Wat onze architect jou kan leren over waarde.

Veroniqueprins.nl_

Deze week hadden wij bezoek van onze architect. Klinkt luxer dan het is. Wij willen wat dingen aan ons huis en de schuur veranderen en dan kun je dan zelf met een liniaal wat gaan zitten prutsen, maar dan is het resultaat ‘design technisch’ vast niet geheel verantwoord.

 

Of je huurt een expert in die dat, naar het lijkt, zo even uit zijn mouw schudt en waarvan je denkt ‘Had ik zelf nooit bedacht’. Dat is namelijk de rol van de expert. Ik ben van walk the talk; daarom gaan wij niet zelf zitten rommelen. Komt de verkoopwaarde van ons huis ook niet ten goede ???? .

 

Maar goed, wij legden uit wat onze plannen waren en vroegen hem om daar een offerte voor uit te brengen. De desbetreffende offerte gaf mij een inzicht waar iedereen die nog loopt te rotzooien met zijn prijzen, iets van kan leren.

 

‘Als hij zijn doel maar haalt’

Om mijn punt nog duidelijker te maken, neem ik je even een flink aantal jaren mee terug. Mijn man Ko was destijds Sales Director bij een leasemaatschappij en het hele begrip thuiswerken was nog niet zo bekend. Hij had een medewerker die 80% van de tijd vanuit huis werkte en ik, als controlefreak, snapte niet dat dat mocht. Dan ging hij overdag toch allemaal dingen doen die niets met zijn werk te maken hadden, hoe hou je dat nu in de gaten? Ja ja, je ziet het, ik heb ook mijn ontwikkelingen door moeten maken ????.

 

Gelukkig heb ik een hele wijze echtgenoot en die zei ‘Niek, al ligt hij 4 van de 5 dagen in zijn bed, als hij het doel dat ik voor hem gesteld heb maar haalt, dan vind ik het prima’. Oké………. Leermoment. Het gaat dus niet om de tijd die hij er aan besteedt, het gaat om zijn resultaat. Daar krijgt hij zijn salaris voor. Dat kon ik begrijpen.

 

Wat is die tekening je waard?

Goed, terug naar onze architect en zijn offerte, voordat je helemaal denkt ‘Prins, maak je punt’.  Wij hebben de gewoonte om bij bepaalde investeringen vooraf met elkaar te overleggen ‘Wat is dit ons waard?’ Dan roepen we een bedrag en als een offerte dan minder is, dan is het gelijk ‘ja’ en als het meer is dan is het een ‘nee’. Zo snel nemen we dus onze besluiten.

 

Vandaag wil ik je de kern van deze vraag laten zien: ‘Wat is het je waard?’ Wij hadden al geconstateerd dat we dit zelf niet kunnen, dat we daar iemand voor nodig hebben. Dan maken we de afweging; hoe groot is de pijn en wat mag de oplossing kosten? En nu bleek onze architect de juiste prijs te roepen, dus kreeg hij de opdracht.

 

Ik heb geen idee hoeveel uur hij daar mee bezig is en dat maakt me ook niet uit

Het kan me echt niet schelen hoe lang hij met Autocad in de weer is om ervoor te zorgen dat er een architectonisch hoogstandje in onze tuin staat straks. Zelfs nooit over nagedacht. Hij levert ons wat we willen hebben, voor de prijs die het ons waard is, klaar. Mocht hij daar dan uiteindelijk 30 minuten korter aan werken dan vooraf voorzien, dan ga ik hem echt niet vragen om zijn factuur voor een deel te crediteren.

 

Je denkt als een boekhouder, niet als een ondernemer

Met mijn eigen coach doe ik hetzelfde. Ik ga altijd met een strategische vraag haar sessies in. Een vraag waarop het antwoord me minimaal een maand vooruit brengt in mijn business. Of ze me dat antwoord nu in 12 of 28 minuten geeft, kan me niet schelen. Ik blijf echt niet hangen ‘tot mijn tijd op is’.  Ik heb wat ik hebben wil en als ik daarnaast nog 16 minuten extra over heb om iets anders te doen, is dat alleen maar mooi meegenomen.

 

In het begin moest ik daar ook aan wennen, dan brak ze de sessie zelf weleens af als ik mijn  vragen beantwoord had gekregen en er nog tijd over was. Als ik aangaf dat het nog geen tijd was, dan gaf ze me terug: ‘Je denkt als een boekhouder en niet als een ondernemer’. En die resoneert volledig. Wil ik dat ik mijn tijd gevuld krijg, of wil ik dat ik het gewenste resultaat in zo kort mogelijke tijd krijg? Voel je wat ik bedoel?

 

Gebruik onze architect bij het bepalen van een prijs voor je producten/diensten

Hoe beter het resultaat, hoe hoger de prijs mag zijn. Toch? Dat geldt dus ook voor jouw producten/diensten. Kijk dus bij de prijsstelling van een training of traject wat het je klant oplevert. Ik zie zoveel ondernemers worstelen met de rekensom; zoveel uur keer mijn tarief, dus dan is de prijs van mijn traject X, Y of Z. Waar je dan volledig aan voorbijgaat is de waarde die je levert; je ruilt dan tijd voor geld.

 

Niet expertise voor geld, daar zit de gemiste kans. Ik weet wat ik waard ben en wat de waarde van mijn kennis is. Daar betalen mijn klanten voor, niet voor het exacte aantal minuten dat ik erover doe om die kennis over te brengen. Zolang jij dat nog wel doet doe je jezelf tekort!

 

Enneh, als uitsmijter, want ik weet al exact wat jouw argument tegen mijn voorgaande betoog gaat zijn ????: ‘Ja, maar jij leert mensen om geld te verdienen, dus daarom is het bij jou anders’. Wat doet onze architect dan? Denk daar maar eens over na!

 

Ben heel benieuwd welke inzichten ik je heb gegeven aan de hand van het voorbeeld van de offerte van onze architect. Wil je dat hieronder met me delen?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven