(Even voor ik start, maandag start ik met iets heel gaafs. Je kunt nog meedoen via deze link of kijk even onderaan deze email)
De laatste weken gaat er een soort paniekreactie rond. Waar ik ook met ondernemers in gesprek ga, dat ene onderwerp komt tegenwoordig bijna altijd ter sprake. In veel coachcalls en Masterclasses gaat het er kort over, al dan niet vergezeld van wat frustratie in diverse gradaties. Waar dit dan over gaat? Het feit dat ‘Mark’ op dit moment de advertentietarieven fors aan het verhogen is. Het is de schuld van Facebook dat bij sommigen de omzetdoelstellingen niet of niet helemaal gehaald worden. Ik heb er zelf natuurlijk ook mee te maken heb, ik baal er af en toe ook best van en ik het vanzelfsprekend niet voor Zuckerberg opnemen, maar ik wil deze ontwikkeling wél aangrijpen om een belangrijk statement te maken. Waarbij deze mail ook waardevol is als je niet adverteert of zelfs niet eens Social Media inzet voor je bedrijf. Beloofd 😊 Het is namelijk iets wat ik al jaren roep en waar ik veel ondernemers aan voorbij zie gaan.
Wat is er nu exact aan de hand? Niet alleen zijn de advertentietarieven in sommige gevallen astronomisch gestegen (tot wel €17 of meer per webinar aanmelding), ook lijkt het wel dat advertentie accounts om het minste geringste geblokkeerd worden en advertenties worden om onverklaarbare redenen afgewezen. Die hogere prijzen gelden overigens nog niet voor iedereen. Zit je in een branche waar door je collega’s nog niet veel geadverteerd wordt, dan valt het allemaal nog wel mee maar op termijn kan daar ook verandering in komen natuurlijk.
Wees niet afhankelijk van 1 marketingstrategie
Ik kan me voorstellen dat in Influencerland januari en februari hele spannende maanden zijn geweest. Dat er meerderen zo nu en dan met hun billen dichtgeknepen naar de Insta statistieken keken. Waarom? Clubhouse was in opmars en het leek er heel even op dat het een ongelooflijke vlucht zou nemen en dat een groot deel van de volgers op Instagram en FB zouden switchen naar dit hot en happening kanaal. Tsja, en als je dan al je eieren in het Instagram-mandje hebt gelegd, dan kan ik me voorstellen dat het op z’n zachtst gezegd ‘wat spannend’ is geweest. Het had zomaar kunnen zijn dat in 2 maanden tijd je een heel groot deel van je bereik ziet verdwijnen. En daarmee van je inkomen.
Gelukkig bleek het achteraf mee te vallen omdat CH toch niet zo lang bleef als dat velen hoopten (het was wel heel leuk zolang het duurde 😊 ), maar het bewijst wel het punt dat ik hier wil maken.
Want natuurlijk krijg ik vaak de vraag ‘moet ik nu AL die dingen doen?’ en mijn antwoord is altijd; van mij niet. Van mij hoef je overigens überhaupt niets te doen, maar dat is weer een andere discussie. Zorg dat je niet afhankelijk bent van 1 strategie als je duurzaam je business wilt bouwen. En daar hebben we het afgelopen jaar ook wel een les in geleerd met het hele C**** verhaal. Zo was ik voor een groot deel van mijn inkomen afhankelijk van offline, dus ook ik had het heel even benauwd vorig jaar. Vandaar dat ik dit blog ook echt vanuit mijn tenen kan schrijven; been there, done that. Gelukkig had ik een deel van mijn business ook al online en daarmee kon ik het schip keren, maar veel bedrijven die dat niet hadden hebben een zeer zwaar jaar gehad, dat hoef ik verder niet uit te leggen.
- Als je alleen offline werkt en er komt Corona
- Als spreken je belangrijkste leadgenerator is en die klussen er tijdelijk niet zijn omdat er geen bijeenkomsten zijn
- Als je alleen van Instagram afhankelijk bent voor leads en omzet
- Als je hele verdienmodel gebaseerd is op advertenties via Social Media kanalen.
En zo noem ik maar een paar voorbeelden en zo zijn er nog vele andere.
Want natuurlijk is Instagram onwijs leuk en het werkt als een speer. Dat moet zelfs ik na mijn intiele weerstand volledig onderschrijven. Alleen, dat was Hyves destijds ook en dat bestaat niet meer. Er hangt aan alles een ‘houdbaarheidstermijn’, ook aan Instagram. Maar los daarvan, je zal maar een keer onbewust iets verkeerd posten en je account wordt geblokkeerd. Dan ben je ALLES kwijt. Zal ik het nog eens herhalen: ALLES. Instagram is namelijk niet van jou, jij bent van Instagram. Dus als je tegen mij zegt ‘ik wil de rest niet doen, ik wil mijn business op Instagram bouwen’, mijn zegen heb je. Die je overigens niet nodig hebt, maar dat terzijde 😊 Maar als het kanaal omvalt, er komt een concurrent of ze skippen je account, dan sta je met lege handen en dat is niet zo mijn ding. Ik ben liever niet afhankelijk. Ja, het is makkelijker maar het is niet duurzaam als je echt op lange termijn een business wilt bouwen.
Hetzelfde geldt voor advertenties, maar er zijn er dus nog meer. Met de mogelijkheid om leads te kopen op een Social Media kanaal is er een hele nieuwe vorm van business bouwen ontstaan. Op voorwaarde dat de ‘achterkant’ van je bedrijf als een huis staat, is dat natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn. Je bouwt een business, zet je ads aan en hoppa, je pijplijn vult zich. Ik heb een aantal klanten die echt een bizar grote business met dit concept hebben gebouwd. Het lijkt op het eerste gezicht een makkie, maar in werkelijkheid is het wat anders. Want waar nu soms de indruk bestaat dat het een kwestie is van geld naar Facebook overmaken en je omzet komt binnenrollen, werkt het iets anders. Je moet eerst zeker weten dat al die duurbetaalde leads ook in een omgeving komen waar je ze kunt converteren tot betaalde klanten. Want je wilt geen mensen op je lijst, je wilt uiteindelijk mensen die je trainingen en trajecten kopen. Dat betekent dat je funnel moet staan, je weet hoe je webinars moet geven die ook converteren etc. Anders gaat het niet werken en ben je snel een hoop geld kwijt, zeker met de huidige advertentietarieven.
Maar als je dat tot in detail uitgezocht en geperfectioneerd hebt (wat dus veel werk is!), dan kun je inderdaad die advertentiekraam omzetten en dan werkt het als een speer. Alleen, ook hier is weer een enorme afhankelijkheid. Want wat als de prijzen dan zo enorm gaan stijgen als ze nu doen, dan is je Return on Investment ineens nog maar de helft of een kwart van wat het was. Nog geen probleem, maar je ziet wel hoe kwetsbaar je bent. In de afgelopen weken zijn mijn ads een paar keer afgekeurd. Als je de deelnemers van je webinar du alleen uit ads haalt, dan heb je echt een probleem; geen deelnemers en dus ook geen omzet. Dat is geen hogere wiskunde, dat snapt iedereen. En dan heb ik het niet eens gehad over het feit dat mijn account zelfs een aantal keren geblokkeerd is. Dan kun je helemaal niets meer, ben je zelfs al je statistieken kwijt. Over afhankelijkheid gesproken. Daarbij wisten we dat dit ging gebeuren, we betalen nu niet te veel ik vind dat we al die tijd eigenlijk weinig hebben betaald gezien de enorme kansen die het biedt om snel aan een groot bereik te komen.
Nogmaals, dit gaat niet alleen maar over Instagram of advertenties. Dit gaat over afhankelijkheid. Dus krijg je nu je klanten alleen maar via aanbevelingen of doorverwijzingen van 1 of 2 partijen, wat gebeurt er als die partijen dat niet meer doen? Als je leads uit 1 samenwerking komen. Als je alleen maar op Facebook bent en iedereen weet dat dat platform minder populair is dan het was. Als alles nu via je podcast komt en je morgen je stem kwijtraakt. Tuurlijk is die kans klein maar als je net als ik kostwinner bent dan wil ik in ieder geval het risico niet lopen en dus mijn marketingtools spreiden. En regeren is vooruitzien; het is je taak om in de gaten te hebben wat er in de wereld gebeurt en daar zo snel mogelijk op in te spelen. Dat is ons werk, zolang de klanten nog niet als vanzelf je praktijk in komen vliegen. Ik hoop dat je mijn punt ziet.
Het is overigens één van de redenen waarom ik zelf tot de laatste dag dat ik ondernemer ben me emailmarketing één van mijn belangrijkste tools zal blijven (tenzij ik dit nog 86 jaar doe, want ook ik moet open blijven voor veranderingen in de markt 😊). Waarom? Omdat het me niet afhankelijk maakt. Mijn emailadressen zijn van mij. Die kan niemand me afpakken, daar kan ik niet op geblokkeerd worden, welk platform er ook omvalt, ik kan nog altijd een mail sturen. En ik voorzie dat we voorlopig allemaal nog wel even e-mails blijven openen, jij??
Dus ja, tot die tijd kies ik ervoor om meerdere dingen tegelijk te doen. Zodat ik niet een keer ’s morgens wakker word en mijn business kwijt blijkt te zijn omdat Mark Zuckerberg heeft besloten dat Facebook niet langer bijdraagt aan het welzijn van de wereld en per direct offline is gehaald. En ja, je kunt lachen maar er gebeuren gekkere dingen. Wie had gedacht dat de hele wereld op slot zou gaan. En niet 1 keer maar meerdere keren. Just saying……………
Het punt is, check bij jezelf eens even je afhankelijkheid. Mijn coach heeft mij altijd geleerd om minstens 4 verschillende marketingtools naast elkaar te zetten om er voor te zorgen dat je niet kwetsbaar bent. Want ik geloof best in de kracht van kwetsbaarheid, maar niet als het om mijn omzet en dus mijn inkomen gaat 😊 Als je er over nadenkt, hoe scoor jij dan op die afhankelijkheid, is de basis voor jouw omzet duurzaam? Wil je het hieronder met me delen?
Ga je nog 10 dagen vol vooruit samen met mij?
Voor ik afsluit, maandag start ik met iets heel gaafs; 10 dagen vol vooruit tot aan je vakantie. Voordat je de Route du Soleil opdraait gaan we eerst nog even samen 10 dagen vol aan de bak met mijn intentie om je vakantie nog voor vertrek terug te verdienen. Tenzij je 9 weken naar de Malediven gaat, dat kan ik niet beloven 😊 Maar serieus. Ik geef in juli voor mijn vakantie juist altijd nog extra gas. Zodat ik altijd een super juli maand draai (want ja, mensen kopen nog programma’s en trajecten voor vertrek, echt) en ook veel gezaaid heb dat ik dan ná mijn vakantie kan oogsten. En dat wil ik samen met jou doen. De details vind je hier: https://veroniqueprins.nl/samen-vol-vooruit-tot-aan-de-vakantie/
Het komt er in het kort op neer dat ik je 10 (werk)dagen ‘aan’ zet en in de actiestand tussen 5 en 16 juli live van 9.00 – 9.30 uur en red je dat niet, dan kun je de replay bekijken. Ik geef je opdrachten, laat je nadenken, zet je aan tot actie, al die dingen die ik als geen ander kan. 10 dagen top 1 coaching voor slecht Euro 47 ex BTW. En kun je een dag niet of ga je de tweede week al met vakantie, geen probleem. Ik beloof dat je me met 1 dag kijken al hebt terugverdiend als je met mijn opdrachten (plus werkboek!) aan de slag gaat. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
En………………….. deze 10 video’s werken niet alleen in juli Je kunt ze ook nog terugkijken in september, november of januari. Want ze blijven nog minstens een jaar beschikbaar. Enneh, het zijn weer allemaal nieuwe opdrachten, dus als je eerder hebt meegedaan is dat ook geen probleem.
Dus, doe je mee vanaf maandag? Ik reken op je. https://veroniqueprins.nl/samen-vol-vooruit-tot-aan-de-vakantie/
En begint vanaf deze week je vakantie al, geniet er enorm van!
Hey Veronique, ik lees net je mail over kwetsbaarheid. Ik heb inderdaad 4 manieren om zichtbaar te zijn en mijn Imperium te bouwen..qua praktijk en om mijn droomhuis te kunnen kopen in Oldenzaal💪💪.
Ik gebruik fb en insta, heb google mijn bedrijf , een grote spuimond, die overal, mijn kennis en ervaringen deelt en een website:
(heb er, nu ik het zo typ ,wel meer dan 4😆)
voor als je geïnteresserd bent, zo vlak voor je knalmaand en jullie vakantie????
Check :Debby-Unieke Hsp Coach, als je het te druk hebt, ook goed, ik dacht , nee heb ik , ja kan ik krijgen…
Liefs Debby🧡.
oja in je mail staat C en daarna 4 ****tjes, Corona is met 5 letters…