‘Geloof je er zelf nog wel in?’
Doe je mee met mijn gratis Masterclass op 10 mei om 9.30 uur of 20.00 uur? https://veroniqueprins.nl/webinar-10-procent-web/
Doe je mee met mijn gratis Masterclass op 10 mei om 9.30 uur of 20.00 uur? https://veroniqueprins.nl/webinar-10-procent-web/
Ik had haar een tijdje aangehoord. Het was lastig, het was moeilijk, niemand kocht meer en eigenlijk had ze er niet zo veel zin meer in. Dus stelde ik haar de vraag die ze never ever nooit van me had willen horen ‘geloof je er zelf nog wel in?’. Eerst keek ze me verschrikt aan, alsof ik zojuist haar haar in de brand had gestoken. Ik zei niets (ja, soms kan ik dat…………… als het nodig is………..) Ik zag haar worstelen en mijn maag draaide zich om. En toch deed ik niets om het voor haar makkelijker te maken. Daar help ik haar namelijk niet mee. Ze zuchtte nog een keer diep en toen kwam ik het antwoord dat ik wist dat moest komen. Het deed zeer, ik zag dat ze het moeilijk had en toch zei ze het; ‘nee, eerlijk gezegd niet’. En toen hadden we iets om mee verder te werken. Dat was het moment dat we aan de slag konden en haar business weer een boost geven. En toen ik weer naar haar keek zag ik de opluchting; dit was wat er in de weg had gezeten.
Ik denk dat dit een vraag is die ondernemers die al een tijdje ‘strugglen’ zichzelf vaker zouden moeten stellen. Ik denk ook dat een vraag is die het liefst zo lang mogelijk ontweken wordt, juist daarom geeft hij zoveel duidelijkheid. Want nadat het hoge woord eruit is kun je gaan kijken waar dat nu in zit, wat er nu werkelijk aan de hand is. Het bijzondere is namelijk dat wat jij denkt dat er mis is, vaak helemaal niet is wat er mis is, waar het fout gaat. Maar daarvoor moet je wel ergens beginnen. Zoals ik met haar deed en door een aantal feitelijke vragen te stellen. En ik denk dat als ik die vragen met je deel dat van waarde voor je kan zijn. Dit zijn dingen die je jezelf zeer geregeld af moet vragen.
1. Ben jezelf nog verliefd op je aanbod? Ik check iedere keer als ik een aanbod doe ‘zou ik het zelf kopen als ik in die positie zou zitten, geloof ik dat dit het beste is dat ik mijn klant te bieden heb op dit niveau?’ Heel vaak zit het antwoord al in dit stuk, dat je er zelf geen weke knieën meer van krijgt. En hoe je het ook wendt of keert, als je dat gevoel hebt over je aanbod dan staat er een soort van zwaailicht op je voorhoofd. Zelfs als je denkt dat je het heel goed weet te verbergen, dat niemand het merkt; écht niet. Dus check je aanbod hier zo nu en dan op. Niet iedere 4 dagen, niet iedere 4 weken, zelfs niet iedere 4 maanden ( Want anders val je weer in een andere valkuil, die van ‘mijn programma moet echt nog heel veel beter’). maar wel zo nu en dan. Gewoon even checken.
2. Heb je een leadsprobleem? Dat was de vraag die ik mijn klant ook stelde. ‘Als je met dit bedrijf, met deze producten/trajecten ruim 10K per maand om zou zetten, zou het dan nog als een struggle voelen?’ Toen was haar antwoord ‘nee, dan zou ik ervan genieten en heel blij zijn’. We zoeken de oorzaak van het probleem vaak in gevoel, in subjectieve dingen en als je écht niet gelukkig wordt van je aanbod, verander dat dan. Maar als het zo is dat je daar in de basis stikgelukkig van wordt, maar je hebt simpelweg niet voldoende leads (= potentiele klanten), dan zal zelfs een gouden aanbod nog niet voor omzet zorgen. Want je moet wel iemand hebben die ‘ja’ zegt. En waar punt 1 nog over gevoel gaat (word je blij van je aanbod, ben je er verliefd op?) is dit punt je business simpelweg runnen op feiten. Toen ik haar vroeg waarom ze ongelukkig was, bleek dat ze haar eerste groepsprogramma heel eenvoudig had verkocht en dat het nu niet meer werkte om de een of andere reden. Vervolgens vroeg ik of ze haar vijver vergroot had in de periode tussen haar vorige groep en nu ze weer probeerde een groep te vullen. En het antwoord daarop bleek ‘nee’ te zijn.
Hier ligt vaak het probleem waarom we ons bedrijf niet meer leuk vinden. Omdat we moeten ‘leuren en sleuren’ of zo voelt het in ieder geval. En dat is niet omdat de markt is veranderd, of omdat ons aanbod ‘ineens niet meer goed is’ maar simpelweg omdat we een lead probleem hebben. Omdat je niet genoeg zichtbaar bent geweest, je ideale klant niet voldoende bereikt/ geïnspireerd/ geprikkeld hebt. Waarom zouden ze dan bij je kopen op het moment dat jij klaar bent om weer een nieuwe groep te vullen.
3. Heb je een salesprobleem? Met andere woorden; heb je simpelweg te weinig klanten omdat je klotsende oksels krijgt bij het idee dat je een aanbod moet doen, dat je geld moet vragen, dat je een factuur moet sturen, dat je voor je waarde moet gaan staan, you name it. Dan komen we dus weer op een feit waar we iets aan kunnen doen. Want sales is te leren, je kunt leren om voor je waarde te gaan staan, een gezonde moneymind set is ook te creëren en daarmee kun je dus het ‘gedoe’ in je business om deze reden heel makkelijk oplossen.
Wat duidelijk werd is dat wat het probleem lijkt heel vaak niet het probleem blijkt te zijn, zoals ook in dit geval. Want het gedoe in haar business, het stroperig zijn, het feit dat het zwaar voelde bleek, toen we het rijtje af gingen samen, niets te maken hebben met punt 1 en 3. Ze was stikverliefd op haar aanbod, twijfelde nooit of ze wel een aanbod moest doen. De resultaten van haar klanten waren prima. Verder was ze helemaal niet bang voor sales. Sterker nog, het allergrootste deel van de gesprekken die ze voerde werden klanten. Zelfs teveel, maar dat is weer een ander verhaal 😊 Punt 3 was dus ook geen issue. Bleef er dus maar 1 punt over om te checken; had ze voldoende leads? En daar bleek dus de angel te zitten, ze was iemand van de ‘happy en hunger cyclus’. Wat betekent dat ze, als ze klanten heeft ze te weinig aan marketing doet en daar pas weer aan denkt op het moment dat haar agenda leeg is en dat werkt over het algemeen minder goed en makkelijk. Daardoor ontstond het leads probleem wat het plezier uit haar praktijk haalde. (ik heb hier ook ooit eens een podcast over opgenomen die je hier kunt beluisteren: https://veroniqueprins.nl/podcasts/wat-is-nu-het-probleem/ )
Ze stond op het punt om op te geven maar toen ik vroeg wat het met haar zou doen als ze haar website offline zou halen en zich uit zou schrijven bij de KvK? Toen brak ze, dat zou never ever ooit mogen gebeuren. ‘Dan hebben we dus je leadsprobleem op te lossen’ en daar maakten we gelijk een plan voor. Een maand later sprak ik haar weer en er zat een andere vrouw tegenover me. Een businesswoman die de regie over haar omzet had. Die haar acties plande, met een voldaan gevoel haar dag afsloot, die blij was met haar aanbod en 3 klanten binnenhaalde in een maand tijd. Wat in de voorgaande 3 maanden niet gelukt was.
Er was geen schaarste in de markt, het was niet zo dat minder mensen haar nodig hadden. Alle dingen die ze zichzelf wijs had gemaakt bleken onzin te zijn door simpelweg naar de feiten te kijken en dat veranderde haar en vervolgens haar bedrijf en haar financiën. Ze ging er zelf weer in geloven! Inmiddels heeft ze een omzet van meer dan € 200.000 en is ze onderweg naar € 500.000. Ze leerde feiten en gevoel te onderscheiden. En ja, voor een deel is het zeer belangrijk om je gevoel mee te nemen in je business, absoluut mee eens. Echter, voor sommige zaken moet je gewoon naar de feiten kijken (zo is je winstmarge ook geen ‘gevoelsding’ maar een concreet cijfer, een feit). En als je die twee dingen weet te scheiden en ze op het juiste moment toepast in je business, dan ontstaat de magie.
Ben heel benieuwd wat dit schrijven met je heeft gedaan, heb je een waardevol inzicht gekregen? Zou je dat dan hieronder met me willen delen??
Voordat ik afsluit en je een geweldige week wens nog een paar dingen:
– Dinsdag 10 mei geef ik de gratis Masterclass ‘de 10 spelregels voor succes in je praktijk’. Het winnen van een spelletje is geen toeval. Dat is een kwestie van het kennen van de spelregels en het vervolgens heel vaak spelen (dat is inmiddels ook mijn ervaring met het spelletje ‘keer op keer’ 😊 ) Dat ik dat vaak win inmiddels is geen toeval. Ik heb me echt verdiept in de spelregels en ik heb die keer op keer opnieuw toegepast. Daarnaast hou ik van winnen, maar dat is geen voorwaarde 😊 In mijn business werkt het hetzelfde; mijn klanten zijn geen kwestie van geluk of toeval maar van het toepassen van de spelregels van sales en marketing. En hoe beter je die kent, hoe beter je ze toepast, hoe beter je je agenda én bankrekening gevuld krijgt. Is dat iets wat jij ook wilt? Doe dan mee aan mijn gratis masterclass op 10 mei om 9.30 uur óf om 20.00 uur. Het duurt ongeveer 1,5 uur en ik leer je volledig gratis hoe ook jij kunt ondernemen om te winnen door veel klanten te maken met de juiste strategie. Doe je mee? https://veroniqueprins.nl/webinar-10-procent-web/
– Op 22 juni geef ik een waanzinnig ééndaags event waarvan nog maar een tiental kaarten beschikbaar zijn (geen marketingtruuc, de zaal is niet groter…). Wil jij een dag netwerken, geïnspireerd worden en leren hoe je een business kunt bouwen waar je stikgelukkig van wordt en ook nog goed geld mee kunt verdienen, zorg dan dat je erbij bent. Er geldt deze dagen nog een Early Bird prijs: www.jezaakvoorelkaar.nl/event
– Aanstaande maandag start er een nieuwe ronde van mijn online training ‘Bouw een bloeiende praktijk in 90 dagen’. In 4 maanden tijd leer ik je exact wat je moet doen om een praktijk te bouwen. Ik leer je een ideale klant te definieren, een aanbod maken waar je klant van gaat kwijlen, hoe je doelen stelt en in actie kan komen om ze ook echt te halen. Je hoeft niet langer in kringetjes te lopen, je hoeft je niet af te vragen waar je nu eigenlijk moet beginnen en wat je nu moet doen of het wiel zelf uit te vinden. Dat ga ik je allemaal leren, stap voor stap in deze training. Meer informatie en inschrijven via www.jezaakvoorelkaar.nl/bloeiende-praktijk-90-dagen
Photo by Catalin Pop on Unsplash
Dit geeft me geruststelling dat het toch allemaal goed komt en dat ik bij jou aan het juiste adres ben voor hulp.
Superfijn om te lezen Sylvia!