De afgelopen weken had ik weer een paar zgn. ‘schoolvoorbeelden’ van prachtige en zeer hardwerkende coaches die ondanks deze 2 eigenschappen nog te weinig succes hebben. En ja, dat raakt dan iets in me dus deel ik dat. In de hoop dat, als je er iets in herkent, je het kunt zien als mijn welbekende en zeer goedbedoelde ‘schop onder je kont’. Enneh, dat je dan uit het ‘geneuzel’ stapt en je weer bezig gaat houden met waar het eigenlijk om gaat……..
‘Referenties van klanten, moeten die in de eerste of derde persoon worden geschreven?’. Met nog slechts 50 mensen op je namenlijst een groot aantal kostbare uren besteden aan het inrichten van de optimale opt-in serie van 3 weken na inschrijving. ‘Zal ik nou mijn tagline in het Nederlands of het Engels schrijven?’ Een week lang schrijven op je volgende blogbericht terwijl je nog geen 200 abonnees hebt.
Een paar voorbeelden die voorbij kwamen. En voor mij zijn ze een duidelijk voorbeeld van het veel te veel op de details letten en het uit het oog verliezen van het grote doel en het grote geheel. En begrijp me goed, dit zijn allemaal prachtige mensen en ik heb met ieder van hen mijn mening gedeeld over dat wat ik hierboven hoorde. En ik weet als geen ander dat het verschil tussen winnen en verliezen soms in de details zit en je die dus niet moet negeren. Het is alleen zo ongelooflijk zonde als ik zie hoeveel tijd mensen kwijt zijn aan sommige dingen die er óf niet toe doen óf in deze fase van hun bedrijf geen prioriteit hebben. Tijd waarin ze niet op zoek konden naar nieuwe klanten…….
Mijn referenties in de eerste persoonsvorm of de derde, het zal me een zorg zijn als ze maar positief zijn 🙂
Tuurlijk is het super om de meest optimale opt-in serie van 21 dagen te hebben als vervolg op iemands inschrijving. Maar zal ik je eens iets verklappen? Ik heb best een aantal namen op mijn lijst staan en na inschrijving voor mijn ebook ontvang je 1 hele email. 1! Is dat optimaal? Is dat verstandig? Is dat marketingtechnisch handig? Nee, dat zeker niet. Er heeft zich alleen nog nooit iemand uitgeschreven omdat ze maar 1 volgmail kregen. Tuurlijk was het krachtiger geweest als ik er een goede serie aan had gewijd. Maar zelfs met geen kwalitiatief hoogwaardig ebook en zonder uitgebreide follow up serie, doe ik het toch nog best aardig. Al zeg ik het zelf……….
Die tagline. Er zijn mensen die 4 maanden hun business stil leggen, niet naar buiten treden omdat ze nog niet de perfecte tagline hebben. Oh, ik krijg er van die kromme tenen van. De eerste 1,5 jaar van mijn praktijk had ik als tagline ‘Ondernemend advies voor het kleinbedrijf en ZZP’ers’. Mijn man zei gelijk al ‘dat slaat nergens op’, ik had iets langer nodig om het door te krijgen. En toen de waarheid ook tot mij doordrong had ik nog niet zo één, twee drie een ander voor. Was een goede, scherpe en bij mijn ideale klant resonerende zin beter geweest? Natuurlijk, daar hebben wij geen discussie over! Ik kon alleen moeilijk op de bank gaan zitten wachten tot me iets beters te binnen schoot. Allereerst omdat ik gewoon geld moest verdienen en in die 1,5 jaar nooit iemand heeft gezegd ‘ik zou best met je willen werken maar vanwege die kromme tagline zie ik er toch maar van af’. Ik bedoel maar…….. 🙂 De tweede reden om gewoon door te gaan is dat als je in contact blijft met je ideale klant, v die tagline zich vanzelf vormt. Op de bank gaan zitten wachten voegt dan vaak niets toe. Yep, mogelijk overtrokken voorbeelden maar ik heb het meer dan ééns gezien!
Ik had een klant die tot vier keer toe haar blog herschreef. Want dit blog, daar ging het mee gebeuren. Daar ging de omzet uit komen, hier volgde de ultieme upsell uit. Echter, dat is niet de rol van bloggen. Je kunt mensen er attent op maken, vaak daagt het je klant uit om in actie te komen, maar het is niet zo dat gelijk 10 procent van je abonnees bij het krieken van de dag op je deur staan te bonken of ze alsjeblieft je klant mogen worden nadat jij een blogbericht hebt verstuurd. Vanaf het moment dat dat wel het geval is ben ik de eerste die het vaker gaat doen :)Vooropgesteld dat je lijst al groot genoeg is om er überhaupt sales uit te kunnen halen. En het was een prachtig blog, zij is een perfecte coach,de rol van haar blog (versterken van de know, like and trust factor) zag zij anders en als iets wat een lezer onmiddellijk in klanten converteert. Helaas…………. Het is een onderdeel in een hele serie van acties die allemaal dezelfde tijd behoeven om resultaat te houden.
En natuurlijk, je kent me, ik voeg altijd ietsie drama toe aan mijn voorbeelden. Dat maakt ze echter niet minder waar en ik wil jou ook vragen of jij nog altijd weet wat je doet en welke rol het vervult in het grotere plan van je (financiële) toekomst. Vooral ook omdat ik nagenoeg iedereen hoor over een gebrek aan tijd. En als dat dan mensen zijn die 1/10 van mijn omzet draaien denk ik altijd; jeetje wat moet er bij jou gebeuren als de boel nog eens écht begint te lopen? De vraag over de persoonsvorm van je referenties; het houdt je toch minstens een half uur van je werk. Maar ook mijn oh zo getalenteerde coach die zo met haar blog aan het worstelen was en streefde naar de ultieme perfectie. Zelfs als dat haalbaar zou zijn zou je het niet moeten willen. Ik hield haar voor dat gezien haar huidige lijst haar blof in het aller, aller, aller positiefste geval aan 2 klanten omzet zou leveren, dat zou neerkomen op Euro 250. En toen we dat naast haar doelstelling hielden, wat ze wilde verdienen dit jaar, bleek het om nog geen half promille van haar omzet te zijn. En daar had ze een hele week haar tijd en energie aan gegeven. Oef…………….
Blijf bij alles wat je doet de grote lijnen in de gaten houden. Wat is precies de reden dat je dit doet, wat voegt het toe aan je totale verhaal/omzet/doel? En als je dat weet, hoeveel tijd zou je er dan verhoudingsgewijs in moeten steken? Blijf vanuit het groter geheel overzien wat je aan het doen bent, blijf er af en toe als een adelaar boven vliegen. En hou op met op micro-niveau proberen een praktijk opbouwen, dat is namelijk ‘geneuzel in de kantlijn’, zoals mijn vader zou zeggen. En daar is nog nooit iemand succesvol mee geworden!
Ben benieuwd welke inzicht dit blog je heeft gegeven. Wil je het hieronder met me delen?
Dank je wel Veronique! Je bevestigt mijn eigen irritatie punt. Tot begin deze week wilde ik vooral met mannen werken omdat ik vond dat vrouwen zo aan het trutten zijn. En de vrouwen die dat niet doen, zijn al een stuk verder in hun ondernemerschap dan ik. Na een sessie over doelgroep bepalen (waarbij ik een overstap maakte naar vrouwen) en het lezen van de eerste hoofdstukken over Alchemie van de liefde kom ik vooral tot de conclusie dat ik ben geïrriteerd over mijn eigen “getrut”. Dat is ook precies wat ik om me heen zag, vanwege de les die ikzelf had te leren. Dus, actie in de tent, de bühne op en vooral weg van het geneuzel aan de zijlijn! Die details komen wel als het daar tijd voor is.
Hallo Adrienne, oh wat leuk dat je het zo opgepakt hebt! En ik ben enorm van de details, ik geloof dat daar ook enorm veel winst in zit. Maar pas als de grote lijnen staan en je daar niet eerst in verliezen. Enneh, als je nog eens merkt dat je ’trut’, mail me dan wel dan geef ik je wel een liefdevolle schop onder je kont van de zijlijn af het veld weer op 🙂 Heel veel succes!!
Hihi, dit is echt een blog van jou. Ook ik was één van die mensen die maar bleef uitstellen, want het moet toch perfect zijn, wanneer je jezelf lanceert? Toch?
Totdat iemand mij ongeveer zo’n zelfde spiegel voorhield. Wanneer alles er perfect staat, betekent dit dat de klanten dan naar jou komen? Dat ze jou dan direct weten te vinden? Nee, echt niet. Dus hoppa aan de slag en je boodschap verspreiden. Gaandeweg kun je altijd nog aanpassingen doen. Al doende leert men.
Vanaf het moment dat ik ben gegaan voor progressie, boven perfectie heb ik al zoveel mooie stappen gemaakt en is mijn omzet als een raket gestegen. En toch betrap ik me er nog steeds wel eens op dat ik weer iets perfect wil hebben, voordat ik een volgende stap maak, gelukkig staat daar dan vaak weer een erg spontane actie tegenover, die ik voor de progressie de wereld in stuur. En daar, ja juist daar, gebeurt de magie.
He die Leontine, dat is een mooie ‘progressie voor perfectie’. Die kan zo op een tegeltje op de muur. Geweldig en wat super dat het voor jou ook zo goed werkt. Succes en leuk dat je reageerde! Groet, Veronique
Bedankt voor het delen. Mooie bewustwording ook mbt omzet en waar steek je energie in. En het blijven hangen op je tagline. Die herken ik ook in de naam die ik aan mijn bedrijf wil geven. Je heb mij weer alert gemaakt, dankjewel!
Graag gedaan Carolien!