“Laat me je nieuwsbrief zien en ik zal je vertellen hoe het in je praktijk gaat”

Veroniqueprins.nl_

‘The way you do your newsletter is the way you do your business’ – Suzanne Evans

 

Bovenstaande uitspraak deed mijn eigen coach Suzanne vorig jaar een keer. En waar ik over het algemeen bij veel van haar uitspraken een hipje op mijn stoel maak had ik dit keer zoiets van ‘zegt ze nou weer?’ En zoals met een fout popnummer dat 3 dagen in je hoofd blijft rondzingen ging het ook met deze uitspraak: wat kan ze er nou mee bedoelen?

 

Juist in die irritante dingen die zo blijven hangen zitten grote leermomenten en dat was hier ook het geval. Zo waardevol dat ik graag mijn inzichten met je deel. Want haar opmerking heeft gemaakt dat ik zo anders kijk naar nieuwsbrieven: inhoud, frequentie, taal, etc.  Enneh, ik zou bijna een ‘Kijkwijzer-waarschuwing’ uit moeten sturen. Deze kan mogelijk een tikkie confronterend zijn.

 

De toon bepaalt je kleur

Je gebruikt je nieuwsbrief om je kennis te delen met je abonnees. Geef ze waardevolle tips waar ze gebruik van kunnen maken, dat is waar het om draait. Wat minstens zo belangrijk is als het delen van je expertise is dat het een manier is voor mensen om kennis met JOU te maken; de ‘know-like-trust factor’ ontwikkelen.

Wie ben je, waar sta je voor, waar gaat je hart van tikken, wat is je visie, wat maakt jou anders? En vind ik dat terug in je taalgebruik, de onderwerpen die je behandelt, etc.? Kennis kunnen ze namelijk overal halen, er is er maar eentje die het overdraagt zoals jij dat doet. Ze kiezen jou om wie JIJ bent.

Dus als jij als een grijze muis je woorden in de rondte strooit, zonder te laten zien wie jij nu bent, wat jouw unieke woorden zijn en wat jouw unieke kleur is. Zonder zo af en toe een standpunt in te nemen. Dan is de kans groot dat het geen storm loopt in je praktijk. Je bent dan namelijk een ‘eenheidsworst’ en daar wordt alleen voor gekozen als iemand uit is op een ‘kooppie’. Ik kan me zo indenken dat je dat niet wilt zijn.

 

De groei van je lijst is een indicatie van je strategie

‘The money is in the list’. Voordat ik zelfs maar wist wat een weggever was, was deze uitspraak mij al een keer of 200 ter ore gekomen. En als dat zoveel gezegd wordt door ‘de groten’, zoals ik  destijds nog naar ze keek, dan kon er wel eens een kern van waarheid in zitten. Ik ben best eigenwijs maar er zijn dingen waar ik zelfs niet ingewikkeld over doe ????.

Als je nu weet dat dit waar is én als je dus een beetje ambitieus bent, dan is het dus zaak om die lijst zo snel mogelijk te laten groeien. En wat ik zie is dat daar door heel veel coaches en therapeuten niet consistent aandacht aan wordt geschonken. Dat is prima, alleen gaat je ambitie dan ten onder aan de werkelijkheid. Het is hetzelfde als een snackbar waar men hamburgers serveert van topkwaliteit maar waar ze hun frieten in een soort van afgewerkte motorolie bakken. Dan bouw je geen winnende formule op.

Het laten groeien van je namenlijst behoeft permanent actie als je meer dan een hobby op wilt bouwen. Dat betekent dus dat je aan de ene kant acties in zet om op korte termijn omzet te realiseren en daar parallel aan ook continue aandacht besteed aan acties om emailadressen te verzamelen. Een groei van 10 namen per maand zet  geen zoden aan de dijk. Zeker als je je niet grijs presenteert in je nieuwsbrieven zal het aantal afmeldingen waarschijnlijk hoger zijn en dan krimpt je lijst dus per saldo in plaats van dat hij groeit.

Hoeveel moet je lijst dan groeien? Daar hangt geen standaard antwoord aan, dat ligt aan de omvang van je ambities. Ik ga voor mijn klanten uit van minimaal 100 namen per maand netto groei.

Dus kijk eens naar jezelf. Hou jij je statistieken bij als het gaat om je lijst? Heeft het bij jou continue aandacht of ‘doe je maar wat?’ Grote kans dat dat op andere vlakken in je praktijk dan ook het geval is. Tuurlijk is dat geen probleem, alleen wel als je er echt een bloeiende praktijk van wilt maken. Denk hier dus eens goed over na.

 

De frequentie waarmee je je kennis in de rondte stuurt

De twee bovenstaande punten zijn zeer wezenlijk, besteed daar serieus aandacht aan. Waar het écht om draait en wat de allerbeste indicatie is hoe het gaat in je praktijk, is de frequentie waarmee je je nieuwsbrieven stuurt. En ik had je al gewaarschuwd, deze spiegel kan wat lastig zijn. Ik heb echter een jaar lang succesvolle en minder succesvolle mensen in de gaten gehouden als het hier om gaat en iedere keer zie ik mijn theorie bevestigd. Klaar voor?

 

1. 1 keer per maand of zelfs minder dan dat heeft marketingtechnisch weinig zin

Ik weet het, er zijn er velen die bang zijn om te ‘spammen’ en uit angst daarvoor maar niet te vaak hun kennis delen. Maximaal 1 keer per maand en mogelijk nog minder frequent. En je kent me inmiddels een beetje, ik maak nergens een probleem van. Maar als het gaat om het investeren in die ‘know-like-trust’ factor dan is het simpelweg niet genoeg.

Mailboxen stromen over. Als jij dan 1 keer per maand een keer voorbij komt, dan is dat te weinig om ‘on top of mind’ bij jouw klanten te blijven. Dan proeven ze steeds een klein beetje van je, maar te weinig om echt ‘de smaak te pakken te krijgen’ zeg maar. Het is juist de consistentie en het feit dat je mijn woordenmassa (sorry overigens dat hij vorige week zo lang was, ik zal me deze week inhouden ????) wekelijks voorbij ziet komen dat maakt dat je het gevoel krijgt dat je me écht leert kennen en mijn toon gaat herkennen als de mijne. Dus ‘uit angst’ niet vaak genoeg je kennis delen zegt wel iets over het feit dat je als ondernemer nog wat ‘leermomenten’ hebt.

Dat je stuurt wanneer jij denkt dat goed is, vanuit het door jou ontwikkelde actieplan om je doelen te halen, dát typeert de ondernemer!

 

2. Frequentie zegt alles over consistentie

Ik ken een aantal ondernemers die ongelooflijk veel waardevols te delen hebben en toch maar zo af en toe wat van die kennis sturen. Omdat er geen tijd voor is, omdat het geen prioriteit heeft, omdat ze te veel verzuipen in de dagelijkse gang van zaken. Dat geeft dus alles aan over of jij werkelijk de CEO in je eigen bedrijf bent en je prioriteiten wel of niet op de juiste manier kunt stellen.

En als je nieuwsbrief, nog altijd één van de waardevolste marketingtools die er zijn, niet voldoende prioriteit krijgt, wat zegt dat dan over je bedrijf. En toen ik verder ging kijken zag ik dat ze ook inconsequent waren met FB posts en heel veel andere zaken. Tsja, succes is geen toeval. Daar gaat consistentie en een plan aan vooraf en met het ‘zo af en toe sturen als je toevallig tijd hebt’ gaat het niet gebeuren helaas.

 

3. Frequentie zegt alles over in hoeverre je te vertrouwen bent

Ik beloof je iedere week een schrijven met daarin bruikbare tips. Iedere week. Ook als het me eigenlijk niet past. Ook als ik er eigenlijk geen tijd voor heb. Ook als mijn hoofd ergens anders naar staat. Ik kom mijn beloftes na en dat maakt dat er iedere week (het tijdstip schuift hoogstens 1 nachtje op ????) van mij iets in je mailbox belandt. Als ik daarin niet te vertrouwen ben, waarin ben ik dan wel te vertrouwen? Zoals Suzanne zegt ‘the way you do anything is the way you do everything’ en het is nooit zo dat je dan maar op 1 punt te kort schiet. Ik zie dat mensen dan ook vaak hun leads laten liggen en ook op andere gebieden minder ‘er op’ zitten. Ik had al gewaarschuwd, hij is weer niet aardig misschien maar wel eerlijk. Toen ik dit leermoment onderkende, heb ik mezelf beloofd NOOIT meer een week te missen.

 

4. Frequentie zegt van alles over wat JIJ nodig hebt in plaats van het belang van je klant voorop stellen

Er zijn er veel die zeer onregelmatig hun nieuwsbrieven versturen. Je kunt er vaak de klok op gelijk zetten wat er aan de hand is op het moment dat er dan wel een mail in je inbox komt; dan valt er wat te verkopen.

Er zijn mensen  waarvan ik kan voorspellen dat er binnen nu en X-weken een lancering gaat komen. Maanden hoor je niets en in ene komt er weer wat binnen druppelen want dan hebben ze je nodig. Of er moet nog even een workshop gepromoot worden, dus dan sturen ze een nieuwsbrief. Dit is echter niet hoe het werkt. Het kweken van vertrouwen doe je juist tussen promotieperiodes in. Je stuurt dus niet alleen wanneer JIJ dat nodig hebt omdat het jou goed uitkomt. Je stuurt omdat je klant het goed kan gebruiken en dan kun jij er, als jij dat zo nu en dan nodig hebt, ook een promotie aan vast plakken.

 

Mijn conclusie: als er onregelmatig nieuwsbrieven worden gestuurd dan is het inkomen ook vaak onregelmatig. Daar kun je van alles van vinden, ik heb het afgelopen jaar keer op keer bewezen gezien dat dit écht een feit is.

 

Jouw leermoment: als jij wilt dat er een meer consistente stroom aan inkomsten komt, begin dan met het zeer regelmatig delen van je kennis en inzichten via een nieuwsbrief met je volgers. Het is eigenlijk zo simpel he……..

Ben ontzettend benieuwd of ik je een wake up call heb gegeven met bovenstaande tekst. Wil je het me hieronder laten weten?

Veronique Prins

Dé Kick Ass Businesscoach voor ambitieuze coaches en therapeuten die een serieuze praktijk willen opbouwen

8 gedachten over ““Laat me je nieuwsbrief zien en ik zal je vertellen hoe het in je praktijk gaat””

  1. Lieve Veronique,
    Wat een waarheid schrijf je hier weer (wanneer niet overigens)
    Ik stuur nu iedere week op het zelfde tijdstip mijn inspiratiemail.
    En hoewel ik nog niet de 100 inschrijvingen per maand haal zorgt het al wel voor
    meer klanten die mij al een tijdje volgen.
    Gisteren besloot ik eens voor een pakkende titel te kiezen, waarvan mijn hartje een nachtje wakker heeft gelegen of dit nu wel zo verstandig was.
    En BAM na de aankondiging op Facebook, dat deze nieuwsbrief er aan kwam had ik binnen 5 minuten al 5 nieuwe inschrijvingen.
    Mijn ondernemershart die echt van de koude bodem moest komen leert iedere dag en ik merk dat ik het nu opeens leuk ga vinden. Dat is nieuw voor me.

    Bedankt dus weer voor deze inspirerende nieuwsbrief!

    1. Veronique Prins

      Wow!! Wat gaaf! En als ik dit iemand gun ben jij het wel, wat een topbericht. Weet wel dat dit ‘spelletje’ verslavend kan werken 🙂

  2. Wow Veronique, dankjewel voor je artikel, wake up call!

    Ik realiseer het me al langer dat ik niet consequent genoeg aanwezig ben op social media en inderdaad zo als het uitkomt eens een nieuwsbrief stuur. Dus ik doe maar wat! groei ik met minstens 100 mensen per maand, dus zo dramatisch is het niet. Maar hoe groots zou dat kunnen worden als ik dus wel consequent ben?! Ik ga aan de slag.

    Ik wens je een stralende dag!

  3. Hi Veronique,
    Yes een wake-up call. Nadat ik overigens al een paar keer mijn eigen snooze knop heb ingedrukt. Want ik weet wat me te doen staat.
    Offline doe ik het prima.
    Maar die lijst. Die wil niet vlotten en daar wil ik wel echt mee aan de slag.
    Dit issue is door jouw post opgeschoven van urgent naar hoogste prioriteit.

    Thanx!

  4. Dit is echt een van je berichten die bij mij van binnen direct een reactie oplevert.

    Ik zeg steeds dat ik een online onderneming wil beginnen, en ik doe er helemaal niets aan.
    Terwijl er echt kansen op mijn domein liggen, daar ben ik van overtuigd.

    De praktijk is dat er steeds weer een vet leuke opdracht voorbij komt. Om zelf een workshop of een traject te faciliteren. Vaak een prachtig traject, qua inhoud, qua uitdaging. En waar ik zelf heel veel kan leren.
    En dan ben ik verkocht. Althans, dan verkoop ik mezelf, als inzet bij de klant. En weg is de tijd om een eigen onderneming op te zetten. Want EN EN EN gaat niet. Dan geef ik vier keer energie weg.
    Dus ooit, ooit, ben ik nog steeds van plan om een online onderneming over het faciliteren en het begeleiden van processen op te zetten. Maar nu nog niet. Er gebeurt teveel leuks in de wereld, waar ik bij wil zijn.
    Jouw bericht en mijn gevoel erbij, maakte dat maar weer eens duidelijk. Thx.

  5. Goh Veronique, verdorie een eyeopener inderdaad!! Dankjewel!

    Ik heb nog vele nieuwsbrieven van je open staan, maar deze las ik “toevallig” en owww wat ga ik hiermee doen?! Ik heb nml geen mailinglist maar wel een zakelijke Facebook pagina waar ik mezelf moet laten zien en dan met regelmaat en niet zoals nu af en toe wat. Telt dat ook voor wat jij bedoeld? Ik heb zoveel ideeen maar O wat vind ik het eng iedere keer als ik iets post!! En vooral de filmpjes???? en wat zullen mn collega s er wel/niet van vinden….. Ik heb nml nog een baan en daarnaast ben ik dus wat voormezelf gaan doen. De focus is dus waarschijnlijk een ding( probleem)….. en de factor tijd(en lef).
    Binnenkort ga ik nog meer van jouw nieuws brieven lezen! En voor nu een programma/agenda maken. ????
    Dankjewel alvast voor deze best irritante eyeopener
    Hartelijke groet Karin
    PSbyKarin.nl

  6. Dag Veronique,

    Je hebt gelijk. Misschien is het wel eens tijd voor mij om met een nieuwsbrief te starten. Ik heb nu min of meer een frequentie ingebouwd met Facebookberichten en dus kan het ook niet moeilijk zijn om nieuwsbrieven te maken, denk ik. Schrijven is nu eenmaal mijn vak 🙂 Maar zoals je vaak zegt: “Bij de loodgieter thuis lekt ook de kraan”.
    Dank je voor de por.

    Groeten,

    Katleen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven