Ik wil vandaag het inzicht met je delen dat het goed is om bij tijd en wijle afstand te nemen van je bedrijf. En dan niet alleen te kijken wat werkt maar juist te kijken wat voor JOU nog werkt. Want het is niet per se zo dat dat wat werkt ook voor jou het leukste, fijnste of beste is in je praktijk. Daarom dit blog (en dit keer écht) over loslaten. Ook als het werkt.
‘Maar het verkoopt zo makkelijk’
Begin juni heb ik, na een sessie met mijn eigen coach, een paar dagen de tijd genomen om naar mijn eigen bedrijf te kijken. Nu deed ik dat al regelmatig, ik weet zo’n beetje op de dag af hoe ik ervoor sta qua aantallen, omzet, cijfers, etc. Maar dat is maar één kant van je bedrijf. En absoluut een hele belangrijke kant, maak je niet ongerust ik ben en blijf een business coach. Er zijn echter ook andere zaken die belangrijk zijn om te evalueren, om over na te denken, om eens te voelen.
Wat ik namelijk vaak hoor als ik met mensen door hun productaanbod heen ga en daar op z’n Veronique’s wat kritische vragen over stel is ‘maar dat verkoopt zo lekker makkelijk’. Of als ik het een onzinnig aanbod qua samenstelling/prijs/inhoud/o.i.d. vind dan komt er als reactie ‘dat dit het enige is wat verkoopt’ en dan laten ze het er dus maar op staan.
En weet je ‘lekker makkelijk’ is voor mij geen argument. Waarom wil je gaan voor lekker makkelijk? Juist in een doelgroep waar iedereen altijd zijn mond vol heeft van ‘grote missies’ en ‘heel graag mensen willen helpen’ en dan kom jij met het argument dat het mogelijk een slap product is maar ja, je verdient er wel lekker mee.
Niemand is in 2 x 1 uur geholpen. Tenzij er al geen probleem was
Ik weet het niet hoor, maar voor mij is dat op z’n zachtst gezegd ‘onethisch’. Begrijp me goed, ik ben stapeldol op geld verdienen maar doe dat dus niet met producten waarvan ik weet dat het mijn klant eigenlijk geen stap verder helpt maar waar de kassa wel lekker van rinkelt. Voel je het verschil?
Dus allereerst aan jou de vraag, heb jij ook van die producten in je menu staan. 2 sessies voor maar € 147,- of wat dan ook. Terwijl toch ieder weldenkend mens weet dat NIEMAND geholpen is in 2 sessies als er echt een probleem is. Als je wel in 2 sessies geholpen kunt worden was er geen probleem en mag je ze dus ook niets verkopen. En als jij nu zegt ‘ik help mijn klanten wél echt structureel in 2 sessies’ dan daag ik je uit om daar eens heel lang en diep over na te denken. Is dat wat jij denkt of is dat ECHT zo? Als ik nou bijvoorbeeld al mijn hele leven onzeker ben over iets, klets jij dat dan met mij in 2 x 1 uur eruit? Ik geloof er niets van.
De klant mag er niet de dupe van worden dat jij bang bent om te verkopen
Een paar weken geleden sprak ik iemand die hielp als je kind een bepaald gedrag vertoonde in 2 x ½ uur. Kan niet! Onmogelijk! Alles wat in 2 x ½ uur op te lossen is, is eigenlijk nooit een probleem geweest. Punt.
Toen ik daar over begon en ik haar aangaf dat ze er een echt waardevol traject van moest maken waarin er écht een gedragsverandering plaats zou kunnen vinden, kwam de aap uit de mouw. Ja, maar dat zou betekenen dat er een traject zou moeten komen van minstens 6 keer ofzo. En jeetje, wat moest ze daar dan wel niet voor vragen? Ze werd er spontaan misselijk van. Maar weet je, het kan niet zo zijn dat de klant niet het ALLERBESTE traject krijgt omdat jij het niet aan durft te bieden en die klant dus eigenlijk met iets wat voor jou ‘makkelijk’ is wordt afgepoeierd. Voel je?
Enneh, kom dan niet met ‘mijn klanten betalen nu eenmaal niet meer’ of ‘mijn klant heeft geen geld’ want daarover heb ik al eerder een aantal blogs geschreven………. Als jij beter leert verkopen (wat niet hetzelfde is als ‘aansmeren’) dan is die prijs nagenoeg nooit een probleem.
Goed, terug naar je productaanbod en dat het goed is om daar zo nu en dan een kritische blik op te werpen.
Past het nog écht bij jou? Is dit nog wat je het allerbeste vindt en wat je het liefste doet?
Toen ik zelf naar mijn aanbod ging kijken wist ik dat ik afscheid moest gaan nemen van mijn nummer 1 product, mijn 5 daagse offline training. Een training die ik zoveel jaar met zo ongelooflijk veel plezier heb gegeven. Waar honderden mensen in hebben gezeten en die ik, ik ben heel eerlijk, stiekem ook heel makkelijk verkocht. Mijn ideale klant is echter niet meer dezelfde als 4 jaar geleden. Ik ben niet meer dezelfde ondernemer als 4 jaar geleden. Ik ben niet meer hetzelfde mens als 4 jaar geleden.
Zoals ook vrienden in en uit je leven gaan afhankelijk van tot welk moment jullie elkaar nog iets te brengen hebben.
Dus werd het tijd om los te laten. Om het anders te doen. Om er iets voor in de plaats te zetten wat nog beter voelde. Waar ik met wat ik nu weet nóg meer in geloof. Dus daar wil ik jou ook toe uitnodigen om daar eens goed naar te kijken. Van een afstandje.
- Ook als je deelnemers blij zijn met je training of traject, is het écht het allerbeste?
- Ook als er nog 100 werkboeken in de kast liggen
- Zelfs als het makkelijk geld verdienen is ………..
Het vacuüm dat dan ontstaat is een eng stuk. Vol bibbers. Want natuurlijk is er het vertrouwen dat mijn klanten erop vooruit gaan, een diep ‘zeker weten’ van jouw kant dat dit nóg beter is voor je klant. Maar je moet het nog wel even doen. En verkopen. En er zit een hoop werk aan vast. En nog meer onzekerheid want ja, je weet wat je hebt maar je moet maar kijken of dit ook zo’n succes wordt.
En toch…………….
Er komt een moment dat je voelt dat het niet anders kan. Zoals ik van de week in een sessie met een klant haar ideale klant overhoop gooide en haar aanbod er bij. En ik zag wat er gebeurde. Eerst de blijdschap toen we over haar nieuwe ideale klant spraken, ze werd opnieuw verliefd op haar eigen klant. Die anders is dan de vorige, beter bij haar past, waar ze veel fijner mee samen zou kunnen werken. En vervolgens komt er een mengelmoes van angst en frustratie: gaat dit wel werken, moet ik dan alles skippen wat ik al heb en ‘mijn hemel dat gaat me een berg werk geven’.
En ja, ik weet het. Been there, done that. Het enige wat ik je nogmaals vraag is: kijk er naar. Voel. Ervaar. En laat iets ontstaan. Je hoeft het niet gelijk allemaal om te gooien en ook niet vandaag. Bij mij was het zaadje al veel eerder gepland, ik denk eind vorig jaar. Maar toen liep ik er nog van weg. Om dezelfde redenen als hierboven: teveel werk, het liep toch goed. Tot ik in juni weer keek en dacht ‘het is waar, het is tijd’. Alles groeit en ik wil ook groeien. En dat doe je niet door hetzelfde te blijven doen. Alles op zijn tijd maar plant wel het zaadje. Dan zul jij ook kunnen oogsten (groeien) als het je tijd is.
Wil je me laten weten wat dit blog voor je heeft gedaan. Heb je de tijd genomen om eens kritisch naar je aanbod te kijken. En, wat heeft dat je gebracht? Wil je het delen, dat zou ik fijn vinden.
Veronique,
Wat een synchroniteit!
Ik heb het van de week nog opgeschreven. Ik bied GEEN losse sessies meer aan.
Een traject en ik wil ook commitment van de ander.
En na het traject mogen ze losse sessies. Maar verder is het alles of niets. Dan kan ik ze niet helpen. Dan gaan ze maar naar een ander.
Ik ga inderdaad een goed lopend product niet meer in deze vorm aanbieden. Ik ga voor meer, voor beter…
Precies… Ik groei en ben vol vertrouwen. Nu is het de tijd!
Eveline
De spijker weer eens op zijn kop! Ik heb wél al mijn nieuwe klant én mijn nieuwe traject, maar laatst zei iemand: ‘Misschien moet je een korter traject aanbieden, met minder 1 op 1 coaching, dan is de stap niet zo groot’ (en weet je, je kent me, ik vraag geen duizenden euro’s voor mijn traject). En ik was het serieus aan het overwegen, maar op een of andere manier kwam die salespagina maar niet in me op, er kwamen geen woorden (en daar heb ik niet vaak een tekort aan 🙂 ). Nu snap ik waarom: Ik zou de vrouwen waarmee ik nu werk niet goed genoeg kunnen helpen in 3 keer! Zoals je schrijft: “Als ik nou bijvoorbeeld al mijn hele leven onzeker ben over iets, klets jij dat dan met mij in 2 x 1 uur eruit?” Nope! Zelfs ík ben niet zó snel! Het is niet voor niets dat de 5 keer in me opkwam en dat zo passend voelde. Dus ik ga lekker geen korter traject aanbieden, maar moet nog beter laten zien wat mijn waarde is, wat ik kan! Thanks voor weer een eye opener!
Dit blog laat zien wie Veronique is en waar ze voor staat – helemaal goed!