‘Mam, je moet morgen om 9.30 uur klaar staan’ zei mijn dochter afgelopen vrijdagmiddag. ‘Leuk, maar wat gaan we dan doen?’, de controlefreak in mij ging een heel klein beetje paniekeren. ‘Je vindt het vast heel leuk, doe nou maar gewoon’. Dus zat ik zaterdag, op mijn verjaardag om 9.35 uur in de auto, uiterlijk kalm maar van binnen iets minder. Ze geeft me een klein kadootje als hint, een muis. Ik ben in de veronderstelling dat we een nieuwe poes op gaan halen. Ze zegt niets………….. kak. 10 minuten later krijg ik zelfs een blinddoek voor om de feestvreugde nog wat te verhogen, right. ‘Ergens’ aangekomen leidt ze me uit de auto, ik hoor mensen om me heen en dan zegt ze dat ik hem af mag doen. Ik kan niet wachten. Een mondkapje is wat, een oogkapje is pas echt erg.
Zonder blinddoek zie ik een aantal dingen. Ik ben in een motorzaak en mijn man blijkt er ook te zijn, hij staat glimmend tegenover me. Verder staat er iets onder een hoes waarvan het niet zo ingewikkeld te raden is dat dat een motor moet zijn. Nu stond er een nieuwe motor op mijn lijstje (mijn huidige is iets te zwaar voor mij) dus mijn hart klopt hard, er komt een kriebel in mijn buik. ‘Haal de hoes er maar af’ zegt mijn man (de lieverd weet dat ik zo’n onthulling fantastisch vind) en dat doe ik. De verkoper, mijn man en mijn dochter kijken vol verwachting naar me en ik denk word rood tot achter mijn oren ‘oh nee, deze vind ik écht niet mooi!’
Ik wil door de grond zakken. Er gaat van alles door mijn hoofd. Er moet iets uit mijn mond komen en snel want ze kijken me met grote ogen aan. Maar ik weet niet wat ik moet zeggen, mijn hart klopt nog harder dan vóór de onthulling, mijn hoofd bonkt en er lijkt iets in mijn keel te zitten waardoor er geen geluid uit komt. Voor mij een redelijk unieke ervaring zul je begrijpen. Ik kan wel huilen. Ik ken mijn man. Wat er onder die hoes stond is niet ‘effe snel’ uitgekozen, hij gaat niet over 1 nacht ijs. Daar heeft hij werk van gemaakt, heel veel werk. Ik weet zeker dat hij gekeken heeft wat er het beste past bij mijn lengte en gewicht, welke eigenschappen voor het meeste rijplezier zullen zorgen voor mij. Hem kennende heeft hij meerdere tests uitgeplozen, een aantal proefritjes gemaakt, technische specificaties op een rijtje gezet en daar mogelijk een Excel bestand van gemaakt. Hij heeft minstens, minstens, 153 vragen aan de verkoper gesteld en dit wat hier nu voor me staat is dé ultieme motor voor mij. En ik heb er niets mee. Ik voel me zó ondankbaar, ik wil huilen en weglopen. Ik haal diep adem, draai me om, leg mijn handen op zijn armen, kijk hem aan en zeg; ‘lieverd, deze wil ik écht niet’.
Drama. En toch zo belangrijk. Daarom zitten er een paar hele waardevolle zakelijke lessen in dit persoonlijke relaas.
Het gaat over je persoonlijk uitspreken. Altijd. Privé en ook zakelijk. Zelfs als het lastig is. Om, zoals dat heet, in volledige verbinding in je business te staan. En dat is voorwaarde voor succes. Om wat voor jou belangrijk is voorop te stellen, ook al is het op dat moment afschuwelijk en bijna niet te doen. Lijkt het zelfs een domme zet want niet alleen ik was verdrietig, mijn man en dochter en zoon (die inmiddels ook gearriveerd is) waren dat natuurlijk ook. Sta ik even het hoogtepunt te verpesten en niet zo’n beetje ook. Maar het moet. Want als ik deze motor meeneem omdat ik hém niet teleur wil stellen, stel ik mezelf teleur. Op dit ding ga ik namelijk niet rijden. Hier ga ik geen plezier aan beleven. Deze maakt me niet blij, ik merk dat ik er hier al niet eens even op wil zitten, dan haal ik hem op een zonnige dag echt niet uit de schuur om lekker een rondje te maken. En ik weet dat hij dat nog veel erger vindt, want dat is juist wat hij voor me wilde. Dus bloedeerlijk zijn, voor jezelf én daarmee voor de ander. Al lijkt dat in eerste instantie niet zo.
Wat vind en denk je nou echt?
‘Succes is niet voor grijze muizen’ is wat ik ergens in één van mijn funnels als onderwerp heb staan. En dat is ook zo. Een beetje van alles en van alles net niets zijn gaat niet werken als jij op wilt vallen in de massa. Kijk naar de mensen die je volgt en die echt succesvol zijn, die spreken zich uit. Zijn eerlijk, steken hun mening niet onder stoelen of banken. En ja, dat heeft consequenties. Zo noemt een deel van de Nederlanders Willem Engel een wappie. En een ander deel van de Nederlanders loopt met hem weg, letterlijk en figuurlijk. Dat is het resultaat van je mening geven; je deelt je volgers in in de 3 bekende groepen. De groep haters, de groep ‘het maakt me echt niet uit wat je zegt’ en de groep lovers.
Dat is dus eng. Want dat vraagt iets van jou, namelijk dat je om leert gaan met de ‘haters’ en dat je oké gaat worden met het feit dat niet iedereen je meer leuk vindt. Zelf vind ik dat niet zo’n probleem ‘it’s not my job for you to like me. It’s my job to like me.’ Daarom hou ik me altijd vast aan wat Jim Rohn zegt ‘je bedrijf kan nooit groter groeien dan dat jij als mens gegroeid bent’. Het maakt dat je je missie kunt leven en je visie deelt omdat je voelt dat dat is wat je te doen hebt, ongeacht wat iemand anders daarvan vindt.
Daarom vind ik het op zich altijd een tikkie ‘bijzonder’ dat mensen het eng vinden om hun mening te uiten, te gaan staan voor wat ze écht denken, voelen en vinden. Want als je missie zo groot is dan moet het toch niet zo’n probleem zijn dat er iemand is die niet blij is met wat je zegt? Als het zo vanuit je tenen komt, dan laat je je daar toch niet door tegenhouden? Het is ook maar net waar je op gefocust bent. Trump kan echt niet wakker liggen van de mensen die hem niets vinden, die is vooral bezig met zijn fans die juist om méér van zijn boodschap willen. Ook daarin heb je een keuze.
Om te zoeken waar je nu écht staat, wat nu jouw unieke visie is stel ik mijn klanten altijd de vraag ‘what pisses you off’. Wat zie je bij je potentiële klanten gebeuren waar je boos en/of verdrietig van wordt? Wat zie je in de markt gebeuren wat je raakt, waar je het niet mee eens bent, waar je je over op windt? Spreek dat uit!! Laat je horen. Neem jou en mij als voorbeeld, en zeker als je tot hier gelezen hebt. Er zijn ziljoenen businesscoaches maar je leest mijn nieuwsbrief om wie ik ben, om hoe ik schrijf, om wat mijn mening is, om mijn visie en aanpak. Dit wordt een steeds belangrijker onderdeel van je sales/marketing strategie, zeker nu iedereen inmiddels online aanwezig is. En ik me post na post door dezelfde boodschappen heen worstel en ik dus zelden de neiging heb om op een knop te drukken. Die ontvolg ik. Terwijl de posts die me prikkelen (soms ook op een niet fijne manier) die blijf ik lezen en daar blijf ik op reageren en een keer leg ik dan wél contact, druk ik wel op een knop.
Dát is hoe het werkt!
Bloedeerlijk zijn naar jezelf
Ook dit is een belangrijke. Mijn coach bedenkt soms iets voor me waarvan ik zie dat het kan werken, waarvan ik voel dat er veel potentie in zit én waarvan ik dan weet ‘dit gaat hem niet worden’. Dan word ik er niet warm of koud van, zie ik de mogelijkheden niet, zie ik het niet gebeuren voor me en dan doe ik het ook niet. Daarin ben ik dan dus ook heel eerlijk. Dat gaat over 100% verantwoordelijkheid nemen over 100% van je acties en 100% van het resultaat. Want als ik ergens jeuk van krijg zijn die posts van ‘dat moest ik van mijn coach’ en ‘zo heb ik het geleerd’. Daar was je toch zelf bij? Lekker makkelijk om achteraf de verantwoordelijkheid af te schuiven. Dus ook daarin moet je eerlijk zijn. Ik heb het wel eens gedaan hoor, zo’n plan gevolgd waar mijn bloed niet van ging stromen. Werkte voor geen meter en daar heb ik háár de ‘schuld’ niet van gegeven maar hand in eigen boezem gestoken; ik had trouw moeten blijven aan wie ik ben en wat ik wil. Míjn leermoment. Verplichte kost voor succes!
Ben je altijd eerlijk naar je klanten?
Dit is het laatste deel van het eerlijk zijn. En voor mij de aller allerbelangrijkste. Want wat ‘men’ van me vindt is inmiddels niet zo belangrijk meer. Er is maar 1 groep waar ik verantwoording aan af moet leggen en dat zijn mijn klanten. En de enige manier om dat zuiver te doen is door ook bloedeerlijk te zijn. Dat maakt dat ik een berg kaarten heb ontvangen voor mijn verjaardag (allen nog enorm bedankt daarvoor! ) met teksten als ‘voor de liefste, beste en meest vreselijke coach van Nederland’ of ‘Lieve Veronique, gefeliciteerd. Hoe krijg je het toch voor elkaar dat ik iemand zo kan haten en gelijk zo van je kan houden. Want het is zo vaak niet leuk wat je zegt maar het werkt wél’. Ik hoor vaker dat mensen zeggen ‘een beetje bang van mij te zijn’. Dat is nergens voor nodig. Ik ben namelijk in de basis een weekdier, zeg nóóit dingen om mensen bewust te kwetsen. Sterker nog, ik haat conflicten en ben altijd op zoek naar harmonie. Het enige wat ik doe is de waarheid vertellen en het is aan de ander in hoeverre ze wel of niet bereid zijn om in die spiegel te kijken. Dat jij die spiegel ‘vervelend’ vindt is alleen niet mijn probleem, dat verandert namelijk niets aan de feiten. Ik heb de plicht om eerlijk te zijn over wat ik zie en denk wat hun succes in de weg staat, zelfs als dat lastig voor mij en lastig voor hen is.
Ik geef wel eens feedback op teksten of plannen van mijn klanten waarbij ik mezelf haat, echt! Iemand die mega enthousiast haar idee deelt en het eerste wat ik denk is ‘dit gaat never nooit niet werken’. Dan ben ik weer degene die de domper op de feestvreugde zet. Komen ze met een tekst waar ze uren op hebben zitten zwoegen waarop ik alleen maar als eerlijke feedback kan geven dat ze nog een tikkie ‘all over the place’ schrijven en het hem dus nog niet is. Of zelfs helemaal niet. Onderbouwd met waarom en hoe het beter kan, maar de boodschap blijft shit. Dat maakt me vaak niet populair, het kost veel meer tijd dan zeggen ‘goed gedaan’ of ‘prima plan’, het stuit regelmatig op boosheid, weerstand en onbegrip en dat snap ik ook nog, maar ik kan niet anders. Als een klant baalt dat haar business niet loopt en ik heel eerlijk ook afknap op haar energie, dan zeg ik daar wat van. Ik ben zo eerlijk als nodig is om mijn klant te kunnen leveren wat beloofd is. Punt. Dat is onze relatie, daar betalen ze me voor en ik ken mijn rol. Enneh, het is zelfs nog zo dat als ik heel veel van je hou ik zelfs nog lelijker doe en nog veel meer op de details let.
Is dat fout? Is dat kritiek? Is dat iemand naar beneden halen? Ik zie het als pure liefde, die gaat altijd uit van eerlijkheid. Soms lastig, vaak niet makkelijk, maar echt noodzakelijk.
Zoals ik het ook bij mij man deed. Ik gaf hem aan dat ik deze écht niet wilde. Dat als ik hem mee zou nemen dat ik dat voor hem zou doen maar er geen meter op zou rijden. Dat ik me ondankbaar voelde, enorm waardeerde wat hij voor me gedaan had, ik wist dat ik zijn hart zou breken maar dat ik deze niet mee naar huis wilde nemen. Het was tenslotte geen verkeerde fles wijn die ik altijd nog door de gootsteen had kunnen spoelen.
‘Welke wil je dan wel?’, vroeg hij me en ik wees een motor aan waar ik online al stiekem een jaar naar keek. ‘Die!’ en toen hij mijn gezicht zag wist hij dat verdere discussie zinloos was. Wat na de proefrit nog meer bevestigd werd, oh wat was ik gelukkig. Ik vind écht alles leuk aan dat ding!
Toen we ’s avonds samen waren bood ik nog één keer mijn excuses aan. Waarop hij aangaf dat hij mij gelukkig wilde zien, niet zijn zin wilde hebben. En dat doordat ik eerlijk was, hij óók had gekregen wat hij wilde; een blijde echtgenote. Snap je? Zoals ik dat ook met mijn klanten heb. Ik ben eerlijk én ze zijn blij met me. Ik heb hier een totale bloemenzee, meer dan 100 kaartjes, ontelbare berichtjes en een berg kadootjes voor mijn verjaardag maar vooral hun resultaten om dat te bewijzen.
Honesty is a very expensive gift. Don’t expect it from cheap people – Warren Buffett
Ben benieuwd naar je inzichten naar aanleiding van dit schrijven, wil je het hieronder met me delen?
Voordat ik afsluit, nog iets eerlijks. Er zijn een paar ondernemers die ik enorm bewonder en 2 daarvan zijn Tonny en Martijn van de IMU. Ze starten morgen (dinsdag 13 april) met een 28 dagen Challenge waarin ze je leren om je website te bouwen en je funnels op te zetten. Hele feestje kost Euro 47 ex BTW, nog geen Euro 2 per dag. Dit is de link om je in te schrijven. En nee, ik heb geen aandelen (was het maar waar!) maar maak wel gebruik van een affiliatelink. Wel zo eerlijk om dat ook te melden. Maar zonder die link zou ik ze ook aanbevelen!!!
Heel veel succes!
Reacties zijn gesloten.