Soms kun je ook te hoge prijzen vragen

Veroniqueprins.nl_

Vandaag een beetje een raar onderwerp en eentje waarover ik al vaker een blog ben gestart die ik nooit heb afgeschreven. Omdat het ook verkeerd gelezen kan worden of als excuus kan worden gebruikt ‘Ja maar toen zei je…………’ Je kent me, ik krijg jeuk van excuses dus dat is zeker niet de intentie van dit blog.

Het gaat over tarieven. Over geld vragen voor je kennis/diensten. En nu eens niet zoals je het vaak hoort: dat veel coaches en therapeuten te weinig vragen. Maar andersom! Dat ik van mening ben dat er ook coaches en therapeuten zijn die teveel vragen. Hoe dat zit? Keep on reading!

Geld is slechts een bedankbriefje. Geld heeft zelf geen emotie.

Mijn ideale klant heb ik gekozen toen ik een aantal jaren geleden de Medische Basisopleiding deed. Wat veel mensen namelijk niet weten is dat ik destijds eigenlijk een Bioresonantie  praktijk wilde starten. Ik kon het apparaat niet betalen dat daarvoor nodig was. Dus keek ik wat er wél kon en dat was vast deze opleiding doen. Beste besluit ooit!

Want daar kwam ik de klant tegen waar mijn hart van open ging. De meest mooie coaches en therapeuten die zulke waardevolle dingen deden voor hun klanten. En hoe beter ze waren, hoe minder ze verdienden leek het wel. Daar kon ik niet mee akkoord gaan! ???? Daar werd mijn missie geboren.

Goed, veel waardevolle mensen die hun waarde zwaar onderschatten. Die aangaven het niet voor het geld te willen doen. Die aangaven dat ze er niet rijk van hoeven te worden. En ik dacht steeds ‘waarom niet?’

Ga voor je waarde staan en zorg dat het ruilmiddel in balans is met wat je geeft

In mijn trajecten besteed ik dus zeker aandacht aan tarieven, mensen doen inzien dat ze veel meer waarde geven dan ze berekenen in hun uren x tarief. Ze de impact laten inzien die hun talenten hebben op het leven van de mensen die ze helpen. En ja, dat je daar dan meer voor mag vragen dan € 25,- per uur. Dat een traject van 6 sessies met allerlei toeters en bellen erop en eraan echt meer mag kosten dan € 197,- En dit alles dan ook nog inclusief de BTW ????. Enneh, voor je nu gaat lachen, dit zijn echte voorbeelden hè. Niet zelf verzonnen. Dat daar wat ‘inflatiecorrectie’ op toegepast mag worden mag duidelijk zijn.

Het moment waarop je ziet dat ze beseffen ‘mijn kennis is van betekenis en hier kan en mag ik geld mee verdienen’, dat vind ik magisch. En mijn klanten ook ????.

 

Je kunt ook een te hoog tarief vragen

Ik zie het echter ook wel eens andersom gebeuren. Zo had ik een klant die voor haar eerste traject meer vroeg dan ik aan mijn VIP klanten rekende terwijl ik toen al een wachtlijst had. Ik dacht heel even ‘wat gebeurt hier?’ Zo sprak ik deze zomer een startende coach die een jaartraject van € 10.000,- in de markt wilde zetten. Had nog geen klant gehad, dit was het starttarief……………..

 

In eerste instantie denk ik ‘mooi, ze gaan wel voor hun waarde staan’. En toch geloof ik ook dat er een economische wetmatigheid is waar je niet omheen kunt. Dat je rekening moet houden met de wet van vraag en aanbod.  Dat je zelf wel kunt vinden dat je het waard bent maar de markt mag daar ook nog een oordeel over geven. En daar kan, zeker in eerste instantie, het oordeel nog iets anders zijn.

Zo heb ik met een aantal klanten gewerkt die ‘goed aan de prijs’ waren, zoals mijn vader dat altijd zegt. Enneh, ik twijfel nergens aan hun kennis en kwaliteiten, laat dat heel helder zijn. Ze hadden echter geen klanten. En dus geen inkomen.

 

Ik geef je een rekenvoorbeeld:

Stel, je vraagt als nieuwkomer op de markt zonder expertstatus en zonder fans of ervaring € 4500,-voor je traject. Mooie prijs en mogelijk ook wat je echt waard bent. Maar 0 x € 4500,- is nog altijd 0 Dat staat gelijk aan geen omzet en geen winst.

Als je nu ietsje lager inschiet, stel € 2500,- en je verkoopt er 3. Dan heb je 3 x € 2500 = € 7500.

Het is wat ik mijn klanten adviseerde: laat je prijs nu tijdelijk even zakken zolang je geen omzet hebt. En wat denk je, dezelfde week al 2 klanten. En ja, minder per traject maar altijd nog veel meer omzet dan ‘niks’.

Wat gebeurt er nu in dit geval?

  • Allereerst zie ik dat als ik ze adviseer het tarief (tijdelijk) iets te laten zakken dat ik bijna opluchting zie. Als je je eerste klanten nog moet maken is een hoger bedrag in je beleving veel lastiger om te vragen aan je potentiele klant dan een lager tarief. (Later leer je dat het niet uitmaakt, maar dat is later)
  • Vaak zie je dat dit iets lagere tarief voor meer vertrouwen zorgt. Omdat, hoe herkenbaar, de meeste coaches en therapeuten toch bij aanvang denken ‘is het wel goed genoeg, kan ik het wel leveren?’ Als je dan tijdelijk iets zakt is de druk er af en kun je met meer vertrouwen je aanbod doen.
  • Je moet echt leren verkopen en met prijzen om leren gaan. Doordat het iets makkelijker gaat (omdat jij zekerder bent) komt er vertrouwen en leer je het spel te spelen. En kom je er al snel achter dat de prijs beetje bij beetje omhoog kan
  • Doordat het verkopen makkelijker gaat, gaan de aantallen omhoog en doordat meer mensen met jou en je talenten kennis maken, gaat je expertstatus omhoog. Komt er meer vraag naar je producten waardoor de prijs kan stijgen.
  • Er gaan meer mensen door je trajecten heen, je ziet bij veel klanten resultaat en daardoor stijgt je eigen vertrouwen nog verder en zul je een hogere prijs nog makkelijker kunnen dragen.

Ik heb een heilig geloof in een organische groei van je prijs. Je gaat uiteindelijk altijd verdienen wat je waard bent.  

 

Als je bovenstaand voorbeeld volgt zit je in no time op het tarief wat je zelf mogelijk in gedachten had. Want na iedere 2, 3 cliënten die met succes hun traject of opleiding hebben afgerond kan de prijs omhoog. Dat hoeft dus niet maar 1 keer per jaar maar iedere keer als het resultaat van je klanten dat ‘rechtvaardigt’. Zo verhoog ik mijn prijzen soms wel 4 keer per jaar.

Op deze manier heb ik mijn eigen praktijk opgebouwd. Ik heb nooit een ‘te grote jas’ aangetrokken, maar altijd een prijs die paste bij mijn expertstatus en, voor mij nog belangrijker, een prijs waarvan ik aan alle kanten voelde dat ik die kon dragen. Die ik zonder te stotteren of gutsend zweet op mijn rug kon noemen en daarmee vertrouwen uitstraalde waardoor………… je voelt hem al. Simpel he?

Het mooiste wat er gebeurde is dat ik op deze manier echt heel veel mensen in mijn praktijk heb geholpen, busladingen vol zijn hier door de trainingsruimte gegaan. Die vervolgens over mij gingen praten, mijn expertstatus steeg daardoor in vogelvlucht. Met uiteindelijk zelfs een wachtlijst waardoor de prijs verder kon stijgen dan ik zelf had gedacht en toch nog altijd in overeenstemming was met de waarde die ik leverde. Want ook die balans moet blijven. Klaar!

 

Samenvattend:

  • Een groot deel van de coaches en therapeuten laat zich ver onderbetalen en behoor jij daartoe dan is dit blog niet voor jou
  • Een deel vraagt echter een prijs die niet in overeenstemming is met hun expertstatus en ervaringsniveau, in mijn ogen dus te hoog. Waardoor verkopen lastig blijkt, er geen omzet is en het zelfvertrouwen daalt. Starten met een high-end aanbod vind ik daardoor gewoon geen slimme zet.
  • Een tikkie zakken met de prijs, slechts tijdelijk, maakt het vaak wat makkelijker te verkopen en vaak meer marktconform. Daardoor stijgt het vertrouwen, het aantal klanten en de omzet. Waarna de prijs weer omhoog kan. Iedere keer een beetje tot je echt betaald wordt voor de impact die je hebt op iemands gezondheid/leven/relatie/ business en je die prijs ook zonder rode oortjes kan vragen.

Zo is verkopen nooit meer ingewikkeld en roep je altijd tarieven die je bewezen waard bent. Hoe zou dat voelen. Ter illustratie: mijn eerste trajecten verkocht ik voor € 25,- per uur en mijn eerste 3-daage voor € 197,-. Is allemaal goed gekomen vanuit vertrouwen en bewijs door de markt. En dan komt een high end aanbod vanzelf als logisch gevolg. Stap voor stap, daar geloof ik in!

Hoe is dit blog over prijzen voor jou? Mag die van jou wel iets omhoog of realiseer je je dat je misschien wel iets te hoog hebt ingeschoten? Wil je het hieronder met me delen?

Heb ik je wakker geschud?

Had je een ‘aha moment’?
Ben je klaar voor meer waardevolle tips die écht werken als je afrekent met je eigen excuses?
Ontvang ze gratis en zonder er iets voor te hoeven doen wekelijks in je mailbox!

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

4 gedachten over “Soms kun je ook te hoge prijzen vragen”

  1. Lieve Veronique,

    Ja lief, ik hou ervan hoe direct jij bent waardoor je precies je vinger op een pijnpunt weet te leggen. Bedankt voor je blog, als antwoord van mijn grote vraag die ik gisteravond hardop stelde of ik het me wel kon veroorloven als starter met een hoger uurtarief dan de gemiddelde coach om mij heen. Ik ben ervan overtuigd dat ik dat ik dat waard ben, als ik voor mijzelf de gewenste expertstatus heb bereikt. Dat zal in tussenstappen gaan. Dus mijn tarief beter ook.

    Bedankt voor de fijne start van de dag vandaag 🙂

  2. Ha Veronique!
    Dank voor je blog! Ik word altijd zooo vrolijk van jouw gedachtenpareltjes!
    Jij maakt het leven altijd zo lekker simpel!
    Ik realiseerde me opeens dat het geen r**t uitmaakt wat voor uur tarief ik bereken, als ik me er maar goed bij voel. Want zowel teveel als te weinig zorgt uiteindelijk voor een kink in de communicatie kabel met een klant omdat er ergens iets gaat stokken of wringen. Dus als ik gewoon alle kunde, angst, overmoed, kennis, waarde(oordelen), gangbare tarieven, goedbedoelde tips, onzekerheden en grootheidswaanzin in een potje gooi en daar een tarief uit destileer waar ik me goed bij voel en wat ik zonder problemen uit kan spreken dan klopt dat wel zo ongeveer. En als ik vervolgens niet vergeet om door de tijd heen de nieuwe ingrediënten erbij te gooien die door de ervaring gerijpt zijn, opnieuw te schudden en er een nieuw tarief uit te destilleren, dan zit ik altijd goed. En zo niet, dan voel ik me er in ieder geval prettig bij! ????

  3. Veronique

    Ik vind deze blog zo waardevol want je krijgt tegenwoordig alleen maar push naar boven met je prijzen ook al voel je jezelf er op dat moment nog niet klaar voor. Ik denk dat je zelf en je klanten beiden moeten de tijd krijgen om te groeien. En vaak moet ook nog eens het coachtype meer en meer bij potentiële klanten aan de oren komen. Bedankt voor dit inzicht. Jammer kan ik er niet bij zijn op 1 december

  4. Dank je wel voor deze tekst. Ik ga nog starten maar de prijs die we vanuit de opleiding horen durf ik nog niet te vragen als ik net ben afgestudeerd denk ik. Ik ga gewoon beginnen en kan altijd omhoog, toch!?
    Jaaaaaa ik ben er volgende week bij!! Nu al zin in!! ????????

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven