Vraag jij aan je fietsenmaker hoe je een biefstuk moet bakken?

Veroniqueprins.nl_

 

Ik weet zeker dat als je de titel van dit blog leest dat je denkt ‘he wat flauw’. En daar heb je ook gelijk in, hij is super flauw. En toch he, het is niet voor niets dat ik weer eens even lekker zit te prikkelen. Want welke open deur dit ook is, weet je dat ik dit wel dagelijks zie gebeuren onder mijn doelgroep. Aan velen hun mening vragen over je website, je aanbod en zelfs je prijzen, ook al zou je daaraan gezien hun expertstatus, geen enkele waarde moeten hechten. Of omdat ze zelfs niet in de buurt van je ideale klant komen. Wat zegt het over jou dat je dan toch de vraag stelt.

 

‘Ja, je website is heel mooi’

4 jaar geleden heb ik mijn eerste website laten bouwen. Niet gehinderd door enige kennis, het ontbrak mij aan zowel technisch als marketingtechnisch inzicht op dit gebied, heb ik iemand van Marktplaats een WordPress site in elkaar laten draaien. Ik vond hem ‘fris’ en liet hem vol trots aan mijn vrienden en bekenden zien, die allen aan gaven hem ‘heel mooi’ te vinden. Zo blij was ik dat zij mijn online visitekaartje ook top vonden. Waarbij ik  gemakshalve vergat dat mijn vrienden, net als ik, geen bal verstand van websites hadden. Dus wat had ik aan die mening? Ze vertelden echter wat ik graag wilde horen en stiekem was dat wel lekker.

 

Waarom vertrouw je op de mening van een ander, die er ook geen expert in is, in plaats van dat je op jezelf vertrouwt?

Vorige week heb ik een FB live gedaan over hoe je nu je prijzen vast kunt stellen. Omdat ik in een groep precies zag gebeuren wat ik met mijn website deed; aan mensen zonder kennis of inzicht op het onderwerp hun mening vragen. En dat is inderdaad hetzelfde als aan een fietsenmaker vragen hoe je je biefstuk moet bakken. En dat prijsvoorbeeld is niet het enige voorbeeld dat ik tegenkwam; zo zie ik het op veel vaker gebeuren. Aan Jan en Alleman input op je salespagina vragen bijvoorbeeld. Terwijl het wel iets van expertise vraagt om daar echt iets zinnigs op te kunnen zeggen. Input op je pitch willen van iemand die daar ook niet voor heeft gestudeerd. Vragen of je aanbod iemand aanspreekt en wat je er nog aan zou kunnen verbeteren die niet bekend is met het juiste format voor een pitch.  Wat kun je dan met het antwoord? Hoeveel waarde hecht je er aan en kun je er überhaupt waarde aan hechten? En zo niet, waarom vraag je het dan? Ben je onzeker, waarom heb je het nodig? Waarom hecht je meer waarde aan de mening van een ander, die er niet meer van weet dan jij, dan dat je op jezelf vertrouwt?  En dat klinkt wat hard, maar in de basis komt het hier wel op neer. Ik vertrouw op mezelf en als ik denk ‘volgens mij moet je er even naar laten kijken Prins’ dan schakel ik daar een expert voor in. Niet mijn vriendin, die het gratis doet, maar die er misschien wel minder van weet dan ik.Die er zeker weten minder van weet dan ik.

 

Je ideale klant kan er wél iets over roepen

Als je toch aan iemand hulp wilt vragen, doe dat dan bij  je ideale klant. Wil je teksten checken om te kijken of de woorden en/ of het aanbod resoneren, zorg dan dat je het aan hem of haar vraagt. Zeker weten dat hij/zij je doelgroep is en dan ook concrete vragen stellen. Niet vragen ‘wat is je mening’ maar zorg dat je duidelijk om feedback vraagt. Hoe meer helder je daar in bent, hoe beter de kwaliteit van de antwoorden. Geldt overigens voor alle vragen die je stelt! Als je een goed antwoord wilt hebben, stel dan ook een goede vraag.

 

Ga je voor gratis of ga je voor goed?

Ja,  ik ben met een open deur begonnen en ik sluit ook weer met eenzelfde statement af. Want natuurlijk ga je voor goed, dat weet ik ook wel. Echter, waarom zie ik dan toch zo vaak anders? Als je je bedrijf serieus neemt, waarom schakel je dan geen serieuze hulp in? Alle waar naar zijn geld en ik zie toch nog heel veel coaches en therapeuten moeite hebben met het investeren in zaken die echt belangrijk zijn voor groei. Die doen de dingen liefst gratis, vrang de mening van iemand die geen expert zijn of ze willen heel graag ruilen. Ik zie er veel van webinar naar webinar gaan, het hele internet afstruinen op zoek naar tips. En tuurlijk vind je die daar, alles is te vinden op het internet. Echter, kun je die tips dan ook op de juiste manier in de praktijk brengen? En, voor mij nog belangrijker, hoe lang ben je bezig met het zoeken naar en het bekijken van al die tips? En wat kost dat dan per saldo als je tijd maal tarief rekent? Is goedkoop dan ook nog altijd goedkoop? Is goedkoop dan ook waardevol? Ik deel ongelooflijk veel tips en adviezen. In mijn bijna gratis Kickstartworkshop, in de webinars die ik geef, in bv de 10-daagse die ik in oktober heb gedaan (waarop ik zelfs bezorgde mails ontving of ik niet teveel weg gaf 🙂 ) en toch kan dat niet tippen aan het écht werken met mij. Eén op één maar ook in een groep is het altijd nóg waardevoller, zijn er dingen die ik op een andere manier niet deel. Ik krijg vaak te horen ‘wat geef jij toch veel weg’. Waarop ik zeg ‘kun je nagaan wat je krijgt als je mij gaat betalen’.

 

Alles is energie; ook voor jouw klanten, die dus doen wat jij doet

Heb je er wel eens aan gedacht dat als je het zelf zo doet,  je klanten het ook zo doen? Want alles is energie. Als jij niet bereid bent om verder te investeren in je kennis en/of de groei van je bedrijf, dan straal je dat ook op je klanten uit. En wat denk je? Dan doen je klanten precies hetzelfde! Hoe kun je verwachten dat ze in jou investeren als jij zelf ook niet in jezelf investeert? Ook zij gaan van webinar naar webinar en van ebook naar ebook. En ja, daarmee komen ze natuurlijk altijd een paar stappen verder. Maar het ultieme resultaat, dat wat jij ze als geen ander kunt leren, de échte transformatie komt natuurlijk niet met een ebook of een ander gratis iets. Of door hulp in te schakelen van iemand die niet de expert is, maar het als vriendendienst wil doen. Of waarmee je kunt ruilen. Ook zoiets waar ik de kriebels van krijg. Als je weet wat ik per week allemaal aangeboden krijg waar ik nog nooit behoefte aan heb gehad en met een beetje inschatting ook het volgende decennium niet naar ga verlangen. Ruilen gaat ook niet uit van overvloed. Betaal elkaar gewoon lekker uit en betaal daarvan elkaars diensten. Is ook een veel zuiverder middel want bij een ruil is er altijd eentje die iets beter af is dan de ander, ben ik inmiddels ook door schade en schande wijzer door geworden.  Met die fotoreportage was ik vaak net iets minder blij mee dan de fotograaf met mijn dienst. Of de massage die ik eigenlijk niet nodig had,gaf mij minder plezier dan de klant die ik mijn kennis gaf omdat ze graag wilden ruilen.

 

Ik ben écht gaan groeien toen ik mijn bedrijf serieus ging nemen en voor mijn eigen waarde ging staan

Hiermee kom ik tot de kern van dit blog. Voor welke waarde sta jij? Wat vind jij jezelf waard om zelf te investeren en doe je dat dan ook? Dat straal je namelijk  uit naar je potentiële klanten, echt! Tevens is het zo,  dat als je écht voor je waarde gaat staan, je niet langer de mening van alles en iedereen nodig hebt en/of zult vragen. Dan durf je op jezelf te vertrouwen, vraag je hooguit wat feedback aan je ideale klant óf vind je het het waard om er een expert voor in de hand te nemen. En als je vanuit die houding gaat ondernemen, dan is investeren geen risico meer, zoals nu nog vaak wordt gedacht. Dan is het juist de sleutel naar succes!

Ben heel benieuwd wat dit blog voor inzichten geeft, wil je het hieronder met me delen? Heel veel succes!

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

4 gedachten over “Vraag jij aan je fietsenmaker hoe je een biefstuk moet bakken?”

  1. Hoi Veronique

    Je raakt me in de kern. Ik heb al stappen gezet om naar echte experts te gaan, daarom heb ik jou ingeschakeld. Maar het liever ‘zelf-doen’ komt met regelmaat om de hoek kijken. En ik weet het…het kost meer tijd, meer gezoek, meer frustratie, en het is een ‘oud’ patroon om te denken dat je er geld mee uitspaart. Want dat is eigenlijk de enige reden waarom ik het doe. En dat komt voort vanuit een TEKORT BEWUSTZIJN. En ik wil dolgraag in mijn ‘OVERVLOED BEWUSTZIJN’ staan maar oude patronen zijn best hardnekkig. Dank je wel voor het delen van deze waardevolle informatie…het trekt me weer over de streep om mijn weggever door een expert te laten lanceren. Dit is een reactie op je blog over de biefstuk.

  2. Klopt helemaal! Het fijne van hogere prijzen vragen is ook nog eens dat je makkelijker iemand anders kunt inhuren voor de zaken waar je zelf niet goed in bent. Ik geef makkelijker en bereik makkelijker resultaten sinds ik mijn prijzen verhoogd heb. Ik heb ook meer klanten ipv minder klanten gekregen. My best year ever! Doel gehaald dit jaar. Mijn doelen voor komend jaar zijn alweer naar boven bijgesteld. Kan er 13 januari helaas niet bij zijn maar is zeker een aanrader! Warme groet Marjon Tjepkema

  3. Klopt helemaal! Zo waar, zo simpel en blijkbaar toch moeilijk te doen!
    Ik ben er inmiddels achter dat wat ik diep van binnen vind, ik onbewust uitzend. Ik was eerst “bang” dat mijn prijzen te hoog waren, de inzet van de klant te veelgevraagd etc. Ja, dan kan ik mijn dienst ook niet verkopen. Het zit in mijn mindset. Nu ben ik overtuigd van mijn product en ga ik er gewoon voor! Niet geschoten is altijd mis!

  4. Helemaal waar, weer een enorme eyeopener, dat wat je zelf doet qua investeringen ook overkomt op je klant. Dat je laat zien dat je jezelf en je onderneming serieus neemt en dat je het waard bent. Net als met kleding kopen: vind je jezelf een H&Metje of een Tommy Hilfiger? Ondanks dat er momenteel even niks binnenkomt, blijf ik toch investeren, wel heel doordacht, maar ik wil nou eenmaal verder!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven