. Want dat is marketingles nummer 1. Iedereen heeft op een ander moment genoeg informatie om te besluiten om te klikken of in ieder geval te kijken. Als je dan altijd maar 1 knop in het hele verhaal hangt, kan het zijn dat de snelle beslissers allang zijn afgehaakt omdat die ergens na de eerste alinea al een koopknop zoeken. En als ze te ver moeten scrollen om die te vinden, ben je ze kwijt. En sommigen hebben er 2 A’4tjes voor nodig en die bied je daarna nog een keer een knop aan, het liefst in een afwijkende en niet bij je huisstijl passende kleur. Is ook iets psychologisch, moet je gewoon gebruik van maken. Velen noemen dat dan een trucje en trekken er dan zo’n ‘bord zuurkool gezicht’ bij. Ik doe daar niet zo ingewikkeld over. Als blijkt dat dat werkt, dan krijg je van mij een paarse knop. Hoppa.

Het is weer niet waar, weer afgeweken van mijn verhaal. Goed dus over die 6 linkjes. Het is een tikkie een technisch verhaal, maar wij gebruiken redirects. Wat betekent dat de eigenlijke URL van een pagina bijvoorbeeld is www.jezaakvoorelkaar.nl/fantastischeworkshopdoelenstellenop10december (En nee, deze werkt dus niet want deze verzin ik een terplekke) en dan maken wij daar een verkorte versie van die door veel mensen veel beter te onthouden is.  Zo las ik vandaag een link van iemand, die ik dan ook nog zelf in moest typen (en ik vermoed dat je mijn mails lees dus ja, deze gaat echt over jou als je het getal ziet 😊 ) die had 88 briljante tips die je gratis kunt downloaden. Daar kwam alleen een URL achteraan, de lengte van een goed Sinterklaas gedicht. Waarom niet gewoon je bedrijfsnaam en dan /88? Is toch veel makkelijker? En alhoewel ik gelukkig wederom van mijn verhaallijn ben afgeweken, heb ik hier wel ‘de kern te pakken’. Gaan we eindelijk richting dat potje Olvarit uit de titel van dit schrijfsel.  Marketing moet letterlijk en figuurlijk hapklaar zijn. Je lezer moet niet eens hoeven kauwen, het moet gelijk weg te slikken zijn. Zo was onze verkorte versie www.jezaakvoorelkaar.nl/doelen alleen maakte ons mailsysteem daar iets heel ingewikkelds van en daarom werkten 4 van de  6 linken niet.

Weet dat ‘de ander’ namelijk best wel geïnteresseerd is in wat je doet, het moet alleen allemaal niet te ingewikkeld zijn. Ze moeten niet hoeven zoeken, je moet er geen speurtocht van maken. Het moet een rijtje broodkruimels zijn dat ze alleen maar hoeven te volgen. En dan moet er niet ergens een kruimel missen, want dan haken ze al af ‘Kan het niet vinden hoor! Ben weg!’ Zo ging dat namelijk ook met die mail die ik gestuurd had. Er stonden 6 linken in (met grote duidelijke knoppen) waarvan er 4 niet werkten en 2 wel. 2! En ik ontvang meer dan 200 mailtjes met ‘je linken werken niet’. Je snapt wat een reactie die eerste mail hier op kantoor teweegbracht; ik zal het niet hardop typen want er lezen ook kinderen deze letterbrij. Ik naar die mail, ik klik ze aan en inderdaad; 4 werken er niet maar eentje halverwege en de link onderaan werken wel. Mijn eerste reactie was dus ‘als je het graag wilt, klik dan even verder op die andere linken die er staan’ Want hoezo, ‘je linken werken niet?’ Dat lijkt of ze allemaal niet werken maar er werkten er maar 4 niet en 2 dus wel. En, schiet er dan altijd gelijk door mijn hoofd, dan ga je toch naar mijn site als je het toch wilt hebben, scroll je door mijn menu en er is een redelijk grote kans dat je daar kunt vinden waar de link nu per ongeluk niet heen leidt.

Fout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zo werkt het dus niet! Als mensen op 1 link geklikt hebben die niet werkt, dan werkt het dus in hun ogen niet. Allemaal niet. Dan proberen ze die andere echt niet eens. En opzoeken op je site, dat gaat al helemaal 13 stappen te ver. Moeten ze je URL weten, die ook nog intypen (zonder typefouten en was het .nl of .com), worden ze overweldigd door het menu en de pop-ups en denken ze ‘laat maar zitten’. Dus waar ik in eerste instantie dacht ‘klik dan heeeeeeeeeeeeel even verder vriendin, daar vind je er eentje die wel werkt’ kreeg ik na mail 3 het schaamrood op mijn kaken. Ik weet hoe marketing werkt. Ik weet dat we nu allemaal kunnen denken ‘als ze het echt willen, dan vinden ze het wel en dit betekent dus dat ze gewoon niet geïnteresseerd zijn’. Volledig waar. Als er had gestaan dat ze via de link € 1000 zouden krijgen hadden ze de weg naar mijn site waarschijnlijk wel zelfstandig gevonden als de link niet werkt. Maar dat is nu precies het punt. Marketing is dansen met je klant. En dan begin je niet gelijk met een uitvoering van het Zwanenmeer. Je wekt interesse, het zou ‘misschien wat kunnen zijn’, je verleidt ze door een ‘knop in afwijkende kleur’ te gebruiken en via de pagina waar ze dan komen zouden ze mogelijk willen kopen/inschrijven of wat er dan ook van ze gevraagd wordt als er een goede salespagina staat waar de dans wordt voortgezet.

Al die dingen waarvan ik dacht ‘dan doe je toch effe………….’ is alleen voor iedereen die al 3 maanden kwijlend op dat aanbod zat te wachten en dat zijn er over het algemeen niet zoveel. De rest mag ik verleiden en dat doe ik niet door  naar me te laten zoeken. Wees dus altijd duidelijk in wat de volgende stap is, al lijkt dat zo logisch. Voor jou. Maar wat voor jou logisch is is dat voor je lezer niet.

  • Als je een salespagina hebt met ‘schrijf je dan in’ geef dan aan met knoppen en linken hoe ze dat kunnen doen, maak er geen puzzelrit van
  • Aals je eindigt met ‘neem dan contact op’ zorg dan dat het emailadres aanklikbaar is of er een knop staat naar je contact pagina. Ja, kunnen ze ook zelf zoeken maar doen ze niet.
  • Als je op Insta zet ‘link in bio’ zet, dan even je link erbij; @jezaakvoorelkaar. Want anders moeten ze eerst terugklikken naar je account en dan de link opzoeken. Dat lijkt zo’n kleine moeite maar als ik met een leeg hoofd al scrollend over mijn tijdlijn ga is dat wél veel (nadenk)werk.  Die link is altijd wél aanklikbaar zodat het dus een hapklare brok wordt
  • Realiseer je dus ook na het lezen van deze mail dat bv in posts op Insta je URL noemen naar je website of zelfs Linkedin een tikkie onzinnig is. Wie denk je dat dat over gaan nemen? Zeker met die ellenlange URL’s Laat je naar je bio gaan door de link van je account er bij te zetten en dan klikken ze weer door.

Zorg dat de volgende stap aanklikbaar is. Laat dat het uitgangspunt voor je marketing zijn.

Kijk eens waar jij het je klanten nog ‘te ingewikkeld’ maakt om bij je te kopen/te lezen/te downloaden. Waar het nog een zoektocht is wat nu de volgende stap is. Want als er staat ‘mail me dan’ of ‘bel me dan’ zijn er nog echt altijd legio mensen die niet automatisch naar ‘contact’ gaan. Los van het feit dat ik nog steeds veel sites zie die ‘contact’ niet in hun menu hebben staan. Beetje gemiste kans. Ze zijn mogelijk geïnteresseerd, dan moet je nog wel een beetje je best doen. Verder heeft niemand tijd, dus als het ingewikkeld is dan haken ze af én je moet je altijd realiseren ‘voor jou 10 anderen’ als het niet gelijk in 1 keer te doen is. Mijn vader wordt maandag 80 dus wilde ik een speciaal soort gebak bestellen. Ik kan er niet te veel over zeggen want hij leest deze schrijfsels ook en dan is de verrassing er af 😊 Ik Google op wat ik hebben wil, zie 334.822 hits. Bij de eerste was het bestelproces te ingewikkeld, next! Bij de tweede vond ik niet gelijk wat ik zocht, next!  Bij de derde kon ik niet vinden waar ik het bestand kon uploaden, next! De vierde had een ingewikkeld betaalproces, next. Mijn bestelling is gedaan via de 5de optie. En ik ben toch echt niet gek, ik was ook koopklaar maar het moet vooral heel makkelijk en simpel zijn. Zoals een potje Olvarit, je hoeft er niet eens op te kauwen 😊

Welk inzicht heb je gekregen met het blog van deze week. Wil je dat hieronder met me delen?

Enneh, vandaag is de laatste dag dat je mijn Workshop ‘Doelen Stellen’  voor slechts Euro 27 ex BTW aan kunt schaffen. Op 10 december leer ik je live online hoe je nu echt doelen stelt, of ze nu wel of niet reeel moeten zijn, en hoe je nu een plan maakt waarmee je die doelen ook haalt. In 3,5 uur zetten we de basis neer voor een plan voor 2022. Want alleen hopen dat je doel bereikt wordt gaat niet werken. Denken aan wat je zou kunnen doen ook niet. En je kent me, ik ga hier hele hapklare brokken voor je serveren. Sterker nog, je krijgt voor dit bedrag zelfs een werkboek thuisgestuurd 😊 Het is van 13.00 – 16.30 uur en ik praat op dubbel tempo dus je krijgt ruim 7 uur aan training. Van iemand die jaar na jaar haar doelen haalt dus als iemand je dit kan leren dan ben ik het wel.

Bij het afrekenen kun je € 10 doneren voor Actie Pepernoot van Nationaal Kinderfonds zodat ook kinderen in financieel mindere gezinnen een kadootje krijgen dit weekend. Ik verdubbel jouw donatie en zo heb ik donderdag al € 6040 kunnen storten op de bankrekening van Nationaal Kinderfonds. Geen verplichting maar er staan op dit moment nog 4600 kinderen op de wachtlijst……….

Het is live online en er is geen replay.
Ben je erbij, alleen vandaag nog voor Euro 27 ex BTW.
Plak ik hier nog even die paarse knop oke? 😊Fotocredits: https://unsplash.com/photos/CJj2iQn6IsE

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

2 gedachten over “Potje Olvarit”

  1. OH, deze is deze keerecht raak. Ik serveer nog te veel potjes olvarit voor 18+ dus niet weg te werken voor kinderen zonder tanden. Maar ook toch weer even de reminder dat ik meer linkjes in mijn blog mag zetten. Dit blog krijgt een vlaggetje om opnieuw te lezen als ik even tijd tussendoor vrij heb. Dat zorgt altijd weer voor inspiratie en voorkomt dat ik opeens de comments van belachelijke posts op FB ga lezen :).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven