Reminder dat je vandaag nog mee kunt doen met € 200 korting aan de training Verliefd op Verkopen op 19 en 20 november aanstaande www.jezaakvoorelkaar.nl/verliefdopverkopen Ben jij erbij?
Ze keek me aan via de camera op haar laptop. Ik weet zeker dat als ze bij me in de ruimte had gezeten ze óf met haar voeten op de grond had gestampt óf met haar vuist op tafel had geslagen. Niet heel hard maar wel het gebaar had gemaakt. ‘Tony Robbins helpt toch ook iedereen!’ Ik hoor haar frustratie en ik snap hem ook. Al die keuzes die je in je bedrijf te maken hebt, je wordt er af en toe gek van. En met name die over het kiezen van je klant gaat vaak in tegen alles waar je voor staat en hebt geleerd. Dus liever doen we het als we het anderen zien doen, zoeken we oplossingen om dit soort besluiten te omzeilen. En komen we dus met Tony Robbins op de proppen. Of Oprah, die valt bij mij ook regelmatig. Ook andere namen, ik zal ze hier niet allemaal herhalen. Maar je snapt vast wat ik bedoel.
Het ding is, jij kunt niet als Tony Robbins doen omdat je niet Tony Robbins bent. En die opmerking gaat vele malen dieper dan wat je in één zin denkt te lezen. Daar gaan we het in deze blog over hebben. Het kan zelfs nog gaan over copycats, maar daar gaan we het deze blog niet over hebben 😊
Eerst wat gegevens over de heer Robbins. De beste man heeft (ik heb het even snel gecheckt) 5.8 mio volgers op Insta. Je snapt dat als je die status hebt, dat dan een doelgroep minder scherp gedefinieerd hoeft te zijn. Het ding is dat die grote aantallen er zijn gekomen omdat hij éérst wel koos met die klant, dan groei je in je vakgebied, bereik je een bepaalde expertstatus (die overigens waarschijnlijk nooit die van Tony zal evenaren, stukkie verwachtingenmanagement…) en dan kun je ‘breder’ gaan. Maar het begint altijd met een strak afgebakende ideale klant. En hoe concreter je die hebt geformuleerd, hoe sneller je zult groeien.
Er zit nog een ander ‘laagje’ in dit stuk. Er is voor veel dingen een handige en meest snelle manier. Mijn rol als businesscoach is om je zonder al te veel omrijden en wegopbrekingen ter plaatse te krijgen. Daar ben ik goed in, ik ben gespecialiseerd in ‘de makkelijkste en snelste route’ en uiteindelijk huur je me daar ook voor in. Zoals jouw klant jou daarvoor in huurt. Dus het intrigeert mij altijd enorm als mensen dan met redenen komen waarom het niet werkt wat ik ze voorstel, waarom het niet waar zou kunnen zijn wat ik zeg. Begrijp me goed, ik vind het heerlijk om met mensen in gesprek te gaan, ik vind het super om dingen uit te leggen waardoor zij veel makkelijker hun keuzes kunnen maken omdat ze het begrijpen. Je moet ook vooral kritisch blijven en je eigen waarheid gaan vormen uit alle meningen en al dan niet waarheden die je overal hoort en leest. Juist heel gezond. Er zijn echter een paar kernwaarheden waar zelfs ik, als ultra eigenwijs iemand, geen vragen over stel en niet aan torn. Zoals dat water kookt bij 100 graden. Kan je een hele studie over opzetten om te kijken of dat wel echt zo is, maar zoals Jim Rohn altijd zegt ‘I would not take that class’. En zo zijn er ook een aantal wetmatigheden als het gaat om het bouwen van een business:
Niet al je volgers zijn potentiële klanten
Niet iedereen die je e-book download leest het ook
Van iedereen die zich inschrijft voor je webinar komt minder dan de helft ook daadwerkelijk luisteren
Nou kun je het daar niet mee eens zijn, het stom vinden (vind ik ook trouwens 😊 ) maar dat gaat niets veranderen. Je kunt natuurlijk een paar dingen in je communicatie anders doen waardoor mensen meer getriggerd worden om juist jouw ebook wél te lezen, maar 100% van de downloads gaat hem simpelweg niet worden. Tenzij je ze € 100.000 beloofd als ze aan kunnen tonen dat ze het gelezen hebben, maar ik weet niet of dat nu de marketingtool van het jaar is.
Dus als het kiezen van een ideale klant nu essentieel blijkt te zijn, iedereen die ‘er verstand van heeft’ (ja, ik zet hem al tussen haakjes 😊 ) roept dat je dat beter wél kunt doen, waarom blijf je er dan mee in gevecht? Het is als tegen je rijinstructeur zeggen dat jij je eerste les het allerliefste zou willen beginnen met achteruit inparkeren. Dat is toch niet handig?
Een ander punt is ‘welk lastig besluit probeer je te omzeilen met het bewijzen van het tegendeel’. En ook over deze mag je even nadenken. Ik had van de week in een groep een dame die aangaf dat ze dat schrijven van nieuwsbrieven en het posten online echt een ding vond. Waarbij ‘ding’ niet positief geformuleerd werd, als je snapt wat ik bedoel. Ze had er ook simpelweg geen tijd voor gaf ze aan. Nou barstte ze nog niet van de klanten (wat ook niet kan als je nog zo onzichtbaar bent) dus het was niet zo dat ze alleen ’s nachts tussen 3 en 4 tijd had om die posts te schrijven. Het ding is; als je je ergens tegen verzet dan komen er obstakels. Als je het gewoon als een gegeven in je agenda zet, dan komen er ook geen excuses op je pad. “If you want you’ll find a way. If you don’t you’ll find an excuse”. Denk je dat als haar leven ervan af gehangen had, dat ze dan ook geen tijd had gehad of dat er dan ‘steeds iets tussen was gekomen’? Natuurlijk niet! Dus kijk waar het wáár is wat je zegt en waar het dé manier van je reptielenbrein is om onder een enge actie (in de ogen van je brein dan he, want echt, dit soort acties overleven 99 van de 100 mensen gewoon 😊) of een eng besluit uit te komen. Dat je zelfs zover komt dat je jezelf vergelijkt met Tony Robbins. Het is eigenlijk om je suf te lachen.
Laatste dingetje is dat ik ook mensen, ook regelmatig online, in opstand zie komen tegen hoe het ‘hoort’. In marketingland dan hé, op alle andere gebieden van het leven hou ik me momenteel heeeeeeeeel even buiten de discussie. Uitspraken als ‘je moet vooral je eigen manier volgen’ en ‘je coach heeft je altijd geleerd dat…….’ en waarom je je daar vooral niet aan moet houden. Wat ook voor een deel een onderdeel is van de Tony Robbins discussie ‘Tony doet toch ook…….’ Ik vind het allemaal geweldig, echt. En ik juich ook meer dan van harte toe dat je je hart volgt en je eigen manier vindt in je business, anders maak je er een slecht betaalde rotbaan van en dat ambiëren maar weinig van mijn lezers. Daar word je geen ondernemer voor.
Ik zie dat allemaal nét iets anders. Stel je gaat met je kind naar zwemles. Het staat te bibberen op de kant en er ligt een grote blauwe bak met, in mijn ogen altijd veel te koud, water van 1.80 m diep voor jullie. En die badmeester zou zeggen ‘doe lekker je ding, volg je hart’. Nou als mijn badmeester dat gezegd zou hebben, zou ik nooit hebben leren zwemmen. Heb ik zelfs ook ooit een blog over geschreven. Maar hoe zou jij als ouder kijken als de badmeester je kind met die opdracht op de kant toespreekt? Dan zou je toch ook zeggen ‘vriend, is dat zoals het hier gaat en waar kan ik mijn geld terugkrijgen?’ Toch? Om te leren zwemmen (fietsen, autorijden, ondernemen) heb je eerst een paar basisregels te leren. Simpel als wat. En als je dan je A diploma op zak hebt (en desnoods ook je B) dan weet je dat je niet meer zult verdrinken en als je dan van nu af aan de schoolslag alleen nog maar met je linkerarm en rechterbeen doet, het zal me een worst zijn. Het verdrinkingsgevaar is ervan af.
Of je na het behalen van je rijbewijs je handen nu als ’10 voor 2’ op je stuur houdt. Of zoals ik, tot ergernis van mijn echtgenoot, op 10 over half 4, doe lekker je ding. Je komt met een rijbewijs op zak hoogstwaarschijnlijk zonder ongelukken van Rotterdam naar Zwolle zolang je je handen maar ergens op dat stuur neerlegt. En zo is het ook met marketing en je business opzetten. Leer nu eerst ondernemen. Zorg dat je weet hoe dit spelletje werkt en maak er dan je eigen variant van. Maar wel nadat je bewezen hebt gekregen (in het rijtje zwemdiploma, rijbewijs) dat je snapt hoe het werkt en je bijvoorbeeld je eerste 10 klanten al binnen hebt. Is overigens nog niet echt om je ideale klant los te laten á la Tony of te denken dat je ook events van 4 dagen met meer dan 1000 man kunt organiseren. Nee, eerst je eigen event met een man of 20 als je bereik daar groot genoeg voor is. En als dat staat en werkt dan vind je jouw eigen manier om dat vorm te geven en te doen waar jij gelukkig van wordt. Maar dan heeft het al voor je gewerkt. Achterstevoren zonder zwembandjes je eerste duik in een zwembad nemen ‘omdat ik dat nou eenmaal wil’, hmmmmm. We leven in een vrij land (alhoewel……………… ☹) maar ik zou het niet doen. Om die reden leer ik altijd eerst het format aan starters en als je dat volledig onder de knie hebt, dan brei je je trui maar in je eigen lievelingspatroon. Maar nog niet voordat je überhaupt hebt geleerd hoe je een breiwerk op moet zetten. Snappie?? Dus het klinkt heel leuk en zeer aantrekkelijk ‘doe het vooral op je eigen manier’ of kiezen voor de Tony Robbins manier, maar hou ook daar even je verstand bij. Want het kan ook iets zijn waarmee je iets probeert te omzeilen wat je moeilijk vindt. Of dat het recept is om linea recta naar de bodem te zakken omdat je gewoon een paar essentiële stappen weigert te nemen. Zolang je het niet tegen je kind zegt op zijn/haar eerste zwemles (en de overige zwemlessen ook niet) zou ik het als starter in je business ook niet doen 😊
Ben heel benieuwd welke leermomenten je uit mijn schrijfsel van deze week hebt weten te halen. Wil je het hieronder met me delen?
Voor ik afsluit nog 2 dingen:
Maandag 15 november geef ik om 20 uur mijn gratis online Masterclass ‘de 5 basisstappen voor een bloeiende praktijk’. Ben je startend, wil je vol enthousiasme beginnen maar heb je eerlijk gezegd geen idee hoe of wat en ‘doe je dus maar wat’ wat niet heel veel op lijkt te leveren, doe dan gratis mee aan deze live online Masterclass. Ik leer je wat je moet doen en in welke volgorde wat je heel veel tijd, geld en frustratie zal besparen in het (her)starten van je praktijk: https://veroniqueprins.nl/gratis-webinar-5-stappen-w/
Tot en met maandagavond 18 uur krijg je nog € 200 korting op mijn 2 daagse Verliefd op Verkopen op 19 en 20 november aanstaande. In 2 dagen leer ik je om te verkopen vanuit je hart. Dat verkopen niet om truucjes gaat maar om verbinden met je klant waardoor het ongelooflijk fijn is om te doen en je van daaruit juist meer en makkelijker klanten krijgt. Ik neem alle stappen met je door en zorg ervoor dat ook jij de volgende keer dat je iemand een aanbod moet doen, dat vol vertrouwen kunt doen waardoor de ander al halverwege je verhaal zal zeggen ‘waar kan ik kopen’. Doe je mee? Het is live online op 19 en 20 november aanstaande. www.jezaakvoorelkaar.nl/verliefdopverkopen
Fotocredits: https://unsplash.com/@bmatangelo
Ja, probeer je onder een eng besluit uit te komen….Herkenbaar 😉
Ha Claudia, feel the fear and do it anyway. Ook zo’n heerlijke quote en zo waar. Waag de sprong 🙂
Heerlijke mail/blog, dingen moeilijk maken is heel makkelijk, maar om zo eenvoudig dingen duidelijk te maken is heel knap. Voor mij was het fijn om even dat proces te zien, eerst de basis (niet verdrinken) en als ik dat goed doe is er ruimte voor meer!
Ha Saskia! zo is het. Succes met versimpelen 😉
Verdomme Veronique wat is ie lekker deze keer!!! Ik zit hier kramp in m’n nek te krijgen van het ja-knikken 😀 Heerlijk!
Ha ha ha Silvia, ik zie het voor mij 🙂 ❤
“If you want you’ll find a way. If you don’t you’ll find an excuse” O O O wat een heerlijk citaat. Die ga ik van je gebruiken, want die slaat zo hard de spijker op zijn kop! Bedankt weer voor deze “frisse” start van de week.
Dank je wel Larissa! En ere wie ere toekomt, hij is van Jim Rohn. Ik zie dat ik dat vergeten ben om te benoemen. En dat verdient hij wel. Leuk dat je reageert, dat inspireert mij weer om meer te delen <3
Lessons for life from business advice :). Ik onderneem op dit moment niet en lees elke week je epistels. Toepasbaar op ‘het leven’. Uit deze heb ik twee zinnen overgeschreven:
Het ding is, als je je ergens tegen verzet komen er obstakels (oooooooooooh, is dat het 😉 )
en
Zorg dat je weet hoe het spelletje werkt en maak er dan je eigen variant van
Dank je wel Veronique!
Gerlinde wat super leuk om te lezen dat ik jou hiermee als niet ondernemer ook inspireer. En ja je hebt gelijk. De lessen gelden ook in het dagelijkse leven 👌.
O zo waar en wat heeerlijk geschreven! Veronique for president 😉
Ha Annemarieke :))) ik denk dat ik voor die rol maar even bedank….alhoewel…😂
Ja, toen ik voor het eerst hoorde over de Ideale Klant, dacht ik: Die is gek! Je wil toch zoveel mogelijk klanten? Wat is dit nou weer voor onzin?
Maar ruim een jaar verder snap ik het wel. Je hebt die ideale klant nodig om te kunnen focussen en om concreet te kunnen worden over wie je bent en wat je doet. Anders val je toch gauw in de valkuil van dat je ‘De meest optimale therapie geeft voor jouw specifieke problemen’. Enzovoort. Net als al die andere 334.992 websites zeggen….En hoe kan ik als klant dan kiezen?
Veronique drukt je met je neus op deze (omaangename) feiten. Ze maakt je duidelijk dat je, om te kunnen leren zwemmen, toch echt dat zwembad in moet gaan en dan ook nog met speciale arm- en beenbewegingen, anders verzuip je. Lastig in het begin, zeer nuttig op de langere duur. Zonder haar waren we ook in die valkuil gevallen!