Deze week had ik het 2 keer bij de hand; klanten die aangaven nog geen webinar te kunnen geven omdat hun lijst nog te klein is. Oef, is dat een denkfout. Een webinar is juist bedoeld om je lijst te laten groeien én het ultieme middel om dat voor elkaar te krijgen.
‘The money is in the list’, die heb jij vast ook al vaker voorbij horen komen. En een dijk van een weggever is daarbij een eerste aanzet. Ik heb mensen een ton of meer binnen een jaar zien verdienen vanuit het niets, door een kwalitatief sterke namenlijst die weer gebaseerd was op een waardevolle weggever. Dus dat is altijd je eerste stap. (Mocht je overigens nog ‘stoeien’ met je weggever, ik heb een weggever gemaakt waarin ik je leer hoe je een waanzinnige weggever kunt maken…..) Dus voor het groeien van je lijst dat als eerste in orde maken. Denken dat je pas een webinar kunt geven als die lijst op orde is, is vervolgens eeuwig zonde. Want weet je wel hoe lang het duurt om 1000 namen op je lijst te krijgen? Een webinar kan daar juist voor zorgen!
Een webinar is de ideale manier om je lijst snel te laten groeien
Tijdens een webinar deel je gratis waardevolle informatie aan je ideale klant. Je laat ze kennis maken met je expertise en met jou. Enneh, dan bedoel ik die ideale klant die je juist zo graag op je lijst wilt hebben. Je weet welke informatie je klant zou helpen, je verzamelt 10 gouden tips die zorgen voor, 5 manieren om om te gaan met, 7 stappen die maken dat….. en dan daarachter natuurlijk iets wat resoneert met je klant. En dat maak je dus het onderwerp van je webinar. Mooie afbeelding erbij en vervolgens voor deze gratis online training adverteren op Facebook. Juist als je nog geen lijst hebt, is dateen hele ideale manier om hem wel te krijgen. En ja, daar schrijven mensen zich dus voor in en, surprise surprise, die staan dus ook gelijk op je namenlijst! Bingo! En mogelijk zijn het er geen honderden, maar als je er nu 42 op je mailinglijst hebt en er schrijven 50 mensen zich in dan heb je volgens mij een verdubbeling. Ik zou een moord doen voor een verdubbeling van mijn lijst!
Maar dat kost toch geld?
Ja, daar stuurt Facebook je inderdaad een factuur voor. Echter, als je zegt dat iets geld kost dan zie je het als een kostenpost. En dat is het niet, het is een investering. En op een investering verwacht je rendement. En met een webinar is dat tweezijdig; je krijgt nieuwe namen op je lijst én je kunt aan het einde van je webinar natuurlijk een upsell doen. Heb je vaak met 1 klant al je Facebook advertentie terugverdiend. En al die andere mensen staan op je namenlijst en worden mogelijk op een ander tijdstip klant. Zo simpel is het.
Maar ik heb nog niets aan te bieden
Weet je, voor een eerste webinar is dat eigenlijk niet eens zo erg. Tuurlijk is het wel de gewoonte en ook de reden waarom we vaak een webinar geven. Maar ik zie ook mensen vlekken in hun nek krijgen op het moment dat ze een upsell moeten doen, terwijl het webinar organiseren al spannend genoeg is. Dus waarom niet eerst 1, 2 of 3 keer een webinar zonder aanbod doen? Of bijvoorbeeld na afloop een aanbod voor een gratis sessie met jou? Veel makkelijker en ga eerst maar eens oefenen met webinars geven. Dan komt die upsell later wel. Laat dan de groei van je lijst dan nu het eerste doel zijn van je webinar, daar komen die verkopen vanzelf uit.