Deze week besprak ik met een coachee hoe je fans om je heen verzamelt en die uiteindelijk tot klant kunt maken. Het grote spel der verleiding, want dat is waar het in marketing om draait.
E-mailmarketing is nog altijd één van de belangrijkste marketing tools
E-mailmarketing speelt daar een hele belangrijke rol in. Want hoewel Social Media zeer effectief is, is de basis van een klantenrelatie en het opbouwen van de ‘Know – Like – Trust’ factor nog altijd e-mailmarketing. Als ik 2 dagen niet op Facebook ben mis ik alle posts en updates. Als ik 2 dagen mijn mail niet heb geopend dan staan de mailtjes nog wel altijd keurig op me te wachten in mijn mailbox. En die zijn dus niet te missen. En zo zijn er nog vele andere voordelen aan het regelmatig versturen van een nieuwsbrief.
‘Ja, maar ik ga niet spammen hoor!’
Ik vroeg me af hoe lang het zou duren voor ik DE opmerking zou krijgen die ik nagenoeg altijd hoor; ik ga niet spammen hoor! En dat geeft exact aan dat het concept nog niet helemaal begrepen wordt. En dat geeft niets want wie denk je dat diezelfde uitspraak 3 jaar geleden ook nog deed? #nietsmenselijksismijvreemd 🙂 En nu is mijn namenlijst mijn ‘schatkist’, de basis waarop ik mijn bedrijf bouw, de bron waarmee ik ieder jaar mijn omzet meer dan verdubbel. En daarom wil ik je zo graag uitleggen dat je echt onderscheid moet maken tussen spammen en het delen van waardevolle informatie. Dat het belangrijk is om te leren omdenken op dit onderwerp.
4 nieuwsbrieven op één dag, iedere dag!
Ik volg een Amerikaanse businesscoach en zij stuurt gemiddeld 4 nieuwsbrieven per dag. Iedere dag. Zelfs op zondag. Tenzij ze een slechte dag heeft of het druk heeft, dan stuurt ze er 3……. En als je mij een beetje kent dan weet je dat ik overdag niet echt uit mijn neus zit te eten of op onze bank mooi zit te wezen; mijn agenda is redelijk taakstellend. Hoe laat het ook is, hoe druk ik het ook heb, hoeveel mails er ook nog in mijn mailbox staan, ik sluit de dag niet af zonder haar nieuwsbrieven gelezen te hebben. En niet eentje, nee allemaal! En mocht je denken dat ze slechts 1 of 2 alinea’s lang zijn dan ga je niet door voor de wasmachine. (Mijn zusje begreep deze opmerking afgelopen week niet; dat betekent dat je het verkeerde antwoord geeft 🙂 ) En waarom maak ik iedere dag weer tijd voor die epistels, die stukken die bijna langer zijn dan onze krant. Omdat ze WAARDEVOL zijn, omdat ik van iedere mail iets leer, omdat ze me altijd wat meegeeft waar ik wat aan heb. GRATIS! Gewoon in mijn mailbox. Dat is geen spam, dat is het ultieme geven. En weet je wat, als ze er 8 zou sturen iedere dag, dan zou ik tijd voor alle 8 maken! Dubbel zoveel voor hetzelfde geld, namelijk gratis!
Gouden regels van e-mailmarketing
Hoe kun jij e-mailmarketing nu ook optimaal voor jou laten werken?
Als je echt ‘on top of mind’ van je ideale klant wilt blijven, dan is mailen als je zin hebt, als het jou uitkomt of eens per maand niet voldoende. Waarom denk je dat reclame’s op TV zich meerdere malen per avond herhalen? De kracht van herhaling is ongelooflijk belangrijk, je wordt vergeten als ze je niet vaak genoeg voorbij zien komen.Wees in je mailings zo authentiek mogelijk. Nieuwsbrieven verstuur je om kennis te delen en op die manier ook de Know-Like-Trust factor op te bouwen. Schrijf dus ook zoals je praat, steek je mening niet onder stoelen of banken en heb je een afwijkende visie; deel hem vooral. Ja, dat zal je een paar uitschrijvers opleveren maar degenen die blijven zijn je échte fans.Je kunt nooit je expertise en/of visie voldoende concreet en helder maken als je slechts sporadisch een mailtje stuurt met wat info. En laat dat nu wel de reden zijn waarom je jouw epistels rond stuurt; omdat je je expertstatus wilt opbouwen/vergroten.Maak er geen reclamefolder van. Tuurlijk mag je er af en toe een workshop of programma in promoten. Sterker nog, dat doe ik onderaan deze email zelf ook! 🙂 Maar alleen maar om de zoveel tijd iets in de rondte sturen waarin je me steeds duidelijk maakt dat ik vooral iets bij je moet kopen, daar maak je geen fans mee. Geef vooral veel waarde en voeg zo nu en dan een promotie toe; 80 – 20 regel.
De laatste en gouden sleutel in e-mailmarketing; content, content, content
Makelaars hebben het altijd over locatie, locatie, locatie. Bij e-mailmarketing gaat het om content, om het delen van écht waardevolle tips, Een visie die ze aan het denken zet, een stappenplan waarmee ze aan de slag kunnen. Dat is exact de reden waarom ik iedere regel van de mailings van de Amerikaanse dame verslind; ik deel haar visie, ze geeft waanzinnige tips. Lijkt af en toe wel te ruiken waar ik behoefte aan heb; als er iets speelt schrijft zij er altijd net die dag een blog over waar ik weer wat mee kan. Ik draag het beste mens op handen, ze helpt me iedere dag een paar stappen verder in mijn bedrijf. Voor niks, noppes, nadda. Dat wil zeggen. Ik ben door het delen van al haar kennis inmiddels wel volledig overtuigd van haar kwaliteiten en heb inmiddels mijn eerste training bij haar gekocht. Want ook op dit punt is niets menselijks mij vreemd…… 🙂
Als je waardevolle informatie deelt is het nooit spam.
Ik drink haar informatie, ze voed me er mee. Nog geen minuut denk ik aan het woord spam als het om haar schrijfsels gaat. Als je deelt waar je klant behoefte aan heeft. Als je iedere keer net met de juiste pleister aan komt sjouwen, dan wordt je een held in plaats van dat ze zich uitschrijven.
Ik schrijf net zo lang tot ze zich inschrijven voor mijn training of uitschrijven voor mijn nieuwsbrief.
Laten we dan ook gelijk maar met het laatste obstakel dealen; krijg vooral geen hartverzakking van een uitschrijver van je lijst, dan kan het wel eens een lastig spelletje worden. Als je nog tot op de punt komma weet hoeveel mensen er op je lijst staan dan heb je er nog te weinig is wat mijn coach altijd roept. Al mijn uitschrijvers zoen ik met liefde gedag en wens ik het allerbeste; mogelijk heb ik ze gebracht tot waar ze willen zijn en hebben ze mij niet meer nodig; super toch! Mogelijk staat mijn stijl en mijn visie ze toch niet zo aan en melden ze hun e-mailadres af. En dat is ook prima, als het op afstand al geen match is dan wordt het IRL vaak ook niet zoveel. Dus die klant gun ik aan mijn collega’s. En verwijs daar ook proactief naar toe. Ik ben dus ook niet bang voor uitschrijvers. Als iemand echt NOOIT voornemens is om iets van me af te nemen, dan hoef ik ook niet gratis en voor niets mijn kennis met ze te delen toch? Als die uiteindelijke sale helemaal niet belangrijk is kun je van je praktijk beter een stichting maken!
Spammen doe je pas als je niets te melden hebt. Of wanneer het alleen om jou gaat. Ik hoop dat ik met deze e-mail je mindset heb veranderd, dat het je in staat stelt tot omdenken. Breng een dijk van een weggever online (kun je daar wel wat hulp bij gebruiken, dan heb ik een super workshop waarmee je voor je vakantie nog een waanzinnige weggever op je site hebt staan), schrijf minstens 2 keer per maand keigoede en waardevolle stukken en je zult niet kunnen geloven waar je over een jaar staat.
You are only limited by you own imagination. Over e-mailmarketing 🙂
Succes!
Foto Flickr
Ik heb een weggever maar hoe weet ik of het een dijk van een weggever is?