Zo, dit is geen blog voor ondernemers zonder olifantshuid, kan maar vast gezegd zijn. Ik ga bloedeerlijk zijn, de ‘niet Facebook waardige kant’ van het ondernemerschap toelichten. Ik merk dat er heel veel van mijn (potentiële) klanten een realitycheck nodig hebben.
Omdat ze bijna aan zichzelf twijfelen als ze geen instant succes zijn. Of omdat ze denken dat alles aan het ondernemerschap alleen maar leuk is. Ze gaan echt finaal onderuit bij de eerste keer dat het tegenzit. En heel eerlijk? Ik denk dan wel eens ‘Jeetje, als je hier al van slag van bent……’.
Zelf heb ik nooit zo de behoefte om mijn struggles te delen; Het bruine gras van de buren maakt dat van mij tenslotte niet groener. Voor mij horen tegenslagen er gewoon bij en maken ze mijn plezier in ondernemen absoluut niet minder. Sterker nog; ik word er een hele grote meid van.
Daarnaast roep ik al regelmatig dat het hier ook niet altijd naar rozenblaadjes ruikt, daar sta ik om bekend. Toch blijkt dat een aantal van jullie meer nodig hebben dan dat. En dan krijg je het van me. Hoppa! Dus doe je stoelriemen vast, daar gaat ‘ie.
Mijn praktijk is nu een groot succes maar deze teleurstellingen gingen daaraan vooraf:
- Als ik een workshop/event organiseer zegt minstens 5% van de deelnemers op de dag zelf nog af. Onlangs had ik 22 deelnemers en 9 belden af met griep op de dag van de workshop
- Mijn eerste lancering leverde me 2 hele deelnemers op voor mijn programma
- Een dame ik steeds gratis van advies voorzag en tussendoor nog wel eens op dingen wees, werd boos toen ik haar aangaf dat ze me voor een volgende vraag wel moest betalen
- De klanten waar je het meest je best voor doet, die je de meeste extra’s aanbiedt, zijn vaak ook de mensen die het minst tevreden zijn
- De wekelijkse mails van mensen die mij er op menen te moeten wijzen dat ik dingen ‘echt verkeerd zie’ en dat het bij mij altijd over geld verdienen gaat
- Op een van mijn eerste workshops had ik 6 aanmeldingen en vervolgens 5 afmeldingen
- Mensen die hun facturen niet betalen terwijl jij wel de inspanning hebt geleverd
- Een gloednieuw super lanceerplan hebben en vervolgens AL je FB advertenties afgekeurd zien worden
- Een aantal mensen die bij mij de basis voor hun succes hebben opgebouwd, vergeten mij soms in het rijtje van hun leermeesters te noemen
- Een klant met briljante resultaten gaf aan dat het ‘toch niet is wat ze er van verwachtte’
- Ik behaal nagenoeg altijd mijn doel, maar mijn plan heeft ALTIJD een aanpassing nodig om daar te komen, ik moet meestal nog iets extra’s doen
- Volgens mijn coach moest ik gaan bloggen, dat was goed. Het duurde bijna 2 jaar voor ik mijn eerste reactie op een blogbericht kreeg. 45 blogs zonder enige reactie….
- Een super programma hebben ontwikkeld en gelanceerd en bij een collega 2 maanden later zo’n beetje hetzelfde programma op de website zien verschijnen. Met ook nog ongeveer dezelfde woorden
- Opvangen dat er lelijk over je gesproken wordt door een klant die van mij helaas niet de ‘gemakspil’ kreeg die ze gehoopt had te krijgen en weigert het werk te doen. De uitblijvende resultaten zijn natuurlijk…………… mijn schuld
- Ik weet dat er mensen zijn van wie de programma’s inhoudelijk minder goed zijn dan die van mij die toch sneller groeien dan ik doe
- Samenwerkingen die achteraf minder win-win blijken te zijn dan vooraf leek
- Het heeft ruim 2 jaar geduurd voordat ik meer dan 4 deelnemers in mijn training had. Gemiddeld waren het in die jaren 2 deelnemers…………
- De eerste (ik heb het even opgezocht) 8 webinars die ik heb gegeven had ik tussen de 0 en 2 kijkers…………
- Iemand aan wie je zeer regelmatig mensen doorstuurt (zonder leadfee of commissie, want daar doe ik niet aan) heeft echt nog nooit de moeite genomen om even te laten weten dat ze dat waardeert of fijn vindt
- “Oh, ik wil écht met jou samenwerken. Ik kom zo snel mogelijk bij je terug.” en vervolgens stapt ze in het programma van iemand anders
- Potentiële klanten die hun telefoon niet opnemen op het tijdstip van de terugbelafspraak
- Mensen die 8 dagen lang tijdens je Challenge gratis van je kennis en energie gebruikmaken en de eerstvolgende gewone mail zich direct uitschrijven van je lijst. Gratis kennis binnen, doei!
- Mensen die je toezeggen ‘nog wat te laten weten’ en die vervolgens niet eens de moeite nemen om je af te mailen/bellen. Je hoeft niet eens uit te leggen waarom je het niet doet, maar laat uit respect even weten ‘goed plan, maar we gaan het toch niet doen’
- Ik heb wel eens 173 kilometer gereden om ergens een gratis lezing te geven waar uiteindelijk 3 mensen bleken te zitten. Die, naar ik nog altijd vermoed, ook nog betaald waren om te komen, zodat er tenminste iemand zat
Hoeveel had jij er ‘goed’?
Ik zit te bedenken dat ik hier bijna een quiz van had kunnen maken; hoeveel van deze punten hierboven kun jij op je checklist afvinken omdat ze jou ook al zijn overkomen? Weet je, als ik meer tijd had om dit blog te schrijven dan had ik nog wel minstens 20 teleurstellingen op kunnen sommen.
Dus heb je nog niet bij alles een kruisje staan, je weet nu waar je je op voor kunt bereiden ????. En nee, ik wil je niet afschrikken of bang maken. Ik wil je alleen laten zien wat het ondernemerschap nog meer omvat. Dat het erbij hoort. Onderdeel van het totale plaatje is.
Als je Facebook en Insta moet geloven is het alleen maar rozengeur en maneschijn in ondernemersland. Vrijheid, 4 uur in de week werken, veel verdienen met een passief inkomen, doen wat je zelf wilt, je hart volgen en dan komt alles goed. Niets is echter minder waar, ik heb NIETS met de term moeiteloos ondernemen. Je denkt alleen soms weleens dat je de enige loser bent, omdat jouw lancering niet gelijk een megagroot succes was.
Het doet soms zeer en het is vaak niet eerlijk
Er wordt altijd gezegd ‘geniet van de reis, want het doel is niet zo belangrijk’. Die omarm ik direct, want zo vaak heb ik mijn doel bereikt en was het meest ultieme dat ik voelde ‘zo, die kunnen we ook weer afstrepen’. Het gaat om de ervaring, om de mens die je onderweg kan en mag worden. En soms ook moet worden.
Want ik vind het iedere dag een voorrecht dat ik ondernemer mag zijn en de dingen op mijn manier kan en mag doen. Dat maakt echter ook dat ik de volledige verantwoordelijkheid draag, dat ik niemand de schuld kan geven en me ook achter niemand kan verschuilen. En dat maakt het niet altijd makkelijk. Dus soms is het een rotreis, zou ik willen dat er een makkelijker pad was. Pas als ik thuis ‘de foto’s terugkijk’ ben ik dankbaar dat ik dit weer heb mogen ervaren.
Op mijn laatste event waren er 150 mensen, op mijn eerste 4
Wat iedereen NU ziet is de prachtige promo van mijn laatste event. Een onwijs mooi event op een sprookjesachtige locatie. Waar overigens ook nog van alles mis ging achter de schermen, maar daarover een ander blog ???? Zo is het echter niet begonnen.
Mijn eerste event ging niet eens door wegens gebrek aan belangstelling. De keer erna had ik 4 deelnemers. Zo vaak dacht ik aan opgeven, kroop mijn Urker mannenkoor weer op mijn schouders om me vooral duidelijk te maken dat ik ook niets anders had kunnen verwachten. Wat dacht ik nu helemaal………..?
Learn to manage your disappointments – Jim Rohn
Weet je, geen van deze bovenstaande punten raakt me meer. Soms doet het wel eens even zeer, maar dan is het gelijk tijd voor zelfreflectie. Waarom geef ik de regie over mijn emoties uit handen? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen? Wat kan ik ervan leren voor de volgende keer? Is het de mening van iemand aan wiens mening ik waarde hecht?
Een deel van de teleurstellingen kwam door verkeerde verwachtingen. Een groot deel door mijn eigen naïviteit of omdat ik de verkeerde/ niet heldere afspraken vooraf had gemaakt. Omdat ik nog op goedkeuring van anderen zat te wachten. En daar ben ik inmiddels een grote meid door geworden.
Ik zie dat heel veel ondernemers (in spe) hier nog hele grote lessen in te leren hebben. Die in een depressie raken als ze niet gelijk 15 deelnemers op hun eerste workshop hebben. Het zijn degenen die dit als eerste en het snelst terzijde kunnen schuiven die het meest succesvol worden. Die een ster worden in omdenken en het beste uit iedere situatie en dus uit zichzelf halen.
Een voorbeeld daarvan is mijn klant Thea. Ze heeft een niet eenvoudig te bereiken doelgroep en ik denk dat ze 2 jaar lang workshops heeft gegeven aan 1 of 2 mensen. Nooit gaf ze op, nooit raakte ze van haar pad, ze hield vast aan haar missie en wat ze wilde bereiken. Vorige week heeft ze haar baan opgegeven, omdat haar praktijk dat financieel kan dragen.
Die teleurstellingen zijn ‘part of the deal’. Deal with it.
Ik wil je met dit blog een wake up call geven. Eigenlijk niet anders dan mijn andere schrijfsels realiseer ik me nu ????. Precies waar ik dit blog mee begin. Want ik ben echt weleens flabbergasted waar ondernemers ondersteboven van raken, 2 weken lamgeslagen door zijn en met een deuk toch hun acties weer ‘heel voorzichtig’ oppakken want ‘nou, nou, dat was niet niks’.
En ik denk dan ‘Goh, als dat het ergste is dat me vandaag gebeurt, dan heb ik een goede dag’. Het hoort er gewoon bij. Zoals de pindakaas weleens op is als ik er trek in heb. De film die je zit te kijken een beetje tegenvalt. Er zijn een paar dingen die er gewoon bij horen. Punt. Hoe beter je daar mee om kunt gaan, hoe sneller je je realiseert dat dit onderdeel van het totaalpakket is, hoe makkelijker het voor je is.
Mijn ‘het is wat het is’ lijst
- 5-10% van de mensen die zich inschrijven voor een workshop komt uiteindelijk niet opdagen
- 60% van de inschrijvers van je webinar is niet aanwezig tijdens je webinar
- Als je een lijst met 100 namen hebt haal je daar geen 6 leads uit
- Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken
- Als je je visie deelt, is niet iedereen het daar mee eens
- Je bent niet verantwoordelijk voor het resultaat van je klant
- Niet iedereen die zich inschrijft voor je nieuwsbrief wordt klant
- Een website in de lucht brengen is niet voldoende om klanten te krijgen (en nu lach je misschien, maar dit is echt iets wat ik geregeld hoor)
- Niet iedereen die zegt dat ze klant worden, wordt ook klant
- Een goed gesprek wil nog niet zeggen dat iemand een serieuze lead is
- Niet iedereen die belooft te bellen, doet dat ook
- Een toezegging is nog niet altijd een klant
- ‘Ik ga er nog even over nadenken’ is soms een lieve manier van de ander om te zeggen dat ze het toch niet gaan doen. Hetzelfde geldt voor ‘kun je wat opsturen?’. Veel mensen denken dat iemand dan heel erg geïnteresseerd is, het tegendeel is echter vaak waar ????
Enneh, ook voor deze lijst heb ik nog wel 20 punten die in mijn hoofd schieten als dit blogbericht al lang en breed op het internet staat.
Als je kinderen krijgt, moet je luiers verschonen. Als je een partner krijgt, moet je z’n sokken in de wasmand stoppen. (Ik weet het, het is een tikkie stigmatiserend, maar je weet wat ik bedoel ????) Als je ondernemer bent, hoort dit bovenstaande lijstje erbij. Niks om van de wijs te raken. Anders kan het ondernemersavontuur wel eens heel ingewikkeld voor je worden.
Waarom deel ik dit nu?
Het ondernemerschap is geweldig gaaf, ik zou nooit iets anders willen. Want juist die uitdagingen geven mij zo de kans om te groeien. Het houdt ook nooit op; ‘new level, new devil’ ???? Dit is dus nergens bedoeld om je in de put te kletsen of om negatief te doen. Zoals ik met net zoveel liefde de luiers van mijn kinderen verschoonde en de sokken van mijn lief in de wasmand zou gooien als hij ze ernaast gooide, maar dat doet die van mij niet ????.
Als je iets van bovenstaand lijstje in je praktijk tegenkomt, denk dan aan die luiers, die sokken, de pindakaas, een leeg toiletrolletje. Kijk wat je er van kunt leren en blijf lekker doen wat je doet. Maar doe niet alsof het wereldschokkend is………..
Herken je iets in deze opsomming? Moet je wel eens lachen om je eigen ‘beginners naïviteit’ ???? Of een ander leermoment dat je duidelijk is geworden met dit ouderwetse Kick Ass blog? Wil je het hieronder met me delen?
Reacties zijn gesloten.