Luisterboek

Veroniqueprins.nl_

Voordat ik aan mijn schrijfsel van deze week begin; vandaag is de laatste dag om je ticket te kopen van de Kickstart workshop die ik aanstaande vrijdag 28 mei van 13.00 – 16.30 uur geef. Voor iedere starter die voor ‘in één keer goed gaat’ en snapt dat het wiel zelf uitvinden niet de slimste weg naar succes is. Of voor iedere (her) starter die dacht dat het makkelijker zou zijn maar nu toch wil leren hoe ondernemen nu eigenlijk werkt. Voor 17 euro leer ik je welke stappen je moet zetten en in welke volgorde om een bloeiende praktijk te bouwen. En zal ik je een paar leuke, waardevolle, pijnlijke en hilarische momenten bezorgen 😊 In het kader van verwachtingenmanagement. 

 

Meld je hier aan voor de Kickstart workshop!

 

Goed, over tot de orde van de dag 😊 

 

Ik ben, geheel tegen de verwachting, fan geworden van podcasts (mijn eigen podcast vind je overigens hier). Toen ik doorhad dat ik het fijn vond om te luisteren, bedacht ik me dat luisterboeken dan mogelijk ook iets voor me zouden zijn. Dus bestelde ik er eentje, nog eentje. Sindsdien ‘lees’ ik, net als vroeger toen ik me doodverveelde op school, een paar boeken in de week. ‘Lekker belangrijk’, zul je mogelijk – ook nog terecht- zeggen. Heb vertrouwen, dit gaat echt weer ergens heen. 

 

Want door die luisterboeken kwam ik erachter waarom de ene persoon nu beter converteert tijdens webinars, online challenges, masterclasses, workshop, de hele shebam online. Maar zelfs ook offline realiseerde ik me tijdens het schrijven van dit epitstel. Kort gezegd komt het erop neer, ik verklap hem maar alvast, dat heel veel mensen die zoiets organiseren klinken als een luisterboek.


Nu kun je zeggen ‘daar is toch niets mis mee?’ Er worden namelijk stemacteurs ingehuurd om zo’n boek in te spreken, dus het zijn in ieder geval fijn om naar te luisteren. Maar dat is nu precies het probleem. Bij een (luister)boek gaat het over de personen in het boek, waar je je over het algemeen zelf niet mee kan identificeren. Zo heb ik geen 7 zusters, ik ben ook niet alleen op de wereld en ging ook niet op een Nimbus2000 naar school. Het is meer vermaak, soms leer je er ook nog wat van én soms inspireert het ook, zoals in het geval van ‘Brieven aan mijn moeder’ van Joseph Oubelkas. Nu ben ik alleen niet ten onrechte opgepakt voor drugsbezit dus ik kan me er niet mee identificeren. Zou hij me dus na afloop van dat boek een training aanbieden zou ik deze (mits er een 1 op 1 VIP dag met Joseph bij zit………… iedereen die hem ooit heeft gezien begrijpt dit….. 😊 ) niet kopen. Ik heb geluisterd, het heeft me geïnspireerd maar het gaat niet over mij. En dáár gaat het bij de meesten dus fout. Daarom dit blog.


Ik heb deze week namelijk 3 webinars geëvalueerd van klanten uit mijn jaarprogramma’s. En ik zag ze, zelfs de meest volleerde, de volgende 3 dingen niet helemaal handig doen:

  • Ze lezen hun presentatie min of meer op. Snap ik ook, zeker in eerste instantie is het toch al zo’n gedoe. Sta je stijf van de zenuwen, moet je de techniek in de gaten houden én de chatbox en ondertussen ook nog je stinkende best doen en mensen inspireren die je niet eens kunt zien (in het geval van een webinar). Man, er zijn er die van minder al hoofdpijn krijgen. Dus dat je het voorleest snap ik ook. Zoals de voorlezer van het luisterboek. Maar met een voorlezer krijg ik geen verbinding. Ik luister hoogstens – hopelijk –  naar het verhaal, maar de persoon die leest kan iedereen zijn. Terwijl bij sales juist die verbinding zo extreem belangrijk is. Kennis kunnen we overal kopen. Er zijn op dit moment meer businesscoaches dan ZZP’ers dus je kunt mijn kennis (nou ja, de mijne niet maar bij wijze van spreken 😊 ) op iedere hoek van de straat halen. Als je dus ‘voorleest’ als een luisterboek, dan gaan ze niet aan op jou, dan willen ze niet persé jou. En als je dan met het zweet onder je oksels je upsell hebt gedaan, is het dus meer dan logisch dat ze na afloop zeggen; ‘dank je wel voor de informatie, ik ga het eerst nog even……………… zelf proberen’. Snappie? Het maakt jou vast niet uit welke stemacteur het nieuwe boek van Nicci French voorleest, als je het maar kan luisteren. En dat geldt ook als je op die manier in je eigen webinar zit. Ik maak grappen, haal de actualiteit erbij, ben vooral mijn ‘verfrissende zelf’ en dat maakt dat mensen ook niet de indruk hebben dat ze naar een replay of een luisterboek zitten te luisteren. En dáárom kopen ze. Omdat ze mij willen. 
  • De tweede reden waarom het vaak niet lukt om vanuit webinars of workshops of wat dan ook te verkopen is omdat we veel te veel kennis delen. Vooral wij als coaches en therapeuten zijn van die enorme gevers, we zijn als de dood dat het niet waardevol genoeg is. Dus pompen we er een enorme berg informatie en feiten in.

 

Dat is vaak zoveel, dat er minstens 2 dingen gebeuren:

 

  1. Er is zoveel informatie dat de luisteraar denkt ‘zo, laat ik daar eerst maar eens mee aan de slag gaan want hier heb ik voor de komende 3 maanden zeker wel genoeg aan’
  2. Ik zie soms zelfs dat ze hun deelnemers huiswerk geven. ‘Maak eens een lijstje met……..’, ‘ga aan de slag met…………..’ ‘reserveer van nu af aan iedere week een uur om….’ En iedere luisteraar, denkend aan zijn toch al drukke agenda, is al bezig met dat in te plannen en luistert niet eens naar je upsell. Of denkt ‘ja daar heb ik echt geen tijd voor  dat programma als ik ook dat huiswerk nog moet doen’. 

 

Waarbij ik niet zeg dat het niet waardevol moet zijn, integendeel. Ik erger me dood aan die workshops waar het een ½ uur over de trainer zelf gaat en we eindeloos koffiedrinken en alleen de laatste 5 minuten goede kennis wordt gedeeld omdat er anders niet gekocht wordt. Idem voor webinars. Het gaat echter om de balans (‘gebruikt ze hier nu echt het ‘b’ woord? 😊) tussen waardevol zijn en overspoelen. Ik snap dus eerlijk gezegd vaak ook de reactie wel dat ze eerst hier mee aan de slag gaan. 

 

Bij één van de webinars die ik nakeek dacht ik ook ‘ik weet hoe briljant je bent, dat toon je ook aan met de kennis die je geeft maar je geeft me zelf de indruk dat ik het dus zonder jou ook wel kan’. Dat is dus niet handig. Dan ben je een luisterboek, een kennisdeler. Maar die hoeven niet te verkopen en jij wel. 

 

Overigens organiseer ik volgende week natuurlijk ook nog mijn 2 daagse training ‘Verliefd op Verkopen’, misschien fijn om te weten 😊 

 

  • Laatste, in ieder geval voor dit schrijven anders wordt hij wéér dik 3 kantjes, is dat punt wat ik aangaf over dat raken. Als je een luisterboek bent in je webinar of Masterclasses dan is er weinig interactie. Je stelt wel wat vragen omdat dat zo hoort. Je leest ook de antwoorden nog keurig op in je webinar, omdat je dat zo geleerd/gezien hebt, maar je gaat de interactie niet aan. En dan mis je één van de grootste punten. De reden waarom ik vragen stel is omdat ik met mijn reactie op de antwoorden mijn expertstatus kan laten zien. Ik reageer op de antwoorden, daag ze uit, stel ze kritische vragen en…………… ben bereid om mijn deelnemers zich ongemakkelijk te laten voelen. Dat gebeurt in een luisterboek niet, maar bij mij wel. Daarom verkoop ik beter vanuit mijn workshops/webinars, whatever. 

 

Neem het voorbeeld van één van mijn klanten eerder deze week. Die gaf haar luisteraars opdracht om iedere maand een bepaald soort evaluatie te doen. Ongelooflijk waardevol rijtje, ik kan niet anders zeggen. Stonden goede punten op waarvan ik ook dacht ‘he, dat zou ik ook nog toe moeten voegen aan mijn evaluatie’. Vervolgens vroeg ik mijn klant of haar luisteraars ook écht met dat rijtje aan de slag konden, of ze voldoende kennis hadden om dat rijtje ook af te werken. Haar antwoord was dat dat niet zo was, daarom hadden ze nu juist haar training nodig. Waarop ze keurig opsomde aan welke kennis het ze nog ontbrak om dat goed te kunnen doen. Maar dat zei ze niet in haar presentatie! Ze gaf alleen het rijtje en iedereen dacht ‘zo, daar kan ik mee aan de slag en bedankt’. Maar ze konden er helemaal niets mee. 

 

Als ik jou voordoe/uitleg hoe je auto moet rijden, kun jij dan autorijden? Als ik jou nu aangeef uit welke 5 onderdelen een winstgevend webinar bestaat, is dat wat jij daarvan maakt dan net zo goed als die van mij? En…………. voor iedereen die dan roept dat dat dan toch niet waardevol is, think again. Hoe waardevol zou jij het vinden als ik die 5 onderdelen met je zou delen? En een deel van mijn deelnemers kan het dan wel en een deel kan het dan niet. Maar ze zien in ieder geval waarom dat wat ze nu doen voor geen meter werkt (zij doen 3 dingen die ik alle 3 niet doe in mijn webinar) en dat ze dat niet meer hoeven te proberen. Is dat al niet waardevol genoeg? En je hebt in ieder geval een idee en dan bied ik ook nog aan om je er mee te helpen. Snap je het verschil? 

 

En dat zijn dingen die een luisterboekvoorlezer niet doet. Die heeft niet als taak dat zijn luisteraars denkt ‘kak, ik ben al die tijd druk geweest met het verkeerde’, een luisterboek moet vooral fijn zijn, iets waar je van geniet maar zorgt meestal niet voor een transformatie, om die er nog maar eens in te gooien. En dat is wél jouw taak als workshopleider, degene die het webinar geeft of als de persoon die een Challenge organiseert. Het is altijd een wisselwerking tussen waarde delen én de bewustwording bij je deelnemers waar het anders kan/moet. Dat noem ik altijd ‘het gat slaan’. En het feit dat ik bv uitleg dat als je geen ideale klant hebt dan je al je marketing voor niets doet is niet leuk om te horen, maar dan snappen ze wel dat ze kunnen stoppen met die uren posts knutselen voor op Social Media omdat dat nooit iets op gaat leveren. En dan zijn ze me dus ook nog dankbaar. Waarde én bewustwording, bereid zijn om ze zich ongemakkelijk te laten voelen omdat zij daar beter van worden. Dáárom mag je geen luisterboekvoorlezer zijn. Die heeft exact de tegenovergestelde boodschap van zijn opdrachtgever meegekregen. 

 

Nou, was hem weer voor deze week. Waarbij ik nog een aantal punten heb maar dan krijg ik weer teveel mails dat mijn lange teksten ‘echt niet meer kunnen’ en ik heb vandaag geen tijd om die te beantwoorden. Morgen organiseer ik namelijk mijn Kickstart Workshop en die wil ik heel goed kunnen voorbereiden. Want alles wat hierboven staat ga ik daar natuurlijk ook weer toepassen. Dus mogelijk is het alleen al om die reden waardevol om mee te doen, om te zien hoe ik dat nu doe 😊

 

Maar het is vooral waardevol en een must om er bij te zijn: 

  • Als het nog niet echt storm loopt in je praktijk
  • Je een beter idee hebt bij je logo dan bij je plan om aan klanten te komen
  • Als je wel klanten hebt maar je geen idee hebt hoe die nu bij je terecht zijn gekomen en je dus nergens de regie over je omzet hebt
  • Als je je 3 slagen in de rondte werkt maar dat nog niet in omzet in je kasboek ziet verschijnen

Vandaag is de laatste kans om een ticket te kopen. Het is van 13.00 – 16.30 uur en de investering bedraagt maar liefst €17,- excl BTW. Er komt overigens geen replay en voor zover ik nu weet doe ik het eenmalig weer een keer omdat ik daar zin in had. Dat is geen marketingtruc, dat is de waarheid.

 

Dus zie ik je morgen? Www.jezaakvoorelkaar.nl/kickstart 


Oh ja, en ik zou het ook heel leuk vinden als je hieronder nog zou willen laten weten of ik je waardevolle inzichten heb gegeven met mijn schrijven van deze week. 

 

Meld je hier aan voor de Kickstart workshop!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

8 gedachten over “Luisterboek”

  1. Dank je Veronique! Ook ik heb weer genoten van jouw schrijfsel en dat kan ik je eigenlijk elke week wel schrijven. Het is alsof ik het je hoor zeggen, (maar dan niet in de vorm van een luisterboek :)) en daarom leest het zo lekker weg én je deelt altijd een schat aan informatie waar iedere lezer je dankbaar voor mag zijn. Regelmatig een kleine pauze nemen is bovendien heel belangrijk en met jouw schrijfsels krijg je zowel ontspanning, als vermaak én nuttige inhoud waar je iets mee kan. Wat wil een mens nog meer?! Dus voor mij ook zeker niet te lang. Keep up the good work!

  2. Tja, raken of raken. Waardevol weer. En dan denk ik ook: ‘. Alleen laten komen óf ze werkelijk die pijn laten voelen, ze laten zweten en naar huis laten gaan met een super gevulde rugzak ‘. Waardevol! ThanX!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven