‘Mijn praktijk komt nog niet echt van de grond’; 5 redenen waarom dat kan zijn.

Veroniqueprins.nl_

Vorige keer heb ik een blog geschreven over waarom je praktijk nog geen vliegende start heeft gemaakt. Terwijl je er zo klaar voor bent, je er zoveel zin in hebt, om je heen zoveel behoefte ziet aan juist jouw expertise en je ongelooflijk veel te geven hebt. Helaas is het niet zo dat omdat jij er klaar voor bent de rest van de wereld dat ook is. In dit blog deel ik nog 5 tips die er de reden van kunnen zijn dat jouw telefoon (nog) niet roodgloeiend staat, je nog geen dranghekken voor de ingang van je praktijk hoeft te plaatsen. Doe er je voordeel mee!
Wat doe je nu eigenlijk? De meeste coaches en therapeuten zijn laaiend enthousiast over hun eigen systeem of de door hun gehanteerde methodiek. Die liefde gaat vaak ver. Heel ver. Iedereen die het horen wil of enigszins geintresseerd is vertel je wat je doet. En precies ook dat; WAT je doet. Hoe je te werk gaat, waarom dat werkt, wat de theorie er achter is, wie dat verzonnen heeft en hoe een traject exact in zijn werk gaat. Inclusief het bijbehorende jargon, wat soms uit redelijk indrukwekkende woorden bestaat. Maar wat daar nu het resultaat van is? Wat ik nu precies bij jou koop? Heeft die klant daar een idee van? Ik heb vandaag een nieuwe auto gekocht (yes!!). Deze stond exact omschreven met de opties, de kleur, maat banden etc. Oke, ik ben eerlijk, er stonden ook wat dingen bij waarvan ik nu nog niet weet wat het zijn en waar die dan op die auto zitten, mijn man werd er alleen wel opgewonden van dus het zal wel goed zijn. Goed, dus ook daar wat ‘vaagheden’ maar mij was het wel mogelijk om het plaatje te vormen dat dit een auto was, in welke kleur, type, soort motor etc. En dat is dus wat ik kocht. Had er gestaan ‘voertuig’ en  wat andere vage termen daaromheen, dan was ik waarschijnlijk niet tot aankoop over gegaan. Want een fiets is een voertuig, een bus ook. Het had ook een tank of een step kunnen zijn. Of een driewieler, een trike, een snorfiets. En daar was ik niet naar op zoek. En als er maar enigszins twijfel is over wat dit ‘voertuig’ nu is, dan ga ik niet tot aankoop over. En weet je, jouw klant ook niet. Wil je nu zeker zijn dat het voor jouw publiek wel duidelijk is wat je doet, doe dan eens deze test. Nodig je buurvrouw uit voor een bakje koffie en vraag haar of ze je wil helpen. Dat wil namelijk iedereen! Vertel haar wat jij doet en of zij dat vervolgens wil herhalen. En herken jij jezelf daar in? Zo niet, dan zit er hoogstwaarschijnlijk in jouw boodschap nog mogelijkheden tot verbetering. Gouden kans!!Geloof je er zelf in? Voel je écht vanuit je tenen dat jij de allerbeste oplossing hebt/bent voor jouw klant? Dat een klant nergens anders beter af is dan bij jou? Hier zit nog wel eens een ‘dingetje’ merk ik bij mijn mensen. En dat is aan de ene kant menselijk. En een klein beetje twijfel houdt je ook scherp, zorgt er voor dat je altijd uit bent op verbetering. Aan de andere kant is het een boodschap die bijna op je  voorhoofd getatoeëerd staat. Mensen voelen en ruiken je onzekerheid, zeker in de huidige tijd. En als jij maar half twijfelt aan wat je doet, hoe sterk is dan je boodschap? Als jij er maar voor de helft in gelooft, dan is dat vertrouwen bij jouw klant maar hooguit een kwart. En het behoeft verder geen toelichting dat dat voor de meesten niet voldoende is om met iemand in zee te gaan. Hoe aardig dan ook, hoe goed de intenties ook, hoe klaar je er ook voor bent om te beginnen. Ga na wat jij nodig hebt om zeker te worden van je zaak. Mijn advies is om dan eerst  ‘stage te lopen’. Een aantal proefklanten zoeken en daar mee aan de slag gaan. Het resultaat van die sessies is jouw input om te komen tot vertrouwen in je eigen kunnen, in je eigen praktijk. Dat is precies zoals ik het in het begin ook gedaan heb, zoals ik het met nieuwe producten nog wel eens doe. En dat werkt!Heb je een duidelijk geformuleerd doel? En dan ook nog een zogenaamd SMART geformuleerd doel. Een SMART doel is een doel dat concreet gedefinieerd is en waarvan de progressie dus te meten is. ‘Zoveel mogelijk mensen helpen’, is daar dus geen voorbeeld van.  Of ‘ik wil 10 nieuwe klanten’ of zoals de dame van vanmorgen ‘meer omzet’. Op zich is dat tweede voorbeeld al beter, omdat je daarbij nog kunt controleren hoe je voortgang is. Alleen, wat nu als het 10 klanten zijn met een omzet van Euro 10 per persoon? Heb je dan je doel bereikt? Of als het 10 klanten zijn van Euro 150 per persoon? Of had je eigenlijk voor ogen dat die klanten minimaal Euro 1000 per persoon bij jou zouden investeren? Vergelijk het met een TomTom. Als je bij vertrek niet de plaats en de straatnaam invoert, dan kom je niet op je bestemming. Heb je misschien een heel leuk ritje en geniet je van de omgeving (of niet) er is geen zekerheid dat je op je bestemming komt. Een doel is je stip op de muur. Een stip die meetbaar is en waarvan je de voortgang kunt evalueren. Het makkelijkst is het om dat in omzet, lees Euro’s,  te doen. Laat jij je echter betalen in eieren, dan gaat het dus om het aantal eieren dat jij aan het einde van het jaar ontvangen hebt. Want ik kom nog wel eens coaches en therapeuten tegen die ‘iets’ met (of juist tegen) geld hebben, neem dan eieren of desnoods hamsters, het gaat om het ruilmiddel!Je durft er nog niet écht voor te kiezen. Ken je dat? De meest mooie en liefdevolle adviezen krijg je om je heen. Allemaal goed bedoelt maar in de meeste gevallen niet ter stimulans van jouw wens om de stap naar zelfstandigheid te maken. En die houden je toch tegen. Bewust of onbewust. Als je start is het best eng, de sprong is in veel gevallen best groot. Nog wat wiebelig hang je je bordje bij de voordeur en dan ben je vanzelfsprekend gevoelig voor de goedbedoelde adviezen van de mensen die je lief hebt. ‘Zou je dat nu wel doen?’, “Is het wel verstandig om dit nu te doen?’, ‘Valt daarmee wel geld te verdienen?’, ‘Daar zijn er toch zoveel van’, ‘Je hebt toch een goede baan?’. En als je dan nog niet helemaal zeker van je zaak bent, wat heel gewoon is als je net start, dan helpt dat je niet naar voren. Dan komt er twijfel en dat klinkt door alles heen. Jij hebt het niet in de gaten, maar het staat op je voorhoofd getatoeëerd en iedereen leest dat. En dus maak je geen vliegende start en dat brengt nog meer twijfel. Sta je met één been in de ondernemerswereld en je andere been trek je nog niet ‘bij’. Stiekem kijk je nog naar vacatures, stel je een noodplan op voor als het niet gaat lukken. En weet je, zolang dat plan er is gaat het ook niet lukken. Zolang jij naar escapes blijft zoeken zul je ze ook nodig hebben. Wat je zo graag zou willen is dat die ene deur al open is en je veilig over kunt stappen. En weet je, dat lukt niet. Het echte succes komt pas als je echt gaat kiezen. Als je desnoods bereid bent om droog brood te eten en uit je comfortzone te stappen. Er gaat pas een deur open als er een ander dicht gaat. Eng, ik weet het. Maar dit is hoe het werkt. Dus als het bij jou nog niet helemaal wil vlotten, onderzoek dan eens of dit ook op jou van toepassing is.Je denkt dat je het allemaal alleen moet doen. Dat je zelfstandig ondernemer bent wil nog niet zeggen dat je het ook in je eentje moet doen. Dat is één van de grootste misvattingen als het gaat om het zelfstandig ondernemerschap. Zeker omdat de meesten van jullie helemaal niet voor ondernemer ‘gestudeerd’ hebben, zoals ik het altijd zeg. Vakinhoudelijk is er vaak niet mis, het opbouwen van een succesvolle praktijk vergt iets meer dan alleen die kennis. Ik had 20 jaar ervaring als ondernemer toen ik deze praktijk startte. En toch viel ik in alle en nog meer valkuilen als waar ik mijn klanten in zie lopen. Dus als het voor mij met mijn ondernemerservaring al moeilijk was, wat mag jij dan van jezelf verwachten? Zonder plan of kennis van het ondernemerschap. Zoek hulp, ook ik heb nog altijd een ondernemerscoach. Iemand die me beter maakt, die me verder helpt, die me leert om groter te denken en mijn bedrijf nog efficiënter in te richten. Volgende week ga ik weer een week naar Miami om ‘bij te scholen’. Je mag het wiel zelf uitvinden, ik zie alleen zoveel vierkante wielen…
Denk voor jezelf goed na over welke stappen jij gezet hebt. Waar ben je goed in, wat heb je al gedaan en herken je jezelf in bovenstaande opsomming.  Samen kom je verder!!!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven